Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Genesis 10:8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij werd de eerste machtige op aarde.  9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager

Officieel zien wij dat boek ook als deuterocanoniek. Maar ik heb me er wel een keer in verdiept en ik moet zeggen dat er veel overeenkomsten zijn met het NT. Er wordt over Christus gesproken, over de

Correct, is echt gebeurd. Heeft niks met wetenschap te maken, maar alles met de Wetenschapper.

Nieuw hier zie ik. Welkom. Leuke vraag.

Mensen van toen spraken allemaal dezelfde taal. Nimrod en ze volgelingen gingen een toren bouwen tegen de wil van God in. Om dat tegen te gaan ging God verwarring scheppen door hun taal te verwarren. Daardoor ging de mens zich meer verspreiden over de wereld en stopte de bouw. Bij het verspreiden namen de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee. Babylon, gesticht door Nimrod, is later een stad geworden waarin veel verschillende religies zijn ontstaan. Er waren zo ongeveer 500 verschillende goden. Veel ideeën die we nu terug zien in wereldreligies, drieëenheden, onsterfelijkheid van de ziel zijn uitgevonden in Babylon. Griekse filosofie dus ook. Openbaring zinspeelt daar op door te spreken over Babylon de Grote, de grote hoer. Deze hoer staat symbool voor alle valse religie in de wereld. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Nieuw hier zie ik. Welkom. Leuke vraag.

Mensen van toen spraken allemaal dezelfde taal. Nimrod en ze volgelingen gingen een toren bouwen tegen de wil van God in. Om dat tegen te gaan ging God verwarring scheppen door hun taal te verwarren. Daardoor ging de mens zich meer verspreiden over de wereld en stopte de bouw. Bij het verspreiden namen de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee. Babylon, gesticht door Nimrod, is later een stad geworden waarin veel verschillende religies zijn ontstaan. Er waren zo ongeveer 500 verschillende goden. Veel ideeën die we nu terug zien in wereldreligies, drieëenheden, onsterfelijkheid van de ziel zijn uitgevonden in Babylon. Griekse filosofie dus ook. Openbaring zinspeelt daar op door te spreken over Babylon de Grote, de grote hoer. Deze hoer staat symbool voor alle valse religie in de wereld. 

 

Zo langzamerhand begint het op te vallen dat je in bijna alle onderwerpen met beweringen over de Bijbel komt die domweg niet kloppen.
Om te beginnen: het hele verhaal over de toren van Babel is  slechts 12 zinnetjes lang. Je bent niet de eerste die er van alles om heen verzint.
De volgende zaken in jouw tekst kloppen niet (en als je goed kijkt, is dat inderdaad zo'n beetje de hele tekst).

- Nergens staat in de Bijbel dat Nimrod de toren van Babel bouwde of Babel stichtte. Dat dit zo zou zijn, komt uit de Talmoed. Ik wist niet dat je daar zo'n waarde aan hechtte. Joodse roots wellicht ? 
- Nergens staat dat men ging bouwen tegen de wil van God in. Wat er wel staat is dat God afdaalde om te kijken naar de mensen en de toren, die toen al in aanbouw was. (ook opmerkelijk, vanaf de plek waar hij was, 'boven', want hij moest afdalen, kom hij dat dus niet zien).
- Wat er wél staat is dat God dacht : Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt binnen hun bereik. En vervolgens bracht hij een spraakverwarring om dat te voorkomen.
Bedenk dat nog eens heel goed, als je volgende keer komt met het argument dat God de mens al 6000 jaar zijn gang laat gaan om te bewijzen dat ze de wereld kunnen regeren. Op het moment dat Hij inzag dat ze dat konden, ging Hij de boel dwarsbomen!
- Nergens staat dat de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee namen.
- Nergens staat dat er ca 500 goden werden aanbeden in Babel. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

De geschiedenis en gebeurtenissen omtrent de toren van Babel is langer dan de 12 verzen in Genesis. In Deuteronomium 32 valt er ook iets te lezen over wat er zich daar afspeelde.

 Deuteronomium 32: 7-9

7Denk aan de dagen van vroeger tijd;let op de jaren van generatie op generatie. Vraag het uw vader, hij zal het u vertellen,vraag het uw oudsten, zij zullen het u zeggen. 8Toen de Allerhoogste aan de volken het erfelijk bezit uitdeelde,toen Hij Adams kinderen van elkaar scheidde, heeft Hij het grondgebied van de volken vastgesteld overeenkomstig het aantal Israëlieten. 9Want het deel van de HEERE is Zijn volk,Jakob is het gebied dat Zijn eigendom is.

(Een eerder manuscript geeft aan dat het in vers 8 ging over het aantal "zonen van God", dit is logischerwijs ook een betere lezing aangezien het volk Israel nog niet bestond ten tijde van de "tafel der volkeren".)

 

Verder is het belangrijk nederig te blijven als het draait om onze kennis van de Bijbel. Er zijn altijd mensen die meer weten dan wijzelf. 

 

bewerkt door De Hoorn
ter verduidelijking en bijvoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat in de Bijbel dat Nimrod de toren van Babel bouwde of Babel stichtte. Dat dit zo zou zijn, komt uit de Talmoed. Ik wist niet dat je daar zo'n waarde aan hechtte. Joodse roots wellicht ? 

Genesis 10:8

Kusch werd de vader van Nimrod. Hij werd de eerste machtige op aarde.  9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’  10 De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel, E̱rech, A̱kkad en Ka̱lne, in het land Si̱near.  11 Vanuit dat land ging hij naar Assyrië en bouwde Ninevé, Reho̱both-Ir, Ka̱lah  12 en Re̱sen, tussen Ninevé en Ka̱lah: dit is de grote stad.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat men ging bouwen tegen de wil van God in. Wat er wel staat is dat God afdaalde om te kijken naar de mensen en de toren, die toen al in aanbouw was. (ook opmerkelijk, vanaf de plek waar hij was, 'boven', want hij moest afdalen, kom hij dat dus niet zien).

Genesis 11:6 En Jehovah zei: ‘Ze zijn één volk met één taal, en kijk eens waar ze aan begonnen zijn. Nu is niets van wat ze verder nog van plan zijn onmogelijk voor ze.

Dat was een aanval op,Jehovah’s soevereiniteit, dus ging Hij hun taal verwarren zodat ze de toren niet meer konden afbouwen. Als Jehovah er mee eens was, dan zou hij die taal niet verward hebben. Beetje logisch nadenken ook.

 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Op het moment dat Hij inzag dat ze dat konden, ging Hij de boel dwarsbomen!

Hij zag dat helemaal niet. Nimrod was een tegenstander van Jehovah. Jehovah heeft het recht om te sturen. Om geweld en nog meer ellende te voorkomen ging Hij inderdaad sturen.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee namen.

Dat is gewoon geschiedenis. Babylon stond bekend om hun vele goden. Archeologie heeft dat aangetoond.

Babylon was een zeer religieuze stad. Volgens het uit opgravingen en oude teksten afkomstige bewijsmateriaal waren er meer dan vijftig tempels. De voornaamste god van de rijksstad was Marduk, in de bijbel Merodach genoemd. Er is wel geopperd dat Nimrod werd vergoddelijkt als Marduk, maar de meningen van de geleerden over de identificatie van goden met bepaalde mensen lopen uiteen. In de Babylonische religie speelden ook godentriaden een belangrijke rol. Een van deze triaden bestond uit twee goden en een godin, te weten Sin (de maangod), Sjamasj (de zonnegod) en Isjtar; zij werden als de heersers van de dierenriem beschouwd. Weer een andere triade bestond uit de duivels Labartu, Labasu en Akhkhazu. Overal werd afgodendienst beoefend. Babylon was inderdaad „een land van gehouwen beelden”, smerige „drekgoden”. — Jer 50:1, 2, 38. Bron: inzicht in de schrift

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nieuw hier zie ik. Welkom. Leuke vraag.

Mensen van toen spraken allemaal dezelfde taal. Nimrod en ze volgelingen gingen een toren bouwen tegen de wil van God in. Om dat tegen te gaan ging God verwarring scheppen door hun taal te verwarren. Daardoor ging de mens zich meer verspreiden over de wereld en stopte de bouw. Bij het verspreiden namen de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee. Babylon, gesticht door Nimrod, is later een stad geworden waarin veel verschillende religies zijn ontstaan. Er waren zo ongeveer 500 verschillende goden. Veel ideeën die we nu terug zien in wereldreligies, drieëenheden, onsterfelijkheid van de ziel zijn uitgevonden in Babylon. Griekse filosofie dus ook. Openbaring zinspeelt daar op door te spreken over Babylon de Grote, de grote hoer. Deze hoer staat symbool voor alle valse religie in de wereld. 

 

Shalom Aleichem sjako,

Inderdaad ik ben nieuw hier. Ik hoop op veel vruchtbare en uitdagende discussies. Door het aangaan van gesprekken komen wij te weten wat we niet weten.

Groet en zegen: Patrick

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat in de Bijbel dat Nimrod de toren van Babel bouwde of Babel stichtte. Dat dit zo zou zijn, komt uit de Talmoed. Ik wist niet dat je daar zo'n waarde aan hechtte. Joodse roots wellicht ? 

Genesis 10:8

Kusch werd de vader van Nimrod. Hij werd de eerste machtige op aarde.  9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’  10 De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel, E̱rech, A̱kkad en Ka̱lne, in het land Si̱near.  11 Vanuit dat land ging hij naar Assyrië en bouwde Ninevé, Reho̱both-Ir, Ka̱lah  12 en Re̱sen, tussen Ninevé en Ka̱lah: dit is de grote stad.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe je 2 aparte zinnen bij elkaar hebt gevoegd tot één die er niet staat. In de eerste zin (die je vet hebt gemaakt) staat Babel als enen van de oorspronkelijke steden van zijn rijk. In de tweede zin staat dat hij land veroverde en daar steden stichtte.
H-e-l-e-m-a-a-l nergens staat dat Nimrod Babel stichtte.

9 uur geleden zei sjako:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat men ging bouwen tegen de wil van God in. Wat er wel staat is dat God afdaalde om te kijken naar de mensen en de toren, die toen al in aanbouw was. (ook opmerkelijk, vanaf de plek waar hij was, 'boven', want hij moest afdalen, kom hij dat dus niet zien).

Genesis 11:6 En Jehovah zei: ‘Ze zijn één volk met één taal, en kijk eens waar ze aan begonnen zijn. Nu is niets van wat ze verder nog van plan zijn onmogelijk voor ze.

Dat was een aanval op,Jehovah’s soevereiniteit, dus ging Hij hun taal verwarren zodat ze de toren niet meer konden afbouwen. Als Jehovah er mee eens was, dan zou hij die taal niet verward hebben. Beetje logisch nadenken ook.

Conclusie bij een beetje logisch nadenken: wat ik al eerder schreef klopt. Nergens staat dat men ging bouwen tegen de wil van God in. Wat er wel staat is dat God afdaalde om te kijken naar de mensen en de toren, die toen al in aanbouw was. En toen hij beneden was en  het zag (toen pas !!) dacht : Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt binnen hun bereik. En vervolgens bracht hij een spraakverwarring om dat te voorkomen. Niet eens even waarschuwen, zo van "Mensen, nu ik dit zo zie, ik ben het er niet mee eens, stop er mee".  Nee gelijk: hoppa, spraakverwarring. 'Een beetje logisch nadenken'  zegt dan ook dat de mensen niets in de gaten hebben gehad of ze iets verkeerd deden en waardoor de spraakverwarring kwam. 

 

9 uur geleden zei sjako:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Op het moment dat Hij inzag dat ze dat konden, ging Hij de boel dwarsbomen!

Hij zag dat helemaal niet. Nimrod was een tegenstander van Jehovah. Jehovah heeft het recht om te sturen. Om geweld en nog meer ellende te voorkomen ging Hij inderdaad sturen.

Dat is niet wat er staat! Er staat h-e-l-e-m-a-a-l nergens dat er is ingegrepen om geweld en ellende te voorkomen. Wat er wel staat is : "En Jehovah zei: ‘Ze zijn één volk met één taal, en kijk eens waar ze aan begonnen zijn. Nu is niets van wat ze verder nog van plan zijn onmogelijk voor ze. Kom! Laten we afdalen en hun taal verwarren, zodat ze elkaars taal niet meer begrijpen.’ Zo verspreidde Jehovah de mensen daarvandaan over de hele aarde, en geleidelijk stopten ze met de bouw van de stad." 
Dat heeft dus helemaal niets te maken met het stoppen van geweld en ellende. Dat maak jij er van en ik begrijp werkelijk niet waarom je dat doet.

En ik herhaal: Bedenk dat nog eens heel goed, als je volgende keer komt met het argument dat God de mens al 6000 jaar zijn gang laat gaan om te bewijzen dat ze de wereld kunnen regeren. Op het moment dat Hij inzag dat ze dat konden, ging Hij de boel dwarsbomen.

10 uur geleden zei sjako:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens staat dat de verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee namen.

Dat is gewoon geschiedenis.

Het is gewoon verzonnen. H-e-l-e-m-a-a-l nergens staat dat verschillende taalgroepen hun eigen versie van hun religie mee namen. Je stelt hier:

10 uur geleden zei sjako:

Babylon stond bekend om hun vele goden. Archeologie heeft dat aangetoond.

 Dát klopt. Maar Genesis zegt echter :" Bijgevolg verstrooide Jehovah hen vandaar over de gehele oppervlakte der aarde,+ en geleidelijk staakten zij de bouw van de stad ". In jouw 'beetje logisch nadenken' past hier dus niet dat ze er allemaal bleven en in Babel hun eigen religie hielden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit is een mooi voorbeeld van hoe je 2 aparte zinnen bij elkaar hebt gevoegd tot één die er niet staat. In de eerste zin (die je vet hebt gemaakt) staat Babel als enen van de oorspronkelijke steden van zijn rijk. In de tweede zin staat dat hij land veroverde en daar steden stichtte.

Misschien moet je eens leren begrijpend te lezen. Het is algemeen bekend dat Babel gesticht is door Nimrod.

De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel.....

Volgens Wikipedia

Nimrod (Hebreeuws: נִמְרוֹדֿ, "de tegenstrever" of "de zich verontwaardigende") was volgens de traditie in de Hebreeuwse Bijbeleen zoon van Kus en een achterkleinzoon van Noach,[1] "de eerste machthebber op aarde"[2] en "een geweldig jager, door niemand overtroffen".[3]

"De kern van zijn rijk werd gevormd door Babel, Uruk, Akkad en Kalne, in Sinear. Vanaf dat land trok hij naar Assyrië waar hij Ninive, Rechobot-Ir en Kalach bouwde, en ook de grote stad en Resen, tussen Nineve en Kalach.[4]"

Hiermee was hij volgens de traditie de eerste en tot op heden enige persoon die over de gehele mensheid heerste.

 

10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In jouw 'beetje logisch nadenken' past hier dus niet dat ze er allemaal bleven en in Babel hun eigen religie hielden. 

Nee, want er waren honderden verschillende religies of variaties daarop. Dus toen de mens zich ging verspreiden gingen al die verschillende religies de wereld over. De Bijbel spreekt over de drekgoden van Babylon en dat was niet voor niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei De Hoorn:

Wat kunnen wij weten over de gebeurtenissen die zich voltrokken bij de toren van Babel ?

Als God zegt:

En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen! (Gen.1:28, HSV)

Dan behoren we te luisteren naar God en niet naar onze eigen standaarden die ons wijsmaken dat we bij elkaar horen te hokken op een plek. Deze opdracht is door God zelf vervuld door de mensen andere talen te laten spreken waardoor ze zich gingen verspreiden over de aarde. Samenwerken zonder communicatie is een heilloze bedoeling immers.

16 uur geleden zei De Hoorn:

Hoe past de Griekse mythologie in die gebeurtenissen ?

Door een eisegese toe te passen wellicht.

16 uur geleden zei De Hoorn:

Is het van belang dat wij hierover spreken ?

Zolang het geen babbelen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei sjako:

Misschien moet je eens leren begrijpend te lezen.

Met het oog op een zuivere discussie stel ik voor dit soort insinuerende en beledigende teksten achterwege te laten.

59 minuten geleden zei sjako:

Het is algemeen bekend dat Babel gesticht is door Nimrod.

Allerminst. Het is een veel voorkomend misverstand dat dit zo is.
Dat een stad de kern van een rijk is onder een heerser, wil nog niet zeggen dat het ook die heerser is gesticht. 
Aangezien je Wikipedia aanhaalt, doe ik dat dan ook maar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oud-Babylonische_Rijk

Citaat

Babylon werd in 1894/1830/1806 v.Chr. door de Semitische stam van de Amorieten onder Sumu-abum gesticht. Hij liet een muur rond de stad optrekken, waarvan de bouw pas onder zijn opvolger Sumulael werd voltooid. 

 

59 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In jouw 'beetje logisch nadenken' past hier dus niet dat ze er allemaal bleven en in Babel hun eigen religie hielden. 

Nee, want er waren honderden verschillende religies of variaties daarop. Dus toen de mens zich ging verspreiden gingen al die verschillende religies de wereld over. De Bijbel spreekt over de drekgoden van Babylon en dat was niet voor niets.

Er worden h-e-l-e-m-a-a-l nergens aantallen genoemd in Genesis 10 bij de talen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Met het oog op een zuivere discussie stel ik voor dit soort insinuerende en beledigende teksten achterwege te laten.

Je beweert dingen die al lang bewezen zijn. De Engelse Wikipedia beweert precies hetzelfde

In Hebrew and Christian tradition, Nimrod is considered the leader of those who built the Tower of Babel in the land of Shinar,[5] though the Bible never actually states this. Nimrod's kingdom included the cities of Babel, Erech, Akkad, and perhaps Calneh, in Shinar (Gen 10:10).[6] Flavius Josephus believed that it was likely under his direction that the building of Babel and its tower began; in addition to Josephus, this is also the view found in the Talmud (Chullin 89a, Pesahim 94b, Erubin 53a, Avodah Zarah 53b), and later midrash such as Genesis Rabba. Several of these early Judaic sources also assert that the king Amraphel, who wars with Abraham later in Genesis, is none other than Nimrod himself.

28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er worden h-e-l-e-m-a-a-l nergens aantallen genoemd in Genesis 10 bij de talen.

Nee, dat blijkt uit archeologische vondsten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Babylonian_religion

11 uur geleden zei De Hoorn:

Shalom Aleichem sjako,

Inderdaad ik ben nieuw hier. Ik hoop op veel vruchtbare en uitdagende discussies. Door het aangaan van gesprekken komen wij te weten wat we niet weten.

 Groet en zegen: Patrick

Shalom Aleichem Patrick, ben erg benieuwd naar jou inzichten. Ik heb me beetje verdiept in het Messiaanse joodse geloof en we hebben wel raakvlakken denk ik. Ik weet niet of er ook verschil is tussen verschillende Joods Messiaanse Christenen qua inzichten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Met het oog op een zuivere discussie stel ik voor dit soort insinuerende en beledigende teksten achterwege te laten.

Je beweert dingen die al lang bewezen zijn. De Engelse Wikipedia beweert precies hetzelfde

In Hebrew and Christian tradition, Nimrod is considered the leader of those who built the Tower of Babel in the land of Shinar,

Daar staat, dat in de Hebreeuwse en Christelijke traditie, Nimrod wordt beschouwd als de leider die de toren van Babel bouwde. Gevolgd door de tekst:

2 uur geleden zei sjako:

though the Bible never actually states this

Zelfs iemand als ik, die volgens jou niet begrijpend kan lezen,  weet dat je dit naar het Nederlands kunt vertalen met : "Het staat h-e-l-e-m-a-a-l nergens in de Bijbel."

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2020 om 10:06 zei sjako:

Shalom Aleichem Patrick, ben erg benieuwd naar jou inzichten. Ik heb me beetje verdiept in het Messiaanse joodse geloof en we hebben wel raakvlakken denk ik. Ik weet niet of er ook verschil is tussen verschillende Joods Messiaanse Christenen qua inzichten. 

Shalom sjako, er zijn tegenwoordig veel groepen waarmee iemand zich kan identificeren. Het is niet mijn bedoeling mijzelf met een bepaalde groep te gaan identificeren. Na mijn bekering, nu 6 jaar geleden en mijn, via D.N.A. resultaten, bevestigde Joodse afkomst is het mijn bedoeling om een Bijbels geloof uit te dragen. In mijn reis tot nu toe belijd ik een Nazireeër te zijn die De Weg bewandelt. Dit betekent dat Yeshua ha Mashiach de persoonlijke Verlosser is, YHWH in het vlees, Koning van de Joden en volkeren en Rechter van de wereld. 

Het Lichaam van Christus (de Gemeente van uitgeroepen heiligen) bevindt zich in alle tijden en alle denominaties. Echter Zijn Stem zal hen meer en meer oproepen terug te keren naar "De Weg van oude tijden" (YerimYahu 6:16). Ik ben verenigd met hen die in Christus zijn, van Hem houden en doen wat Hij zegt.

Dit betekent, voor mij, dat Mattityahu 5:17-20 en Mark 7:11-13 enkele van de verzen zijn van waaruit ik de woorden van Sha`ul (Paulus) zal moeten begrijpen. 

Dat is een reis die er vaak voor zorgt dat ik en veel andere mensen op tegenstand stuitten. 

Ongetwijfeld zullen u en ik elkaar in veel zaken kunnen vinden.

Over de verspreiding van de 70 volkeren zijn veel wetenschappelijke dingen te melden.

https://aschmann.net/BibleChronology/Genesis10.pdf

Michael Heiser https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_S._Heiser

Dit is een wetenschapper in het veld van Semitische talen / culturen. Ik heb gemerkt dat het altijd handig is om het materiaal van wetenschappers te presenteren als het gaat om argumenten die overtuigend kunnen zijn. 

Veel kijkplezier  !!

https://www.youtube.com/watch?v=2jx1ZtZlcCk

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-5-2020 om 09:13 zei Kaasjeskruid:

Dan behoren we te luisteren naar God en niet naar onze eigen standaarden die ons wijsmaken dat we bij elkaar horen te hokken op een plek.

Correct, .... steden stichtten, zoals Kain voor ons al deed, (Genesis 4:16-17)gaat tegen de verordeningen van YHWH ha Elohim in. Ook het idee de landsgrenzen (landpalen) voor nietig te verklaren gaat tegen Zijn verordeningen in (Deuteronomium 32: 8-10) Het nietig verklaren van landsgrenzen is geheel in de geest van Babylon.

 

Op 29-5-2020 om 09:13 zei Kaasjeskruid:
Op 28-5-2020 om 16:31 zei De Hoorn:

Hoe past de Griekse mythologie in die gebeurtenissen ?

Door een eisegese toe te passen wellicht.

Altijd uitkijken voor eisegese, a l t i j d.  Dit gezegd hebbend, volgt voor mij de vraag aan u: "Hoe ziet u de gebeurtenissen van Genesis 3, 6 en 11 in combinatie met de beschreven zaken in 1 Enoch ?"

 

Op 29-5-2020 om 09:13 zei Kaasjeskruid:
Op 28-5-2020 om 16:31 zei De Hoorn:

Is het van belang dat wij hierover spreken ?

Zolang het geen babbelen wordt.

Hahaha, grappig. Dus van belang?

12 minuten geleden zei sjako:
1 uur geleden zei De Hoorn:

YHWH in het vlees, Koning van de Joden en volkeren en Rechter van de wereld. 

Zijn er dan verschillende Messiaanse Joden? Op deze website geloven ze niet in een drie-eenheid.

http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/gelooft-iedereen-in-de-drie-eenheid-anthony-buzzard/ 

Zeker, er zijn fracties onder de "Messiaanse Joden" helaas (of niet) is het ontstaan van fracties een menselijke aangelegenheid. De kans dat mensen die in een Joods Messiaanse denominatie samenkomen en in hun studie van de TeNaCH / de B`rit Hadasha ("oude en nieuwe testament") in aanraking komen met de "Rabbinistische" bronnen / Orale Torah is groot.

Jezelf daar in verliezen is erg makkelijk, omdat er zo veel wijsheid en kennis uit spreekt. Voor mij is de waarheid dat Yeshua mij heeft vrijgemaakt en dat Hij de weg naar de Vader heeft geopend (Waarheid en Geest).

Dit is waar. 

Alle wijsheid en kennis die ik mag vinden op mijn weg kan mij dat niet laten verloochenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei De Hoorn:

Zijn er dan verschillende Messiaanse Joden? Op deze website geloven ze niet in een drie-eenheid.

http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/gelooft-iedereen-in-de-drie-eenheid-anthony-buzzard/ 

Over de drie-eenheid

Over de twee machten in de Hemel: 

Michael Heiser - Two Powers of the Godhead - May 4, 2013  (Ik kan de link niet toevoegen zegt YouTube)

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei De Hoorn:

Altijd uitkijken voor eisegese, a l t i j d.  Dit gezegd hebbend, volgt voor mij de vraag aan u: "Hoe ziet u de gebeurtenissen van Genesis 3, 6 en 11 in combinatie met de beschreven zaken in 1 Enoch ?"

Als nonsens. 1 Henoch is een pseudepigrafisch boek en heb er geen boodschap aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als nonsens. 1 Henoch is een pseudepigrafisch boek en heb er geen boodschap aan.

Weet u wie de auteur is van 1 en 2 Samuel? Van de brief aan de Hebreeën? Of van het boek Job ? Met 100 % zekerheid dan bedoel ik.                                                  Is het een bewuste keuze van u om het pseudepigrafische als reden te noemen, en niet "de Kanon" als argument te gebruiken?                                                 

Ongemerkt gebruiken veel mensen (u misschien ook) woorden uit 1 Enoch om De Bijbel nader uit te leggen aan ongelovigen. Nonsens lijkt mij daarom een groot woord.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei De Hoorn:

Ongemerkt gebruiken veel mensen (u misschien ook) woorden uit 1 Enoch om De Bijbel nader uit te leggen aan ongelovigen. Nonsens lijkt mij daarom een groot woord.    

Ik gebruik ook vast woorden uit mein kampf om zaken uit te leggen, dat maakt mein kampf nog geen goed boek.

7 minuten geleden zei De Hoorn:

Weet u wie de auteur is van 1 en 2 Samuel? Van de brief aan de Hebreeën? Of van het boek Job ? Met 100 % zekerheid dan bedoel ik.                                         

Nee, maar ik weet wel dat ze in de Bijbel staan en 1 Henoch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
14 minuten geleden zei De Hoorn:

Ongemerkt gebruiken veel mensen (u misschien ook) woorden uit 1 Enoch om De Bijbel nader uit te leggen aan ongelovigen. Nonsens lijkt mij daarom een groot woord.    

Ik gebruik ook vast woorden uit mein kampf om zaken uit te leggen, dat maakt mein kampf nog geen goed boek.

Ik begrijp dat iedereen zijn eigen stijl van discussiëren heeft, maar vindt u echt dat dit een goed argument is? Ik heb het niet over de vorm, maar over de inhoud.

 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
16 minuten geleden zei De Hoorn:

Weet u wie de auteur is van 1 en 2 Samuel? Van de brief aan de Hebreeën? Of van het boek Job ? Met 100 % zekerheid dan bedoel ik.                                         

Nee, maar ik weet wel dat ze in de Bijbel staan en 1 Henoch niet.

Duidelijk, uw argumenten voor het niet lezen van 1Henoch zijn pseudepigrafisch EN niet in de Kanon.

Hebt u 1 Henoch gelezen en onder de loep genomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei De Hoorn:

Shalom sjako, er zijn tegenwoordig veel groepen waarmee iemand zich kan identificeren. Het is niet mijn bedoeling mijzelf met een bepaalde groep te gaan identificeren. Na mijn bekering, nu 6 jaar geleden en mijn, via D.N.A. resultaten, bevestigde Joodse afkomst is het mijn bedoeling om een Bijbels geloof uit te dragen. In mijn reis tot nu toe belijd ik een Nazireeër te zijn die De Weg bewandelt. Dit betekent dat Yeshua ha Mashiach de persoonlijke Verlosser is, YHWH in het vlees, Koning van de Joden en volkeren en Rechter van de wereld. 

Het Lichaam van Christus (de Gemeente van uitgeroepen heiligen) bevindt zich in alle tijden en alle denominaties. Echter Zijn Stem zal hen meer en meer oproepen terug te keren naar "De Weg van oude tijden" (YerimYahu 6:16). Ik ben verenigd met hen die in Christus zijn, van Hem houden en doen wat Hij zegt.

Dit betekent, voor mij, dat Mattityahu 5:17-20 en Mark 7:11-13 enkele van de verzen zijn van waaruit ik de woorden van Sha`ul (Paulus) zal moeten begrijpen. 

Dat is een reis die er vaak voor zorgt dat ik en veel andere mensen op tegenstand stuitten. 

Ongetwijfeld zullen u en ik elkaar in veel zaken kunnen vinden.

Over de verspreiding van de 70 volkeren zijn veel wetenschappelijke dingen te melden.

https://aschmann.net/BibleChronology/Genesis10.pdf

Michael Heiser https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_S._Heiser

Dit is een wetenschapper in het veld van Semitische talen / culturen. Ik heb gemerkt dat het altijd handig is om het materiaal van wetenschappers te presenteren als het gaat om argumenten die overtuigend kunnen zijn. 

Veel kijkplezier  !!

https://www.youtube.com/watch?v=2jx1ZtZlcCk

Hoe breng je het Nazireeër zijn in de praktijk? Lukt dat naar bijbelse voorschriften? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe breng je het Nazireeër zijn in de praktijk? Lukt dat naar bijbelse voorschriften? 

Goede vraag. Het punt is, dat het woord  נוֹצְרִי (nôṣrî) in de eerste eeuw ook werd gebruikt al aanduiding van de volgers van Yeshua ha Mashiach.

https://biblethingsinbibleways.wordpress.com/2013/11/21/sect-of-the-way-the-nazarenes-christians-names-given-to-the-early-church/

bewerkt door De Hoorn
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei De Hoorn:

Goede vraag. Het punt is, dat het woord  נוֹצְרִי (nôṣrî) in de eerste eeuw ook werd gebruikt al aanduiding van de volgers van Yeshua ha Mashiach.

https://biblethingsinbibleways.wordpress.com/2013/11/21/sect-of-the-way-the-nazarenes-christians-names-given-to-the-early-church/

Nu moet je me even helpen. Bedoel je Nazireeër of Nazarener? Ik bedoel de Nazirite vow, zoals beschreven in Numeri 6.

Ik stel me voor dat dit in de huidige samenleving moeilijk te volbrengen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheüs 2 (SV) :

23 En [daar] gekomen zijnde, nam hij zijn woonplaats in de stad, genaamd Nazareth; opdat vervuld zou worden, wat door de profeten gezegd is, dat Hij Nazarener zal geheten worden.

De NBG51 en NBV hebben 'Nazoreeër' staan. Dat lijkt dan weer erg op Nazireeër. Citaat Wikipedia:

Een Nazireeër (ook wel Nazireer, van het Hebreewse 'nazir' = gewijde) is een Bijbelse benaming voor iemand die zich speciaal aan God wilde toewijden. Een Nazireeër mocht geen wijn drinken en zijn haar niet laten knippen. Ook mocht hij niet in aanraking komen met een dode of zelfs maar met een overledene onder een dak verkeren.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nazireeër

Jezus was blijkbaar geen Nazireeër aangezien Hij volgens de evangeliën meerdere doden opwekte. En Hij was ook niet anti-wijn.

Bovenaan de genoemde Wikipediapagina staat overigens:

Het woord Nazireeër moet niet worden verward met Nazoreeër of Nazarener.

Terug naar Matt. 2:23, het Griekse grondwoord is Nazóraios. Volgens https://biblehub.com/greek/3480.htm betekent dit:

Nazóraios: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth

Original Word: Ναζωραῖος, ου, ὁ
Part of Speech: Noun, Masculine
Transliteration: Nazóraios
Phonetic Spelling: (nad-zo-rah'-yos)
Definition: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth
Usage: a Nazarene, an inhabitant of Nazareth.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid