Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mag de overheid een demonstratie verbieden?

De politie is een interne dienst ter beschikking van het volk, het leger dient als externe dienst tot bescherming van het volk, althans zo hoort het. 

Naar mijn beleving worden deze machten nu ingezet in dienst en ter bescherming van de overheid tegen het volk, iets waar ik mij zeer veel zorgen om maak, men zet de bevolking weg als terroristen.

Hoe denken jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zo was ik laatst aan het vissen op andermans terrein. Daar waren strepen aangebracht op het loopoppervlak om de anderhalve meter afstand duidelijk te krijgen. Omdat ik op andermans terrein ben heb ik

Het is de burgemeester die een demonstratie op verschillende gronden kan verbieden. Bijvoorbeeld omdat er geen vergunning is aangevraagd of dat hij de demonstratie een risico voor de openbare orde vin

Jij ook al? Ik ook en o.a. vele duizenden (ex) militairen met ons. Bijzonder vind ik dat we geen belofte hebben afgelegd t.a.v. de gevestigde orde maar wel aan de koning (of destijds de koningin maar

demonstratie [het aantonen] {1650} < frans démonstration < latijn demonstrationem, 4e nv. van demonstratio [het aanwijzen, bewijs, aanschouwelijke voorstelling], van demonstrare (verl. deelw. demonstratum), van de [neer] + monstrare [tonen] (vgl. demonstreren).

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/demonstratie

demon [boze geest] {daemon 1809} < latijn daemon [godheid, geest, boze geest, duivel] < grieks daimōn [goddelijke macht, god, demon, geest van de dode], verwant met dais [deel, portie], dainumi [ik deel uit], dus eig. die de mensen hun lot toedeelt, verwant met demos.

Bron: http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/demon

demos [volk] {1886} < grieks dèmos [meent (gemeenschappelijk land dat in erfpacht wordt verdeeld en gemeenschappelijk ontgonnen), land, afdeling van het volk, volk, het lagere volk], verwant met dais [deel, portie] en demon.

Bron: http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/demos

Demonstranten zijn over het algemeen wel een beetje boos over iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

demonstratie [het aantonen] {1650} < frans démonstration < latijn demonstrationem, 4e nv. van demonstratio [het aanwijzen, bewijs, aanschouwelijke voorstelling], van demonstrare (verl. deelw. demonstratum), van de [neer] + monstrare [tonen] (vgl. demonstreren).

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/demonstratie

demon [boze geest] {daemon 1809} < latijn daemon [godheid, geest, boze geest, duivel] < grieks daimōn [goddelijke macht, god, demon, geest van de dode], verwant met dais [deel, portie], dainumi [ik deel uit], dus eig. die de mensen hun lot toedeelt, verwant met demos.

Bron: http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/demon

demos [volk] {1886} < grieks dèmos [meent (gemeenschappelijk land dat in erfpacht wordt verdeeld en gemeenschappelijk ontgonnen), land, afdeling van het volk, volk, het lagere volk], verwant met dais [deel, portie] en demon.

Bron: http://etymologiebank.ivdnt.org/trefwoord/demos

Demonstranten zijn over het algemeen wel een beetje boos over iets.

Ja, maar Grieks en Latijns door elkaar gooien levert helemaal ene grote clown op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Demonstructie: zowel een demonstratie als een instructie.

Pipo, eerst mopperen op taalgebruik en nu een neologisme promoten...

Specifieker is 'demonstructie' een porte-manteauwoord. Porte-manteauwoorden worden opzettelijk gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Bastiaan73:

Specifieker is 'demonstructie' een porte-manteauwoord. Porte-manteauwoorden worden opzettelijk gemaakt.

Vaak ook vanwege dwingende omstandigheden zoals nu bijvoorbeeld met deze coronacrisis. Carbecueën is helemaal in. Evenals het carbarren:

https://www.missethoreca.nl/cafe/nieuws/2020/07/ludieke-actie-wel-met-meerdere-huishoudens-in-een-auto-op-het-terras-101337325?_ga=2.108205442.1891461774.1594200091-1124015689.1594200091

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vaak ook vanwege dwingende omstandigheden zoals nu bijvoorbeeld met deze coronacrisis. Carbecueën is helemaal in. Evenals het carbarren:

https://www.missethoreca.nl/cafe/nieuws/2020/07/ludieke-actie-wel-met-meerdere-huishoudens-in-een-auto-op-het-terras-101337325?_ga=2.108205442.1891461774.1594200091-1124015689.1594200091

Carbecueën kende ik nog niet. Grappig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Mag de overheid een demonstratie verbieden?

De politie is een interne dienst ter beschikking van het volk, het leger dient als externe dienst tot bescherming van het volk, althans zo hoort het. 

Naar mijn beleving worden deze machten nu ingezet in dienst en ter bescherming van de overheid tegen het volk, iets waar ik mij zeer veel zorgen om maak, men zet de bevolking weg als terroristen.

Hoe denken jullie hierover?

Als er een goede reden is om een demonstratie te verbieden, moet dat kunnen. Gelukkig leven we in een land waar je zo'n beslissing bij een rechter kunt aanvechten zonder dat je wordt afgevoerd en niemand meer wat van je hoort. Sterker nog, de talkshows staan in de rij voor een interview, dus publiciteit gegarandeerd. 

Op het moment dat demonstranten een gevaar vormen voor het volk, dan heb ik graag dat die politie / leger/ overheid  haar bevolking beschermt tegen die demonstranten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Mag de overheid een demonstratie verbieden?

De politie is een interne dienst ter beschikking van het volk, het leger dient als externe dienst tot bescherming van het volk, althans zo hoort het. 

Naar mijn beleving worden deze machten nu ingezet in dienst en ter bescherming van de overheid tegen het volk, iets waar ik mij zeer veel zorgen om maak, men zet de bevolking weg als terroristen.

Hoe denken jullie hierover?

Het is de burgemeester die een demonstratie op verschillende gronden kan verbieden. Bijvoorbeeld omdat er geen vergunning is aangevraagd of dat hij de demonstratie een risico voor de openbare orde vindt of er een veiligheidsrisico is. Deze gronden kunnen, zoals @Dat beloof ik aangeeft, altijd aangevochten worden bij de rechter. 

Ik denk dat het hier best wel goed geregeld is en ik heb niet de indruk dat de overheid hier aan machtsmisbruik doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Thinkfree:

Mag de overheid een demonstratie verbieden?

De politie is een interne dienst ter beschikking van het volk, het leger dient als externe dienst tot bescherming van het volk, althans zo hoort het. 

Naar mijn beleving worden deze machten nu ingezet in dienst en ter bescherming van de overheid tegen het volk, iets waar ik mij zeer veel zorgen om maak, men zet de bevolking weg als terroristen.

Hoe denken jullie hierover?

Dat mag ze zeker. Maar zie hoe anti semitisme toelating kreeg maar die poogden te bekampen weerhouden werden.

Dat in de hoofdstad waar Anne Franke haar stempel drukte. 

Een regering is best consequent en objectief, which they aren’t.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zou je als christen mee willen doen aan een demonstratie?

Hangt ervan af, als een regering onder andere  de huisgezinnen bedreigd is het mijn plicht die te beschermen daar heb ik een belofte voor afgelegd.

20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Op het moment dat demonstranten een gevaar vormen voor het volk, dan heb ik graag dat die politie / leger/ overheid  haar bevolking beschermt tegen die demonstranten. 

Onder andere de boeren beschouw ik als onderdeel van de bevolking ik begrijp hun frustraties, als het volk in opstand komt zit er iets mis met de regering en dient deze omver geworpen te kunnen worden, men draait de zaken om en zet de boeren weg als kwaad doeners terwijl juist de regering haar bevolking volledig laat stikken en orders vanuit Brussel doorvoerd.

19 uur geleden zei Mullog:

Bijvoorbeeld omdat er geen vergunning is aangevraagd of dat hij de demonstratie

Ik vind dat vreemd dat men eerst toestemming moet vragen aan degene waar je tegen gaat demonstreren zo lust ik er ook nog wel een paar.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Thinkfree:

daar heb ik een belofte voor afgelegd.

Jij ook al? Ik ook en o.a. vele duizenden (ex) militairen met ons. Bijzonder vind ik dat we geen belofte hebben afgelegd t.a.v. de gevestigde orde maar wel aan de koning (of destijds de koningin maar dat blijft hetzelfde) en aan het Nederlandse volk (de bevolking). Ik neem dat zeer serieus en zal, zolang ik daartoe in staat ben, altijd tegen tirannie en willekeur blijven strijden. Tegelijkertijd moeten we wel blijven beseffen dat we in hoofdzaak niet te strijden hebben tegen vlees en bloed maar vooral tegen de onderliggende oorzaak.

Maar ernstig is het wel ( voor diegenen die nog wakker zijn):

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Thinkfree:
21 uur geleden zei Dat beloof ik:

Op het moment dat demonstranten een gevaar vormen voor het volk, dan heb ik graag dat die politie / leger/ overheid  haar bevolking beschermt tegen die demonstranten. 

Onder andere de boeren beschouw ik als onderdeel van de bevolking ik begrijp hun frustraties, als het volk in opstand komt zit er iets mis met de regering en dient deze omver geworpen te kunnen worden,

De boeren komen momenteel in actie vanwege de regels over eiwit in het voer. Het is niet zo dat 'het volk' als geheel daar tegen protesteert, en al helemaal niet zo dat de regering hierdoor omver moet kunnen worden geworpen. Je slaat een paar stappen over (en de boeren ook)  nl:  met elkaar overleggen.  Overigens wordt het deze mensen niet verboden om te demonstreren; wel als ze daarbij met trekkers de wegen blokkeren. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De boeren komen momenteel in actie vanwege de regels over eiwit in het voer

De boeren worden op veel meer punten aangevallen trouwens je dieren verplicht ondervoeden belachelijk.

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is niet zo dat 'het volk' als geheel daar tegen protesteert,

Wel als je de boeren, vissersmannen, en alle antilockers neemt ben je al aardig op weg.

7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je slaat een paar stappen over (en de boeren ook)  nl:  met elkaar overleggen.  

Men overlegd eerst intern dan word het plan ingevoerd vervolgens kunnen desbetreffende partijen er achteraf over praten, kortom het heeft geen zin wat het volk zegt men drukt hun wil er toch wel door.

Nederlanders staan helemaal niet bekend als mensen die snel hun ongenoegen uiten naar hun regering in aggressiefe vorm, dat dit aan het veranderen is zegt iets over het beleid van de overheid.

38 minuten geleden zei Willempie:

Tegelijkertijd moeten we wel blijven beseffen dat we in hoofdzaak niet te strijden hebben tegen vlees en bloed maar vooral tegen de onderliggende oorzaak.

Dat is waar, echter dient men cruciale rechten ten alle tijde te beschermen dat is je plicht als volk en christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Hangt ervan af, als een regering onder andere  de huisgezinnen bedreigd is het mijn plicht die te beschermen daar heb ik een belofte voor afgelegd.

Ik snap er maar weinig van allemaal. Nu willen christenen demonstreren, maar zodra Sjors demonstreert hoe hij omgaat met de coronamaatregelen en het maar onbegrijpelijk vind dat de kerken zo kruipen voor die nonsens is het hek van de dam. Kreeg gisteren nog als verwijt dat ik me tegen God aan het verzetten ben door me zo te gedragen. Alsof God die psychose serieus neemt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Nederlanders staan helemaal niet bekend als mensen die snel hun ongenoegen uiten naar hun regering in aggressiefe vorm, dat dit aan het veranderen is zegt iets over het beleid van de overheid.

Dat laatste is één van de mogelijkheden. Dat je andere al direct uitsluit zegt genoeg. Tunnelvisie.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Dat is waar, echter dient men cruciale rechten ten alle tijde te beschermen dat is je plicht als volk en christen.

In de Bijbel staat dat je de overheid dient te gehoorzamen aangezien die door God is aangesteld.
Niet mijn woorden, maar als jij begint over plichten als christen, zul je toch moeten kunnen uitleggen waarom deze 'christenplicht' dan even opzij zet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

In de Bijbel staat dat je de overheid dient te gehoorzamen aangezien die door God is aangesteld.

Er staat nog veel meer in de Bijbel.

Maar Petrus en Johannes antwoordden en zeiden tegen hen: Oordeel zelf of het juist is in Gods ogen, meer naar u te luisteren dan naar God. (Hand.4:19, HSV)

Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen. (Hand.5:29, HSV)

Om maar enkele voorbeelden aan te halen waaruit men kan afleiden dat God meer gehoorzaamd dient te worden dan de overheid die slechts uit mensen bestaat aan wie macht is toegekend door God. Als mensen besluiten deze macht te misbruiken, hoeft er niet gehoorzaamd te worden. Ook in Daniel kan men lezen dat er keuzes gemaakt dienen te worden die levensgevaarlijk kunnen zijn omdat de overheid niet wordt gehoorzaamd. Overheden dulden dat niet. Geen enkele. Ze worden boos als je ze niet gehoorzaamd, als men zich niet schikt naar hun eisen. Maar ik heb liever de woede van mensen over me heen dan die van God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Ik vind dat vreemd dat men eerst toestemming moet vragen aan degene waar je tegen gaat demonstreren zo lust ik er ook nog wel een paar.

Als jij in je eentje op de Dam wilt staan met een bord "Ik ben tegen" zal niemand om een vergunning vragen. Als je met een paar honderd trekkers over de snelweg Den Haag in rijdt dan is dat van een andere orde en dat vereist toch wat coördinatie, lijkt mij. Daar zit van alles tussenin. Het lijkt mij niet zo vreemd dat er toestemming gevraagd moet worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Kaasjeskruid:
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

In de Bijbel staat dat je de overheid dient te gehoorzamen aangezien die door God is aangesteld.

Er staat nog veel meer in de Bijbel.

Maar Petrus en Johannes antwoordden en zeiden tegen hen: Oordeel zelf of het juist is in Gods ogen, meer naar u te luisteren dan naar God. (Hand.4:19, HSV)

Maar Petrus en de apostelen antwoordden en zeiden: Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen. (Hand.5:29, HSV)

Om maar enkele voorbeelden aan te halen waaruit men kan afleiden dat God meer gehoorzaamd dient te worden dan de overheid die slechts uit mensen bestaat aan wie macht is toegekend door God. Als mensen besluiten deze macht te misbruiken, hoeft er niet gehoorzaamd te worden. Ook in Daniel kan men lezen dat er keuzes gemaakt dienen te worden die levensgevaarlijk kunnen zijn omdat de overheid niet wordt gehoorzaamd. Overheden dulden dat niet. Geen enkele. Ze worden boos als je ze niet gehoorzaamd, als men zich niet schikt naar hun eisen. Maar ik heb liever de woede van mensen over me heen dan die van God.

 Ik denk niet dat het Gods wil is dat de boeren of Willem Engel de wegen blokkeren met hun tractoren. Je draaft nu erg door. Het gaat over demonstrerende boeren en relschoppers van viruswaanzin, weet je nog ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 Ik denk niet dat het Gods wil is dat de boeren of Willem Engel de wegen blokkeren met hun tractoren. Je draaft nu erg door. Het gaat over demonstrerende boeren en relschoppers van viruswaanzin, weet je nog ?

Ik denk ook niet dat christenen het anderen moeilijk moeten maken om hun punt duidelijk te krijgen. Er bestaan dan ook verschillende manieren van verzet.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid