Spring naar bijdragen

Waarom worden er niet standaard meditatielessen gegeven in het Christendom?


Aanbevolen berichten

In het Christendom wordt vooral gebeden, maar in de leringen van Jahsjoea wordt zelfs uitgelegd hoe te mediteren en hoe te ideeëren in het dagelijkse leven.

Daar hoor en lees ik nooit iets over, men leest er denk ik overheen en past het niet (meer?) toe. Hoe is dat zo gekomen? Of is het zo dat de hogere inwijdingen in het Vaticaan deze technieken nog wel leren toepassen? Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het verschilt niet van soortgelijke technieken gebruikt in de Yoga en mogelijk ook in het Soefisme. Waar en wanneer zijn de vroege christenen zó van het mediatie-pad afgeraakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is christendom is meditatie, Jezus adviseerde immers om ons verstand te gebruiken. Verder heeft het Vaticaan elke dag over Jubeljaren die we effectief gaan toepassen, als de volgelingen dat niet w

Het is in mijn ogen een tragedie dat de christenen al heel vroeg het contact met het onderwijs van de Heer zijn kwijtgeraakt. Enkel nog met een heel dun lijntje (van hergebruikte oorspronkelijke woord

Het zwaartepunt wordt bepaald door de mate waarin een bepaalde lading actief is. Beide zaken zijn afhankelijk van een inbreng door iets of iemand. Het zwaartepunt is daarna de feitelijke resultante va

46 minuten geleden zei zendeling:

ideeëren

Werkelijk ? 

46 minuten geleden zei zendeling:

Daar hoor en lees ik nooit iets over,

Niet zo gek hoor. Want het woord bestaat niet.

46 minuten geleden zei zendeling:

Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Zou je zo vriendelijk kunnen zijn om met iedereen te delen waar dat dan precies staat, zodat iedereen weet waar je het over hebt. 
Dat blijft nu volledig onduidelijk.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei zendeling:

In het Christendom wordt vooral gebeden, maar in de leringen van Jahsjoea wordt zelfs uitgelegd hoe te mediteren en hoe te ideeëren in het dagelijkse leven.

Daar hoor en lees ik nooit iets over, men leest er denk ik overheen en past het niet (meer?) toe. Hoe is dat zo gekomen? Of is het zo dat de hogere inwijdingen in het Vaticaan deze technieken nog wel leren toepassen? Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het verschilt niet van soortgelijke technieken gebruikt in de Yoga en mogelijk ook in het Soefisme. Waar en wanneer zijn de vroege christenen zó van het mediatie-pad afgeraakt?

Goeiemorgen zendeling,

”In het nieuwe testament te lezen valt...”; handig dan daar even die citaat bij te vermelden he ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Fundamenteel:

Goeiemorgen zendeling,

”In het nieuwe testament te lezen valt...”; handig dan daar even die citaat bij te vermelden he ;)

Goeiemorgen, ik ga aan de slag om de desbetreffende teksten te citeren. Het wordt wel weer de Engelse versie, ik heb nu geen tijd om te vertalen.

Q 11: 2 / Luke 11: 2 = Matthew 6: 9-10a, (10b Sondergut)

2a When you pray, say:

2b Beloved Father (Abba), 

Let Your Name be hallowed (not in Marcion);

Marcion and early Luke prefer: Let Your Holy Spirit come. 

Matthew and later Luke prefer: Let Your Rule come.

[-] (Abba) Let Your Will be done. (not in Marcion or early Luke)

Q 13: 18-21 / Luke 13: 18-21 = Matthew 13: 31-33

18 What is the Rule of God like, and with what am I to compare it? 19 It is like a seed of mustard, which a person took and threw into his garden. And it grew and developed into a tree, and the birds of the sky nested in its branches. 20 And again: With what am I to compare the Rule of God? 21 It is like a yeast, which a woman took and hid in three measures of flour until it was fully fermented.

In het eerste gezegde gaat het om een eenvoudige meditatie (Abba, let Your name be hallowed/Abba, Jouw naam worde geheiligd) en om een ideatie/meditatie om te gebruiken voordat je aan iets begint (Abba, Jouw wil geschiede).

In het tweede gezegde wordt de ideatie van de stiltemeditatie omschreven via twee vergelijkingen, de eigenlijke ideatie is meer abstract.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei zendeling:
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Goeiemorgen zendeling,

”In het nieuwe testament te lezen valt...”; handig dan daar even die citaat bij te vermelden he ;)

Goeiemorgen, ik ga aan de slag om de desbetreffende teksten te citeren. Het wordt wel weer de Engelse versie, ik heb nu geen tijd om te vertalen.

Ik krijg nu werkelijk de indruk dat je een bewering hebt gedaan met daarin de zin "in het NT valt te lezen dat"  zonder dat je enig idee hebt waar het staat.
Anders had je hier wel gewoon aangegeven waar het staat, in het Nederlands.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik krijg nu werkelijk de indruk dat je een bewering hebt gedaan met daarin de zin "in het NT valt te lezen dat"  zonder dat je enig idee hebt waar het staat.
Anders had je hier wel gewoon aangegeven waar het staat, in het Nederlands.

Waarom altijd die ruziezoekende toon 'Dat beloof ik'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei zendeling:
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik krijg nu werkelijk de indruk dat je een bewering hebt gedaan met daarin de zin "in het NT valt te lezen dat"  zonder dat je enig idee hebt waar het staat.
Anders had je hier wel gewoon aangegeven waar het staat, in het Nederlands.

Waarom altijd die ruziezoekende toon 'Dat beloof ik'?

Het is jammer dat dit zo over komt. Dat is niet de bedoeling.
Ik geef slechts weer wat voor indruk je geeft met je uitlating. Mijn zin begint dan ook met "Ik krijg de indruk".  
Je beweert iets, beroept je op het NT als bron, en als er wordt gevraagd waar dat dan staat, moet je het gaan opzoeken.
En dan mij betichten van een ruziezoekende toon als ik gewoon heel eerlijk ben in de indruk die dit geeft ?

Als je een topic start met de bewering 'zoals in het NT te lezen staat' dan zal het je toch bekend zijn dat je daar op zijn minst bij zet waar in het NT dat dan staat.
Echter, dat doe je niet. Daarmee geef je de indruk dat je niet weet waar het staat, en haal je eigenlijk zelf je hele bewering onderuit.
Die indruk kan misschien verkeerd zijn.
Als jij wil voorkomen dat mensen die indruk van je krijgen, is dat heel simpel te doen: zet er gewoon bij waar het staat. 

1 uur geleden zei zendeling:

Q 11: 2 / Luke 11: 2 = Matthew 6: 9-10a, (10b Sondergut)

2a When you pray, say:

2b Beloved Father (Abba), 

Let Your Name be hallowed (not in Marcion);

Marcion and early Luke prefer: Let Your Holy Spirit come. 

Matthew and later Luke prefer: Let Your Rule come.

[-] (Abba) Let Your Will be done. (not in Marcion or early Luke)

Q 13: 18-21 / Luke 13: 18-21 = Matthew 13: 31-33

18 What is the Rule of God like, and with what am I to compare it? 19 It is like a seed of mustard, which a person took and threw into his garden. And it grew and developed into a tree, and the birds of the sky nested in its branches. 20 And again: With what am I to compare the Rule of God? 21 It is like a yeast, which a woman took and hid in three measures of flour until it was fully fermented.

In het eerste gezegde gaat het om een eenvoudige meditatie (Abba, let Your name be hallowed/Abba, Jouw naam worde geheiligd) en om een ideatie/meditatie om te gebruiken voordat je aan iets begint (Abba, Jouw wil geschiede).

In het tweede gezegde wordt de ideatie van de stiltemeditatie omschreven via twee vergelijkingen, de eigenlijke ideatie is meer abstr

Je oorspronkelijke antwoord dat je het ging opzoeken in het Engels heb je nu aangevuld met dit.

Simpel gesteld Dit zijn instructies om te bidden.
jij stelde aan het begin van dit topic dat

1 uur geleden zei zendeling:

de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het is wel erg raar dat je nu met Lukas 11 komt, waarin het 'Onze Vader' gebed wordt uitgelegd. Dat elke christen zo'n beetje uit het hoofd kent. En daarvan beweer jij nu dat 'christelijke kinderen het niet standaard leren'? Hier is nauwelijks een touw aan vast te knopen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei zendeling:

Goeiemorgen, ik ga aan de slag om de desbetreffende teksten te citeren. Het wordt wel weer de Engelse versie, ik heb nu geen tijd om te vertalen.

Q 11: 2 / Luke 11: 2 = Matthew 6: 9-10a, (10b Sondergut)

2a When you pray, say:

2b Beloved Father (Abba), 

Let Your Name be hallowed (not in Marcion);

Marcion and early Luke prefer: Let Your Holy Spirit come. 

Matthew and later Luke prefer: Let Your Rule come.

[-] (Abba) Let Your Will be done. (not in Marcion or early Luke)

Q 13: 18-21 / Luke 13: 18-21 = Matthew 13: 31-33

18 What is the Rule of God like, and with what am I to compare it? 19 It is like a seed of mustard, which a person took and threw into his garden. And it grew and developed into a tree, and the birds of the sky nested in its branches. 20 And again: With what am I to compare the Rule of God? 21 It is like a yeast, which a woman took and hid in three measures of flour until it was fully fermented.

In het eerste gezegde gaat het om een eenvoudige meditatie (Abba, let Your name be hallowed/Abba, Jouw naam worde geheiligd) en om een ideatie/meditatie om te gebruiken voordat je aan iets begint (Abba, Jouw wil geschiede).

In het tweede gezegde wordt de ideatie van de stiltemeditatie omschreven via twee vergelijkingen, de eigenlijke ideatie is meer abstract.

Er staat weliswaar "bidden", maar dit zijn geen echte gebeden, het zijn mantra's en technieken om je te vereenzelvigen met Abba, het 'ik-gevoel' dus te doen slinken. Het 'ik-gevoel' wordt door Jahsjoea uitgebeeld als een mosterzaadje of gistcel en Abba oftewel het Kosmisch Bewustzijn als een boom (met daarin heel de schepping gesymboliseerd door vogels in nesten) of als gerezen deeg. Gemeenschappelijk in deze vergelijkingen is de expansie van iets zeer kleins in iets dat (oneindig) veel groter is. Dat kleine is in Zijn evenbeeld geschapen, maar is zich daar nog niet genoeg van bewust (onwetendheid). Daartoe is meditatie nodig zoals ook door Jahsjoea onderwezen.

Even vóór de details over dat "bidden" (dat op die twee andere in grijs na geen bidden is) zegt Jahsjoea ook dat je Abba niets (zoals de heidenen) moet bidden/vragen, omdat Hij al weet wat je behoeften zijn voordat je het hem zou vragen/bidden. 

Het enige waar je nog wél om mag vragen/bidden is de Heerschappij van God of Heilige Geest, om zelfrealisatie dus. Die nadruk om je alleen op die Heerschappij van God te richten zie je ook in andere gezegden van Jahsjoea terugkomen. De leringen van Jahsjoea zijn echt 1 samenhangend geheel. En ze zijn  verassend on-christelijk of proto-christelijk.

ik had dit al eens eerder uitgelegd, maar het was blijkbaar alweer vergeten.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei zendeling:

In het Christendom wordt vooral gebeden, maar in de leringen van Jahsjoea wordt zelfs uitgelegd hoe te mediteren en hoe te ideeëren in het dagelijkse leven.

Daar hoor en lees ik nooit iets over, men leest er denk ik overheen en past het niet (meer?) toe. Hoe is dat zo gekomen? Of is het zo dat de hogere inwijdingen in het Vaticaan deze technieken nog wel leren toepassen? Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het verschilt niet van soortgelijke technieken gebruikt in de Yoga en mogelijk ook in het Soefisme. Waar en wanneer zijn de vroege christenen zó van het mediatie-pad afgeraakt?

Misschien lees je er niets over, omdat je in de verkeerde richting zoekt. Meditatie, wat in het christendom over het algemeen contemplatie of beschouwing wordt genoemd, is namelijk wel degelijk onderdeel van het christendom. We kennen het zelfs in verschillende vormen.

De meest toegankelijke vorm is de rozenkrans. Daarin mediteer je over verschillende gebeurtenissen uit het leven van Jezus en Maria, terwijl je vijftig maal het weesgegroetje herhaalt, af en toe afgewisseld met andere gebeden. Je zou het een matragebed kunnen noemen. Veel katholieken bidden de rozenkrans dagelijks of in elk geval regelmatig.
De oosters-orthodoxen zijn echter meer bekend met het Jezusgebed, waarin je heel eenvoudig constant het korte gebed 'Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij, zondaar' herhaalt. Veel orthodoxe monniken doen dat zelfs de hele dag door, ook tijdens het werk.
Geestelijken en nu steeds meer leken (waaronder ikzelf) bidden daarbij ook (delen van) het getijdengebed. Daarin bid of zing je meerdere malen per dag een aantal psalmen, lofzangen en gebeden, waarbij de psalmen de kern vormen. Het gebed draagt en structureert zo de dag en verenigd je met het gebed van Christus, daar Hij ook dagelijks de psalmen bad en de psalmen ook over Hem spreken. De (traditionele) katholieke liturgie is sowieso vrij contemplatief van aard.
Daarnaast heb je de lectio divina, voornamelijk in kloosters beoefend. Daarin neem je een korte bijbeltekst, meestal uit het Evangelie (van de dag), die je vervolgens heel langzaam en al biddend leest. Zodra een zin of woord je dan raakt, dan ga je daarover in gebed en stel je jezelf er meditatieve vragen over.
De 'hoogste vorm' van de contemplatie is echter het beschouwend gebed. Daarin wordt niet gesproken, niet gezongen, maar is men in absolute stilte voor Gods aanschijn en wisselt men uitsluitend pure liefde met Hem uit. En dat is niet in woorden of gevoelens te omschrijven.

Nu zijn dit natuurlijk voornamelijk katholieke en oosters-orthodoxe gebedsvormen (hoewel hier en daar ook daarbuiten te vinden), maar dat neemt niet weg dat ook protestanten hun 'stille tijd' kennen, waarbij ze al biddend nadenken over een bijbelgedeelte of een preek. Veel protestanten lezen daarvoor ook dagelijks uit een bijbels dagboek, dat meestal dagelijks een bijbeltekst en bijpassende overweging levert.
En zij kennen daarnaast evenals verschillende meditatievormen, hoewel zij het zelf niet snel meditatie zullen noemen. Zo is er het Taizé-gebed, ontstaan in de oecumenische Gemeenschap van Taizé, waarvan de kern bestaat uit het herhalend zingen van eenvoudige, bijbelse liederen en het houden van lange momenten van stilte.
Sowieso is het veel herhalend zingen ook een 'traditie' in evangelische-charismatische gemeenten en vooral veel nieuwere Opwekkingsliederen zijn meer of minder daarop gericht. Een meer charismatische eredienst is daar ook gericht op het creëren van een meditatieve ambiance, waarin men vrij tot God kan zingen en bidden, soms zelfs al massaal improviserend.
Men kent er tegenwoordig ook nog het 'soaken', wat in feite een voor velen meer toegankelijke vorm is van het beschouwend gebed, maar dan meestal liggend en begeleidt met speciaal daarvoor gecomponeerde zang en of muziek.
En zelfs het zingen van de psalmen op hele noten door voornamelijk bevindelijk-gereformeerden zou je ook als meditatief kunnen bestempelen (los van of het je aanspreekt of niet), omdat je elk woord als het ware zo 'herkauwt' en overweegt tijdens het zingen. Zij geven dat in elk geval als voornaamste reden aan om dat te blijven doen.

Deze contemplatieve gebedsvormen kom je dus volop tegen in vele christelijke tradities en er zijn ook enorm veel christelijke werken over geschreven.
Misschien wel het meest bekende contemplatieve werk binnen het christendom is De Navolging van Christus, van Thomas a Kempis, die echter ook buiten het christendom zeer gewaardeerd wordt. Daarin schrijft hij aan middeleeuwse novices in een klooster over wat volgens hem de kern is van het monastieke leven. En wat, hoewel natuurlijk geïnterpreteerd naar deze tijd en naar de eigen roeping, eigenlijk ook het belangrijkste is in het christelijke (contemplatieve) leven vandaag de dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Robert Frans:

Deze contemplatieve gebedsvormen kom je dus volop tegen in vele christelijke tradities en er zijn ook enorm veel christelijke werken over geschreven.
Misschien wel het meest bekende contemplatieve werk binnen het christendom is De Navolging van Christus, van Thomas a Kempis, die echter ook buiten het christendom zeer gewaardeerd wordt. Daarin schrijft hij aan middeleeuwse novices in een klooster over wat volgens hem de kern is van het monastieke leven. En wat, hoewel natuurlijk geïnterpreteerd naar deze tijd en naar de eigen roeping, eigenlijk ook het belangrijkste is in het christelijke (contemplatieve) leven vandaag de dag.

Van contemplatieve meditaties bij rooms-katholieken had ik ook gehoord, maar de meditatietechniek die Jahsjoea zelf onderwees staat nota bene in Q-lite, maar christenen lijken hem niet echt (meer) te beoefenen, ze hebben hem wel onderdeel gemaakt van een ritualitisch gebed, maar dat is allerminst hetzelfde.

Wat je ook bij sommige evangelische christenen ziet, is het gebruik van moedra, namelijk de moedra van de overgave aan God, het heffen van de armen met geopende handpalmen. Datzelfde kom je bij mystieke tradities tegen bij hindoeistische groepen en bij sommige soefi's. Het verbaast me dus niet dat men op een iets andere wijze dezelfde kant op roeit. 

Maar de meditatievorm die Jahsjoea onderwijst is de meest oorspronkelijke en universele (tantrische of mystieke) en ze past ook perfect in Zijn overige onderwijs. De samenhang van dat onderwijs in het Nieuwe Testament is ernstig verstoord en wordt op die manier door christenen niet bestudeerd of toegepast. Om onduidelijke redenen is het verloren gegaan door een breuk in de vroege traditie waarbij de integriteit van Q-lite aan de kant werd geschoven.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei zendeling:

Er staat weliswaar "bidden", maar dit zijn geen echte gebeden, het zijn mantra's en technieken om je te vereenzelvigen met Abba, het 'ik-gevoel' dus te doen slinken.

Geen echte gebeden ? De tekst die je aanhaalt beging met " When you pray, say:" 
Vertaald in het Algemeen Beschaafd Nederlands is dat "Als je bidt, zeg dan .... "
Bidden dus. 
Maar ik kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien in het NT. Waar staat in het NT dat het om mantra's gaat ?  Want jij schreef dat het daar duidelijk stond:

6 uur geleden zei zendeling:

de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het spijt me @zendeling,  er staat echt nérgens  "gewoon"  in het NT dat Jezus zijn volgelingen mantra's leert om zichzelf te vereenzelvigen met Abba.

Voor de duidelijkheid: dit is niet ruziezoekend bedoeld, maar alleen maar om te laten zien dat het volgens mij niet klopt wat je schrijft.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei zendeling:

Van contemplatieve meditaties bij rooms-katholieken had ik ook gehoord, maar de meditatietechniek die Jahsjoea zelf onderwees staat nota bene in Q-lite, maar christenen lijken hem niet echt (meer) te beoefenen, ze hebben hem wel onderdeel gemaakt van een ritualitisch gebed, maar dat is allerminst hetzelfde.

Het is inderdaad waar dat christenen zich beseffen dat de 'werking' van een gebed of meditatie niet afhangt van bepaalde technieken, maar van Gods liefde en genade. Of je nu de rozenkrans bidt,in stilte verwijlt of gewoon dagelijks een paar eenvoudige woorden spreekt, in al deze gevallen ben je in directe relatie met God, die handelt naar zijn Wil en naar jouw welzijn. Alle door mij genoemde technieken zijn enkel hulpmiddelen om je op God te richten en zullen sowieso vruchteloos blijven als je daarnaast niet in je dagelijks leven Christus wil navolgen.

4 uur geleden zei zendeling:

Wat je ook bij sommige evangelische christenen ziet, is het gebruik van moedra, namelijk de moedra van de overgave aan God, het heffen van de armen met geopende handpalmen. Datzelfde kom je bij mystieke tradities tegen bij hindoeistische groepen en bij sommige soefi's. Het verbaast me dus niet dat men op een iets andere wijze dezelfde kant op roeit. 

De orante-houding inderdaad. Een eeuwenoude gebedshouding die je al op de vroegste christelijke schilderingen tegenkomt en die ook tijdens de mis door de priester regelmatig wordt aangehouden. En hier en daar ook door gelovigen in het algemeen tijdens het bidden van het onzevader.

Orantas_poza,_3.gs.pirms.Kr.,_Priscillas

De mystiek is universeel en je komt in veel mystieke levensbeschouwingen daarom veel overeenkomsten tegen. Maar de mystiek uit zich op vele, vele wijzen, naar gelang de roeping en het niveau van de gelovigen. Zij is zowel heel mysterieus als heel alledaags, zij is zowel in de hemel als ook hier op aarde.
Haar ultieme vervulling vindt zij echter in Christus, die in zijn Mens-zijn ons zo dicht nabij is, tot in de dood, dat wij ons met Hem kunnen verenigen en Hij ons door de verrijzenis uit de zonde kan optrekken naar en laten delen in het goddelijk leven. Uiteindelijk zal, zo geloof ik, elke mysticus van goede wil Hem als zodanig ontmoeten en met vreugde en blijdschap tegemoet gaan, uitroepend: 'Dus Ú was het al die tijd!'
En die mysticus kan zomaar een hele eenvoudige boer zijn, die geen enkele weet heeft van tantra, yoga, q-lite of watdanook, maar gewoon vertrouwt op Gods liefde en voorzienigheid en van daaruit zijn dagelijks werk en zijn dagelijkse gebeden verricht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige Benedictijnen beoefenen Zen:

https://willibrordsabdij.nl/?page_id=460

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van kinderen meditatie te leren. In de betekenis van dichtbij jezelf te blijven, concentratie, kalmte, bewuste ademhaling. Het is alleen jammer dat sommige christenen dit dan meteen bestempelen als 'satanisch' omdat het in hun beleving niet overeenkomt met hun dogmatische geloof c.q. niet in de Bijbel staat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Het is inderdaad waar dat christenen zich beseffen dat de 'werking' van een gebed of meditatie niet afhangt van bepaalde technieken, maar van Gods liefde en genade. Of je nu de rozenkrans bidt,in stilte verwijlt of gewoon dagelijks een paar eenvoudige woorden spreekt, in al deze gevallen ben je in directe relatie met God, die handelt naar zijn Wil en naar jouw welzijn. Alle door mij genoemde technieken zijn enkel hulpmiddelen om je op God te richten en zullen sowieso vruchteloos blijven als je daarnaast niet in je dagelijks leven Christus wil navolgen.

De orante-houding inderdaad. Een eeuwenoude gebedshouding die je al op de vroegste christelijke schilderingen tegenkomt en die ook tijdens de mis door de priester regelmatig wordt aangehouden. En hier en daar ook door gelovigen in het algemeen tijdens het bidden van het onze vader.

 De mystiek is universeel en je komt in veel mystieke levensbeschouwingen daarom veel overeenkomsten tegen. Maar de mystiek uit zich op vele, vele wijzen, naar gelang de roeping en het niveau van de gelovigen. 

Allemaal goed en wel, maar het is mij erom te doen wat de historische basis en de instructies zijn geweest. Wat je daar zelf nog allemaal aan toevoegt moet je helemaal zelf weten. Ik ga een Mormoon ook niet vertellen dat de boeken van Mormon er niet bij zouden mogen. Je kunt in de alleroudste, de authentieke Jahsjoea onderwijzingen dus duidelijk zien, dat er een meditatie-/ideatie- praktijk/beoefening bestond die waarschijnlijk door Jahsjoea zelf onderwezen is. Jahsjoea onderwijst nog de oorspronkelijke tantrische mystiek (in Q-lite) en dat volstaat ruim voldoende. Ik ga hier niet denigrerend doen over wat christenen er allemaal omheen bedacht hebben aan teksten of riten. Ik stel enkel vast dat het gebeurd is. Die moedra zou wel of niet gebruikt kunnen zijn in de oorspronkelijke missie van Jahsjoea zelf, we zullen het helaas nooit weten. Maar hij wordt in bestaande niet-christelijke tradities gebruikt in combinatie met die eerst-genoemde mantra in Q-lite.

Het blijft raar dat die basisvorm die door Jahsjoea werd onderwezen niet door iedere christen beoefend wordt. Ze staat niet voor niets in de leringen van Jahsjoea. Dat onbelangrijk willen doen lijken vind ik op zijn zachts gezegd merkwaardig.

@Bastiaan73 Zen is Japans voor Chan, wat Chinees is voor Dhyana. Intense liefdesmeditatie op Jahsjoea is een vorm van Dhyana, onderdeel van de meditatiebeoefeningen in het achtvoudige pad (astaunga yoga). Helaas staat er niets specifieks over Dhyana beoefening in de gezegden van Jahsjoea, maar het zou me niet verbazen als het er toch bijhoorde. En ongetwijfeld zullen bepaalde christelijke mystici het ook beoefend hebben. Er staat wel in een van de evangelieverhalen een anekdote over een discipel die olie over Jahsjoea uitgiet, een teken van devotie net als het masseren van de voeten. 

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei zendeling:

In het Christendom wordt vooral gebeden, maar in de leringen van Jahsjoea wordt zelfs uitgelegd hoe te mediteren en hoe te ideeëren in het dagelijkse leven. Daar hoor en lees ik nooit iets over, men leest er denk ik overheen en past het niet (meer?) toe. Hoe is dat zo gekomen? Of is het zo dat de hogere inwijdingen in het Vaticaan deze technieken nog wel leren toepassen? Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen. Het verschilt niet van soortgelijke technieken gebruikt in de Yoga en mogelijk ook in het Soefisme. Waar en wanneer zijn de vroege christenen zó van het mediatie-pad afgeraakt?

Het is christendom is meditatie, Jezus adviseerde immers om ons verstand te gebruiken. Verder heeft het Vaticaan elke dag over Jubeljaren die we effectief gaan toepassen, als de volgelingen dat niet willen begrijpen, dan kom je terug uit bij Jezus die adviseerde om ons verstand te gebruiken. Kortom, het christendom kan ook dienen om in cirkeltjes te blijven draaien, waarvan ik vermoed dat het voeding geeft aan de vragen die je hier stelt, niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheüs 12:8 Want de Mensenzoon is ook Heer over de heilige rustdag."
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: "IK BEN de weg en de waarheid en het leven. Alleen door Mij kun je bij de Vader komen.

Ik weet niet wat de precieze nut is van de gepromote meditatietechnieken.
Maar Jezus is de Heer van de heilige rustdag. In Hem vinden wij onze rust.
Hij is ook de enige weg, de waarheid en het leven. Geen meditatie techniek die daar tegenop kan.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-6-2020 om 07:14 zei zendeling:

In het Christendom wordt vooral gebeden, maar in de leringen van Jahsjoea wordt zelfs uitgelegd hoe te mediteren en hoe te ideeëren in het dagelijkse leven.

Daar hoor en lees ik nooit iets over, men leest er denk ik overheen en past het niet (meer?) toe. Hoe is dat zo gekomen? Of is het zo dat de hogere inwijdingen in het Vaticaan deze technieken nog wel leren toepassen? Ik betwijfel het, maar snap sowieso niet waarom de techniek (in elk geval deels) "gewoon" in het Nieuwe Testament te lezen valt, maar christelijke kinderen toch niet standaard leren om deze meditatietechniek toe te passen.

Het verschilt niet van soortgelijke technieken gebruikt in de Yoga en mogelijk ook in het Soefisme. Waar en wanneer zijn de vroege christenen zó van het mediatie-pad afgeraakt?

Doel je op “Bhakti” meditatie? Waar ge uzelf geneest door een uitgebreidere vorm van yoga toe te passen...

Al bij al, ik behaal het meeste succes door mij nederig op de knietjes compleet te openen voor HEM. Alles daar rond is afleiding van HEM. Er is maar 1 manier om tot Hem te komen en dat is onze menselijke natuur opgeven.... zelfloochenen. Ik zie niemand het doen, sorry. 

Als we de bijbel met onze geest lezen zal de HG haar werk wel doen en ieder zal dat naar zijn haar eigen talenten ontwikkelen vormen. Volgens mij had Jezus wel rare rituelen die onderweg een beetje kinderachtig zijn gemaakt. Maar wat deze zijn zullen we moeten achterhalen in de bibliotheken van het Vaticaan vrees ik. Als het was zoals de “kerk” ons wijsmaakten, smeten ze dat wel allemaal transparant online voor de hele wereld om te lezen. But they don’t so they lie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei zendeling:

Je kunt in de alleroudste, de authentieke Jahsjoea onderwijzingen dus duidelijk zien

Waar doel je nu precies op ? Want nu doe je hetzelfde als aan het begin van dit topic, waar je schreef dat iets in het NT stond,  zonder een citaat of dat je er bij schrijft waar dat dan staat (en uiteindelijk bleek het dan ook gebakken lucht)
Ik vermoed dat je weer op Q doelt. Dat is dus niet authentiek, want pas de laatste decennia in elkaar gezet. Er is geen authentiek exemplaar Q, dus dat is ook niet het alleroudste wat er van Jezus bekend is.
 

16 uur geleden zei zendeling:

Het blijft raar dat die basisvorm die door Jahsjoea werd onderwezen niet door iedere christen beoefend wordt. Ze staat niet voor niets in de leringen van Jahsjoea. Dat onbelangrijk willen doen lijken vind ik op zijn zachts gezegd merkwaardig.

Dat is niet zo merkwaardig hoor. Je gaat er vanuit dat de Bijbel is gebaseerd op Q, maar dat is niet bewezen. Christenen gaan uit van de Bijbel, en daar staan geen mantra's in. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Doel je op “Bhakti” meditatie? Waar ge uzelf geneest door een uitgebreidere vorm van yoga toe te passen...

Al bij al, ik behaal het meeste succes door mij nederig op de knietjes compleet te openen voor HEM. Alles daar rond is afleiding van HEM. Er is maar 1 manier om tot Hem te komen en dat is onze menselijke natuur opgeven.... zelfloochenen. Ik zie niemand het doen, sorry. 

Als we de bijbel met onze geest lezen zal de HG haar werk wel doen en ieder zal dat naar zijn haar eigen talenten ontwikkelen vormen. Volgens mij had Jezus wel rare rituelen die onderweg een beetje kinderachtig zijn gemaakt. Maar wat deze zijn zullen we moeten achterhalen in de bibliotheken van het Vaticaan vrees ik. Als het was zoals de “kerk” ons wijsmaakten, smeten ze dat wel allemaal transparant online voor de hele wereld om te lezen. But they don’t so they lie.

Klopt, maar niet enkel bhakti, Jahsjoea draagt immers ook op om genezingen te doen, dus dat is ook karma yoga en de leringen van Jahsjoea leren kennen en onderwijzen is jinana yoga. Bhakti is van die drie wel de allerbelangrijkste in de weg van Jahsjoea, ook Simon van Samaria ("Paulus") onderwijst dat.

Er werd hier door iemand denigrerend gesproken over 'technieken' toepassen, maar die staan al deels in de Q-lite leringen beschreven, dus ze maakten onderdeel uit van hoe Jahsjoea zijn leerlingen onderwees. Maar niet alles wat daar deel van uitmaakt staat erin beschreven. Het valt christenen dus niet aan te rekenen dat ze nauwelijks doorhebben wat Jahsjoea feitelijk onderwijst, het is losgekoppeld geraakt van de praxis en feitelijk als een ruine in het NT terecht gekomen.

Dat er meditatieonderwijs was binnen de missie van Jahsjoea wordt dus duidelijk door diverse gezegden in Q-lite (meer dan ik al aangehaald heb), die gezegden zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Maar door het rare misbruik van de gezegden in de verhalende evangelien en het gebrek aan uitleg snappen christenen die gezegden niet meer en worden ze niet herkend als uitleg over het meditatieproces.

 

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Wesley:

Mattheüs 12:8 Want de Mensenzoon is ook Heer over de heilige rustdag."
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: "IK BEN de weg en de waarheid en het leven. Alleen door Mij kun je bij de Vader komen.

Ik weet niet wat de precieze nut is van de gepromote meditatietechnieken.
Maar Jezus is de Heer van de heilige rustdag. In Hem vinden wij onze rust.
Hij is ook de enige weg, de waarheid en het leven. Geen meditatie techniek die daar tegenop kan.
 

Aan religieuze slogans (later bedacht) heb je weinig. Het gaat hier om het oorspronkelijke meditatie-onderwijs van Jahsjoea zelf!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is in mijn ogen een tragedie dat de christenen al heel vroeg het contact met het onderwijs van de Heer zijn kwijtgeraakt. Enkel nog met een heel dun lijntje (van hergebruikte oorspronkelijke woorden) zijn ze onbewust aan de oorspronkelijke missie vast blijven zitten, maar feitelijk hebben ze een geheel nieuwe, een syncretische godsdienst op poten gezet, die kwalitatief geen vooruitgang vormt voor serieuze spirituele aspiranten. Vandaar ook dat tegenwoordig zoveel van dergelijke mensen hun toevlucht zoeken tot het Boeddhisme of tot Yoga omdat ze in het Christendom de oorspronkelijke leringen niet meer terug kunnen vinden.

Op zich is dat natuurlijk helemaal niet erg, het hóeft niet persé via Jahsjoea te lopen. Maar het is toch jammer dat die universele weg van yoga of mystiek feitelijk verloren is gegaan voor christenen. Zij zijn vervreemd geraakt van de universele spiritualiteit die alle serieuze spirituele aspiranten op de wereld met elkaar verbindt, zij zitten gevangen in een soort zijweg, die niet diezelfde kracht kent die de missie van Jahsjoea nog wél had. En dat heeft iets tragisch.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-6-2020 om 14:49 zei Bastiaan73:

Het is alleen jammer dat sommige christenen dit dan meteen bestempelen als 'satanisch' omdat het in hun beleving niet overeenkomt met hun dogmatische geloof c.q. niet in de Bijbel staat.

Het grote mysterie der mensheid, als de prijzen stijgen dan verdampt het geld in het stijgen van die prijzen, en als we de prijzen laten dalen dan verschijnt er geld uit het niets, spontaan. Maar eigenlijk is dat het verdampte geld, een vorm van recyclage, of elementaire basiskennis in de economie. Het mysterie is daarom niet zozeer een mysterie maar een kwestie van boerenlogica, maar geen GGZ-expert te vinden die iets van mysteries begrijpt, sorry, verwarrend, het is logica. Wat wel kan, uitleggen waarom we dat niet begrijpen omdat het in de GGZ-handboeken staat, maar dat is dan weer een mysterie, en zo blijft het maar doorgaan, de klanten volledig in de mist, samen met GGZ-experten, om een regeltje van drie. Toegegeven, als je begint met magie en daar heilig in gelooft, dan lijkt het doorzien hiervan op een wonder omdat je het niet eerder zag, maar het blijft simpel. Wat eenvoud vermag, of waarom dat vooral niet begrepen wordt, probeer anders zelf maar, alvast succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei zendeling:

Klopt, maar niet enkel bhakti, Jahsjoea draagt immers ook op om genezingen te doen, dus dat is ook karma yoga en de leringen van Jahsjoea leren kennen en onderwijzen is jinana yoga. Bhakti is van die drie wel de allerbelangrijkste in de weg van Jahsjoea, ook Simon van Samaria ("Paulus") onderwijst dat.

Er werd hier door iemand denigrerend gesproken over 'technieken' toepassen, maar die staan al deels in de Q-lite leringen beschreven, dus ze maakten onderdeel uit van hoe Jahsjoea zijn leerlingen onderwees. Maar niet alles wat daar deel van uitmaakt staat erin beschreven. Het valt christenen dus niet aan te rekenen dat ze nauwelijks doorhebben wat Jahsjoea feitelijk onderwijst, het is losgekoppeld geraakt van de praxis en feitelijk als een ruine in het NT terecht gekomen.

Dat er meditatieonderwijs was binnen de missie van Jahsjoea wordt dus duidelijk door diverse gezegden in Q-lite (meer dan ik al aangehaald heb), die gezegden zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Maar door het rare misbruik van de gezegden in de verhalende evangelien en het gebrek aan uitleg snappen christenen die gezegden niet meer en worden ze niet herkend als uitleg over het meditatieproces.

 

De zaak is zendeling, waar eindigen we met al dit? 

begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen of denigrerend. Mediteren is niet mijn issue. Waar ik wel een issue mee heb is dat mensen kanalen openen die ze beter niet openen. Je kent vast die animatie wel, waar een man in de natuur uitreikt naar de natuur. Dat blad wordt een oog, verdeeld zich in 2 (dualiteit) maar gaat dan langs zijn voeten binnen, vortext zich door zijn lichaam voorbij alle chakras om te pieken in eenheid met het AL, full in the ETHER. Akasha shizzle...

Wanneer mensen echt nieuwsgierig gaan zoeken en daarbij dan kanalen openen, hoeveel kunnen dat werkelijk dragen? En als het bedoeld was voor ons te gebruiken, waarom dan alle alarmsignalen en vele ervaringen waar het daadwerkelijk mis gaat? Laten we een slang een slang noemen, mensen die met kundalini succes boeken zijn niet altijd geestelijk even sterk en verliezen zichzelf onderweg.

Die meditatietechnieken zijn een gateway tot die kundalinikennis. Ik ken geen mens die gemachtigd is zoiets te dragen zonder rimpels in “het veld” te veroorzaken die zware tegenreacties teweeg brengt... 

Ik heb ook geen mens op de lange termijn beter zien worden van zich in te laten met al deze zaken. Integendeel zelfs.... Daarom dat die zaken zich ook vooral in het verborgene houden denk ik. Zij die het weten en toepassen, passen het niet voor het betere toe op ons. Integendeel zelfs...

We leven in een alter reality, we kozen dit pad en staan nu onder hypnose van “iets” dat zich perfect onzichtbaar kan verplaatsen in deze realiteit. Maar dan gaan we al een ander straatje in waarvoor mijn excuses bij voorbaat hehe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid