Spring naar bijdragen

Wetten van Mozus


Aanbevolen berichten

54 minuten geleden zei Bastiaan73:

Neem je dit nu voor waarheid aan omdat Kaasjeskruid het zegt Gaitema? I.p.v. 1 Tessalonicenzen 5:21 in de praktijk te brengen? Er bestaat zoiets als 'Google'. Hiermee kun je zoeken. Bijvoorbeeld op het woord 'Talmoed'. Eén van de zoekresultaten (waarschijnlijk het eerste) brengt je dan naar Wikipedia. Dat is een online encyclopedie. Dan lees je in elk geval iets over de Talmoed, i.p.v. blind de slechtziende Kaasjeskruid te volgen. En dan kun je zelf je eigen mening vormen. 

Citaatje:

De manier waarop in de Talmoed wordt gediscussieerd is kenmerkend voor het jodendom: leren door discussie. In de synagogen en leerscholen van vooral orthodoxe joden kan men nog altijd felle discussies waarnemen over de vele mogelijke interpretaties van de Talmoed.

Bron: een Wikipedia-pagina die je zelf op zou kunnen zoeken.

Heb je de Misjna en de Talmoeds gelezen? Je komt nu echt heel dom uit de hoek, je emoties regeren en maken jou juist blind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hangt er van af wat die persoon met de wetten van Mozes bedoelt. Vanaf Exodus tot en met Deuteronomium kun je de wetten of richtlijnen lezen die God door middel van Mozes aan Israël gaf. De tien gebod

Oorspronkelijk waren er 15 geboden:  

Langere versie:  

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Neem je dit nu voor waarheid aan omdat Kaasjeskruid het zegt Gaitema? I.p.v. 1 Tessalonicenzen 5:21 in de praktijk te brengen? Er bestaat zoiets als 'Google'. Hiermee kun je zoeken. Bijvoorbeeld op het woord 'Talmoed'. Eén van de zoekresultaten (waarschijnlijk het eerste) brengt je dan naar Wikipedia. Dat is een online encyclopedie. Dan lees je in elk geval iets over de Talmoed, i.p.v. blind de slechtziende Kaasjeskruid te volgen. En dan kun je zelf je eigen mening vormen. 

Citaatje:

De manier waarop in de Talmoed wordt gediscussieerd is kenmerkend voor het jodendom: leren door discussie. In de synagogen en leerscholen van vooral orthodoxe joden kan men nog altijd felle discussies waarnemen over de vele mogelijke interpretaties van de Talmoed.

Bron: een Wikipedia-pagina die je zelf op zou kunnen zoeken.

O, oké. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Dus eigenlijk is het niet door de mensen bedacht, maar komt het wel degelijk van God. Via Mozes aan het volk gegeven.

Dat zie ik ook in Deuteronomium 10 beginnen, met dat Mozes het woord neemt en het volk toespreekt.  

Dit is trouwens wel het eerste verbond. We leven nu onder het nieuwe verbond. De discussie is hier dan al snel wat we vanuit het nieuwe verbond precies moeten doen met het oude verbond. Hoe kijk jij daar naar? 

In de Bijbel vind je nog twee eerdere verbonden, namelijk het verbond met Noach en het verbond met Abraham. Paulus maakt onderscheid tussen het verbond met Abraham en het verbond bij de Sinaï. Paulus zegt dat het verbond met Abraham bestond uit een belofte. De wet kwam er later bij, bij de Sinaï. Het Nieuwe Verbond grijpt terug op het verbond met Abraham. De wet heeft zijn functie vervuld voor wie in Christus is, Hebreeën zegt daarover dat wat veroudert en verjaart, niet ver is van verdwijning. Wie buiten Christus is, blijft onder het oordeel - de wet verklaart de hele wereld strafwaardig (Romenein 1-3) en in die zin blijft de wet altijd bestaan.

Het Oude Verbond was niet toereikend vanwege de zwakte van de mens. Mozes had bijvoorbeeld een scheidbrief gegeven, zodat mannen van hun vrouw af konden, maar Jezus zei dat het van de beginne niet zo was geweest. De scheidbrief werd gegeven vanwege de hardheid van het hart.  Het Oude Verbond valt samen met het Oude Testament en daarin lezen we veel geloofsverhalen. Zoals Hebreeën 11 zegt, zijn dat mensen die ons voor zijn gegaan in het geloof. Daarin zit voor ons de doorgaande lijn. Het OT verwoord hoe kwetsbaar en hoe vergankelijk een mens is, hoe beperkt de blik van de mens is. Dat is geen diskwalificatie van mensen. Mede door Paulus weten we dat de wereld niet ingedeeld moet worden in goeden en slechten, maar dat de zonde in ieder mens woont. Waar de zonde voortwoekert en mensen het leven onmogelijk maakt, daar brengen juist die kwetsbare, zwakke mensen het leven als ze vervuld zijn van de Heilige Geest. Het Oude Verbond is een spiegelbeeld en we moeten niet vergeten wat daarin gezien hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2020 om 09:19 zei Peter79:

In de Bijbel vind je nog twee eerdere verbonden, namelijk het verbond met Noach en het verbond met Abraham. Paulus maakt onderscheid tussen het verbond met Abraham en het verbond bij de Sinaï. Paulus zegt dat het verbond met Abraham bestond uit een belofte. De wet kwam er later bij, bij de Sinaï. Het Nieuwe Verbond grijpt terug op het verbond met Abraham. De wet heeft zijn functie vervuld voor wie in Christus is, Hebreeën zegt daarover dat wat veroudert en verjaart, niet ver is van verdwijning. Wie buiten Christus is, blijft onder het oordeel - de wet verklaart de hele wereld strafwaardig (Romenein 1-3) en in die zin blijft de wet altijd bestaan.

 

Het nieuwe verbond grijpt ook terug op Sinai. Het nieuwe verbond herstelt het priesterschap dat "verloren" ging bij de aanbidding van het Gouden Kalf. Daarom smeet Mozes de tafelen van het verbond stuk. Alleen de Levieten bleven trouw. Daarom kregen zij alleen het priesterschap. Het priesterschap dateerde al van veel vroeger, anders was Abraham niet gevraagd Isaac te offeren.

De noodzakelijke verandering van de Wet waarover Hebreeën spreekt gaat erover dat Jezus onze Hogepriester kan worden. Daarvoor is een Wetsverandering nodig want Jezus was geen Leviet. De priesterwet en de offerwet hebben (voorlopig) afgedaan. 

@Gaitemavraagt zich af wat we vanuit het nieuwe verbond precies moeten met het oude verbond. Naar mijn mening chronologisch lezen, dus vanuit het oude naar het nieuwe, dan is het veel duidelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Het nieuwe verbond grijpt ook terug op Sinai.

Toch identificieert Paulus de Sinaï met een vorm van slavernij (Galaten 4). Er is dus ook afstand tussen het Sinaï-verbond en het Nieuwe Verbond en volgens mij is dat zoveel afstand dat je wel mag zeggen dat Paulus met het Nieuwe Verbond eerder teruggrijpt op Abraham dan op Mozes.

3 uur geleden zei Hermanos2:

Het nieuwe verbond herstelt het priesterschap dat "verloren" ging bij de aanbidding van het Gouden Kalf. Daarom smeet Mozes de tafelen van het verbond stuk. Alleen de Levieten bleven trouw. Daarom kregen zij alleen het priesterschap. Het priesterschap dateerde al van veel vroeger, anders was Abraham niet gevraagd Isaac te offeren.

De geschiedenis van het gouden kalf is pijnlijk (Exodus 32). Nadat Mozes voor het volk gepleit heeft en beneden aankomt, is er woede bij Mozes en die woede leidt uiteindelijk tot de dood van 3000 Israëlieten. Mozes had die opdracht niet van God gekregen. Ik zie daarin een stuk eigengereid handelen en ook stammentwist. Mozes ging het beloofde land niet binnen vanwege zijn eigengereidheid. Mozes was een Leviet. Jakob had over de Levieten gezegd:

Simeon en Levi zijn broers, hun wapens zijn werktuigen van geweld. Laat mijn ziel niet in hun geheim overleg komen, en mijn eer niet aan hun bijeenkomst deelnemen; want in hun woede hebben zij mannen doodgeslagen; en in hun moedwil hebben zij runderen de pezen doorgesneden. Vervloekt zij hun woede, want die is hevig, en hun verbolgenheid, want die is hard. Ik zal hen verdelen over Jakob en hen verspreiden in Israël. (Genesis 49 HSV, teruggrijpend op Sichem, maar ook een karakterisering van deze stammen).

Ik vraag me sterk af of Gods verkiezing (zie ook Deut 10) van Levi berust op dit geweld. Al vóór Exodus 32 is er sprake van priesterschap binnen de stam Levi (Exodus 28). En ook al is het doel voor heel Israël het priesterschap, in de boeken van Mozes wordt vrij duidelijk omschreven dat de Levieten afgezonderd zijn voor de Heer om de plek in te nemen van de eerstgeborenen (Numeri 3). Mozes zelf zegent Levi (Deuteronomium 33). Ik interpreteer dat als dat hun geweld beoordeeld wordt op de goede intentie. En dat is genade waaruit zij mogen leven.

3 uur geleden zei Hermanos2:

De noodzakelijke verandering van de Wet waarover Hebreeën spreekt gaat erover dat Jezus onze Hogepriester kan worden. Daarvoor is een Wetsverandering nodig want Jezus was geen Leviet. De priesterwet en de offerwet hebben (voorlopig) afgedaan. 

Jij zegt: om priesterschap te veranderen, moet de wet veranderen.

Maar Hebreeën zegt: omdat het priesterschap verandert, moet ook de wet veranderen: Als het priesterschap verandert, vindt er immers ook noodzakelijkerwijs een verandering van de wet plaats (Hebreeën 7:12 HSV). Daarvoor is al onderbouwd dat het priesterschap naar de ordening van Melchizedek méér is dan dat van Levi. Jezus ís Hogepriester, de wet die zegt dat alleen Levieten priesters kunnen zijn,voldoet daarom niet. De wet moet zich voegen naar het hemelse. De wet is geen voorwaarde die iets mogelijk moet maken voor Christus. De basis ligt niet in wettelijk voorgeschreven afstamming, maar in kracht van onvergankelijk leven (Hebreeën 7: 16).

In plaats van te schrappen in de geboden en inzettingen van die oude wet, kan je ook overwegen wat er gezegd wordt over het Nieuwe Verbond (Hebr 8: 10, 11 HSV): Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.

Elders in het Nieuwe Testament staat dat de liefde genoeg is. De liefde doet de naaste geen kwaad, daartegen is de wet niet en daarom is liefde de vervulling van de wet. En geloof me, met liefde ben je nooit klaar. Met liefde maak je je er  nooit gemakkelijk ergens van af. Het is niet de gemakkelijke weg. Werkelijk liefhebben is jezelf kwetsbaar maken voor afwijzing en verlies. Geloof je dat je dingen op een bepaalde manier moet doen om het God naar de zin te maken? Doe dat en ga ermee door. Maar besef ook dat als een broeder of zuster het anders doet, dat het net zo goed is om de Heer. En als het je steekt dat anderen het niet zo nauw lijken te nemen, put dan je troost uit de gedachte dat in het oordeel het ene gebouw dat op het fundament Christus is gebouwd beter door het vuur komt, dan het andere gebouw dat misschien wel geheel verteerd wordt.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2020 om 21:47 zei Peter79:

Toch vormen ze samen - tien woorden en alle overige bepalingen - één geheel, de wet van Mozes. Je mag ze niet van elkaar scheiden

Toch doen doen de schrijvers van het nieuwe testament dat, onder andere galaten 4-5 is hier duidelijk in.

Op 1-7-2020 om 21:47 zei Peter79:

Toch vormen ze samen - tien woorden en alle overige bepalingen - één geheel, de wet van Mozes. Je mag ze niet van elkaar scheiden

Toch doen doen de schrijvers van het nieuwe testament dat, onder andere galaten 4-5 is hier duidelijk in.

Men maakt onderscheid in Gods eeuwig durende wetten (koninklijke geboden) en de schaduwen die ergens heen wezen. (Arme beginselen van iets)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

En dat is per christen verschillend?

Als God mij ingeeft om mij in te zetten voor natuurbescherming en hij roept jou tot werk in de voedselbank, dan doen we verschillende dingen, maar we kunnen elkaar herkennen in de liefde. De verschillen komen voort uit dat we als mensen van elkaar verschillen en op verschillende plekken leven onder verschillende omstandigheden en met verschillende noden waar we met onze verschillende talenten een verschil kunnen maken.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Peter79:

Als God mij ingeeft om mij in te zetten voor natuurbescherming en hij roept jou tot werk in de voedselbank, dan doen we verschillende dingen, maar we kunnen elkaar herkennen in de liefde. De verschillen komen voort uit dat we als mensen van elkaar verschillen en op verschillende plekken leven.

Heeft weinig met wetten te maken, meer met je talenten, Gods geest schrijft in iedere christen Gods kern geboden naar mijn overtuiging de 10 geboden daar zou naar m.i absoluut geen twist over moeten bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Heeft weinig met wetten te maken, meer met je talenten, Gods geest schrijft in iedere christen Gods kern geboden naar mijn overtuiging de 10 geboden daar zou naar m.i absoluut geen twist over moeten bestaan.

Je stelt je op als rechter over de wet, je bepaalt dat de 10 nog wel gelden en de rest niet. Dat is jouw persoonlijk oordeel dat ik respecteer.

Ik geloof dat je zonder de 10 ook wel weet wat je te doen staat als jij langs de weg iemand ziet liggen die half dood geslagen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Peter79:

Je stelt je op als rechter over de wet, je bepaalt dat de 10 nog wel gelden en de rest niet. Dat is jouw persoonlijk oordeel dat ik respecteer.

Fijn dat je dat respecteert, maar dat is niet uit mij zelf onder andere de schrijvers van het nieuwe testament wijzen hierop.

3 minuten geleden zei Peter79:

Ik geloof dat je zonder de 10 ook wel weet wat je te doen staat als jij langs de weg iemand ziet liggen die half dood geslagen is. 

De praktijk zou je anders moeten leren kijk maar hoeverder zij zich ontdoen van het christelijke wat voor ellende zich dan vermeerderd, neem Nederland als v.b.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

De praktijk zou je anders moeten leren kijk maar hoeverder zij zich ontdoen van het christelijke wat voor ellende zich dan vermeerderd, neem Nederland als v.b.

En ze met de tien geboden om de oren slaan gaat wel helpen denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Een opvoeding in liefde naar Gods wegen, ja. De liefdeloosheid is een gevolg van wetteloosheid, hoe dat terug te brengen is een lange weg. 

Ik doel eigenlijk op de mensen die in God geloven. Waarom zou je die de tien geboden voorhouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik doel eigenlijk op de mensen die in God geloven. Waarom zou je die de tien geboden voorhouden?

Galaten 5

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke;

 

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

 

Romeinen 13

8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.

9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.

10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

 

 

Mattheus 22

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.

38 Dit is het eerste en het grote gebod.

39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Galaten 5

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke;

Galaten 5:

4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.

5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen.

6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

Hiermee toon je aan dat het niet uitmaakt hoeveel geboden de wet heeft: 613, 12, 10, 2 geboden, of welke schifting je ook maakt, je bent er niet meer onder. 

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Galaten 5:

4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.

5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen.

6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende

Dit stuk gaat over de schaduwen welke de besnijdenis is want zij is een schaduw heenwijzende naar de besnijding des harten

1 uur geleden zei Thinkfree:

Toch doen doen de schrijvers van het nieuwe testament dat, onder andere galaten 4-5 is hier duidelijk in.

Men maakt onderscheid in Gods eeuwig durende wetten (koninklijke geboden) en de schaduwen die ergens heen wezen. (Arme beginselen van iets)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Galaten 5

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.

18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,

20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,

21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke;

 

Jacobus 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

 

Romeinen 13

8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.

9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.

10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

Oke, maar dan blijft de vraag nog steeds overeind: waarom zou je al deze dingen gelovigen voorhouden?

Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden. Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester. (Gal.3:23 -25, HSV)

Waarom wil jij alsnog gelovigen de wet voorhouden als leermeester?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Peter79:

Hiermee toon je aan dat het niet uitmaakt hoeveel geboden de wet heeft: 613, 12, 10, 2 geboden, of welke schifting je ook maakt, je bent er niet meer onder. 

Nee het toont aan dat wij niet meer onder de macht van de zonde staan nog willen te leven in die zonde

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Oke, maar dan blijft de vraag nog steeds overeind: waarom zou je al deze dingen gelovigen voorhouden?

Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden. Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester. (Gal.3:23 -25, HSV)

Waarom wil jij alsnog gelovigen de wet voorhouden als leermeester?

Idem dito

Zojuist zei Thinkfree:

Nee het toont aan dat wij niet meer onder de macht van de zonde staan nog willen te leven in die zonde

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Nee het toont aan dat wij niet meer onder de macht van de zonde staan nog willen te leven in die zonde

Idem dito

Dus lijkt het me volslagen nonsens om die mensen de wet voor te houden. We willen immers niet anders meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus,

Men spreekt hier over de schaduwen der wet, die wezen heen tot Christus niet Gods koninklijke geboden

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom wil jij alsnog gelovigen de wet voorhouden als leermeester?

 

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dus lijkt het me volslagen nonsens om die mensen de wet voor te houden. We willen immers niet anders meer...

De liefde drijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid