Spring naar bijdragen

'Zou ik niet haten, HERE, wie U haten'


Aanbevolen berichten

Krasse taal rechtstreeks uit de Bijbel:

O God, breng de goddeloze om!
Mannen van bloed, ga weg van mij.
Want met listige plannen spreken zij over U
en zij zetten Uw vijanden aan tot valsheid.

Zou ik niet haten, HEERE, wie U haten,
walgen van wie tegen U opstaan?
Ik haat hen met een volkomen haat,
mijn eigen vijanden zijn het.

(Ps.139:19-22, HSV)

Hoe gaan we (christenen) hier mee om? Moeten we hiervoor terug deinzen? Moeten we de psalmist een lesje naastenliefde geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Psalm 139 zijn toch woorden van David? Van Wie zijn onderstaande woorden ook al weer? Mattheüs 5: 43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij h

Hoed u voor de fundi's die schermen met 'Schrift'-quotes.

Kaasjeskruid heeft blijkbaar een bijbel waar dit gedeelte niet in staat ? :  

Psalm 139 zijn toch woorden van David? Van Wie zijn onderstaande woorden ook al weer?

Mattheüs 5:

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
45 Opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Krasse taal rechtstreeks uit de Bijbel:

O God, breng de goddeloze om!
Mannen van bloed, ga weg van mij.
Want met listige plannen spreken zij over U
en zij zetten Uw vijanden aan tot valsheid.

Zou ik niet haten, HEERE, wie U haten,
walgen van wie tegen U opstaan?
Ik haat hen met een volkomen haat,
mijn eigen vijanden zijn het.

(Ps.139:19-22, HSV)

Hoe gaan we (christenen) hier mee om? Moeten we hiervoor terug deinzen? Moeten we de psalmist een lesje naastenliefde geven?

David stelt de vraag die omgaat in zijn hart, hij zegt dit op het eind: 

23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.

24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Jezus geeft het antwoord in Mattheüs:

18 minuten geleden zei Bastiaan73:

Psalm 139 zijn toch woorden van David? Van Wie zijn onderstaande woorden ook al weer?

Mattheüs 5:

43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
45 Opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

David stelt de vraag die omgaat in zijn hart, hij zegt dit op het eind: 

23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.

24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Jezus geeft het antwoord in Mattheüs:

Je zou het verschil tussen OT en NT kunnen benadrukken. Maar zou het geestelijk niveau van de mensen uit het OT lager liggen dan in het NT? Is naastenliefde geen gebod dat we tegen zullen komen in het OT?

U mag in uw hart uw broeder niet haten. U moet uw naaste zeker terechtwijzen, zodat u geen zonde op hem laadt. U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE.(Lev.19:17-18, HSV)

De vreemdeling die bij u verblijft, moet voor u zijn als een ingezetene onder u. U moet hem liefhebben als uzelf, want u bent zelf vreemdelingen geweest in het land Egypte. Ik ben de HEERE, uw God. (Lev.19:34, HSV)

Was David niet bij machte om dit gebod te vatten? Heeft hij verkeerd gebeden tot God en is deze psalm een voorbeeld van hoe het niet moet? Ik weiger dit te accepteren en zie in David een hartstochtelijk man die opkomt voor en zich afhankelijk weet van zijn God.

Omdat Jezus zegt dat we onze vijanden lief behoren te hebben zou je verwachten dergelijke vloekbeden niet meer aan te treffen in het NT. Echter verre van dat:

En een zekere man, van wie de naam Ananias was, verkocht samen met zijn vrouw Saffira een eigendom, .... En zij viel onmiddellijk voor zijn voeten neer en gaf de geest. En toen de jongemannen binnengekomen waren, troffen zij haar dood aan, en zij droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. En er kwam grote vrees over heel de gemeente en over allen die dit hoorden. (Handelingen 5:1-11, HSV)

O duivelskind, vol van alle bedrog en van alle sluwheid, vijand van alle gerechtigheid, zult u er niet mee ophouden de rechte wegen van de Heere te verdraaien? En nu, zie, de hand van de Heere is tegen u en u zult blind zijn en de zon voor een tijd niet zien. En onmiddellijk viel er donkerheid en duisternis op hem, en rondlopend zocht hij naar mensen om hem bij de hand te leiden.(Hand.13:10 -11, HSV)

Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad aangedaan. Moge de Heere hem vergelden naar zijn werken. (2 Tim.4:14, HSV)

Verblijd u over haar, hemel, heilige apostelen en profeten, want God heeft uw vonnis aan haar voltrokken. En een sterke engel hief een steen op als een grote molensteen, en wierp die in de zee, en zei: Zó zal Babylon, de grote stad, met geweld neergeworpen worden, en het zal nooit meer gevonden worden. En het geluid van citerspelers, zangers, fluitspelers en bazuinblazers zal beslist niet meer in u gehoord worden. En er zal geen enkele beoefenaar van welke kunst dan ook meer in u gevonden worden, en het geluid van de molen zal zeker niet meer in u gehoord worden. En het lamplicht zal nooit meer in u schijnen en de stem van een bruidegom of van een bruid zal nooit meer in u gehoord worden. Want uw kooplieden waren de groten van de aarde. Door uw tovenarij immers werden alle naties misleid. En het bloed van profeten en heiligen en van allen die geslacht zijn op de aarde, is in deze stad gevonden. (Op.18:20-24, HSV)

En hierna hoorde ik een luide stem van een grote menigte in de hemel zeggen: Halleluja, de zaligheid, de heerlijkheid, de eer en de kracht zij aan de Heere, onze God. Want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, omdat Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde te gronde gericht heeft met haar hoererij, en omdat Hij het bloed van Zijn dienstknechten aan haar gewroken heeft. En zij zeiden voor de tweede keer: Halleluja! En haar rook stijgt op in alle eeuwigheid. En de vierentwintig ouderlingen en de vier dieren wierpen zich neer, aanbaden God, Die op de troon zit, en zeiden: Amen, Halleluja! En er kwam een stem uit de troon, die zei: Loof onze God, al Zijn dienstknechten, en die Hem vrezen, kleinen en groten! (Op.19:1-5, HSV)

Als iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, laat die vervloekt zijn. Maranatha! (1 Kor.16:22, HSV)

Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt. (Gal.1:9, HSV)

En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden. En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen? (Op.6:9 -10, HSV)

Om maar wat voorbeelden aan te halen.

Als de naam van God in het geding is, hebben we deze dan met de mantel der liefde te bedekken?

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

David stelt de vraag die omgaat in zijn hart, hij zegt dit op het eind: 

23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.

24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

 

Ja maar prehistorische christenen denken nog steeds dat dat boek uit de hemel is komen vallen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Krasse taal rechtstreeks uit de Bijbel:

[...]

Hoe gaan we (christenen) hier mee om? Moeten we hiervoor terug deinzen? Moeten we de psalmist een lesje naastenliefde geven?

Ik geloof van harte dat God dit soort rauwe eerlijkheid in het gebed érg kan waarderen. Is het een volmaakt gebed naar het Evangelie? Vast niet. Maar God heeft liever zo'n oprechte, hartgrondige verzuchting dan een gebed dat heel vroom klinkt, maar niet vanuit het hart komt.
Het hele doel van het christendom, van alle geestelijke oefeningen die wij kennen en van alle geboden, is nu precies die eerlijke, open en vertrouwelijke relatie met God, waarin we al onze gevoelens Hem kunnen voorleggen en zo aan Hem kunnen opdragen.
Zoals Petrus in zijn eerste brief schrijft: 'Schuift al uw zorgen op Hem af, want Hij heeft zorg voor u.' (1 Pt 5,7; WV75)

Zou dit niet het gebed kunnen zijn van iemand die dagelijks verkracht wordt door een familielid, van iemand die als slaaf meedogenloos uitgebuit wordt, van iemand wiens kind met bruut geweld is afgenomen om tot kindsoldaat gemaakt te worden, van iemand die jarenlang zucht onder het tirannieke bewind van een totalitaire, wrede overheid?
Ik denk dat vele van zulke gebeden opstijgen tot God, met dezelfde verzuchtingen als in deze psalm: 'U die mij door en door kent, die mij zo nabij is en aan wie ik nooit kan ontsnappen, waar bént U nu, waarom grijpt U niet in?' En wij mogen ook onze eigen frustraties, onze eigen woede over onrecht en onze eigen zorgen in alle openheid en eerlijkheid, zonder enige schroom in gebed op Hem afschuiven. In het vertrouwen dat Hij toch wel voor ons zorgt en het kwaad daadwerkelijk zal bestraffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Ik geloof van harte dat God dit soort rauwe eerlijkheid in het gebed érg kan waarderen. Is het een volmaakt gebed naar het Evangelie? Vast niet. Maar God heeft liever zo'n oprechte, hartgrondige verzuchting dan een gebed dat heel vroom klinkt, maar niet vanuit het hart komt.
Het hele doel van het christendom, van alle geestelijke oefeningen die wij kennen en van alle geboden, is nu precies die eerlijke, open en vertrouwelijke relatie met God, waarin we al onze gevoelens Hem kunnen voorleggen en zo aan Hem kunnen opdragen.
Zoals Petrus in zijn eerste brief schrijft: 'Schuift al uw zorgen op Hem af, want Hij heeft zorg voor u.' (1 Pt 5,7; WV75)

Zou dit niet het gebed kunnen zijn van iemand die dagelijks verkracht wordt door een familielid, van iemand die als slaaf meedogenloos uitgebuit wordt, van iemand wiens kind met bruut geweld is afgenomen om tot kindsoldaat gemaakt te worden, van iemand die jarenlang zucht onder het tirannieke bewind van een totalitaire, wrede overheid?
Ik denk dat vele van zulke gebeden opstijgen tot God, met dezelfde verzuchtingen als in deze psalm: 'U die mij door en door kent, die mij zo nabij is en aan wie ik nooit kan ontsnappen, waar bént U nu, waarom grijpt U niet in?' En wij mogen ook onze eigen frustraties, onze eigen woede over onrecht en onze eigen zorgen in alle openheid en eerlijkheid, zonder enige schroom in gebed op Hem afschuiven. In het vertrouwen dat Hij toch wel voor ons zorgt en het kwaad daadwerkelijk zal bestraffen.

Zij die de waarheid hebben leren kennen en hem vervolgens ontkennen. Dat is een klap in het gezicht van Hem die Zijn leven gaf. Deze mensen mag je gerust haten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als de naam van God in het geding is, hebben we deze dan met de mantel der liefde te bedekken?

Liefde eert God en waarschuwd zijn naaste uit liefde en tot liefde voor God.

6 uur geleden zei Robert Frans:

Ik geloof van harte dat God dit soort rauwe eerlijkheid in het gebed érg kan waarderen.

Een geshrei vanuit het hart waarschijnlijk toen Saul hem vervolgde,

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Was David niet bij machte om dit gebod te vatten

Heeft David Saul gedood toen hij kon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thinkfree:

Heeft David Saul gedood toen hij kon?

Uit David deze wens naar vergelding op eigen titel? Mocht deze wraak uitgevoerd worden, dan is deze bede een bede aan God die rechtvaardig is en gerechtigheid zal laten geschieden. Ik snap best dat in het licht van het NT deze kwestie anders bekeken mag en behoort te worden. De wraak van God is uitgevoerd.

Aan het kruis.

Neemt niet weg dat we dus alles maar over zijn kant moeten laten gaan? Als Gods eer op het spel staat hebben we kleur te bekennen en behoort zonde bij naam genoemd te worden, ook bij anderen, ongeacht de grote smoel van die ander. Dat deed Jezus ook, Die wond daar beslist geen doekjes om. Die afschuw van zonde en schadelijke wegen is zowel bij David als bij Jezus aanwezig. 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als Gods eer op het spel staat hebben we kleur te bekennen 

Dus jij bent de God van God zeg maar.

5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Uit David deze wens naar vergelding op eigen titel? Mocht deze wraak uitgevoerd worden, dan is deze bede een bede aan God die rechtvaardig is en gerechtigheid zal laten geschieden. Ik snap best dat in het licht van het NT deze kwestie anders bekeken mag en behoort te worden. De wraak van God is uitgevoerd.

Aan het kruis.

Neemt niet weg dat we dus alles maar over zijn kant moeten laten gaan? Als Gods eer op het spel staat hebben we kleur te bekennen en behoort zonde bij naam genoemd te worden, ook bij anderen, ongeacht de grote smoel van die ander. Dat deed Jezus ook, Die wond daar beslist geen doekjes om. Die afschuw van zonde en schadelijke wegen is zowel bij David als bij Jezus aanwezig. 

Ja man. Jezus slachtte ze allemaal bij bosjes af. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Zola:

Ja man. Jezus slachtte ze allemaal bij bosjes af. 

Die tijd komt nog. 

Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft al het oordeel den Zoon gegeven; Opdat zij allen den Zoon eren, gelijk zij den Vader eren. Die den Zoon niet eert, eert den Vader niet, Die Hem gezonden heeft. (Joh.5:22-23, SV)

Enkel verdoemenis is wat rest voor hen die Hem niet eren. Daar valt bij bosjes afslachten bij in het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2020 om 20:48 zei Hermanos2:

Maar U hebt Uw volk verlaten, het huis van Jakob, want zij zijn vol goddeloosheid uit het Oosten. 

Jesaja 2:6

Een dag niet gehaat is een dag niet geleefd.  Dus zinnetjes uit de context rukken om je haat mee te staven is nobel voor een “christen”.  Hetzelfde als wat sommige moslims doen met de Koran. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2020 om 18:58 zei Hermanos2:

Zij die de waarheid hebben leren kennen en hem vervolgens ontkennen. Dat is een klap in het gezicht van Hem die Zijn leven gaf. Deze mensen mag je gerust haten. 

Dat is waar ik ook op doel: mensen die bewust de waarheid, nadat ze deze hebben leren kennen, afwijzen en vervolgens in de aanval gaan. Volgens mij horen christenen de waarheid te verdedigen.

Zo heeft David het volgens mij tegen Saul en trawanten. Vervolgens kan men het hebben over hoe deze waarheid te verdedigen. Enerzijds is daar haat, anderzijds is daar Judas die door Jezus steevast "vriend" wordt genoemd...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heel voorzichtig antwoord: stel je haat tegen de duistere krachten om je weerbaar te maken en om uiteindelijk de oorlog te winnen. 

     [12] Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 

Ef. 6

Een vergelijkbaar thema ken ik niet in het Oude Testament. Pr.10:4 pleit voor kalmte en het niet verlaten van je post. Lev. 19:17 spreekt over niet haatdragend zijn in verband met je naasten. 

Is het ergens niet waar dat je het OT moet lezen in de gerechtigheid van de Geest van Jezus?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2020 om 18:58 zei Hermanos2:

Zij die de waarheid hebben leren kennen en hem vervolgens ontkennen. Dat is een klap in het gezicht van Hem die Zijn leven gaf. Deze mensen mag je gerust haten. 

Je leest G-d in het OT dus als yoshke en niet als G-d die volgens dit zelfde OT geen mens is en geen deelgenoten heeft. 

Dus je leest zal ik niet haten, die yoshke haten? EN tegelijkertijd haat je G-d omdat je hem invult met yoshke

Je kan beter lezen, zal ik niet haten, Allah, die u haten. Om een beter beeld te krijgen. Maar je haat Allah natuurlijk. En zo zie je maar hoe scheef je leest door G-d met yoshke te vervangen.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei leren_schoen:

Je leest G-d in het OT dus als yoshke en niet als G-d die volgens dit zelfde OT geen mens is en geen deelgenoten heeft. 

Dus je leest zal ik niet haten, die yoshke haten? EN tegelijkertijd haat je G-d omdat je hem invult met yoshke

Je kan beter lezen, zal ik niet haten, Allah, die u haten. Om een beter beeld te krijgen. Maar je haat Allah natuurlijk. En zo zie je maar hoe scheef je leest door G-d met yoshke te vervangen.

Ik heb geen idee wie Joske is. Is dat een belgische god, of Josef? Met twee letters Gd kan ik ook niets beginnen. Moet daar soms een o tussen? Ik erken de goddelijkheid van God de Vader en van Jezus de Zoon (Yeshua). Met een gefantaseerde god zoals allah heb ik niets. 

Als ik scheef lees, dan is het omdat jij scheef schrijft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb geen idee wie Joske is. Is dat een belgische god, of Josef? Met twee letters Gd kan ik ook niets beginnen. Moet daar soms een o tussen? Ik erken de goddelijkheid van God de Vader en van Jezus de Zoon (Yeshua). Met een gefantaseerde god zoals allah heb ik niets. 

Als ik scheef lees, dan is het omdat jij scheef schrijft. 

Lol...

Anyway, toch eerlijk dat die menselijke emoties verwoord worden in de bijbel en naar het einde toe allemaal door God benaderd worden?

Het komt erop neer dat de wraak de Heere toekomt en er geen beloning in haat en wrok te vinden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik heb geen idee wie Joske is. Is dat een belgische god, of Josef? Met twee letters Gd kan ik ook niets beginnen. Moet daar soms een o tussen? Ik erken de goddelijkheid van God de Vader en van Jezus de Zoon (Yeshua). Met een gefantaseerde god zoals allah heb ik niets. 

Als ik scheef lees, dan is het omdat jij scheef schrijft. 

Yoshke is een voornamelijk Europeaanse afgod inderdaad. Iets wat je wel goed hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2020 om 16:17 zei Robert Frans:

Ik geloof van harte dat God dit soort rauwe eerlijkheid in het gebed érg kan waarderen. Is het een volmaakt gebed naar het Evangelie? Vast niet. Maar God heeft liever zo'n oprechte, hartgrondige verzuchting dan een gebed dat heel vroom klinkt, maar niet vanuit het hart komt.

Voor iemand wiens hart nog ligt bij de tijd vóór het tweede Vaticaanse concilie, is dit een grote stap.
Veel katholieken kunnen de voorgekauwde Latijnse missen uit die tijd nog opdreunen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Een heel voorzichtig antwoord: stel je haat tegen de duistere krachten om je weerbaar te maken en om uiteindelijk de oorlog te winnen. 

     [12] Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 

Ef. 6

Een vergelijkbaar thema ken ik niet in het Oude Testament. Pr.10:4 pleit voor kalmte en het niet verlaten van je post. Lev. 19:17 spreekt over niet haatdragend zijn in verband met je naasten. 

Is het ergens niet waar dat je het OT moet lezen in de gerechtigheid van de Geest van Jezus?

Het een versus het ander:

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. (Joh.3:16, SV)

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh.3:36, SV)

Zelfde hoofdstuk nota bene...

Is er wel sprake van een versus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Voor iemand wiens hart nog ligt bij de tijd vóór het tweede Vaticaanse concilie, is dit een grote stap.
Veel katholieken kunnen de voorgekauwde Latijnse missen uit die tijd nog opdreunen.

Uiteraard, maar er is dan ook een groot verschil tussen een publieke, kerkelijke viering en het persoonlijk gebed. Tijdens de mis is het Christus zelf die spreekt en handelt en zijn de gebeden daardoor meer algemeen op kerk en wereld gericht. In het persoonlijk gebed, dat ook tijdens de mis gebeden kan worden, is het contact tussen God en gelovige veel persoonlijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Is er wel sprake van een versus?

Alle toorn is gericht op hem, de vorst der demonen en niet op personen die wij op deze planeet kennen. Ik zie de versus niet. Het is de liefde die strijdt. 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Toevoeging door inzicht tegenstelling liefhebben-toornig zijn
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Alle toorn is gericht op hem, de vorst der demonen en niet op personen die wij op deze planeet kennen. Ik zie de versus niet.

En de mens treft geen blaam? Geloof jij in de hel? Ik wel en daar komt meer in terecht dan enkel demonen. Ook mensen die besluiten deze demonen te volgen ondergaan hetzelfde lot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid