Spring naar bijdragen

Woord van God


Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
43 minuten geleden zei Tomega:

De heilige Geest is een onbekende. Wie hem heeft, beseft het niet; en wie hem niet heeft, meent hem te hebben. Ik wil daarom geen uitspraak doen over het verschil tussen geweten en de heilige Geest.

Nou, daar kan ik heel kort en bondig over zijn: het geweten is geschapen en de Heilige Geest niet.

Dat is wel een mooi inzicht. De geesten onderwerpen zich niet aan het vlees. Nooit. Zij zoeken het wel te beheersen.
Het geschapene kiest zich uit de geesten, en wordt voortdurend getrokken, misleid en geleid.
Maar dan kiest het geschapene voor die ene Geest die zich Identificeert uit God, en die wordt geleid en gestuurd door het Woord van God, en die eenmaal in het hart gesloten, nooit meer verwarring sticht. Wamt hij is geïdentificeerd één te zijn met God en één met Gods Woord en één met recht en waarheid en liefde.

Merk op: de heilige Geest laat zich leiden door de mens die het overheerst (onder bedroefd zijn of zelfs verloochend worden).
Maar de wettige heilige Geest laat zich leiden door recht, en waarheid, en ratio en redelijkheid, en sloomheid van oordelen en snelheid van goeddoen. Zogezegd volgt de heilige Geest, mits wettig verstaan, dus de geestelijke natuurwetten van God en ook de wettige communicatie van God. Wettige communicatie van God confronteert zich altijd met wat God bewijsbaar in logica en redelijkheid wil, en onderwerpt zich daaraan.

En toen Abraham nog een stap verder ging, en tegen de logica van God Ze;f in zijn zoon wilde offeren, toen zei God: dit is de man die mijn voorbeeld zal zijn en mijn volk zal vormen, Want hij doet in liefde en onderwerping tegelijk uiting geven aan de erkenning dat IK God, volkomen gezag heb over zijn ziel en over zijn hart en over zijn verstand. Hij is waardig om het offer van Mijn Zoon, te mogen dragen. En toen begon het heerlijke hemelse schouwspel waarin Jezus Christus werd zijn heilsweg werd toebereid.

Maar terugkomend op jouw inzicht: zo zien we dus, dat de heilige Geest werkt, die niet geschapen is, in het geweten van een ziel die geschapen is, welk geweten en welk schepsel mag kiezen (door de geest gedreven), om die geest tot zijn eigendom te krijgen. En zo wordt de geest die geest is, in bezit genomen door een ziel die geschapen is, waardoor deze ziel in het navolgende leven deze geest mag claimen als zijn eigendom, wat het in hogere dimensies mag worden verstaan als de Zoon die deze ziel, die geschapen is, claimt als verwekt kind van de Geest. Christus redt diegenen die door de vader aan hem gegeven zijn. De vader, dat is de hogere dimensie die de heilige Geest/het geweten/het licht in het geweten plant, dat daardoor op zoek gaat naar wat het toch is, dat hem drijft. En de ons bekende heilige Geest is de geopenbaarde en met God geïdentificeerde en door God met het Woord verbonden en aangestuurde kracht, die zich laat onderwerpen door het geweten, maar uiteindelijk zichzelf alleen verbonden weet met God en met helemaal niemand anders. Het kan dus gebeuren dat de heilige Geest het geweten verlaat, omdat het geweten de heilige Geest misbruikt, verkracht, veronachtzaamd, tegenstaat, en noem maar op. Met een extra dimensie van oordeel en pijn, als het geweten de heilige Geest overheerst en zich laat gebruiken om anderen te misleiden. Dan is van toepassing, het woord dat het beter ware dat een molensteen om de nek. enz. 

39 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
40 minuten geleden zei Tomega:

God stelde het zodanig op prijs dat zijn gezag werd herkend en erkend, dat Hij een boom plantte die er beter niet had kunnen zijn.

Dat is voor God spelen en het beter weten dan Hem.

Exact, dat bedoel ik ook te zeggen. De boom had een wezenlijke functie, die wij ook plaats moeten geven in ons denken.

41 minuten geleden zei Peter79:

En zo is ook al het geschrevene van belang.

Zo is het. Ik zal je tekst op een beter moment eigen maken.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 354
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb er ook mijn issues mee. Ik ben met de gedachte opgevoed dat de Bijbel Gods Woord is, en soms is er het automatisme nog steeds dat ik de Bijbel zo noem. Maar door het lezen van de Bijbel ben ik

Tomega; Ik zie dat je iets concludeert in je derde zin wat onjuist is. Vragen stellen helpt als je echt de ander zijn woorden wil begrijpen.  Verder heeft de mens altijd gezorgd voor overlevering

Dat past niet omdat jij er vanuit gaat dat de letterlijke wet inclusief straffen in Leviticus gelijk staat aan de wil van God.  De geschreven wetten in Leviticus lijken een neerslag te zijn van de w

5 minuten geleden zei Tomega:

Maar terugkomend op jouw inzicht: zo zien we dus, dat de heilige Geest werkt, die niet geschapen is, in het geweten van een ziel die geschapen is, welk geweten en welk schepsel mag kiezen (door de geest gedreven), om die geest tot zijn eigendom te krijgen.

Volgens mij werkt de Heilige Geest aan het geweten van elk persoon, Hij klopt aan. Maar is Deze zeker niet in een ieder aanwezig.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij werkt de Heilige Geest aan het geweten van elk persoon, Hij klopt aan. Maar is Deze zeker niet in een ieder aanwezig.

Mee eens. Het licht dat bewijsbaar kenbaar is in de wereld, wordt naast niet begrepen, ook vaak totaal niet gewenst of gezien. Waar het licht niet is, is duisternis. Niettemin is het licht er wel, voor wie ogen heeft om het te zien. Niettemin kan ook in de dikste duisternis, licht gaan schijnen. Maar wat wij niet begrijpen, daarvan zegt ook de Zoon van God: "Mij is niet gegeven om een ziel te redden die niet door de Vader aan mij gegeven wordt." En ook: "Wat bij mensen onmogelijk is, dat is ook waar God niet ophoudt met werken." Maar ook: als de mens zich verhardt en de omgeving besmet en verstrikt en verduisterd raakt, daar gaat de kandelaar weg.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

We kunnen dan met al onze vragen rechtstreeks bij God terecht en zullen rechtstreeks antwoord krijgen en niet meer herinnerd worden aan de zondeval.

Alle vragen? Dan dus ook de vraag hoe het nou precies zat met die zondeval. En hoe het nou precies zat met die tuinslang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Alle vragen? Dan dus ook de vraag hoe het nou precies zat met die zondeval. En hoe het nou precies zat met die tuinslang.

Die vragen kunnen reeds op aarde beantwoord worden, sterker: daar kan enkel hier antwoord op gegeven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die vragen kunnen reeds op aarde beantwoord worden, sterker: daar kan enkel hier antwoord op gegeven worden.

Nee want je typte

4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

We kunnen dan met al onze vragen rechtstreeks bij God terecht en zullen rechtstreeks antwoord krijgen en niet meer herinnerd worden aan de zondeval.

Ergo: je spreekt jezelf tegen.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Prima Bastiaan, wat jij wil hoor.

Het gaat niet om wat ik 'wil' maar om logisch redeneren. Je typt eerst:

We kunnen dan met al onze vragen rechtstreeks bij God terecht en zullen rechtstreeks antwoord krijgen en niet meer herinnerd worden aan de zondeval.

Maar vervolgens

Die vragen kunnen reeds op aarde beantwoord worden, sterker: daar kan enkel hier antwoord op gegeven worden.

Als een vraag 'enkel hier' beantwoord kan worden zeg je dus dat die vraag niet 'daar' beantwoord kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Het gaat niet om wat ik 'wil' maar om logisch redeneren. Je typt eerst:

We kunnen dan met al onze vragen rechtstreeks bij God terecht en zullen rechtstreeks antwoord krijgen en niet meer herinnerd worden aan de zondeval.

Maar vervolgens

Die vragen kunnen reeds op aarde beantwoord worden, sterker: daar kan enkel hier antwoord op gegeven worden.

Als een vraag 'enkel hier' beantwoord kan worden zeg je dus dat die vraag niet 'daar' beantwoord kan worden.

Prima hoor Bastiaan, succes met je logica.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Tomega:

Mee eens. Het licht dat bewijsbaar kenbaar is in de wereld, wordt naast niet begrepen, ook vaak totaal niet gewenst of gezien. Waar het licht niet is, is duisternis. Niettemin is het licht er wel, voor wie ogen heeft om het te zien. Niettemin kan ook in de dikste duisternis, licht gaan schijnen. Maar wat wij niet begrijpen, daarvan zegt ook de Zoon van God: "Mij is niet gegeven om een ziel te redden die niet door de Vader aan mij gegeven wordt." En ook: "Wat bij mensen onmogelijk is, dat is ook waar God niet ophoudt met werken." Maar ook: als de mens zich verhardt en de omgeving besmet en verstrikt en verduisterd raakt, daar gaat de kandelaar weg.

Ik vermoed en hoop dat je bedoeld dat het bewustzijn van de mens bij God vandaan komt en niet dat Gods Geest in een ieder aanwezig is. Vóór de Zondeval stonden onze acties (de activiteiten van het lichaam) geheel onder het bestuur van dit immateriële maar geschapen aspect van ons wezen. Vandaag, te wijten aan zonde, vechten wij tegen de verlangens van het vlees en kunnen wij gedomineerd worden door verslavingen en begeerten. 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben het vrijwel nergens met je eens. Je zet de wet niet om gegronde bijbelse redenen buitenspel maar omdat je het lastig vindt vol te houden. Dat is dus wat ik bedoel met iedereen maakt zijn eigen regels. 

Bijna ieder reclamespotje zegt ook: jij bepaalt zelf.... 

Mag een broer dan nu met zijn zus trouwen? Als ze oprecht van elkaar houden en het allebei super graag willen? 

De bijbelse wet die dat verbood is niet meer geldig. Dus het enige wat hen nu tegenhoudt is de wet van het land waarin ze wonen. We weten dat de politiek een onbetrouwbare partner is. Die veranderen de wetten naar de wensen van de kiezer. Dat levert stemmen op. En zo drijft de samenleving steeds verder weg van de reddingsboei. Huwelijksregels worden steeds verder versoepeld. Dat is oneindig. 

Ik weet van een kerk waar een gescheiden, lesbische vrouw voorgangster was. Dat is drie keer mis. Ik zou meteen naar buiten lopen. Alles wordt toegedekt met de mantel der liefde. 

When you see the abomination of desolation, standing in a holy place...

Ik wil niet als een starre robot die wet houden. Maar je geeft zelf al aan dat je de wet niet eens kent. Dit onderwerp verdient studie. Paulus spreekt over andere wetten. Hij spreekt ook over 'the law of sin and death'. Dit is niet de wet van Mozes maar de zelfgeschreven bepalingen waarin de heidenen leefden voordat ze tot geloof kwamen. 

Maar als je de wet trouw wilt zijn, ken je dan de Heilige Geest wel? En ben je nu uit genade of uit de wet gered? De Heilige Geest doet nooit wat slecht is namelijk. Hij overtuigd ons immers van zonde en gerechtigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben het vrijwel nergens met je eens. Je zet de wet niet om gegronde bijbelse redenen buitenspel maar omdat je het lastig vindt vol te houden. Dat is dus wat ik bedoel met iedereen maakt zijn eigen regels.

Genade stelt onvoorstelbaar hogere eisen dan de wet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Maar als je de wet trouw wilt zijn, ken je dan de Heilige Geest wel? En ben je nu uit genade of uit de wet gered? De Heilige Geest doet nooit wat slecht is namelijk. Hij overtuigd ons immers van zonde en gerechtigheid. 

Als je de wet ontrouw wilt zijn, ken je dan de heilige Geest wel?
Want de heilige Geest leert jou, als het geen antigeest is, dat Gods wet liefde werkt en levengevend is. 

Psalm 119
52 Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
53 Grote beroering heeft mij bevangen vanwege de goddelozen, die Uw wet verlaten.
54 Uw inzettingen zijn mij gezangen geweest, ter plaatse mijner vreemdelingschappen.
55 HEERE! des nachts ben ik Uws Naams gedachtig geweest, en heb Uw wet bewaard.
56 Dat is mij geschied, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.
57 Cheth. De HEERE is mijn deel, ik heb gezegd, dat ik Uw woorden zal bewaren.
58 Ik heb Uw aanschijn ernstelijk gebeden van ganser harte, wees mij genadig naar Uw toezegging.
59 Ik heb mijn wegen bedacht, en heb mijn voeten gekeerd tot Uw getuigenissen.
60 Ik heb gehaast, en niet vertraagd Uw geboden te onderhouden.
61 De goddeloze hopen hebben mij beroofd; nochtans heb ik Uw wet niet vergeten.
62 Te middernacht sta ik op, om U te loven voor de rechten Uwer gerechtigheid.
63 Ik ben een gezel van allen, die U vrezen, en van hen, die Uw bevelen onderhouden.
64 HEERE! de aarde is vol van Uw goedertierenheid; leer mij Uw inzettingen.
65 Teth. Gij hebt bij Uw knecht goed gedaan, HEERE, naar Uw woord.
66 Leer mij een goeden zin en wetenschap, want ik heb aan Uw geboden geloofd.
67 Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord.
68 Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen.
69 De hovaardigen hebben leugens tegen mij gestoffeerd; doch ik bewaar Uw bevelen van ganser harte.
70 Hun hart is vet als smeer; maar ik heb vermaak in Uw wet.
71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
72 De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden van goud of zilver.
73 Jod. Uw handen hebben mij gemaakt, en bereid; maak mij verstandig, opdat ik Uw geboden lere.
74 Die U vrezen, zullen mij aanzien, en zich verblijden, omdat ik op Uw woord gehoopt heb.
75 Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.
76 Laat toch Uw goedertierenheid zijn om mij te troosten, naar Uw toezegging aan Uw knecht.
77 Laat mij Uw barmhartigheden overkomen, opdat ik leve, want Uw wet is al mijn vermaking.
78 Laat de hovaardigen beschaamd worden, omdat zij mij met leugen nedergestoten hebben; doch ik betracht Uw geboden.
79 Laat hen tot mij keren, die U vrezen, en die Uw getuigenissen kennen.
80 Laat mijn hart oprecht zijn tot Uw inzettingen, opdat ik niet beschaamd worde.
81 Caph. Mijn ziel is bezweken van verlangen naar Uw heil; op Uw woord heb ik gehoopt.
82 Mijn ogen zijn bezweken van verlangen naar Uw toezegging, terwijl ik zeide: Wanneer zult Gij mij vertroosten?
83 Want ik ben geworden als een lederen zak in den rook; doch Uw inzettingen heb ik niet vergeten.
84 Hoe vele zullen de dagen Uws knechts zijn? Wanneer zult Gij recht doen over mijn vervolgers?
85 De hovaardigen hebben mij putten gegraven, hetwelk niet is naar Uw wet.
86 Al Uw geboden zijn waarheid; zij vervolgen mij met leugen, help mij.
87 Zij hebben mij bijna vernietigd op de aarde, maar ik heb Uw bevelen niet verlaten.
88 Maak mij levend naar Uw goedertierenheid, dan zal ik de getuigenis Uws monds onderhouden.
89 Lamed. O HEERE! Uw woord bestaat in der eeuwigheid in de hemelen.

Deuteronomium 4:4-9
Gij daarentegen, die den HEERE, uw God, aanhingt, gij zijt heden allen levende.
Ziet, ik heb u geleerd de inzettingen en rechten, gelijk als de HEERE, mijn God, mij geboden heeft;
opdat gij alzo doet in het midden des lands, waar gij naar toe gaat, om het te erven.
Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken,
die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit grote volk alleen is een wijs en verstandig volk!
Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is, die ik heden voor uw aangezicht geef?
Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel, dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben;
en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens; en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.

Matthieüs 7:12-16
Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?

Romeinen 8:2-8
Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
Want hetgeen der wet onmogelijk was, omdat zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God;
want het onderwerpt zich der wet Gods niet;
want het kan ook niet.

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

2 uur geleden zei Gaitema:

En ben je nu uit genade of uit de wet gered? De Heilige Geest doet nooit wat slecht is namelijk. Hij overtuigd ons immers van zonde en gerechtigheid. 

Uit het geloof.

2 uur geleden zei Gaitema:

De Heilige Geest doet nooit wat slecht is namelijk. Hij overtuigt ons immers van zonde en gerechtigheid. 

Dit is de dwaling: wat jij als overtuiging aanneemt van de Geest, is onfeilbaar. Jij rekent zo jezelf onfeilbaarheid toe.
Totaal vergetende/miskennende dat de mens kan heersen over de heilige Geest.
Totaal miskennende dat de heilige Geest ook nadere studie en uitleg en groei nodig vraagt,
want de Geest drijft tot God en tot Gods woord en tot waarheid en tot recht en tot barmhartigheid.

De dwaling is die van het zaad op de rotsgrond. Het is de heilige Geest die wel zijn werk doet, maar de rotsgrond werkt niet mee.
Evenzo, de doornen en distels. En zo niet de goede aarde, dat is de gelovige die de werking van de Geest ook benut ten goede,
tot opbouw van het geloof, de gemeente, en wat God verder werkt. 

Zoals de Joden op grond van de concrete belofte aan Abrahams kinderen, zichzelf te rijk rekenden;
en zoals de katholieken op grond van de concrete belofte van het apostolische voortgaande gezag, zichzelf te rijk rekenden;
en zoals de protestanten op grond van de concrete belofte van de betrouwbare schriften, zichzelf te rijk rekenden,
zo rekenen ook de heilige Geestgeleiden, zich te rijk. Want het is het ene doen, en het andere niet nalaten.
God is één met zichzelf, en de satan gebruikt elk punt van aandacht als een wrikstok om de andere geledingen te overheersen.
De geleding van gezag, of schrift of Geest, het zijn machtsmiddelen in de handen van degenen (de geesten) die gaan heersen over de harten en de zielen, tot ondergang van het geheel. Als er niet wordt gemaand, gestudeerd, gewaakt en gebeden, onder het niet verzuimen van de liefdewerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Peter79:

Maar ik kan niet anders lezen dan dat Johannes het Woord heeft geïdentificeerd met Jezus en in het hier en nu kan ik zeggen dat Jezus het Woord is, want ik geloof dat Jezus leeft. Ik wil ook niet weten van een scheiding tussen Jezus en Christus, want Christus is in dit kader een bijvoeglijk naamwoord, dat verwijst naar zijn speciale roeping; in Jezus toonde God zich het meest wezenlijk nabij, met ons.

Mee eens, de reden om het tegelijk breder te zien is gelegen in de woordkeus en de algemene opbouw vanuit het begin, in samenhang met de periode vóór Jezus Christus: wat gezegd wordt over het begin had toen al gelding, en daarom zal het ook gelding hebben in het algemeen daarna.

Een scheiding zien tussen Jezus en Christus, lijkt mij ook niet goed.

7 uur geleden zei Peter79:

Ik kan niet anders dan trouw zijn aan mijn roeping en hoe ik Christus heb leren kennen.

Amen.

7 uur geleden zei Peter79:

Ik zou niet zoveel ruimte maken tussen Christus en het woord. Christus is het Woord, dat onder ons heeft gewoond. Het is zo lichamelijk als dat Jezus zegt tegen zijn leerlingen om zijn vlees te eten en zijn bloed te drinken. Dichterbij de Vader dan door Jezus Christus kunnen we niet komen.

Dit is voor mij onnavolgbaar. Juist doordat het woord wordt afgedankt met een beroep op Christus' verlossing en het werk van de heilige Geest, ontstaat de afstand en de ruimte. maar als je het woord ziet als hetzelfde en als het verlengde en als samenhangend en als relevant, dan gaat de rijkdom en de verlossing ook boekdelen spreken, in plaats van als wijwater en wierook een toon en een sfeer zetten zonder inhoud.

7 uur geleden zei Peter79:

Zelfs de Bijbeltekst is niet heilig in zichzelf. De letter doodt immers, maar de Geest maakt levend.

Waaruit kent u uw ellende? Uit de wet van God. De schrift, het woord, leert de ziel om dat waartoe de Geest hem drijft ook te duiden om zo van eerste geloof te komen tot melkspijs en vastvoedsel, tot de gelovige wordt als een boom van geloof en genade, die als Henoch met God is. De bijbeltekst is dus wel heilig in zichzelf, maar die heiligheid doet een ongelovige geen nut en geen goed.

7 uur geleden zei Peter79:

Als dit voor jou realiteit is, wat betekent het dan dat God jou liefheeft (1Joh. 4)?

Maak geen denkfout. God heeft niet de zondaar lief, maar hij heeft de ziel in de zondaar lief, die zijn zonde zat is en ongelukkig door de ellende verwijderd te zijn van God en van de heerlijkheden waarvan de schepping getuigt, dat die er ergens wel moeten zijn, in theorie of in denkkader.

Mattheüs 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande;
want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Psalm 25:8-10
De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg.
Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht, en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid,
dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.

1Cor.6:9-10
Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

7 uur geleden zei Peter79:

Al die rechtzinnige en rechtschapen gelovigen die een glimp van de waarheid herkenden in de schriften en daarom die schriften een speciale plek gaven, leerden dat die glimp werkelijkheid is in Christus. Het boek Hebreeën spreekt over schaduwen. In elk geval is dat wat we in de schriften vinden een verwijzing naar de werkelijkheid en nooit de werkelijkheid zelf. 

De schaduwen, zijn nog steeds schaduwen van recht en van waarheid en van verzoening en van zuiverheid en van heiliging en van een inrichten van je leven, en ook nog nota bene van een wat geestelijker benadering met besneden harten en een ontbranden van liefde voor God, recht, waarheid, liefde, zachtmoedigheid en barmhartigheid. Als de Joden al zo hard werden aangepakt, zegt Paulus, wees er dan zo dicht bij het toekomende Jeruzalem, beducht voor om niet achterop te raken in genade en gehoorzaamheid.

7 uur geleden zei Peter79:

Als de schrijver van een boek naast je zit en je hebt een vraag over dat boek, ga je dan zelf uitgebreid het boek bestuderen of heb je de vrijmoedigheid om te zeggen: ik heb na één of talloze lezingen van het boek nog wat vragen, wil je me die beantwoorden of verwijt je me dan dat ik het boek niet goed gelezen heb. Wat voor relatie heb je met de schrijver en hoe streng ben je voor jezelf?

Beschouw jij dat wat in je hart en in je hoofd zich doet gelden als van God, van hoger gezag en van méér waarde dan wat Christus heeft getuigt dat het de woorden Gods zijn? En zo ja, wat doe je dan bij een verschil? De God in de mens heeft meer gezag, dan God die een testament op papier heeft laten opstellen?

Is de schrijver van het bijbelboek, dan in een hoofd aanwezig? Heeft de valse profeet Mohammed dan méér gelijk dan de heilige schriften?
Wat voor relatie heb jij met God als jij jouw geest laat heersen over alles wat Hij heeft gezegd?
Wat is de norm van waarheid, als je de schrift verloochent Gods woord te zijn?
Is het humanisme ook niet zonder bijbel een erkend geloof?

God is niet streng. Voor de arme van geest die in oprechtheid zoekt en komt en aanbidt en looft en volgt. Maar wat is volgen? Dat is een moeizame weg met een heel kleine deur, en dat is ook de harde waarheid voor het leven in het vlees, en dat is ook actief levend zijn in de Geest. En Jezus zelf leert ons persoonlijk hoe hij honderden dergelijke zoekers afpoeierde en ook de rijke jongeling ging teleurgesteld heen, en je moet wel erg krom denken om een geloof dat vraagt om jezelf te kruisigen, te plaatsen in de context van de alles begrijpende God die het prima vindt dat jij niet zo serieus neemt, wat Hij nadrukkelijk heeft voorgesteld als levensreddend en levensbedreigend.

7 uur geleden zei Peter79:

Als je die relatie met Christus hebt, een relatie van liefde en trouw tot in de dood, is er dan ook een verlangen om Hem te zien, om maaltijd met Hem te houden?

Even bij de interviews van Thierry Baudet checken, hoe ik nu moet antwoorden.. Je vraag legt een verband tussen wat jij denkt dat ik teveel benadruk in wat voor Christus gold als heilige waarheid, en te weinig wat jij als persoon vindt dat de heilige Geest aan jou leert, en dat onderbouw je met mijn tekort aan verlangen om één op één met Christus te zijn, die immers dichter bij is in mij, dan in die oude schaduwachtige boeken. Help me eens: wat vind jij van de relatie tussen liefde en trouw tot in de dood, en de wens om een maaltijd te hebben?

Los daarvan vind ik dat je het begrip schaduw en schaduwachtig, niet in de juiste contexten en verbanden beziet.
Maar het valt nu even voor mij buiten mijn focus. Voel je vrij om er nader op in te gaan. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Peter79:

Het is zo lichamelijk als dat Jezus zegt tegen zijn leerlingen om zijn vlees te eten en zijn bloed te drinken.

Gelukkig voor Jezus namen ze het niet al te letterlijk.

main-qimg-6f9943e10ee23abec4dcaa3bc7df81

Bron afbeelding: https://www.quora.com/How-can-we-eat-Jesus-flesh-if-God-is-a-spirit

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Peter79:

Het is zo lichamelijk als dat Jezus zegt tegen zijn leerlingen om zijn vlees te eten en zijn bloed te drinken. Dichterbij de Vader dan door Jezus Christus kunnen we niet komen.

Hallo Peter79,

Vergeef mij als ik je hiermee pijn doe, maar ik kan dit  niet begrijpen.  Ik kan er met de beste wil van de wereld niet bij dat christenen dat ook nog aan hun kinderen kunnen vertellen.  Dat is voor iemand met een hart, voor een kind, toch hét recept om de kerk uit te rennen en er nooit meer naar terug te gaan?    



 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zola:

Hallo Peter79,

Vergeef mij als ik je hiermee pijn doe, maar ik kan dit  niet begrijpen.  Ik kan er met de beste wil van de wereld niet bij dat christenen dat ook nog aan hun kinderen kunnen vertellen.  Dat is voor iemand met een hart, voor een kind, toch hét recept om de kerk uit te rennen en er nooit meer naar terug te gaan?    

Als je Johannes 6 leest, vind ik je reactie niet vreemd.

Zoals de levende Vader Mij gezonden heeft, en Ik leef door de Vader, zo zal ook wie Mij eet, leven door Mij. Dit is het brood dat uit de hemel neergedaald is; niet zoals uw vaderen het manna gegeten hebben en gestorven zijn. Wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven. Deze dingen zei Hij, terwijl Hij onderwijs gaf in de synagoge in Kapernaüm. Velen dan van Zijn discipelen die dit hoorden, zeiden: Dit woord is hard; wie kan het aanhoren? [...] Van toen af trokken velen van Zijn discipelen zich terug en gingen niet meer met Hem mee (Johannes 6: 57-60, 66 HSV).

Het is net zoiets als dat Jezus zegt dat je je hand moet afhakken als die je tot zonde verleidt. Geen letterlijke opdracht, maar iets om over na te denken. Ik vind het niet logisch om een kind hiermee te confronteren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

Als je de wet ontrouw wilt zijn, ken je dan de heilige Geest wel?
Want de heilige Geest leert jou, als het geen antigeest is, dat Gods wet liefde werkt en levengevend is. 

Psalm 119
52 Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
53 Grote beroering heeft mij bevangen vanwege de goddelozen, die Uw wet verlaten.
54 Uw inzettingen zijn mij gezangen geweest, ter plaatse mijner vreemdelingschappen.
55 HEERE! des nachts ben ik Uws Naams gedachtig geweest, en heb Uw wet bewaard.
56 Dat is mij geschied, omdat ik Uw bevelen bewaard heb.
57 Cheth. De HEERE is mijn deel, ik heb gezegd, dat ik Uw woorden zal bewaren.
58 Ik heb Uw aanschijn ernstelijk gebeden van ganser harte, wees mij genadig naar Uw toezegging.
59 Ik heb mijn wegen bedacht, en heb mijn voeten gekeerd tot Uw getuigenissen.
60 Ik heb gehaast, en niet vertraagd Uw geboden te onderhouden.
61 De goddeloze hopen hebben mij beroofd; nochtans heb ik Uw wet niet vergeten.
62 Te middernacht sta ik op, om U te loven voor de rechten Uwer gerechtigheid.
63 Ik ben een gezel van allen, die U vrezen, en van hen, die Uw bevelen onderhouden.
64 HEERE! de aarde is vol van Uw goedertierenheid; leer mij Uw inzettingen.
65 Teth. Gij hebt bij Uw knecht goed gedaan, HEERE, naar Uw woord.
66 Leer mij een goeden zin en wetenschap, want ik heb aan Uw geboden geloofd.
67 Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord.
68 Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen.
69 De hovaardigen hebben leugens tegen mij gestoffeerd; doch ik bewaar Uw bevelen van ganser harte.
70 Hun hart is vet als smeer; maar ik heb vermaak in Uw wet.
71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
72 De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden van goud of zilver.
73 Jod. Uw handen hebben mij gemaakt, en bereid; maak mij verstandig, opdat ik Uw geboden lere.
74 Die U vrezen, zullen mij aanzien, en zich verblijden, omdat ik op Uw woord gehoopt heb.
75 Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.
76 Laat toch Uw goedertierenheid zijn om mij te troosten, naar Uw toezegging aan Uw knecht.
77 Laat mij Uw barmhartigheden overkomen, opdat ik leve, want Uw wet is al mijn vermaking.
78 Laat de hovaardigen beschaamd worden, omdat zij mij met leugen nedergestoten hebben; doch ik betracht Uw geboden.
79 Laat hen tot mij keren, die U vrezen, en die Uw getuigenissen kennen.
80 Laat mijn hart oprecht zijn tot Uw inzettingen, opdat ik niet beschaamd worde.
81 Caph. Mijn ziel is bezweken van verlangen naar Uw heil; op Uw woord heb ik gehoopt.
82 Mijn ogen zijn bezweken van verlangen naar Uw toezegging, terwijl ik zeide: Wanneer zult Gij mij vertroosten?
83 Want ik ben geworden als een lederen zak in den rook; doch Uw inzettingen heb ik niet vergeten.
84 Hoe vele zullen de dagen Uws knechts zijn? Wanneer zult Gij recht doen over mijn vervolgers?
85 De hovaardigen hebben mij putten gegraven, hetwelk niet is naar Uw wet.
86 Al Uw geboden zijn waarheid; zij vervolgen mij met leugen, help mij.
87 Zij hebben mij bijna vernietigd op de aarde, maar ik heb Uw bevelen niet verlaten.
88 Maak mij levend naar Uw goedertierenheid, dan zal ik de getuigenis Uws monds onderhouden.
89 Lamed. O HEERE! Uw woord bestaat in der eeuwigheid in de hemelen.

Deuteronomium 4:4-9
Gij daarentegen, die den HEERE, uw God, aanhingt, gij zijt heden allen levende.
Ziet, ik heb u geleerd de inzettingen en rechten, gelijk als de HEERE, mijn God, mij geboden heeft;
opdat gij alzo doet in het midden des lands, waar gij naar toe gaat, om het te erven.
Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken,
die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit grote volk alleen is een wijs en verstandig volk!
Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is, die ik heden voor uw aangezicht geef?
Alleenlijk wacht u, en bewaart uw ziel wel, dat gij niet vergeet de dingen, die uw ogen gezien hebben;
en dat zij niet van uw hart wijken, al de dagen uws levens; en gij zult ze aan uw kinderen en uw kindskinderen bekend maken.

Matthieüs 7:12-16
Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?

Romeinen 8:2-8
Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
Want hetgeen der wet onmogelijk was, omdat zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees. Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God;
want het onderwerpt zich der wet Gods niet;
want het kan ook niet.

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

 

Ik lees dat je eerst citeert uit de Psalmen. David kon dit grotendeels houden, vanwege de Heilige Geest die in hem aan het werk was.

Vervolgens komt Jezus juist met een onthulling, namelijk dat als je een ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden, je precies doet wat de wet en de profeten jou willen leren. Jezus haalt dus de focus van het wettisisme naar waar het in de kern om gaat, namelijk jouw sociale instelling. Als je dat te pakken hebt en er naar leeft, kan je als het goed is moeiteloos de tien geboden ernaast houden en constateren dat je doet wat het jou voorschrijft.

Vervolgens kom je met de Romeinenbrieven waarin Paulus heel duidelijk uit een zet hoe de duivel misbruik maakt van de wet om ons ten eerste te laten zondigen, door de begeerte van het vlees wat afkerig werkt op wetten die voorgehouden wordt en vervolgens met die wetten in de hand jou aanklaagt.

Om daarvan verlost te worden heb je de doop met de Heilige Geest nodig, want alleen de Heilige Geest kan jou zo vormen, dat je in staat bent Gods wil te doen. 

Zonder de Heilige Geest redt je het nooit. Zonder de Heiige Geest zou je niet eens tot geloof kunnen komen. Laat staan dat je wedergeboren wordt. 

Citaat

Uit het geloof.

Genade dus. Jouw eigen inspanningen redden jou niet. Het is niet een geloof plus pakket van "geloof in Jezus en houdt je aan alle geboden" om gered te worden.

Nee, het is geloof in Jezus, je bent dan al gered en uit dankbaarheid zoek je vervolgens naar Gods wil en de Heilige Geest vormt jou naar Gods wil. Zo bouw je wel schatten op in de hemel. Want waar je hart is, daar zal jouw schat zijn. 

Citaat

Dit is de dwaling: wat jij als overtuiging aanneemt van de Geest, is onfeilbaar. Jij rekent zo jezelf onfeilbaarheid toe.
Totaal vergetende/miskennende dat de mens kan heersen over de heilige Geest.
Totaal miskennende dat de heilige Geest ook nadere studie en uitleg en groei nodig vraagt,
want de Geest drijft tot God en tot Gods woord en tot waarheid en tot recht en tot barmhartigheid.

De dwaling is die van het zaad op de rotsgrond. Het is de heilige Geest die wel zijn werk doet, maar de rotsgrond werkt niet mee.
Evenzo, de doornen en distels. En zo niet de goede aarde, dat is de gelovige die de werking van de Geest ook benut ten goede,
tot opbouw van het geloof, de gemeente, en wat God verder werkt. 

Zoals de Joden op grond van de concrete belofte aan Abrahams kinderen, zichzelf te rijk rekenden;
en zoals de katholieken op grond van de concrete belofte van het apostolische voortgaande gezag, zichzelf te rijk rekenden;
en zoals de protestanten op grond van de concrete belofte van de betrouwbare schriften, zichzelf te rijk rekenden,
zo rekenen ook de heilige Geestgeleiden, zich te rijk. Want het is het ene doen, en het andere niet nalaten.
God is één met zichzelf, en de satan gebruikt elk punt van aandacht als een wrikstok om de andere geledingen te overheersen.
De geleding van gezag, of schrift of Geest, het zijn machtsmiddelen in de handen van degenen (de geesten) die gaan heersen over de harten en de zielen, tot ondergang van het geheel. Als er niet wordt gemaand, gestudeerd, gewaakt en gebeden, onder het niet verzuimen van de liefdewerken.

Johannes 16:5-15 HSV

De Heilige Geest en Zijn werk

5. En nu ga Ik heen naar Hem Die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat U heen?

6. Maar omdat Ik deze dingen tot u gesproken heb, heeft de droefheid uw hart vervuld.

7. Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.

8. En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:

9. van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;

10. van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;

11. en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

12. Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen.

13. Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.

14. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.

15. Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

 

Je ziet hier dat het overtuigen van zonde het werk van de Heilige Geest is en de zonde is "ongeloof".

We geloven vaak niet in Jezus, omdat we vaak denken het zelf uit eigen inspanningen het te moeten opknappen en omdat we twijfelen aan Zijn trouw. In de nood vrezen we dat Hij ons berooid achter laat. Want geloof gaat verder dan het aannemen dat Hij voor je gestorven is, het verwacht ook van je dat je op Zijn leiding in jouw leven vertrouwd. Als je zegt dat je niet weet of de Heilige Geest in je werkt, dan spreek je "ongeloof in Jezus" uit, want je vreest Zijn afwezigheid in jouw leven. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

Ik ben het vrijwel nergens met je eens. Je zet de wet niet om gegronde bijbelse redenen buitenspel maar omdat je het lastig vindt vol te houden. Dat is dus wat ik bedoel met iedereen maakt zijn eigen regels. 

Bijna ieder reclamespotje zegt ook: jij bepaalt zelf.... 

Mag een broer dan nu met zijn zus trouwen? Als ze oprecht van elkaar houden en het allebei super graag willen? 

De bijbelse wet die dat verbood is niet meer geldig. Dus het enige wat hen nu tegenhoudt is de wet van het land waarin ze wonen. We weten dat de politiek een onbetrouwbare partner is. Die veranderen de wetten naar de wensen van de kiezer. Dat levert stemmen op. En zo drijft de samenleving steeds verder weg van de reddingsboei. Huwelijksregels worden steeds verder versoepeld. Dat is oneindig. 

Ik weet van een kerk waar een gescheiden, lesbische vrouw voorgangster was. Dat is drie keer mis. Ik zou meteen naar buiten lopen. Alles wordt toegedekt met de mantel der liefde. 

When you see the abomination of desolation, standing in a holy place...

Ik wil niet als een starre robot die wet houden. Maar je geeft zelf al aan dat je de wet niet eens kent. Dit onderwerp verdient studie. Paulus spreekt over andere wetten. Hij spreekt ook over 'the law of sin and death'. Dit is niet de wet van Mozes maar de zelfgeschreven bepalingen waarin de heidenen leefden voordat ze tot geloof kwamen. 

Er staat ook in de bijbel dat er volken zijn die de wetten niet hebben, maar door hun handelen laten weten dat ze weten wat goed en fout is. Hun geweten verteld ze dat en klagen hen aan en spreken hen vrij en dat alles zal blijken op de dag dat God in Christus zal oordelen wat er in de mens verborgen ligt.

Verder zei Jezus dat je de wetten en de profeten vervuld als je een ander behandeld, zoals je zelf behandeld wilt worden.

Het hele pakket aan Romeinenbrieven laten ons zien hoe de wetten van het oude testament ons tot zondigen heeft gebracht en onze dood is geworden, omdat satan middels onze begeerte van het vlees misbruik maakt van de wet om ons er tegen af te zetten en te zondigen, om ons vervolgens te veroordelen met de wetten in de hand. Hoe ellendig ben ik er aan toe? Ik wil het goede wel doen en stem in met wat in de wet staat, maar ik doe wat ik niet wil. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van dit ellendig bestaan! Waar de wet niet toe in staat is, krachteloos dat hij is, stelt Jezus in staat door de wet van de Geest! Door vanuit de doop met de Heilige Geest vanuit Gods liefde te gaan handelen en wandelen. En dan kom je er achter dat je automatisch gaat doen wat de wet van jou verlangde. 

Kortom, door genade ben je behouden, want de wet houden lukt ons niet door onze begeerte. 

 

Wat is goedertierenheid? Goede groei van al het goede wat God voor ons in petto heeft. In die goedertierenheid brengt God jou. Je gaat dan groeien in het doen van Zijn wil, zoals het in de bijbel staat: "God heeft ons één gemaakt met Jezus Christus om de weg te gaan van de goede daden, zoals Hij dat altijd al gewild heeft."

 

Behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Tomega:

Dit is voor mij onnavolgbaar. Juist doordat het woord wordt afgedankt met een beroep op Christus' verlossing en het werk van de heilige Geest, ontstaat de afstand en de ruimte. maar als je het woord ziet als hetzelfde en als het verlengde en als samenhangend en als relevant, dan gaat de rijkdom en de verlossing ook boekdelen spreken, in plaats van als wijwater en wierook een toon en een sfeer zetten zonder inhoud.

22 uur geleden zei Peter79:

Het is voor mij onnavolgbaar dat iemand Christus - het Woord - aanneemt en vervolgens het Woord zou afdanken?

14 uur geleden zei Tomega:

Waaruit kent u uw ellende? Uit de wet van God. De schrift, het woord, leert de ziel om dat waartoe de Geest hem drijft ook te duiden om zo van eerste geloof te komen tot melkspijs en vastvoedsel, tot de gelovige wordt als een boom van geloof en genade, die als Henoch met God is. De bijbeltekst is dus wel heilig in zichzelf, maar die heiligheid doet een ongelovige geen nut en geen goed.

De Heidelbergse Catechismus. Voor het kennen is het niet alleen nodig om te weten hoe het zou moeten zijn, het ideaal, de wet; maar ook te kennen hoe het is, de realiteit, het leven. Door het verschil tussen leer en leven, ideaal en realiteit beseffen we dat in ellende verkeren. Door het Woord weten we dat de realiteit niet is zoals het altijd zal zijn of hoe het bedoeld is. Abraham en al die anderen kregen een belofte die zijn in hun leven niet vervuld zagen worden. Ze waren op weg naar iets beters. En Jezus verkondigde niet iets anders dan dat, toen Hij zei: volg mij.

14 uur geleden zei Tomega:

Maak geen denkfout. God heeft niet de zondaar lief, maar hij heeft de ziel in de zondaar lief, die zijn zonde zat is en ongelukkig door de ellende verwijderd te zijn van God en van de heerlijkheden waarvan de schepping getuigt, dat die er ergens wel moeten zijn, in theorie of in denkkader.

Jezus roept ons niet met de naam zondaar, maar wanneer Hij ons roept, bevinden ons wel in de staat van zondaar. Onze identiteit is niet dat wij zondaar zijn. Net zo min als de dood bij het leven hoort, hoort ook de zonde niet bij het leven.

14 uur geleden zei Tomega:

Mattheüs 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande;
want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Psalm 25:8-10
De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg.
Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht, en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
Alle paden des HEEREN zijn goedertierenheid en waarheid,
dengenen, die Zijn verbond en Zijn getuigenissen bewaren.

Zondaars worden inderdaad geroepen. Zoals Johannes zegt, zijn wij allen zondaars: Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons (1Joh 1: 8-10 HSV). Toen we gehoor gaven aan de stem van Jezus, erkenden we dat. Mensen die dat ontkennen, misleiden zichzelf.

14 uur geleden zei Tomega:

1Cor.6:9-10
Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.

Niemand wiens leven gekenmerkt wordt door deze zonden, zozeer dat zij daarmee geïdentificeerd kunnen worden, zal het Koninkrijk beërven. In het heden is dit voor ons een aansporing ernst te maken; het is geen vrijbrief om mensen het Koninkrijk te ontzeggen op basis van wat onze ogen zien.

14 uur geleden zei Tomega:

De schaduwen, zijn nog steeds schaduwen van recht en van waarheid en van verzoening en van zuiverheid en van heiliging en van een inrichten van je leven, en ook nog nota bene van een wat geestelijker benadering met besneden harten en een ontbranden van liefde voor God, recht, waarheid, liefde, zachtmoedigheid en barmhartigheid. Als de Joden al zo hard werden aangepakt, zegt Paulus, wees er dan zo dicht bij het toekomende Jeruzalem, beducht voor om niet achterop te raken in genade en gehoorzaamheid.

Dat klopt, daarom is het nog steeds goed om de Bijbel te lezen, ook doordat we door de Geest onderscheiden waarop het aankomt.

14 uur geleden zei Tomega:

Beschouw jij dat wat in je hart en in je hoofd zich doet gelden als van God, van hoger gezag en van méér waarde dan wat Christus heeft getuigt dat het de woorden Gods zijn? En zo ja, wat doe je dan bij een verschil? De God in de mens heeft meer gezag, dan God die een testament op papier heeft laten opstellen?

Vragen die bij het Bijbel lezen horen zijn: hoe leest gij? En: verstaat gij wat gij leest? In hoofd en hart werkt de Geest en doet ons de woorden verstaan. Er zit geen verschil tussen de woorden en hoe de Geest het uitlegt, maar de verschillen zitten tussen de mensen en die verschillen kunnen zowel positief (veelkleurigheid) als negatief (ketterijen) worden geduid. Het hele Nieuwe Testament wordt bepaald door de vraag hoe we omgaan met die verschillen en tegen die achtergrond worden de vruchten van de Geest zichtbaar en werkzaam: Liefde, Vreugde, Vrede, Geduld, Vriendelijkheid (of: Goedertierenheid), Goedheid, Geloof (of: Trouw, of: Vertrouwen), Zachtmoedigheid en Zelfbeheersing (of: Matigheid).

14 uur geleden zei Tomega:

Is de schrijver van het bijbelboek, dan in een hoofd aanwezig? Heeft de valse profeet Mohammed dan méér gelijk dan de heilige schriften?
Wat voor relatie heb jij met God als jij jouw geest laat heersen over alles wat Hij heeft gezegd?
Wat is de norm van waarheid, als je de schrift verloochent Gods woord te zijn?
Is het humanisme ook niet zonder bijbel een erkend geloof?

Het is eerst de vraag waar dat geloof vandaan komt dat de Bijbel Gods Woord is. Nergens staat in de Bijbel dat de 66 boeken (of een ander aantal) samen Gods Woord zijn. Dit in tegenstelling tot het feit dat Jezus op basis van het Evangelie naar Johannes Gods Woord genoemd wordt. De erkenning dat de Bijbel Gods Woord is, gebeurt in de hoofden en harten van gelovigen. Daarom zeg ik ook dat er vrijheid is om de Bijbel zo te noemen. Mijn voorkeur ligt meer bij een formulering als "God spreekt door de Bijbel", Hebreeën 1: 1 (HSV): Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon. De genade en waarheid waarnaar Mozes en de profeten uitzagen, zijn door Christus gekomen. En Christus is niet een boekenfiguur, maar de levende Heer die ons leidt en regeert door zijn Geest.

14 uur geleden zei Tomega:

God is niet streng. Voor de arme van geest die in oprechtheid zoekt en komt en aanbidt en looft en volgt. Maar wat is volgen? Dat is een moeizame weg met een heel kleine deur, en dat is ook de harde waarheid voor het leven in het vlees, en dat is ook actief levend zijn in de Geest. En Jezus zelf leert ons persoonlijk hoe hij honderden dergelijke zoekers afpoeierde en ook de rijke jongeling ging teleurgesteld heen, en je moet wel erg krom denken om een geloof dat vraagt om jezelf te kruisigen, te plaatsen in de context van de alles begrijpende God die het prima vindt dat jij niet zo serieus neemt, wat Hij nadrukkelijk heeft voorgesteld als levensreddend en levensbedreigend.

Elk huis heeft zijn kruis en ieder heeft zijn eigen pijn om mee te dragen. Maar ik citeer al steeds uit Johannes en dat zal ik nu maar weer doen: Ik schrijf u, lieve kinderen, want de zonden zijn u vergeven omwille van Zijn Naam. Ik schrijf u, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik schrijf u, jonge mannen, omdat u de boze hebt overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, omdat u de Vader kent. Ik heb u geschreven, vaders, omdat u Hem kent Die er vanaf het begin is. Ik heb u geschreven, jonge mannen, omdat u sterk bent en het Woord van God in u blijft en u de boze hebt overwonnen (1Johannes 2: 12-14 HSV). Persoonlijk lijden kan een ingang zijn voor de boze, maar de strijd in het vlees kan overwonnen worden. Niet omdat het lijden weggaat, maar omdat de boze niet langer voet meer heeft. Jonge mannen kunnen de boze overwinnen. Dat is wat Johannes schrijft. Paulus schrijft in Romeinen 5-8 over dezelfde strijd, maar legt het overwinnen bij Jezus Christus. Eén overwinning omdat Christus in en met ons is. Jezus poeiert dan ook niemand af, maar stelt wel duidelijk grenzen; vrijblijvendheid is niet altijd goed en soms is er duidelijkheid nodig. Mensen die niet oprecht zoeken, zullen op een gegeven moment ermee geconfronteerd worden dat ze niet vinden.

14 uur geleden zei Tomega:

Even bij de interviews van Thierry Baudet checken, hoe ik nu moet antwoorden.. Je vraag legt een verband tussen wat jij denkt dat ik teveel benadruk in wat voor Christus gold als heilige waarheid, en te weinig wat jij als persoon vindt dat de heilige Geest aan jou leert, en dat onderbouw je met mijn tekort aan verlangen om één op één met Christus te zijn, die immers dichter bij is in mij, dan in die oude schaduwachtige boeken. Help me eens: wat vind jij van de relatie tussen liefde en trouw tot in de dood, en de wens om een maaltijd te hebben?

Los daarvan vind ik dat je het begrip schaduw en schaduwachtig, niet in de juiste contexten en verbanden beziet.
Maar het valt nu even voor mij buiten mijn focus. Voel je vrij om er nader op in te gaan. 

Ben jij een volger van Baudet? Ik volg hem niet en zap weg als zijn hoofd in beeld verschijnt. Ik kan het niet aanzien.

Romeinen 8: 36-39 (HSV): Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.

Nu leven we in afzondering, zonder Hem te zien. We vieren het avondmaal om te vieren wat we nu al ontvangen hebben, maar ook als beeld van het toekomende feest, wanneer we de wijn nieuw met Hem zullen drinken. Ik verlang ernaar Hem te zien en de wijn met Hem te drinken om het leven te vieren.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Peter79:

Als je Johannes 6 leest, vind ik je reactie niet vreemd.

Zoals de levende Vader Mij gezonden heeft, en Ik leef door de Vader, zo zal ook wie Mij eet, leven door Mij. Dit is het brood dat uit de hemel neergedaald is; niet zoals uw vaderen het manna gegeten hebben en gestorven zijn. Wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven. Deze dingen zei Hij, terwijl Hij onderwijs gaf in de synagoge in Kapernaüm. Velen dan van Zijn discipelen die dit hoorden, zeiden: Dit woord is hard; wie kan het aanhoren? [...] Van toen af trokken velen van Zijn discipelen zich terug en gingen niet meer met Hem mee (Johannes 6: 57-60, 66 HSV).

Het is net zoiets als dat Jezus zegt dat je je hand moet afhakken als die je tot zonde verleidt. Geen letterlijke opdracht, maar iets om over na te denken. Ik vind het niet logisch om een kind hiermee te confronteren.

 

De mystieke leer die in het Evangelie van Johannes kan worden gevonden bevat wanneer zij wordt begrepen alles wat de mens nodig heeft voor een geestelijk leven.  In de christelijke leer blijft echter zoveel onverklaard. De woorden van Jezus worden gewoonlijk uitgelegd op het materiële niveau. Maar wie geestelijke waarheid bestudeert onderkent dat al deze leringen een drievoudige betekenis hebben, op drie niveaus kunnen worden uitgelegd. Het zesde hoofdstuk van Johannes wordt meestal op het fysieke niveau geïnterpreteerd maar het heeft ook betrekking op het mentale niveau en maakt vervolgens onderscheid tussen het mentale en het geestelijke niveau. Het juweel van waarheid heeft vele facetten en alle facetten vullen elkaar aan, geen enkel facet bevat de gehele waarheid; door elk schijnt een straal van waarheid en alle ontlenen hun licht aan het middelpunt van het juweel. De kern van het geheel ligt in zijn geestelijke betekenis. 

Als Jezus spreekt over het ‘brood des levens’ spreekt hij over de Vader God ( Beter is de term Vader Moeder God, want het is onmogelijk de twee de scheiden). In feite zegt hij: “Gij, o God, zijt het ware brood des levens, en Gij hebt Uw geest aan Uw Zoon gegeven.  Uw Zoon heeft deel aan Uw geest; daarom zijn de Vader en de Zoon Één, Vader Moeder Zoon, de ene, heilige, volmaakte, gezegende Drieëenheid van leven.  Omdat de geest van mijn Vader Moeder in mij is, ben ik dat brood. Niet de woorden die ik spreek, maar de kracht die van mij uitgaat is het brood des levens voor alle mensen.  Neem en eet, dit is mijn lichaam.”

We zien hoe het lichaam van de kosmische Christus alle leven doordringt, vanaf het hemelse tot aan het fysieke, want moeder aarde zelf, die het fysieke brood des levens voortbrengt, is doordrenkt met het licht, het lichaam van Christus.  Vader Moeder God, Gij geeft voeding aan lichaam, denken en geest, voldoende voor elk niveau van ons zijn!

Jezus gaat verder met te zeggen dat het manna dat Mozes aan de mensen gaf, niet het brood uit de hemel was. Dat manna, dat op aarde viel om de kinderen van Israël in de woestijn te voeden, was voedsel voor het denken, niet voor de geest. Veel mensen, vooral in deze tijd, zijn op zoek naar dit manna, een mentaal voedsel, in de veronderstelling dat het brood uit de hemel is, en worden helemaal in beslag genomen door ingewikkelde mentale oefeningen, die, hoe interessant en amusant ook, niet de geest voeden. Het manna, wat het denken betekent, dat attributen van het mentale niveau, was voor de Israëlieten op dat moment voldoende. Maar Jezus heeft met nadruk ook gezegd dat dit niet het ware brood is. “IK BEN het brood des leven” - Het ware brood des levens  is de zuivere geest van God, de geest van Christus, die alle mentale beperkingen overstijgt en overvloeit van liefde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2020 om 00:34 zei Gaitema:

Ik lees dat je eerst citeert uit de Psalmen. David kon dit grotendeels houden, vanwege de Heilige Geest die in hem aan het werk was.

De heilige Geest werkt, zodat David de wet liefheeft en bestudeert, en de heilige Geest sterk wordt in hem.
De heilige Geest werkt in jou, zodat jij de wet niet meer liefhebt en niet meer bestudeert, en de heilige Geest wordt wetteloos in jou.

Maar nou vraag ik je: waaraan herken je de heilige Geest? Jij zegt: de heilige Geest is de natuurgod in jou, die jou vult en leiding geeft.
Ik zeg: de heilige Geest kan niet anders dan worden geïdentificeert aan de vruchten van de Geest,
en vrucht nummer één is het liefhebben van de wet en de profeten, want die geven aan de heilige Geest niet alleen stem, maar ook zijn kenmerken en identificatie.

Op 30-6-2020 om 00:34 zei Gaitema:

Vervolgens komt Jezus juist met een onthulling, namelijk dat als je een ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden, je precies doet wat de wet en de profeten jou willen leren. Jezus haalt dus de focus van het wetticisme naar waar het in de kern om gaat, namelijk jouw sociale instelling. Als je dat te pakken hebt en er naar leeft, kan je als het goed is moeiteloos de tien geboden ernaast houden en constateren dat je doet wat het jou voorschrijft.

Alle onheiligheid en alle onreinheid en alle liederlijke zedeloosheid, geschiedt op basis van wederzijdse toestemming. 
Jouw dwaling is dat sociale instelling iets goeds, iets gewensts is. Daardoor verandert je geloof en morfeert tot wat in de wereld sociaal gewenst is, En je zegt daarbij dat Jezus is die de norm geeft en de heilige Geest die het doet.  

Dat heeft jou lelijk te pakken. Want doordat je de tien geboden als innerlijke niet aan jezelf erkende wetgeving hebt, identificeer jij jezelf met de tien geboden op grond van jouw sociale geloof. En zie je hoe toevallig jouw leven door de geest, gelijk loopt aan de tien geboden. Jouw stiekeme norm is: "als het goed is". Maar voor een ander zijn die tien geboden onzin, omdat zij niet diezelfde onzichtbare voeding van onderworpenheid (onder zichtbare tekst-verloochening) hebben als jij. 

Maar als je zou erkennen dat de heilige Geest nooit in verzet zou komen tegen zichzelf, en dus tegen God, gewoon omdat dat niet zo netjes is en niet zo consequent en niet zo heilig en niet zo eerlijk, en niet zo communicatief, dan zou je erkennen dat als de heilige Geest echt in jou is, jij het woord van God naar de letter zou erkennen waarheid en betrouwbaar te zijn. Maar iets in jou, laat dat wat uit God is wegdrukken door wat jij als persoon, als ziel, in jouw persoonlijke beleving goeddunkt normatief en leidend te zijn. 

Daarvoor is een uitdrukking: de mens heeft zich een god gemaakt naar zijn beeld.
De mens heeft zich gelijk gemaakt aan God, en gaat een stap verder: hij heerst over God.

En het principiële is dit: dat kan. Omdat de mens vrijheid heeft om zelf te beslissen, zal de heilige Geest gehoorzamen als jij hem wegdrukt. Hij zal bedroefd zijn, en hij zal je momenten van verzet en boosheid geven. Maar je zult het niet herkennen, wat het precies is dat leidend moet zijn, en je komt in verdrukking, en de heilige Geest kan worden verloochend. Maar als je je (niet jij jezelf, maar jij aan de heilige Geest, en die aan de bijbel) zou onderwerpen aan het Woord van God, (dat ook als zodanig is geopenbaard en vastgelegd en erkend door Gods kinderen als gecommuniceerd door God), in de gezindheid die je hebt van diezelfde geest, pas dan ontstaat de eenheid, die ook inderdaad de ziel dichter tot God brengt.

De heilige Geest liegt niet? En jij bepaalt wat de heilige Geest zegt?
Nee, het is anders: de heilige Geest liegt en loochent God niet! 

Op 30-6-2020 om 00:34 zei Gaitema:
Citaat

Uit het geloof.

Genade dus. Jouw eigen inspanningen redden jou niet. Het is niet een geloof plus pakket van "geloof in Jezus en houdt je aan alle geboden" om gered te worden.

Nee, geloof.
En niet alleen geloof, maar ook nog geloof in gehoorzaamheid alleen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid