Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Ah de Heidelbergse Catechismus. Het hele christelijke geloof handig en overzichtelijk in Q&A vorm gegoten. Daar heb ik niks mee.

Ik begrijp waar u vandaan komt, dat meen ik. Ik deel uw mening. Het is alleen geen goed idee het kind met het badwater weg te gooien.

"Onderzoek alles, behoud het goede"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Genesis 10:8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij werd de eerste machtige op aarde.  9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager

Officieel zien wij dat boek ook als deuterocanoniek. Maar ik heb me er wel een keer in verdiept en ik moet zeggen dat er veel overeenkomsten zijn met het NT. Er wordt over Christus gesproken, over de

Correct, is echt gebeurd. Heeft niks met wetenschap te maken, maar alles met de Wetenschapper.

11 minuten geleden zei De Hoorn:

Ik begrijp waar u vandaan komt, dat meen ik. Ik deel uw mening. Het is alleen geen goed idee het kind met het badwater weg te gooien.

"Onderzoek alles, behoud het goede"

Ik heb de HC ook wel bekeken en vind de website https://www.heidelbergse-catechismus.nl/ er prima uitzien. Maar voor mij is de HC niet 'het kind', als je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat bedoel je met "hoe wist hij dat " , dat klopt toch niet ? 

Hoe kon de schrijver weten dat de aarde eruit ziet als een meer met zeven eilanden daarin. Ik weet het niet hoe oud dat boek is, maar ze hadden toen nog geen ruimtevaart.

5 uur geleden zei De Hoorn:

Ik lees bij voorkeur De Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling, maar het werd mij al snel duidelijk dat het kennis nemen van de grondtaal en brontekst een vereiste is. 

Deze is toch wetenschappelijk behoorlijk achterhaald. Er zijn betere vertalingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:
11 uur geleden zei De Hoorn:

Het blijkt, vanwege de verordeningen, richtlijnen en inzettingen van YHWH ha Elohim.

Mijn natuurlijke aversie is niet aangeleerd maar wordt bevestigd door de Bijbel en mijn lichaam. 

Wat is er mis met een paling dan?

Shalom Aleichem Kaasjeskruid,

Er is niets mis met een paling, die vis doet waar hij voor is geschapen, alles eten wat het tegenkomt. 

De paling is echter niet kasjroet.

10 uur geleden zei sjako:
16 uur geleden zei De Hoorn:

Ik lees bij voorkeur De Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling, maar het werd mij al snel duidelijk dat het kennis nemen van de grondtaal en brontekst een vereiste is. 

Deze is toch wetenschappelijk behoorlijk achterhaald. Er zijn betere vertalingen.

Shalom Aleichem sjako,

klopt helemaal, er zijn betere vertalingen. Ik raadpleeg altijd de grondtaal en de brontekst ongeacht welke vertaling ik lees. Dat blijft toch een aanrader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat bedoel je met "hoe wist hij dat " , dat klopt toch niet ? 

Hoe kon de schrijver weten dat de aarde eruit ziet als een meer met zeven eilanden daarin. Ik weet het niet hoe oud dat boek is, maar ze hadden toen nog geen ruimtevaart.

Dat is een buitengewoon opmerkelijk standpunt.
Als je de aarde vanuit deze positie bekijkt zie je alleen maar blauw: https://earth.google.com/web/@6.15003196,-163.77322411,-7935.97299304a,15971567.45256186d,35y,343.38752442h,0t,0r 

Als de aarde vanuit deze positie bekijkt, zie slechts 1 'eiland'
https://earth.google.com/web/@-80.56952415,91.0325347,854.97160292a,16874810.63651562d,35y,248.21099855h,0t,0r

Alleen als je de aarde bekijkt op een wereldkaart, zoals wij dat meestal doen, zie je water met eilanden. Maar dat zijn er dan weer veel meer dan 7. Bovendien: Dat is niet zoals de aarde er vanuit de ruimte uitziet, welke positie je ook in neemt.
Je suggereert dus iets ( "de aarde ziet er vanuit de ruimte uit als een meer met 7 eilanden") dat niet zo is.
Daarmee is ook je vraag "Hoe kon die schrijver dat weten"  duidelijk. Die is bij je opgekomen vanuit de aannames dat hij gelijk had én dat het hem was geopenbaard. Welnu, de eerste klopt dus niet en de tweede is zeer ongeloofwaardig. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei De Hoorn:

Shalom Aleichem Kaasjeskruid,

Er is niets mis met een paling, die vis doet waar hij voor is geschapen, alles eten wat het tegenkomt. 

De paling is echter niet kasjroet.

Volgens mij bent u vlees noch vis als het aankomt op christen zijn. U mag graag van twee walletjes knabbelen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
26 minuten geleden zei De Hoorn:

Shalom Aleichem Kaasjeskruid,

Er is niets mis met een paling, die vis doet waar hij voor is geschapen, alles eten wat het tegenkomt. 

De paling is echter niet kasjroet.

Volgens mij bent u vlees noch vis als het aankomt op christen zijn.

Kunt u dat toelichten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei De Hoorn:
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij bent u vlees noch vis als het aankomt op christen zijn.

Kunt u dat toelichten?

U bent nieuw en kunt niet weten dat @Kaasjeskruid iemand is van de stellige uitingen, maar bepaald niet van de uitleg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:
3 minuten geleden zei De Hoorn:
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij bent u vlees noch vis als het aankomt op christen zijn.

Kunt u dat toelichten?

U bent nieuw en kunt niet weten dat @Kaasjeskruid iemand is van de stellige uitingen, maar bepaald niet van de uitleg.

Ik ben nieuw, dat klopt.... ik neem het zoals het komt. Vaak komt het wel goed........

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
6 minuten geleden zei De Hoorn:

Kunt u dat toelichten?

Jawel. Een messiasbelijdende jood is eenzelfde contradictio in terminis als een christelijke boeddhist dat is.

Wat bij de mens onmogelijk is, is bij God mogelijk. Overdenkt u uw eigen positie wel eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei De Hoorn:

Wat bij de mens onmogelijk is, is bij God mogelijk.

Ik zal God eens vragen of Hij mij wil laten kennis maken met een christelijke boeddhist.

3 minuten geleden zei De Hoorn:

Overdenkt u uw eigen positie wel eens?

Jazekers, en dat maakt mij heel blij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jawel. Een messiasbelijdende jood is eenzelfde contradictio in terminis als een christelijke boeddhist dat is.

Het Nieuwe Testament bestaat voornamelijk uit messiasbelijdende Joden. De laatste keer dat ik er in keek ging het  niet over Finnen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:
5 minuten geleden zei De Hoorn:

Wat bij de mens onmogelijk is, is bij God mogelijk.

Ik zal God eens vragen of Hij mij wil laten kennis maken met een christelijke boeddhist.

Waarom de gelijkenis met een boedhist, boedha zei dat er geen god bestond toch? 

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jawel. Een messiasbelijdende jood is eenzelfde contradictio in terminis als een christelijke boeddhist dat is.

Het Nieuwe Testament bestaat voornamelijk uit messiasbelijdende Joden.

Het schijnt ook dat de "Gemeente der uitgeroepen heiligen" begon met de roep aan Abraham en niet pas in Handelingen 2. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-5-2020 om 16:31 zei De Hoorn:

Wat kunnen wij weten over de gebeurtenissen die zich voltrokken bij de toren van Babel ?

Hoe past de Griekse mythologie in die gebeurtenissen ?

Is het van belang dat wij hierover spreken ?

We zien wat er vandaag gebeurt. Pronken met de hoogste torens wat nu hele bouwwerken geworden zijn. De mens stelt zich boven God en God geeft dan een corrigerende tik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei De Hoorn:

Waarom de gelijkenis met een boedhist, boedha zei dat er geen god bestond toch? 

En een jood precies zo. Die ontkent ook God de Zoon. En ontkennen van 1 van de drie-ene God staat gelijk aan ontkennen van God. Een jood ben je door het onderhouden van de Thora en niet bij etniciteit. Bekeert een mens zich tot God, dan laat deze zijn eigen werken en vertrouwt volledig op het werk van Jezus. Zo een mens is dan een christen en laat varen elke identificatie met het verleden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:
Op 28-5-2020 om 16:31 zei De Hoorn:

Wat kunnen wij weten over de gebeurtenissen die zich voltrokken bij de toren van Babel ?

Hoe past de Griekse mythologie in die gebeurtenissen ?

Is het van belang dat wij hierover spreken ?

We zien wat er vandaag gebeurt. Pronken met de hoogste torens wat nu hele bouwwerken geworden zijn. De mens stelt zich boven God en God geeft dan een corrigerende tik.

Shalom Aleichem Fundamenteel,

On topic :

Ook het ontkennen van landsgrenzen en jezelf vervolgens uitroepen als wereldburger is tegen Zijn wil in.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
8 minuten geleden zei De Hoorn:

Waarom de gelijkenis met een boedhist, boedha zei dat er geen god bestond toch? 

En een jood precies zo. Die ontkent ook God de Zoon. En ontkennen van 1 van de drie-ene God staat gelijk aan ontkennen van God. Een jood ben je door het onderhouden van de Thora en niet bij etniciteit. Bekeert een mens zich tot God, dan laat deze zijn eigen werken en vertrouwt volledig op het werk van Jezus. Zo een mens is dan een christen en laat varen elke identificatie met het verleden.

Correct ik heb mijn verlossing aan Christus te danken, Sola Christi, Sola Deo Gloria, Sola Fide, Sola Gracia, Sola Scriptura.  Maar wat te doen met die vijf kronen die te winnen of te verliezen zijn. Bent u bekend met de angst waar Paulus over schreef? Werken die beproefd worden door het vuur? Stro, Hout, Zilver, Goud.   Wat denkt u? Kent u uw erfenis in het Koninkrijk, denkt u daar wel eens over? Wandelen in de werken die voor de grondlegging van de wereld voor ons zijn bereid?  Wat denkt u? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei De Hoorn:

Ook het ontkennen van landsgrenzen en jezelf vervolgens uitroepen als wereldburger is tegen Zijn wil in.

Waarom? Het lijkt mij niet in te gaan tegen de opdracht om de aarde te bevolken. Iedereen die niet in God gelooft lijkt mij van de wereld en dus een wereldburger. Wil je daar van af, dan rest enkel 1 optie: christen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei De Hoorn:

Shalom Aleichem Fundamenteel,

On topic :

Ook het ontkennen van landsgrenzen en jezelf vervolgens uitroepen als wereldburger is tegen Zijn wil in.

De toren van Babel laat mij zien hoe de mens zich boven God stelde. Dat er 1 taal was, 1 doel, 1 gang van zaken. God (de grote scheider) verdeelde de mensheid daar in taal omdat we onze kennis misbruikte onszelf te behagen. Onszelf te verheerlijken via bouwwerken. Enfin, er was altijd wel een centraal figuur die de pluimen nam.

En dat zie ik opnieuw vandaag gebeuren. Het is typerend hoe grote verloren beschavingen gebouwen maakte die naar de hemel reikten en de cultuur enigszins symboliseerde/definiëerde. De wolkenkrabbers etc laten ons dan dit kapitalistisch tijdperk zien van een rotbedorven samenleving. De grijze wolken er rond, het afval, ook wat onzichtbaar via leidingen wegstroomt...

Of we nu wereldburger of niet zijn.... dat zijn machten boven ons hoofd. Als mensen hebben we de piek van onze kennis misbruikt. Er waren waarschuwingen maar mensen volgden de politiek, wat afgodderij is. Nu zal synchronisch op ons allen afkomen wat de Heere Jezus 2020j geleden openbaarde. Het was en is hoe dan ook onvermijdelijk. Machten boven ons hoofd.

Dit tijdperk is going bye bye.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei De Hoorn:

Correct ik heb mijn verlossing aan Christus te danken, Sola Christi, Sola Deo Gloria, Sola Fide, Sola Gracia, Sola Scriptura.  Maar wat te doen met die vijf kronen die te winnen of te verliezen zijn. Bent u bekend met de angst waar Paulus over schreef? Werken die beproefd worden door het vuur? Stro, Hout, Zilver, Goud.   Wat denkt u? Kent u uw erfenis in het Koninkrijk, denkt u daar wel eens over? Wandelen in de werken die voor de grondlegging van de wereld voor ons zijn bereid?  Wat denkt u? 

Loon naar werken. We zullen zien of de gerookte paling daarzo net zo lekker smaakt of wellicht nog beter...  Waar ik mij iig niet druk over hoef te maken is de genadegave van het eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
12 minuten geleden zei De Hoorn:

Ook het ontkennen van landsgrenzen en jezelf vervolgens uitroepen als wereldburger is tegen Zijn wil in.

Waarom? Het lijkt mij niet in te gaan tegen de opdracht om de aarde te bevolken. Iedereen die niet in God gelooft lijkt mij van de wereld en dus een wereldburger. Wil je daar van af, dan rest enkel 1 optie: christen worden.

Deuteronomium 32:7-9

7Denk aan de dagen van vroeger tijd;

let op de jaren van generatie op generatie.

Vraag het uw vader, hij zal het u vertellen,

vraag het uw oudsten, zij zullen het u zeggen.

8Toen de Allerhoogste aan de volken het erfelijk bezit uitdeelde,

*toen Hij Adams kinderen van elkaar scheidde,

heeft Hij het grondgebied van de volken vastgesteld*

overeenkomstig het aantal Israëlieten.

9Want het deel van de HEERE is Zijn volk,

Jakob is het gebied dat Zijn eigendom is.

De opdracht om de aarde te vervullen kwam met opdrachten en regels. Maar die lees je ergens anders in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei De Hoorn:

Shalom Aleichem sjako,

klopt helemaal, er zijn betere vertalingen. Ik raadpleeg altijd de grondtaal en de brontekst ongeacht welke vertaling ik lees. Dat blijft toch een aanrader.

Helemaal met je eens. Op de computer heb je hele goede woord voor woord vertalingen. Je kan dan makkelijk zoeken en vergelijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei De Hoorn:

Het schijnt ook dat de "Gemeente der uitgeroepen heiligen" begon met de roep aan Abraham en niet pas in Handelingen 2. 

Ook helemaal met je eens. Er werd een belofte gedaan aan Abraham dat via zijn zaad iedereen ter wereld gezegend zou worden. Uiteindelijk was Jezus een nakomeling van Abraham.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid