Spring naar bijdragen

Woord van God


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik zondig hoef ik mij niet veroordeeld te weten. Eenmaal onder de wet vandaan, altijd onder de wet vandaan. Godzijdank.

Naeva gelooft niet dat de Bijbel onfeilbaar is en het enige middel om God te leren kennen. Zodoende kan ze er haar eigen theorietjes op na houden.

Ja inderdaad. Zo kan iedereen zijn eigen weg naar God bepalen en God dient zich daar maar aan te houden. Dat is een god die alles goed vindt, van iedereen houdt. Doe maar wat jezelf goeddunkt, iedereen wordt toch gered. 

Dat is niet de God van de bijbel, niet mijn God!!! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 354
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb er ook mijn issues mee. Ik ben met de gedachte opgevoed dat de Bijbel Gods Woord is, en soms is er het automatisme nog steeds dat ik de Bijbel zo noem. Maar door het lezen van de Bijbel ben ik

Tomega; Ik zie dat je iets concludeert in je derde zin wat onjuist is. Vragen stellen helpt als je echt de ander zijn woorden wil begrijpen.  Verder heeft de mens altijd gezorgd voor overlevering

Dat past niet omdat jij er vanuit gaat dat de letterlijke wet inclusief straffen in Leviticus gelijk staat aan de wil van God.  De geschreven wetten in Leviticus lijken een neerslag te zijn van de w

5 minuten geleden zei Hermanos2:

Ja inderdaad. Zo kan iedereen zijn eigen weg naar God bepalen en God dient zich daar maar aan te houden. Dat is een god die alles goed vindt, van iedereen houdt. Doe maar wat jezelf goeddunkt, iedereen wordt toch gered. 

Dat is niet de God van de bijbel, niet mijn God!!! 

In geen geval. De meesten hier verheffen zichzelf tot God.

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Klopt. Maar je typte 'beiden' terwijl je Zola bedoelde. Geef dat dat meteen toe.

Beiden zijn in dat opzicht hetzelfde bezig, ik had er zelfs jou naam van kunnen maken. Nou, gegroet maar weer.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je bedoelde Zola maar typte Naeva. Hermanos reageerde nu namelijk op Zola, niet op Naeva.

Liegen is een zonde Kaasjeskruid.

@Kaasjeskruid

Ik reageerde op Zola, maar Naeva heeft eveneens nog geen standpunt durven innemen. Dus als je terugleest is mijn reactie op Zola en op Naeva van toepassing. Beiden vallen mijn standpunt aan maar weigeren er zelf een in te nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

@Kaasjeskruid

Ik reageerde op Zola, maar Naeva heeft eveneens nog geen standpunt durven innemen. Dus als je terugleest is mijn reactie op Zola en op Naeva van toepassing. Beiden vallen mijn standpunt aan maar weigeren er zelf een in te nemen. 

Tactiek. Zo blijft men vaag en hoeft men zich niet te verantwoorden. Dat willen ze ook niet, want de geest die hen gidst is niet de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
45 minuten geleden zei Thinkfree:

Nee, dit stuk zegt iets anders dat als je zondigd je onder de wet staat en als je gehoorzaamd in liefde je in gerechtigheid wandeld.

Ik begrijp je eindconclusie niet, zekers omdat als men leest dat er helemaal niet staat.

Als ik zondig hoef ik mij niet veroordeeld te weten. Eenmaal onder de wet vandaan, altijd onder de wet vandaan. Godzijdank.

Dat heb je fout, tenzij je om vergiffenis vraagt nog nooit van de dagelijkse bekering gehoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hermanos2:

Nou goed, ik doe mee. De teksten die ik beschrijf zijn letterlijk te lezen in het OT. Ik heb ze niet verzonnen. Dus hoe kan ik dan tot een ander beeld komen van God? 

 

Hehe, nou komen we ergens. Daarom vroeg ik je al: Wat vier jij met kerst? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Met jouw wijze van redeneren leven christenen zich helemaal uit.

Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid? (Rom.6:15-16, HSV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid? (Rom.6:15-16, HSV)

Zullen wij dan zondigen, volstrekt niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het probleem van de joden destijds (en volgens mij nog immer) is dat ze gerechtigheid verwachten als ze zich maar aan de wet houden. Maar dat is het doel van de wet niet.

Het probleem van de meeste christenen (en volgens mij nog immer) is dat ze gerechtigheid verwachten als ze zich maar beroepen op Christus' offer. Maar dat is het doel van Christus' offer niet.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik zondig hoef ik mij niet veroordeeld te weten. Eenmaal onder de wet vandaan, altijd onder de wet vandaan. Godzijdank.

Christus volbrengt de wet, zodat de wet geen greep meer heeft op de kinderen van God. De kinderen van God zijn geheel vrij van de sanctie, van de prikkel, van de veroordeling, van de dodelijke werking van de wet.

Maar nooit komen de kinderen onder de normatieve werking van de wet vandaan. En dat willen zij ook niet en dat begeren zij ook niet. Want ze weten van de wet dat die goed is en alle onderhouding waardig. En daarom zal een kind van God nooit ongenuanceerd uitspreken dat hij goddank onder de wet van God vandaan is. Want God heeft geleden en God heeft zich vernederd en God heeft heeft het heelal en de schepping gemaakt en ingericht om toe te werken aan een samenleving waarin God leeft met de mens, als een Koning over zijn volk en als een vader over zijn kinderen. 

Die kinderen en die toekomst, is een toekomst dat God is in alles in allen. Dat is inclusief de wet van God, welke zodanig evident in de harten leeft, en wordt geliefd, dat de wet zelf overbodig wordt. Maar niet haar normatieve gelding, en daarmee ook niet de veroordeling van wie haar overtreedt.

Hoe is het dan? Eenmaal onder de werking van de (straf van de) wet vandaan, is de eis en het gebod, dat de wil gericht is tot volkomen leven naar de wet, uit liefde voor God. Dat gebod en die eis, gaat verder dan de wettekst, zoals de bergrede van Mattheüs 5 ons ook leert.

En de samenhang is deze, dat onze wil zich zodanig keert tegen de zonde die wij toch doen, dat ook God erkent dat ons vlees ons niet wordt aangerekend zich tegen God te keren. Maar om dat effect te bereiken, is wel de vraag en de eis dat wij onszelf keren tegen dat vlees en tegen de zonde en tegen alles wat de wet van God tegenstaat.

En zo leren wij, dat onze wil een vijand wordt van ons vlees, zodat ons vlees en onze zonde ons wel bijligt,
maar ons niet wordt toegerekend als zij in strijd is met onze wil. 
Wij leggen af en kruisigen zelfs het vlees,
en wij worden als een pasgeboren kind en heiligen onze wil,
en disciplineren onszelf om de wil en de wet van God te doen.
En wij danken God voor de wet, dat die geldt.
Want zij is heilig en alle onderhouding waardig.

Romeinen 7:14-25
Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont;
want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods,
maar met het vlees de wet der zonde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Het probleem van de meeste christenen (en volgens mij nog immer) is dat ze gerechtigheid verwachten als ze zich maar beroepen op Christus' offer. Maar dat is het doel van Christus' offer niet.

Niks ervan. Jij hebt een probleem als jij je niet beroept op het offer van Jezus Christus. Ergens anders een beroep op doen is zelf werken aan je eigen heil en gedoemd om genadeloos te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
3 minuten geleden zei Tomega:

Het probleem van de meeste christenen (en volgens mij nog immer) is dat ze gerechtigheid verwachten als ze zich maar beroepen op Christus' offer. Maar dat is het doel van Christus' offer niet.

Niks ervan. Jij hebt een probleem als jij je niet beroept op het offer van Jezus Christus. Ergens anders een beroep op doen is zelf werken aan je eigen heil en gedoemd om genadeloos te mislukken.

Mattheüs 7:22-23
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,
en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend;
gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Het doel van Christus offer, is om te bewerken dat de wil kwalificeert als volkomen en heilig,
en zelfs het niet volmaakt willen, wordt hersteld door de werking van de heilige Geest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Mattheüs 7:22-23
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd,
en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend;
gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Het doel van Christus offer, is om te bewerken dat de wil kwalificeert als volkomen en heilig,
en zelfs het niet volmaakt willen, wordt hersteld door de werking van de heilige Geest. 

Het doel van het kruiswerk van Jezus is toch echt vergeving van zonden nadat je tot besef bent gekomen dat je eigen wil steeds zondigt. Daarna volgt het heiligingsproces en is het sterven aan wat ik wil en op zoek naar wat God wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zola:

Hehe, nou komen we ergens. Daarom vroeg ik je al: Wat vier jij met kerst? 

Nu stel je me alweer een vraag, terwijl je zelf nog nergens een antwoord hebt gegeven. 

Ik ben zo vrijgevig om ook deze vraag te beantwoorden. Maar dat is dan ook meteen de laatste. Wij zijn het niet met elkaar eens en dat zie ik hier ook niet gebeuren. 

Ik vier geen kerst. Voor een fantasie feestje ga ik wel naar de Efteling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hehehe.

Ja zeg, zo is het toch? 

Openbaring 3:14 beschrijft de lauwe kerk in Laodicea. Dat stukje mogen veel "christenen" zich aantrekken. 

Because you are lukewarm, I will spit you out of my mouth. 

En zelfs hier doet Jezus nog een handreiking. Behold, I stand at the door and knock... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hermanos2:

Nu stel je me alweer een vraag, terwijl je zelf nog nergens een antwoord hebt gegeven. 

Als je wel antwoord had gegeven dan had je het antwoord op je eigen vraag zelf gegeven.  Dat had je meer inzicht opgeleverd dan antwoorden die je worden voorgekauwd. Dat blijkt ook wel want inzicht heb je niet in je eigen bijbel ondanks dat je de bijbel napraat. 

49 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik vier geen kerst. Voor een fantasie feestje ga ik wel naar de Efteling. 

Duidelijk. Je bent dus geen christen. Wat dan wel? Jood? Jehova Getuige?

Als je Jood bent, welke stroming?  

34 minuten geleden zei Hermanos2:

Ja zeg, zo is het toch? 

Openbaring 3:14 beschrijft de lauwe kerk in Laodicea. Dat stukje mogen veel "christenen" zich aantrekken. 

Because you are lukewarm, I will spit you out of my mouth. 

En zelfs hier doet Jezus nog een handreiking. Behold, I stand at the door and knock... 

Je bent dus Jehova Getuige en geen Jood. 

Je viert geen kerst. Als je het Nieuwe Testament had gekend zou je weten dat volgens het christendom God als mens op aarde is gekomen om de naam van God te zuiveren.  Omdat idioten beweerden dat hij baby’s tegen de rotsen vermoordde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
3 uur geleden zei Tomega:

Het doel van Christus offer, is om te bewerken dat de wil kwalificeert als volkomen en heilig,
en zelfs het niet volmaakt willen, wordt hersteld door de werking van de heilige Geest. 

Het doel van het kruiswerk van Jezus is toch echt vergeving van zonden nadat je tot besef bent gekomen dat je eigen wil steeds zondigt. Daarna volgt het heiligingsproces en is het sterven aan wat ik wil en op zoek naar wat God wil.

Tja, misschien is het een geval van hetzelfde bedoelen, met een andere insteek.

Bekering tot vergeving der zonden
1- Johannes de Doper: "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering."
2- Als nu Jezus gehoord had, dat Johannes overgeleverd was, is Hij wedergekeerd naar Galilea;
(...) Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: "Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen."

Het doel van de prediking is dus bekering tot vergeving van zonden, zoals geformuleerd in Marcus 2:4-5
Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden.
En al het Joodse land ging tot hem uit, en die van Jeruzalem; en werden allen van hem gedoopt in de rivier de Jordaan, belijdende hun zonden.

Maar ook de Joden werden door de wet met de rituelen gereinigd en geheiligd en hun ongerechtigheden vergeven voor de periode tot de volgende wettelijke offerdienst, zoals bijvoorbeeld blijkt in het schuldoffer, Leviticus 19:22 En de priester zal met den ram des schuldoffers, voor hem over zijn zonde, die hij gezondigd heeft, voor het aangezicht des HEEREN verzoening doen; en hem zal vergeving geschieden van zijn zonde, die hij gezondigd heeft.

Herstel van de zondeval tot het heilig Kindschap van God
Het doel van de kruisdood is daarom een andere, namelijk om de dood en de zonde die onlosmakelijk zijn verbonden met de mens tot de dood erop volgt, om die teniet te doen en onschadelijk te maken. Dat wil zeggen, voor de ware kinderen van God waarover jij terecht zegt: "het sterven aan wat ik wil en op zoek naar wat God wil."
Kijk de satan had iets gewonnen. Niemand komt tot God, dan via het vlees waarover de satan heer en meester werd. Daarmee wist satan zich verzekerd van méér macht dan God, tenminste over de kinderen van God. Want satan is niet zo onverstandig, dat hij zich rechtstreeks tegen zijn schepper zou keren. Maar hij begreep dat hij macht en middelen had om de kinderen van God méér voor zichzelf te winnen, dan voor God.

En Christus is de verrassing van God. Namelijk minder in aangenomen macht en aanzien dan de mensen, maar tegelijk één in heerlijkheid met God en met de mens, van het kunnen omgaan met goed en slecht, en meer meer en minder, en schifting en wat heilig is en wat als onheilig vernietigd wordt. Dat zijn scheppingsdaden en beheersdaden van koninklijke macht. En het koninklijke zit in de vrije wil die daarin ruimte krijgt om te heersen. Zelfs zoveel dat het tegen God kan opstaan, en daartoe ook de ruimte krijgt om die opstand daadwerkelijk door te voeren tot eigen heerlijkheden en mini-koninkrijken.  

En de kinderen van God krijgen dus door het kruiswerk een plaats en positie alsof zij weer terug in het paradijs zijn: heilig voor God, etende de vruchten van de boom des levens, namelijk Christus lichaam, en volkomen vrij om de heerlijkheid van God te beleven en na te leven. En de catch is, dat dit alleen werkt en vruchten brengt voor wie dat gelooft. En wie niet gelooft, is in Gods genade en barmhartigheid in geen enkele slechtere positie, dan zijn eigen gekozen positie van recht en waarheid en barmhartigheid en liefde, net zoveel als hij heeft en als hij in beschikkingsbevoegdheid mee handelt in zijn eigen omgeving.

Werking van de wet
En de samenhang zit in het resultaat. Als de kinderen van God, weer terug zich als kinderen in het paradijs zodanig een eeuwige plaats en positie hebben verworven, dat de dood daadwerkelijk in het gezicht wordt uitgelachen, hoewel hij in het vlees blijft trekken tot de dood erop volgt, dan geldt voor hun dezelfde wet als in het paradijs: van die boom zult u niet eten. Dat is: wees gehoorzaam, ook al kun je met je ongehoorzaamheid méér bereiken. Want immers kennis van goed en kwaad, was meer voor Adam en Eva, dan zij daarvoor hadden, wat ook onmiddellijk blijkt uit de verstoring van hun zuiver geweten, dat ineens niet meer zuiver bleek, nog niet geoefend in hardnekkigheid en goddeloze liefdeloosheid, en zich deed gelden in heftigheid, zodat zij zich verstopten voor God. (In onze tijd is die verleiding van meer kennis, het kiezen voor de eigen kennis en oplossingen, zodat het geloof dat God het (anders) zal doen, verliest. Men kiest er zelfs bewust voor, en zegt dan tegelijk dat God het heeft gedaan.) 

Als dan dus de wet in oorsprong en origine weer geldt als in het paradijs, dan geldt weer de hoofdregel van de liefde: wees gehoorzaam. Maar in de nieuwe tijd, wel in een besef dat het vlees en zelfs de eigen wil, gebrekkig is en tot de dood van nature niet kiest voor God, maar wel voor het vlees, dat is de tegenstand tegen God. 

En de kern is, dat het loslaten van de liefde, onmiddellijk weer de wet van God die heilig is, in werking doet treden, zodat de wet van God als een kader en een uniform van kennis en heiliging blijft gelden, zolang als de ziel nog woont in het vlees. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zola:

Als je wel antwoord had gegeven dan had je het antwoord op je eigen vraag zelf gegeven.  Dat had je meer inzicht opgeleverd dan antwoorden die je worden voorgekauwd. Dat blijkt ook wel want inzicht heb je niet in je eigen bijbel ondanks dat je de bijbel napraat. 

Duidelijk. Je bent dus geen christen. Wat dan wel? Jood? Jehova Getuige?

Als je Jood bent, welke stroming?  

Je bent dus Jehova Getuige en geen Jood. 

Je viert geen kerst. Als je het Nieuwe Testament had gekend zou je weten dat volgens het christendom God als mens op aarde is gekomen om de naam van God te zuiveren.  Omdat idioten beweerden dat hij baby’s tegen de rotsen vermoordde.

Dus volgens jouw definitie is een christen iemand die kerstmis viert en de inhoud van het oude testament niet geloofwaardig acht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

@Kaasjeskruid

Ik reageerde op Zola, maar Naeva heeft eveneens nog geen standpunt durven innemen. Dus als je terugleest is mijn reactie op Zola en op Naeva van toepassing. Beiden vallen mijn standpunt aan maar weigeren er zelf een in te nemen. 

Het probleem is dat jij niet erkent dat er meer dan de 2 door jou bedachte standpunten zijn. Dan wordt het een lastig verhaal. Misschien wordt het duidelijker met een gelijkenis.

Mijn dochter van 6 houdt erg van chips. Ze kent de smaken naturel en paprika. Pas had ik haar een keer cheese onion chips gegeven.

Toen zei ze: het smaakt gek! Is dit naturel of paprika?

Ik zei: Het is cheese onion.

Zij zei: Nee mama, is het naturel of paprika?!

Ik zei: Lieve schat, het is geen naturel of paprika, het is cheese onion. Want er bestaan nog meer smaken dan naturel en paprika. Dit is een andere smaak: kaas-ui smaak. Dat is in het Engels cheese-onion.

Toen begon ze te gillen: Zeg nou of het naturel of paprika is!!!!

Toen zei ik: Allebei niet.

Daarna begon ze te huilen en zei ze: Zeg het nou! Stomme mama!!! 

Tenslotte ben ik maar even ergens anders gaan zitten.

bewerkt door Naeva
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid