Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Opmerkelijk. Dan hou je dus een deel van jezelf bewust verborgen voor je vrouw. Lijkt me dan een soort toneelspelen. Stel dat het (ook?) andersom is, dat je vrouw dingen heeft uitgespookt die niet helemaal 'koosjer' waren. Zou je dat dan willen weten of niet?

Nee hoor. Ik stel enkel dat zaken uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het maakt mij niets uit hoe groot een trauma zou zijn. Ook dat is een heel bijzonder persoonlijke aangelegenheid. Waar de een eenmalig is verkracht kan de impact net zo groot zijn als bij diegene die meermalen verkracht is. Verkracht is verkracht. En ook van die viezigheid wast Gods je schoon.

Dan laat los die andere zogenaamde gezaghebbers en leef voor DE Gezaghebber!

Ja, maar als jij het zo goed weet allemaal hoe dat werkt, dan kan je veel beter dan de GGZ hen helpen. Feit is, dat mijn vrouw er nog steeds last van heeft, al zijn de meeste trauma's verwerkt. Ze is nog niet helemaal hersteld. Tijd heelt wonden. 

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee hoor. Ik stel enkel dat zaken uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Waarom niet tegen over jouw vrouw belijden dan? Omdat je denkt dat zij je niet kan vergeven en dan bij je weg gaat? Dat ze misschien toch niet zo vergevingsgezinde christen is? Omdat het daglicht het niet kan verdragen? Mag de vrouw zelf daar over beslissen? Ze heeft er recht op het te weten en niet in een leugen te leven.

Ik heb alles beleden tegen over mijn vrouw en ze houdt onverminderd veel van me en ik ben van een geheim af.

Ook zij beleed mij haar zonden. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Ze is door haar ex die haar later stalkte telkens verkracht. Door haar broer seksueel misbruikt. Door haar vader lichamelijk mishandeld en haar narsistische moeder geester mishandeld en gehersenspoeld. Ze zaten ook nog eens in de Gereformeerde Gemeente en later in de Gereformeerde Gemeente in Nederland om daarna thuislezend te worden. De cocktail om trauma's op te lopen en Jezus geneest inderdaad, maar niet plotsklaps. Daar gaat tientallen jaren over heen. Komt bij dat ze ook een posttraumatische stressstoornis heeft opgelopen. Via Elios jaren ervoor allemaal gelopen. EMDR therapie  gehad en zit nu met mij bij Kairos in de GGZ. 

Ik weet niet wat jouw beeld is van christenen, maar velen lopen beschadigd en getraumatiseerd rond inderdaad. Velen worstelen met vele problemen. Volmaakt zijn ze niet en bijbel lezen geneest je niet in één keer. Ze kent trouwens de meeste Psalmen aardig uit haar hoofd, want moest verplicht van haar moeder uren per week de bijbel bestuderen en boeken van kerkvaders en andere reformatoren lezen. Wat ze met plezier en toewijding deed trouwens. Maar uiteindelijk heeft ze wel met haar narcistische moeder moeten breken. Een tijd ook met haar vader, maar dat is aan het einde van zijn leven hersteld. Ook haar vader zat in de hulpverlening. Beide ouders zijn er nu niet meer. 

 

Ze zegt altijd: "God nam de rol van mijn ouders in. Hij is altijd een Vader en een Moeder voor me geweest."

  

Geef je vrouw een dikke knuffel van mij maar vertel hier aub niet zoveel privé info. Ik geniet eerlijk gezegd wel van de anonimiteit, het elkaar niet persoonlijk kennen. Daarom organiseren we ook geen Credible BBQ. Mijn hart gaat uit naar je vrouw, zorg goed voor haar. Alles komt goed! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
6 minuten geleden zei Bastiaan73:

Opmerkelijk. Dan hou je dus een deel van jezelf bewust verborgen voor je vrouw. Lijkt me dan een soort toneelspelen. Stel dat het (ook?) andersom is, dat je vrouw dingen heeft uitgespookt die niet helemaal 'koosjer' waren. Zou je dat dan willen weten of niet?

Nee hoor. Ik stel enkel dat zaken uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Garanties heb je sowieso niet. Maar eerlijkheid lijkt me toch wel 'christelijker' dan e.e.a. verzwijgen.

Wat nou als het betreffende onderwerp een keer ter sprake komt. Ga je er dan omheen lullen? Dat is dan eigenlijk gewoon liegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Waarom niet tegen over jouw vrouw belijden dan? Omdat je denkt dat zij je niet kan vergeven en dan bij je weg gaat? Dat ze misschien toch niet zo vergevingsgezinde christen is? Omdat het daglicht het niet kan verdragen? Mag de vrouw zelf daar over beslissen? Ze heeft er recht op het te weten en niet in een leugen te leven.

Mocht ik vreemd zijn gegaan ten tijde van de relatie met mijn huidige vrouw wel ja. Mocht het een zonde zijn uit het verleden waar mijn huidige vrouw niet mee benadeeld wordt zou ik het niet doen.

Zojuist zei Bastiaan73:

Wat nou als het betreffende onderwerp een keer ter sprake komt. Ga je er dan omheen lullen? Dat is dan eigenlijk gewoon liegen.

Waarom zou mijn huidige vrouw mij de vraag stellen of ik in het verleden wel eens vreemd ben gegaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Opmerkelijk dat je over vreemdgaan begint. Het ging over Johnny en zijn vroegere 'carrière' als inbreker.

Wel, toch niet zo opmerkelijk lijkt mij sinds @Gaitema deze draai eraan gaf.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Familieleden kunnen het ook ter sprake brengen. Of oudvrienden.

35 minuten geleden zei Hermanos2:

Geef je vrouw een dikke knuffel van mij maar vertel hier aub niet zoveel privé info. Ik geniet eerlijk gezegd wel van de anonimiteit, het elkaar niet persoonlijk kennen. Daarom organiseren we ook geen Credible BBQ. Mijn hart gaat uit naar je vrouw, zorg goed voor haar. Alles komt goed! 

Ik vertel waar ik behoefte aan heb, omdat het ook verder helpt in mijn proces met jullie samen. Broeders kunnen elkaar helpen. Over diepere details treed ik verder niet in, ook wat haar gave van profetie ben ik gestopt. Ik houd dat meer bij mijzelf.

Verder bedankt voor de knuffel ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hermanos2:

Casus:

Johnny komt tot geloof, bekeerd zich en laat zich dopen. Maar Johnny was vroeger, jaren geleden zeer actief als inbreker. Heeft in talloze huizen ingebroken, geld en sieraden en spullen gejat. De buit heeft ie gebruikt voor zijn verslaving aan gokken, drank en drugs. Hij heeft oprecht veel spijt. Zijn geweten is bezwaard omdat hij veel mensen pijn heeft gedaan en benadeeld heeft. Tegelijkertijd voelt hij er niets voor om naar de politie te gaan. Hij heeft ondertussen een gezin dat niet bekend is met zijn verleden. Hij vertelt jou zijn verhaal en vraagt om raad. Wat moet hij doen? 

Welke raad zou jij hem geven? 

Als katholiek zou ik hem eerst aangeven dat hij die zonden niet hoeft te biechten en dat zelfs niet kan. Door zijn doopsel zijn ze hem door God al vergeven en ik zou hem dan helpen zich dat allereerst te beseffen. Het lijkt mij immers dat daar een belangrijke kern van zijn gewetenswroeging ligt.
Als (een aantal van) de inbraken echter nog niet zijn verjaard, dan zou ik hem wel aanraden zich bij de politie aan te geven en de te ontvangen straf geduldig en nederig te volbrengen. Zijn ze allemaal wél verjaard, dan heeft het natuurlijk geen zin meer om naar de politie te gaan.

Tot zover het 'technische' verhaal. Ik ben geen geestelijk leidsman, dus voor serieuze spirituele begeleiding zou ik hem naar de pastoor verwijzen, of naar de/een geestelijke leidsman/-vrouw van zijn eigen geloofsgemeenschap als hij niet katholiek is. Ik schat in dat de gemiddelde priester vervolgens hem verder zou helpen in het blijven onderhouden van zijn geloof door gebed, sacramenten en naastenliefde.
Mogelijk zal hij met hem bespreken wat hij bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk binnen of buiten de parochie kan doen en als hij toch behoefte heeft aan enige ascese als boetedoening, zoals bijvoorbeeld regelmatig vasten of extra sober leven, dan zal hij hem daar spirituele leiding in kunnen geven. Doch wel zodanig, dat het op gezonde wijze vanuit een positieve, liefdevolle relatie met God gebeurt en niet enkel uit schuldgevoel.
Sowieso zal hij waarschijnlijk zich strikt moeten onthouden van de dingen waar hij verslaafd aan raakte. Mocht hem dat (weer) zwaar vallen, dan is psychologische hulp daarin echter beter op zijn plaats dan alleen spirituele hulp. Aan de pastoor alleen heb je dan niet voldoende.

Het aan elkaar opbiechten van zonden binnen een gezin of huwelijk kan iets heel mooi's zijn, maar alleen als er echt een sfeer van intiem vertrouwen bestaat en het alreeds een langzaam ontstane gewoonte is, beginnende met kleine, dagelijkse zonden.
Het zal dus echt aan de situatie en de sfeer binnen het gezin liggen, of het goed of nuttig voor hem zou zijn om zijn verleden op te biechten. Hij kan er eventueel ook voor kiezen om het eerst aan zijn vrouw op te biechten. Maar nogmaals, dat hangt echt van de situatie daar af.
Eén vuistregel kun je in elk geval aanhouden: als het daar niet de regel is, dan hoeft er ook niet alsnog een regel van gemaakt te worden. Alleen zonden waarmee hij echt direct zijn gezin beschadigd (heeft) moet hij dan natuurlijk weer wél opbiechten en waar mogelijk compenseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hermanos2:

Casus:

Johnny komt tot geloof, bekeerd zich en laat zich dopen. Maar Johnny was vroeger, jaren geleden zeer actief als inbreker. Heeft in talloze huizen ingebroken, geld en sieraden en spullen gejat. De buit heeft ie gebruikt voor zijn verslaving aan gokken, drank en drugs. Hij heeft oprecht veel spijt. Zijn geweten is bezwaard omdat hij veel mensen pijn heeft gedaan en benadeeld heeft. Tegelijkertijd voelt hij er niets voor om naar de politie te gaan. Hij heeft ondertussen een gezin dat niet bekend is met zijn verleden. Hij vertelt jou zijn verhaal en vraagt om raad. Wat moet hij doen? 

Welke raad zou jij hem geven? 

Ik zou wat meer willen weten van zijn persoonlijkheid: wat is het voor iemand, hoe kijkt hij naar zichzelf, wat vindt hij belangrijk? En hoe is het hem gelukt om zo’n positieve verandering door te maken in zijn leven? Hoe is hij tot nu toe omgegaan met zijn “verborgen verleden” en wat drijft hem om het nu aan te pakken? 
Op basis daarvan zou ik met hem willen meedenken welke stappen hij zou kunnen nemen. Als hij zo sterk is dat hij zijn destructieve gedrag heeft kunnen afleren en een leven heeft kunnen opbouwen, geloof ik 100% dat deze man goed in staat is om zelf keuzes te maken in lijn met zijn geloof.

Ik ben trouwens wel voor openheid in je huwelijk, dus als het enigszins kan dan zou ik het vertellen. Als partner zou ik het ook willen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-6-2020 om 20:00 zei Hermanos2:

Casus:

Johnny komt tot geloof, bekeerd zich en laat zich dopen. Maar Johnny was vroeger, jaren geleden zeer actief als inbreker. Heeft in talloze huizen ingebroken, geld en sieraden en spullen gejat. De buit heeft ie gebruikt voor zijn verslaving aan gokken, drank en drugs. Hij heeft oprecht veel spijt. Zijn geweten is bezwaard omdat hij veel mensen pijn heeft gedaan en benadeeld heeft. Tegelijkertijd voelt hij er niets voor om naar de politie te gaan. Hij heeft ondertussen een gezin dat niet bekend is met zijn verleden. Hij vertelt jou zijn verhaal en vraagt om raad. Wat moet hij doen? 

Welke raad zou jij hem geven? 

Dan klopt Johnny's verhaal niet.
Als hij oprecht veel spijt heeft en hij een bezwaard geweten heeft omdat dat hij veel mensen pijn gedaan heeft.... dan gaat hij naar de politie.
Kennelijk heeft hij ook niet zo vel spijt dat hij er ook daden aan wil koppelen, en laat hij het slechts mooie woorden waar niemand anders iets mee op schiet.
Het lijkt er op die manier op dat hij alleen aan bepaalde mensen wat gewenste tekst laat horen zonder echt spijt te hebben.
En dan loopt hij ook nog eens de waarheid te verhullen voor zijn vrouw.... 

Johnny is geen knip voor de neus waard.
Is hij werkelijk bekeerd, of is dat ook slechts één grote luchtballon, net als de rest van zijn leven? 

1 uur geleden zei Naeva:

Ik zou wat meer willen weten van zijn persoonlijkheid: wat is het voor iemand, hoe kijkt hij naar zichzelf, wat vindt hij belangrijk? En hoe is het hem gelukt om zo’n positieve verandering door te maken in zijn leven? Hoe is hij tot nu toe omgegaan met zijn “verborgen verleden” en wat drijft hem om het nu aan te pakken? 
Op basis daarvan zou ik met hem willen meedenken welke stappen hij zou kunnen nemen. Als hij zo sterk is dat hij zijn destructieve gedrag heeft kunnen afleren en een leven heeft kunnen opbouwen, geloof ik 100% dat deze man goed in staat is om zelf keuzes te maken in lijn met zijn geloof.

Ik ben trouwens wel voor openheid in je huwelijk, dus als het enigszins kan dan zou ik het vertellen. Als partner zou ik het ook willen weten.

Ik zou niet weten welke positieve verandering er is geweest. Hij loopt nog steeds iedereen om zich heen te besodemieteren, zijn vrouw en kinderen voorop. Hij heeft zijn destructieve gedrag dus helemaal niet afgeleerd.
Deze man is dus absoluut niet in staat om zelf keuzes te maken. Anders had hij dat al lang gedaan.

23 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nee hoor. Ik stel enkel dat zaken uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Zaken verzwijgen met het oog op de toekomst doet dat wel ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou niet weten welke positieve verandering er is geweest. Hij loopt nog steeds iedereen om zich heen te besodemieteren, zijn vrouw en kinderen voorop. Hij heeft zijn destructieve gedrag dus helemaal niet afgeleerd.
Deze man is dus absoluut niet in staat om zelf keuzes te maken. Anders had hij dat al lang gedaan.

Zo kun je het ook bekijken, jij bent mij niet. Maar wat denk denk je precies te bereiken met die houding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Naeva:

Zo kun je het ook bekijken, jij bent mij niet. Maar wat denk denk je precies te bereiken met die houding?

Ik heb in deze casus geen houding, Johnny heeft een houding.
In mijn antwoord geef ik alleen maar zijn houding weer, omdat ik in de antwoorden hier een beetje lees dat niemand die houding in de gaten heeft. 
Johnny zegt wel een hoop, maar laat het bij woorden.
Het is aan hemzelf om de mensen om hem heen te laten zien dat hij het meent door daden.
Ik vermoed (als dat niet zo is hoor ik het graag) dat als je bij hem over het laatste begint, er sprake is van ontwijking en/of agressie.
In dat geval kun je conclusie trekken dat Johnny eigenlijk niet wil en alleen maar een gewenst verhaal loopt op te hangen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb in deze casus geen houding, Johnny heeft een houding.
In mijn antwoord geef ik alleen maar zijn houding weer, omdat ik in de antwoorden hier een beetje lees dat niemand die houding in de gaten heeft. 
Johnny zegt wel een hoop, maar laat het bij woorden.
Het is aan hemzelf om de mensen om hem heen te laten zien dat hij het meent door daden.
Ik vermoed (als dat niet zo is hoor ik het graag) dat als je bij hem over het laatste begint, er sprake is van ontwijking en/of agressie.
In dat geval kun je conclusie trekken dat Johnny eigenlijk niet wil en alleen maar een gewenst verhaal loopt op te hangen. 

Je hebt je roeping gemist, dr Phil ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid