Spring naar bijdragen

meerwaarde waterdoop tov geestesdoop


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De waterdoop is voorgeschreven in de bijbel. Het is een vaststaand meetbaar punt, duidelijk voor jezelf en je medechristenen. Zichtbaar en openbaar voor God en de wereld. Het laat zien dat je oude ik

De waterdoop wordt wel eens vergeleken met de doortocht door de Schelfzee van het volk Israël. In het verhaal van doortocht staat dat God het volk de woestijnweg op leidde, naar de Schelfzee toe, een

Is jouw rechtvaardigheidsdenken en wat jou aanspreekt (volgende post) bepalend voor wat waar is? Want dan wordt het een lastige discussie. Verder lijk je te concluderen dat ik bedoel dat iedereen

29 minuten geleden zei wonder:

Wat is de meerwaarde van de waterdoop als je als gedoopt bent in de Heilige Geest. 

Met andere woorden wat gebeurt er precies in de geestelijke wereld bij de waterdoop?

De waterdoop is voorgeschreven in de bijbel. Het is een vaststaand meetbaar punt, duidelijk voor jezelf en je medechristenen. Zichtbaar en openbaar voor God en de wereld. Het laat zien dat je oude ik sterft en je nieuwe ik uit het water omhoog komt. Conform het sterven en de opstanding van Christus. Je bent geen zondaar meer. Je bent vrijgekocht. Je bent door geloof en berouw en bekering tot deze daad gekomen (daarom heeft de baby doop geen zin). 

Doop in de HG klinkt perfect. Maar wie zegt dat dit werkelijk plaatsvindt???

Christenen volgen het voorbeeld van Jezus. Deze liet zich dopen en gebiedt:... onderwijs de volken, hen dopend... Mt 28:19. Dit lijkt me een duidelijk gebod waar geen speld tussen te krijgen is!

In het boek Handelingen worden er duizenden gedoopt. Hoe iemand de waterdoop kan zien als overbodig is mij werkelijk een raadsel. 

Als je nog niet gedoopt bent als volwassene aarzel dan niet. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijkbaar met hand 10 cornelius. Na zijn doop in de heilige Geest volgt waterdoop.  Bij mij vergelijkbare situatie.God roept me nu ook op tot waterdoop. Wat is de "meerwaarde" hiervan tov de krachtige werking van de geestesdoop.  Wat gebeurt er precies "meer" dan bij de geestesdoop. Word je overgeplaatst naar de hemel (ef 2:6) bij de waterdoop? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei wonder:

Vergelijkbaar met hand 10 cornelius. Na zijn doop in de heilige Geest volgt waterdoop.  Bij mij vergelijkbare situatie.God roept me nu ook op tot waterdoop. Wat is de "meerwaarde" hiervan tov de krachtige werking van de geestesdoop.  Wat gebeurt er precies "meer" dan bij de geestesdoop. Word je overgeplaatst naar de hemel (ef 2:6) bij de waterdoop? 

Dag Wonder, ik heb mijn reactie bewerkt en verlengd. Misschien lees je dit even, dan reageer ik op je vraag. Groet! 

Door de waterdoop toon je gehoorzaamheid aan Jezus. Je wordt schoongewassen door Zijn bloed. Je zonden worden je niet meer aangerekend want je erkent dat jij de dood verdiende maar dat Jezus in jouw plaats is gestorven. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

@wonder De illustratie die Jezus geeft in Mattheus 22:11-14 vind ik ook belangrijk in deze. 

6 minuten geleden zei wonder:

Ik weet dat de bijbel erg duidelijk is, maar mijn vraag is eigenlijk niet of de bijbel het zegt,  maar  WAT gebeurt er precies bij de waterdoop in de geestelijke wereld/strijd . 

De waterdoop wast jouw zonden van je af. Je bent geen zondaar meer. Je bent een mens die nog wel kan zondigen maar jouw zondige natuur is verdwenen. Schoongewassen. Acceptabel voor God. 

@wonderKun je hier wat mee? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@wonderIk kan geen antwoord geven op de vraag, HOE de Geest werkt. 

@wonderde doop van Cornelius was uitzonderlijk omdat hij de eerste was uit de heidenen. Hij kreeg eerst Geest, werd aansluitend gedoopt. Vandaar ook het visioen van het linnen laken dat niets van doen heeft met voedsel maar aangeeft dat de heidenen nu toegelaten worden tot het Verbond. 

Kijk ook even naar Paulus. Hij kwam tot geloof, werd meteen gedoopt. Kreeg pas daarna te eten. Zo belangrijk en urgent is de doop. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

De waterdoop wast jouw zonden van je af.

Geen enkel ritueel, zoals bv de waterdoop, kan onze zaak met God in het reine brengen. De afwassing van de zonden en de schenking van het eeuwig leven is afhankelijk van één zaak: de dood en opstanding van Jezus Christus. Al wie daarin gelooft zal behouden worden. De doop is dan een uiterlijke bevestiging van en in principe het eerste werk uit dankbaarheid voor de innerlijke verandering die reeds heeft plaatsgevonden op het moment dat men zich bekeerd. Hoe vanzelfsprekend de waterdoop ook is, zou ze zoveel waarde hebben dat men enkel door deze doop gewassen kan worden van zonden, dan heeft de man naast het kruis bijvoorbeeld mooi pech en liegt Jezus als Hij zegt dat hij samen met Hem in het paradijs zal zijn. De evangelist Johannes schrijft vaak over het eeuwig leven en wat men moet doen om daar deelgenoot van te mogen zijn. Geen enkele keer schrijft hij over dopen en Avondmaal vieren. Want er is maar één zaak die er toe doet en waar hij wel veel over schrijft, het enige wat werkt als het aankomt op vergeving van zonden en eeuwig leven: geloof in Jezus Christus.

Hiermee wil ik niks afdoen aan de urgentie van de waterdoop. Die zal men als het maar enigszins mogelijk is als vanzelfsprekend moeten ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geen enkel ritueel, zoals bv de waterdoop, kan onze zaak met God in het reine brengen. De afwassing van de zonden en de schenking van het eeuwig leven is afhankelijk van één zaak: de dood en opstanding van Jezus Christus. Al wie daarin gelooft zal behouden worden. De doop is dan een uiterlijke bevestiging van en in principe het eerste werk uit dankbaarheid voor de innerlijke verandering die reeds heeft plaatsgevonden op het moment dat men zich bekeerd. Hoe vanzelfsprekend de waterdoop ook is, zou ze zoveel waarde hebben dat men enkel door deze doop gewassen kan worden van zonden, dan heeft de man naast het kruis bijvoorbeeld mooi pech en liegt Jezus als Hij zegt dat hij samen met Hem in het paradijs zal zijn. De evangelist Johannes schrijft vaak over het eeuwig leven en wat men moet doen om daar deelgenoot van te mogen zijn. Geen enkele keer schrijft hij over dopen en Avondmaal vieren. Want er is maar één zaak die er toe doet en waar hij wel veel over schrijft, het enige wat werkt als het aankomt op vergeving van zonden en eeuwig leven: geloof in Jezus Christus.

Hiermee wil ik niks afdoen aan de urgentie van de waterdoop. Die zal men als het maar enigszins mogelijk is als vanzelfsprekend moeten ondergaan.

Ja, ik heb je bericht nog niet heel grondig gelezen maar ik zie het ook op die manier dat geloof redt. De doop is Jezus volgen in gehoorzaamheid. De onderdompeling is Zijn sterven en het sterven van de oude persoon van diegene die gedoopt wordt. Het omhoog komen uit het water is Zijn opstanding. En het aandoen van de nieuwe persoon van diegene die gedoopt is. Ook een opstanding. Ik wil graag geloven, maar kan het niet bewijzen, dat in het millenium, na Christus' wederkomst nog tijd is voor rechtvaardigen om alsnog gedoopt te worden. Mogelijk zelfs voor kinderen om volwassen te worden en tot geloof te komen, etc. Wat er ook gebeuren zal, de manier waarop God het doet is rechtvaardig en goed. 

De doop blijft ons bezighouden. Hoe zou dat toch komen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei wonder:

Vergelijkbaar met hand 10 cornelius. Na zijn doop in de heilige Geest volgt waterdoop.  Bij mij vergelijkbare situatie.God roept me nu ook op tot waterdoop. Wat is de "meerwaarde" hiervan tov de krachtige werking van de geestesdoop.  Wat gebeurt er precies "meer" dan bij de geestesdoop. Word je overgeplaatst naar de hemel (ef 2:6) bij de waterdoop? 

Ik heb het zelfde en kreeg er het antwoord op door iemand met de gave van profetie, dat het een teken van gehoorzaamheid is. 

 

Ik denk niet dat er verder wat veranderd.

Je gehoorzaamd God, als reactie op de Geest wat Hij geeft.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb het zelfde en kreeg er het antwoord op door iemand met de gave van profetie, dat het een teken van gehoorzaamheid is. 

 

Ik denk niet dat er verder wat veranderd.

Je gehoorzaamd God, als reactie op de Geest wat Hij geeft.

 

Wat heb je  hetzelfde, ben wel benieuwd naar je getuigenis mits je het wil delen natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei wonder:

Wat heb je  hetzelfde, ben wel benieuwd naar je getuigenis mits je het wil delen natuurlijk

Eigenlijk dat meerdere mensen door de jaren heen zeiden dat ik me moest laten dopen. 2 mensen zeiden het me omdat God het hen had gezegd. Daarnaast was ik ook bij Jan Zijlstra en zei hij het me ook. Ik vroeg me ook werkelijk af of het nu echt nodig was, waarop ik van iemand een profetie kreeg dat het een daad van gehoorzaamheid aan God zou zijn. Ook dat het een teken van toewijding en overgave zou zijn.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Eigenlijk dat meerdere mensen door de jaren heen zeiden dat ik me moest laten dopen. 2 mensen zeiden het me omdat God het hen had gezegd. Daarnaast was ik ook bij Jan Zijlstra en zei hij het me ook. Ik vroeg me ook werkelijk af of het nu echt nodig was, waarop ik van iemand een profetie kreeg dat het een daad van gehoorzaamheid aan God zou zijn. Ook dat het een teken van overgave zou zijn.

@wonder

De doop hoort bij een proces wat begint met tot geloof komen. Dat gaat over in berouw, belijdenis en bekering. De doop hoort daar onlosmakelijk bij. 

Jezus geeft ons het voorbeeld en zegt nergens dat het optioneel is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei wonder:

Wat is de meerwaarde van de waterdoop als je al gedoopt bent in de Heilige Geest. 

Met andere woorden wat gebeurt er precies in de geestelijke wereld bij de waterdoop?

De waterdoop wordt wel eens vergeleken met de doortocht door de Schelfzee van het volk Israël. In het verhaal van doortocht staat dat God het volk de woestijnweg op leidde, naar de Schelfzee toe, een doodlopende weg. Toen het volk door de zee heen was, vloeide het water terug en was het pad dat ze genomen hadden, weer onbegaanbaar. Er was geen weg terug.

Zoiets is het ook met de waterdoop. De waterdoop kan je niet ongedaan maken. Bij de geestesdoop kan je achteraf gaan twijfelen en denken dat je je hebt vergist, het is iets persoonlijks. Maar bij de waterdoop waren allemaal getuigen die het gezien hebben. (Het voelen van het water, het aan den lijve ondervinden, is daarnaast iets dat extra in je geheugen wordt gegrift). Als je je laat dopen met de waterdoop, is dat een publieke stap, een bekend maken aan anderen dat je je oude leven ten grave hebt gedragen en het nieuwe leven hebt aan gedaan. Je omgeving zal je eraan herinneren als je het oude leven weer oppakt. Dat is bijvoorbeeld ook zo met vegetariërs: iemand die uitdraagt geen vlees te eten en dan met kerst toch een keer rollade mee-eet, wordt daar meestal wel stevig op aangesproken. Zo is de waterdoop, de doop aan den lijve, iets dat je meehelpt in je geloofspraktijk.

bewerkt door Peter79
aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Wat er ook gebeuren zal, de manier waarop God het doet is rechtvaardig en goed.

Wie het weet mag het zeggen.

10 uur geleden zei Hermanos2:

De doop blijft ons bezighouden.

Wie bedoel je met "ons"?

10 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe zou dat toch komen? 

Voor mijzelf sprekend houdt het mij in zoverre bezig dat ik als baby ben gedoopt middels besprenkeling en ik mijn vraagtekens heb bij je stelligheid dat dit on-Bijbels en daarmee, tenminste zo vat ik het op, ongeldig zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie het weet mag het zeggen.

Wie bedoel je met "ons"?

Voor mijzelf sprekend houdt het mij in zoverre bezig dat ik als baby ben gedoopt middels besprenkeling en ik mijn vraagtekens heb bij je stelligheid dat dit on-Bijbels en daarmee, tenminste zo vat ik het op, ongeldig zou zijn.

De basis is de katholieke leer, waar protestanten een soort besnijdenis draai aan hebben gegeven. In ieder geval is jouw doop niet jouw keuze geweest. Het dwaze wat ik een dominee hoorde zeggen is: "2 van mijn kinderen geloven niet meer, maar ik blijf geloof hebben in hun doop." Dan denk ik: "hoe naïef kan je zijn?"

Ik ben trouwens nog niet gedoopt, want door de Corona ging dat niet door. Ik zou me afgelopen Pasen laten dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie het weet mag het zeggen.

Wie bedoel je met "ons"?

Voor mijzelf sprekend houdt het mij in zoverre bezig dat ik als baby ben gedoopt middels besprenkeling en ik mijn vraagtekens heb bij je stelligheid dat dit on-Bijbels en daarmee, tenminste zo vat ik het op, ongeldig zou zijn.

Goedenavond! Weinig activiteit op dit forum. Fijn dat je reageert. 

Het blijft mij verbazen dat er telkens weer vragen opduiken omtrent de doop terwijl Jezus' gebod en voorbeeld niet aan duidelijkheid te wensen overlaat. 

Ik ben zelf ook als zuigeling gedoopt. Mijn ouders bedoelden het vast en zeker goed. 

Maar ik mis de stappen die aan de doop vooraf gaan. Het tot geloof komen. Berouw, inkeer. Diep respect en enorme dankbaarheid voor Jezus' marteldood aan het kruis. Het verlangen naar opstanding en eeuwig met Hem samen zijn. 

Het boek Handelingen geeft het keer op keer aan. Telkens wordt het tot geloof komen vrijwel onmiddellijk gevolgd door de doop. 

Nogmaals: geloof redt, de doop alleen niet. Dat is gehoorzaamheid. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast wat er allemaal al gezegd is: de doop is een teken van het verbond, vergelijkbaar met de besnijdenis die het Joodse volk kent. Dat verbond is niet alleen een zaak tussen God en individuen, maar ook (of vooral?) een zaak tussen God en zijn volk. Door middel van de doop word je deel van dat volk, ook wel de kerk genoemd. Doop en avondmaal zijn beide tekenen van de verbondenheid tussen God en mensen (verticale lijn) én mensen onderling (horizontale lijn). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Het dwaze wat ik een dominee hoorde zeggen is: "2 van mijn kinderen geloven niet meer, maar ik blijf geloof hebben in hun doop." Dan denk ik: "hoe naïef kan je zijn?”

Er is een dunne scheidslijn tussen naïviteit en vertrouwen. De (kinder)doop is het ultieme teken van de onvoorwaardelijkheid van Gods liefde. Wij kunnen niets afdoen aan, of toevoegen aan het offer en de overwinning van Christus. Al zouden wij van niets weten, zoals een baby, dan nog zijn wij geheiligd door de doop omdat ze ons deel maakt van de gemeenschap der heiligen.

Ik moet denken aan een prachtige zin uit een formulier dat bij de katholieke eucharistie gelezen wordt: ‘let niet op onze zonden, maar op het geloof van uw kerk’.

In onze cultuur overheerst het individualisme. Als het maar goed zit tussen mij en God. Maar de kerk is per definitie een gemeenschap, een lichaam. Wat een zegen dat ik deel mag zijn van die kerk, dat het niet allemaal van mijn geloof afhangt, dat er een gemeenschap is die mij draagt. En die mijn kinderen draagt, waar ik dat zelf niet kan. 

Ik begrijp die dominee heel goed.

bewerkt door Naeva
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ben trouwens nog niet gedoopt, want door de Corona ging dat niet door. Ik zou me afgelopen Pasen laten dopen.

Mooi man. Een beetje verkoudheid houdt je toch niet tegen? Als je gemeente het ambt "dominee" (o.i.d. mag ook voorganger zijn) als contactberoep heeft aangemerkt in haar protocol kun jij gerust kopje onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid