Spring naar bijdragen

Wie is de hond?


Aanbevolen berichten

Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder. 2 Petrus 2:22 (HSV)

Op internet worden verschillende mogelijkheden gegeven:

- valse leraren

- valse profeten

- afvallige christenen

- heidenen 

- christenen, die niet breken met zondige gewoonten

Wie is/zijn de hond(en)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hermanos2:

Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder. 2 Petrus 2:22 (HSV)

Op internet worden verschillende mogelijkheden gegeven:

- valse leraren

- valse profeten

- afvallige christenen

- heidenen 

- christenen, die niet breken met zondige gewoonten

Wie is/zijn de hond(en)?

Het is een spreekwoord hè. Dus de tegenstanders worden vergeleken met een hond die naar zijn braaksel terugkeert. Oftewel, het gaat om niet-Joden die christen zijn geworden, maar volgens de schrijver weer van de rechte weg zijn afgedwaald met liederlijk gedrag.

Vanaf 2:10b wordt beschreven waar het om gaat. Het zijn christenen die geen eerbied tonen voor engelen, en een bepaalde vrijheid verkondigen die volgens de schrijver ontaardt in verderfelijk gedrag.

Nu is er een andere brief in het NT die een tegenovergesteld standpunt verkondigt: Kolossenzen. Vanaf Kol. 2:6 wordt betoogd dat je je niet op de machten van de kosmos moet richten, niet mee moet doen met engelenverering en vrij bent van allerlei regeltjes. Want dat is volgens de schrijver allemaal zelfbedachte vroomheid die tot misplaatste arrogantie leidt.

Het lijkt me erg aannemelijk, maar ik kan het natuurlijk niet bewijzen, dat de schrijver van 2 Petrus polemiseert tegen christenen die meer in de lijn van de Brief aan de Kolossenzen denken. De verwijten over en weer moet je uiteraard niet al te letterlijk nemen. In die tijd was het gebruikelijk om je tegenstander zo zwart mogelijk te maken; iedereen wist dat dat eens lekker aangezet werd.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder. 2 Petrus 2:22 (HSV)

Op internet worden verschillende mogelijkheden gegeven:

- valse leraren

- valse profeten

- afvallige christenen

- heidenen 

- christenen, die niet breken met zondige gewoonten

Wie is/zijn de hond(en)?

Zouden het wedergeboren mensen kunnen zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zouden het wedergeboren mensen kunnen zijn? 

Een artikel zegt dat het woord hond in die tijd vrijwel altijd negatief gebruikt werd en daarmee dus niet gold voor afvallige christenen omdat zij nooit hond geweest zijn. Eerder werd gedacht aan heidenen die na bekering toch weer terugvallen. Ook valse leraren worden beschreven. (Ik heb even geen link).

Blijft wel over dat er misverstand kan bestaan over de vraag wat precies een afvallige christen is? Dat zou in bijbelse tijden een jood kunnen zijn die christen wordt en daarna toch Jezus ontkend. 

In deze tijden zouden het mensen kunnen zijn die tot geloof komen maar niet wedergeboren worden? Zij kennen de Waarheid en besluiten deze toch te ontkennen?

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Een artikel zegt dat het woord hond in die tijd vrijwel altijd negatief gebruikt werd en daarmee dus niet gold voor afvallige christenen omdat zij nooit hond geweest zijn.

Bestaat er zoiets als een afvallige christen? Volgens mij niet. Wat eens wedergeboren is kan niet weer onwedergeboren worden. Wat rest zijn dus mensen die zeggen christen te zijn, maar het niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Bestaat er zoiets als een afvallige christen? Volgens mij niet. Wat eens wedergeboren is kan niet weer onwedergeboren worden. Wat rest zijn dus mensen die zeggen christen te zijn, maar het niet zijn.

Ja, inderdaad. Kan het wel zo zijn dat iemand goed op weg was (geloof, studie) maar toch weer het pad der ongelovigen gekozen heeft? Dus vóór de wedergeboorte?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Ja, inderdaad. Kan het wel zo zijn dat iemand goed op weg was (geloof, studie) maar toch weer het pad der ongelovigen gekozen heeft? Dus vóór de wedergeboorte?

Het betreft m.i. dus ongelovige mensen die Gods Woord verkondigen met een eigen sausje. Ze begrijpen helemaal niets van wat God zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Het betreft m.i. dus ongelovige mensen die Gods Woord verkondigen met een eigen sausje. Ze begrijpen helemaal niets van wat God zegt.

Ik denk meteen aan de lauwe gemeente van Laodicea uit Openbaring. Men wil geen heiden meer zijn maar ook geen consequent christen dus men verwerpt de bijbel zodat men zijn eigen invulling kan geven aan geloof niet gehinderd door kennis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Ik denk meteen aan de lauwe gemeente van Laodicea uit Openbaring. Men wil geen heiden meer zijn maar ook geen consequent christen dus men verwerpt de bijbel zodat men zijn eigen invulling kan geven aan geloof niet gehinderd door kennis. 

Ik denk bv. aan mensen die dit Bijbelgedeelte misbruiken om christenen angst aan te jagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk bv. aan mensen die dit Bijbelgedeelte misbruiken om christenen angst aan te jagen.

Even beetje off topic. Naar aanleiding van een gesprek laatst over een gelovige mevrouw die doodsbang was om dood te gaan. Echt panisch. Dat zou toch eigenlijk niet mogen, christen zijnde???

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk bv. aan mensen die dit Bijbelgedeelte misbruiken om christenen angst aan te jagen.

Zou je een wedergeboren christen angst aan kunnen jagen met bijbelteksten? Ik denk zelf van niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:

Even beetje off topic. Naar aanleiding van een gesprek laatst over een gelovige mevrouw die doodsbang was om dood te gaan. Echt panisch. Dat zou toch eigenlijk niet mogen, christen zijnde???

Als christen hoef je niet bang te zijn voor de dood want die is overwonnen door Jezus, maar daar kan wel strijd aan vooraf gaan. Daarom hebben we elkaar ook nodig, om ook in de tijd van sterven elkaar te bemoedigen.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/15.html

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-7-2020 om 13:53 zei Hermanos2:

Zou je een wedergeboren christen angst aan kunnen jagen met bijbelteksten? Ik denk zelf van niet.

Je zou het ze erg ongemakkelijk kunnen maken en mensen die op het punt staan wedergeboren te worden af schrikken door ze verkeerd uit te leggen. De honden die hier bedoeld worden hebben wel geproefd maar niet gegeten... Ze voelen die molensteen wel hangen om hun hals en de werkelijke motivator is zoveel mogelijk anderen mee nemen de afgrond in.

modbreak Trajecto

"Ze voelen die molensteen wel hangen om hun hals en de werkelijke motivator is zoveel mogelijk anderen mee nemen de afgrond in." (?)

Nee het is niet de bedoeling een andere groepering zo te benaderen. Credible heeft wel enige breedte en je kunt niet zo gaan redeneren en een jouw niet welgevallige groepering op die manier afdoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-7-2020 om 13:39 zei Kaasjeskruid:

Bestaat er zoiets als een afvallige christen? Volgens mij niet. Wat eens wedergeboren is kan niet weer onwedergeboren worden. Wat rest zijn dus mensen die zeggen christen te zijn, maar het niet zijn.

Een ziekelijke verwijzing naar OA. JG, ik zal je verder maar weer eens uit de droom helpen, JG heeft je uitgelegd wat het een en ander werkelijk betekend, ook de hel  dat ontkennen, en blijven ontkennen kan mogelijk ook gaan verwijzen naar wat met honden bedoelt wordt

 

modbreak Trajecto: Het is niet de bedoeling om hier de uitleg die je zelf aanhangt te presenteren als een uniek "wat het werkelijk betekent".

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder. 2 Petrus 2:22 (HSV)

Op internet worden verschillende mogelijkheden gegeven:

- valse leraren

- valse profeten

- afvallige christenen

- heidenen 

- christenen, die niet breken met zondige gewoonten

Wie is/zijn de hond(en)?

De 'HUN' in de eerste zin.
En dat gaat dan weer over profeten en leraren, die staan genoemd aan het begin van het hoofdstuk.
Een vrij vaag hoofdstuk waar halverwege (vers 9) ook weer staat dat God mensen uit hun beproeving kan verleiden.
Erg tegenstrijdig dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De 'HUN' in de eerste zin.
En dat gaat dan weer over profeten en leraren, die staan genoemd aan het begin van het hoofdstuk.
Een vrij vaag hoofdstuk waar halverwege (vers 9) ook weer staat dat God mensen uit hun beproeving kan verleiden.
Erg tegenstrijdig dus.

Als zelfs jij kunt aangeven waar het over gaat dan kan het dus niet vrij vaag zijn. 

30 minuten geleden zei Bastiaan73:

Waar zou eigenlijk de uitdrukking 'christenhonden' vandaan komen?

Off topic! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hermanos2:
47 minuten geleden zei Bastiaan73:

Waar zou eigenlijk de uitdrukking 'christenhonden' vandaan komen?

Off topic! 

Hoezo off topic?

Anyhow, 2 Petrus 2:22 is een verwijzing naar Spreuken 26:

11 Een zot die zijn dwaasheid herhaalt, is als een hond die naar zijn uitbraaksel terugkeert.

Je kan er wel een hele studie op los willen laten maar het is gewoon beeldspraak.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hermanos2:

Wie is/zijn de hond(en)?

En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon. En ziet, een Kananese vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm U mijner! mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten. Doch Hij antwoordde haar niet een woord. En Zijn discipelen, tot Hem komende, baden Hem, zeggende: Laat haar van U; want zij roept ons na. Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israëls. En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij! Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen, en den hondekens voor te werpen. (Mat.15:21-26, SV)

Ook voor honden is er genezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid