Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb al eerder aangegeven moeite te hebben de bijbel te geloven. Ook is het niet mijn bedoeling gelovigen tegen de haren in te strijken. 

Maar na lang nadenken kom ik tot de conclusie dat Jezus ook maar een gewoon mens was. Net als wij. Hij was egocentrisch en leedt mogelijk aan grootheidswaanzin. Maar het is allemaal zo lang geleden opgeschreven...

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Koenraad:

Ik heb al eerder aangegeven moeite te hebben de bijbel te geloven. Ook is het niet mijn bedoeling gelovigen tegen de haren in te strijken. 

Maar na lang nadenken kom ik tot de conclusie dat Jezus ook maar een gewoon mens was. Net als wij. Hij was egocentrisch en leedt mogelijk aan grootheidswaanzin. Maar het is allemaal zo lang geleden opgeschreven...

Zou je graag een gelovige willen zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Koenraad:

Ik heb al eerder aangegeven moeite te hebben de bijbel te geloven. Ook is het niet mijn bedoeling gelovigen tegen de haren in te strijken. 

Maar na lang nadenken kom ik tot de conclusie dat Jezus ook maar een gewoon mens was. Net als wij. Hij was egocentrisch en leedt mogelijk aan grootheidswaanzin. Maar het is allemaal zo lang geleden opgeschreven...

- Je hoeft de Bijbel ook niet te geloven; voor een christen is het voldoende te geloven in God de Vader, de Zoon en de heilige Geest. (Dat veronderstelt natuurlijk wel dat je bepaalde zaken uit de Bijbel wel gelooft.)

- Uiteraard was Jezus een gewoon mens. Ook veel christenen hebben hier moeite mee, maar het is een fundamenteel leerstuk van de kerk dat Jezus een gewoon mens was.

- Wat allemaal in Jezus' mond gelegd is in de evangeliën kun je niet zomaar aan Jezus zelf toeschrijven. Niettemin is het aannemelijk dat Jezus dacht dat Hij door God geroepen was het koninkrijk van God in te luiden en dat Hij daar zelf een of de belangrijkste rol in zou vervullen. Of dat grootheidswaan is, ja wie zal het zeggen? Het is in elk geval wel een westers-seculiere, zo niet Nederlandse reactie om dat meteen ongeloofwaardig te vinden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lord Java:

Ik dacht al, wanneer zullen ze met het zondaarsgebed op de proppen komen. 

Ik dacht al: daar hebben we weer zo'n zogenaamde geïnteresseerde atheïst in disguise, die zichzelf vereenzelvigd met eoa rokende aap met bril op. Zo lang geleden ook weer. Wat denken jullie nu? De weg wagenwijd open zo zonder moderatie? Ga lekker op bezoek bij je neefjes in de dierentuin.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik dacht al: daar hebben we weer zo'n zogenaamde geïnteresseerde atheïst in disguise, die zichzelf vereenzelvigd met eoa rokende aap met bril op. Zo lang geleden ook weer. Wat denken jullie nu? De weg wagenwijd open zo zonder moderatie? Ga lekker op bezoek bij je neefjes in de dierentuin.

Nou zo te lezen ben ik hier dan aan het juiste adres. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Desid:

- Je hoeft de Bijbel ook niet te geloven; voor een christen is het voldoende te geloven in God de Vader, de Zoon en de heilige Geest. (Dat veronderstelt natuurlijk wel dat je bepaalde zaken uit de Bijbel wel gelooft.)

Wie de bijbel niet gelooft, helpt ook het geloof in vader, zoon, en heilige geest niet.

5 uur geleden zei Desid:

- Uiteraard was Jezus een gewoon mens. Ook veel christenen hebben hier moeite mee, maar het is een fundamenteel leerstuk van de kerk dat Jezus een gewoon mens was.

Hetzelfde fundamentele leerstuk dat Jezus beschrijft als mens, beschrijft Hem ook als enige mens die de wil van de vader volmaakt deed, en als enige mens die Gods glorie omvat en doorgrondt en is, en het enige wezen is, in wie God - die Geest is - als persoon in een lichaam zal wonen, en in die hoedanigheid zal heersen als Koning over heel de mensheid en heel de nieuwe schepping. 
Heel ongerijmd is om dit te typeren als iets waar christenen moeite met het mens-zijn van Christus hebben. Want het is de mens en ook de vervlakte christen die vooral moeite heeft met het op deze wijze gewoon God zijn van Jezus.

5 uur geleden zei Desid:

- Wat allemaal in Jezus' mond gelegd is in de evangeliën kun je niet zomaar aan Jezus zelf toeschrijven. Niettemin is het aannemelijk dat Jezus dacht dat Hij door God geroepen was het koninkrijk van God in te luiden en dat Hij daar zelf een of de belangrijkste rol in zou vervullen. Of dat grootheidswaan is, ja wie zal het zeggen?

Het gaat er niet om wat Jezus dacht, maar wat hij deed, en daarna om wat jij en wij en iedereen ervan denkt. De grootheidswaanzin van een muis is, dat hij zich vragen stelt over de grootheidswaanzin van de olifant die stelt dat hij hem met één druk van zijn vinger kan pletten. Die muis snapt z'n eigen positie niet.

Lucas 16:31 
Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen,
zo zullen zij ook, al ware het, dat er iemand uit de doden opstond,
zich niet laten gezeggen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-7-2020 om 14:27 zei Koenraad:

Ik heb al eerder aangegeven moeite te hebben de bijbel te geloven. Ook is het niet mijn bedoeling gelovigen tegen de haren in te strijken. 

Maar na lang nadenken kom ik tot de conclusie dat Jezus ook maar een gewoon mens was. Net als wij. Hij was egocentrisch en leedt mogelijk aan grootheidswaanzin. Maar het is allemaal zo lang geleden opgeschreven...

Lang nadenken heeft weinig zin als je de juiste informatie ontbreekt. Ga terug naar start en probeer het opnieuw. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid