Spring naar bijdragen

Christenen en geweld.


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wtf dude? Citeer me 1 geweldsdaad uit het NT van Jezus.

Tempelreinging. Jezus maakte een zweep en mepte alle kooplui met kraam en al naar buiten. Jezus was een beer van een vent. Beslist geen doetje. 

En verder alles uit het boek Openbaring wat de wereld te wachten staat. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Tempelreinging. Jezus maakte een zweep en mepte alle kooplui met kraam en al naar buiten. Jezus was een beer van een vent. Beslist geen doetje. 

En verder alles uit het boek Openbaring wat de wereld te wachten staat. 

Dat is geen voorbeeld van geweld maar rechtvaardigheid.

Als Petrus zijn zwaard niet mag heffen tegen Jezus' arrestanten zult gij dat nog minder mogen.

Iedereen maakt maar van Jezus wat ze willen zeker? Voor de ene een beer, voor de andere een blanke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Naeva:

Maar als je niet weet of God het goedkeurt, op basis waarvan maak je dan (in een hypothetische situatie) toch de beslissing om wel geweld te gebruiken?

Als ik het niet uit de weg kan gaan. Ik kan niet als geweldloze thuis gaan zitten en verwachten dat anderen de kastanjes uit het vuur halen om er later schande van te spreken dat men mensen heeft gedood. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Nou daar zit 'm het probleem. Ik weet niet op voorhand welk geweld God goedkeurt. Maar om terug te komen op WOII. Toen hebben vast en zeker christenen elkaar gedood. Dat is lastig. Maar anders hadden jij en ik nu getypt in het Duits. 

Die conclusie lijkt me niet te trekken, het is hooguit een mogelijkheid. Als jij niet op voorhand weet of God het geweld wat jij voor ogen hebt goedkeurt, waarom gebruik je het dan? Lijkt mij een behoorlijke retrospectieve aangelegenheid worden waarin het net zo goed een foute beslissing kan zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Dat is geen voorbeeld van geweld maar rechtvaardigheid.

Als Petrus zijn zwaard niet mag heffen tegen Jezus' arrestanten zult gij dat nog minder mogen.

Iedereen maakt maar van Jezus wat ze willen zeker? Voor de ene een beer, voor de andere een blanke.

Weet je wat? We zoeken een compromis. We maken er een blanke beer van. 

Lust je een pilsje? 

Ik pak er ff eene. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die conclusie lijkt me niet te trekken, het is hooguit een mogelijkheid. Als jij niet op voorhand weet of God het geweld wat jij voor ogen hebt goedkeurt, waarom gebruik je het dan? Lijkt mij een behoorlijke retrospectieve aangelegenheid worden waarin het net zo goed een foute beslissing kan zijn geweest.

Ja, inderdaad. Allemaal zaken die weloverwogen moeten worden. Ik hoop dus dat ik die beslissing nooit hoef te nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Het al of niet toepassen van geweld. Stel dat België ons land binnenvalt. Ik heb sterke aanwijzingen dat dit binnenkort gebeuren gaat. Moet ik dan toekijken? 

Lol geloof me, we sloegen jullie Nederlanders de vorige eeuw weg en komen niet meer terug.

Een natie dat Timmermans voor de EU stemt wekt onze interesse niet. Geen zorgen ;))

De vijand is die uw boeren het onmogelijk maken terwijl voedseltekorten op de lange termijn kenbaar maken. De Vlaming is uw vijand niet, die elitaire in Brussel wel. Maar daar hoort uw politiek evengoed bij.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Lol geloof me, we sloegen jullie Nederlanders de vorige eeuw weg en komen niet meer terug.

Een natie dat Timmermans voor de EU stemt wekt onze interesse niet. Geen zorgen ;))

Dankjewel, je stelt me gerust. Paar weken geleden mocht ik België niet eens in. Ik had nochtans vlaggetjes op mijn auto gezet maar geen pardon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

Dankjewel, je stelt me gerust. Paar weken geleden mocht ik België niet eens in. Ik had nochtans vlaggetjes op mijn auto gezet maar geen pardon. 

Ja dat treft dan dat wij Nederland wel binnen mochten? Ik vraag me soms af hoeveel mensen hier actief zijn op sm om de kritiek in eigen beleid eens te lezen van deskundigen die de msm weigert uit te nodigen.

Als ge Trump, Rusland of Vlaanderen als vijand kunt aanwijzen is zelfreflectie onnodig.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Zelfverdediging of naasteverdediging is ons goed recht 

Ja, dat vind ik dus ook. 

9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja dat treft dan dat wij Nederland wel binnen mochten? Ik vraag me soms af hoeveel mensen hier actief zijn op sm om de kritiek in eigen beleid eens te lezen van deskundigen die de msm weigert uit te nodigen.

Als ge Trump, Rusland of Vlaanderen als vijand kunt aanwijzen is zelfreflectie onnodig.

Ik heb geen vijanden. 

Wel foute vrienden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fundamenteel:

Wtf dude? Citeer me 1 geweldsdaad uit het NT van Jezus.

Openbaring 2:18 . Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk............En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen;

Je zult ook dit wel rechtvaardiging noemen maar verandert er niets aan dat het om geweld gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Openbaring 2:18 . Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk............En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen;

Je zult ook dit wel rechtvaardiging noemen maar verandert er niets aan dat het om geweld gaat. 

Die reeds gepleegd is he... Geen enkel christen mag geweld raadplegen volgens de exegese. Daarom zeggen we; de wraak komt de Heere toe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Openbaring 2:18 . Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk............En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen;

Je zult ook dit wel rechtvaardiging noemen maar verandert er niets aan dat het om geweld gaat. 

Die reeds gepleegd is he... Geen enkel christen mag geweld raadplegen volgens de exegese. Daarom zeggen we; de wraak komt de Heere toe. 

Daar ging het helemaal niet om.

Jij stelde dat Jezus geweldloos was en vroeg om een geweldscitaat van Jezus uit het NT.

10 uur geleden zei Fundamenteel:

Jezus was geweldloos.

Dat was hij dus niet. Dat geen enkele christen geweld mag raadplegen is een heel andere zaak.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Daar ging het helemaal niet om.

Jij stelde dat Jezus geweldloos was en vroeg om een geweldscitaat van Jezus uit het NT.

 

 

En ik stel dat nog steeds honneponneke. Jezus was geweldloos maar niemand weet hoe Hij zal reageren op terugkomst.

Wat Hermanos stelde was dat het NT geweld bevat, dat klopt, maar dat geweld komt niet van de christenen en wordt zeker niet gepredikt door Christus. Hij zei net dat je geen kwaad met kwaad kunt vergelden. Dat er geen beloning is in enkel uw vrienden lief te hebben, er is meer te winnen door ook uw vijand te leren liefhebben.

Jezus was geweldloos. Er is niet 1 citaat die anders toont, behalve dan een openbaringen waar zelfs de beste theologen nog hun ogen bij fronzen en in de haren grijpen....

Geweld in de toekomst kan je niet in het verleden ten laste leggen. En ik betwijfel sterk of de Verlosser de mensheid zal doden. De mensheid doodt zichzelf. Er zal maar een groepje gered worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 22-6-2020 om 21:22 zei Hermanos2:

In hoeverre mogen christenen zich bewapenen en geweld toepassen? 

In zoverre als het nodig is. Het gaat namelijk om dat je van het geweld geen gebruik maakt om te wreken, maar om jezelf te verdedigen. Als je jezelf kan beheersen, als je in staat bent niet geprovoceerd te worden door beledigingen, als je je emoties in bedwang kunt houden terwijl je eergevoel gekwetst wordt, als je jezelf kan weerhouden wraak te nemen terwijl je onverwachts een klap hebt gekregen, dan mag je ook wapens dragen en geweld toepassen in het ergste geval, waarbij er geen andere mogelijkheden zijn om te overleven of je geld niet kwijt te raken. Degene die met slechte bedoelingen aanvalt is dan ook bereid om dood te gaan door de zelfverdediging van zijn slachtoffer. Dat is mijn persoonlijke mening.  

26.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid