Spring naar bijdragen

Wat geloof jij?  

11 leden hebben gestemd

  1. 1. Sinds er zoveel verschillende mensen zijn op dit forum, zou ik graag willen peilen wat iedereen nou geloofd. Mocht ik wat missen, zet het in de comments, dan pas ik het lijstje daarop aan.

    • Ik geloof in Jezus, dat Hij God is, stierf aan het kruis, stond op na 3 dagen, door geloof in Hem ben ik gered.
    • Ik geloof in Jezus, Hij is God. Hij houdt zoveel van ons, dat wij gered zijn als wij hem in onze harten uitnodigen.
      0
    • Ik geloof in Jezus, hij is de aartsengel Michael.
      0
    • Ik geloof dat Jezus een wijze man was aan het kruis doodging, maar niet is opgestaan uit de dood. De bijbel is een mythe.
      0
    • Ik geloof niet dat Jezus heeft bestaan. De bijbel is een sprookje.
    • Anders.... zet in comment, dan pas ik lijstje aan ... als dat kan.


Aanbevolen berichten

Ik denk dat de Bijbelse Jezus waarschijnlijk is gebaseerd op één of meerdere mensen die in die tijd hebben geleefd, en op reeds bestaande verhalen.
Wat oorspronkelijk één van de vele stromingen binnen het Jodendom was, is uitgegroeid tot een aparte religie.
Het is niet meer na te gaan hoe de geschriften zijn ontstaan die vele eeuwen later werden samengevoegd tot één bijbel.
De stelling 'de Bijbel is een sprookje' staat los van de vraag of Jezus wel of niet bestond.
De stellingen in de vraag geven weinig ruimte voor nuancering, dat kan echter wel als je de antwoorden niet zo erg nauw opstelt.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Since (engels) => (Sinds) Aangezien

Geloven, gelooft, geloofde

======

Jahsjoea was een gerealiseerde spirituele Meester die een kortdurende missie leidde en later door christenen omgevormd werd tot een religieus icoon genaamd Jezus Christus. Het christelijke verhaal over Jezus Christus en zijn christelijke volgelingen is grotendeels een mythe.

 

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei zendeling:

Since (engels) => (Sinds) Aangezien

Geloven, gelooft, geloofde

======

Jahsjoea was een gerealiseerde spirituele Meester die een kortdurende missie leidde en later door christenen omgevormd werd tot een religieus icoon genaamd Jezus Christus. Het christelijke verhaal over Jezus Christus en zijn christelijke volgelingen is grotendeels een mythe.

 

Wat is het verschil tussen Jahsjoea en Jezus Christus, dat je de laatste wel tot mythe rekent en de eerste niet ?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het verschil tussen Jahsjoea en Jezus Christus, dat je de laatste wel tot mythe rekent en de eerste niet ?  

Om dat verschil te kunnen onderkennen, heb je voldoende inzicht nodig in de onstaansgeschiedenis van het door christenen zo genaamde "Nieuwe Testament", plus in de "Sitz im Leben" en inhoud van de alleroudste tekst. Jij hebt al voldoende blijk gegeven dat inzicht te ontberen. Informatie kan sommige mensen helpen, maar helaas niet alle. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het verschil tussen Jahsjoea en Jezus Christus, dat je de laatste wel tot mythe rekent en de eerste niet ?  

Even voor de duidelijkheid: je mag hier je stem uitbrengen. Als je discussiëren wil, start dan maar een nieuw topic. 

Elk topic biedt de mogelijkheid om te reageren en dus ook om te discussiëren. Sterker nog: dit forum hanteert de term 'discussie' voor een nieuw topic. Een peiling toevoegen is een extra optie. Je kunt een einddatum aan die peiling toevoegen maar er kan daarna nog steeds gereageerd worden d.m.v. tekst.

Peiling-is-extra-optie.jpg

Dat even voor de duidelijkheid.

54 minuten geleden zei Desid:

Ik geloof dat Jezus Christus Zoon van God is die bemiddelt tussen God en de mensen.

Bemiddeling suggereert toch dat er iemand is wiens mening beïnvloed/veranderd moet worden? In dit geval zou Jezus dus bemiddelen tussen mensen en God. Is er dan wel eenheid tussen de Zoon en de Vader? En trouwens: de Vader heeft toch het hele oordeel aan de Zoon gegeven? Wat valt er dan nog te bemiddelen?

Johannes 5:

22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven,
23 Opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei zendeling:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het verschil tussen Jahsjoea en Jezus Christus, dat je de laatste wel tot mythe rekent en de eerste niet ?  

Om dat verschil te kunnen onderkennen, heb je voldoende inzicht nodig in de onstaansgeschiedenis van het door christenen zo genaamde "Nieuwe Testament", plus in de "Sitz im Leben" en inhoud van de alleroudste tekst. Jij hebt al voldoende blijk gegeven dat inzicht te ontberen. Informatie kan sommige mensen helpen, maar helaas niet alle. ;)

Wederom een ontwijkend antwoord op een lastige vraag.
Waar eigenlijk het antwoord luidt: dat verschil is er niet, want het verhaal Jahsjoea is net zo goed een mythe als dat achter Jezus. 

2 uur geleden zei Hermanos2:

Even voor de duidelijkheid: je mag hier je stem uitbrengen. Als je discussiëren wil, start dan maar een nieuw topic. 

Scorebord kwijt ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wederom een ontwijkend antwoord op een lastige vraag.
Waar eigenlijk het antwoord luidt: dat verschil is er niet, want het verhaal Jahsjoea is net zo goed een mythe als dat achter Jezus. 

Die reactie verraadt wederom je gebrek aan inzicht, maar dat geeft niet, het is niet voor iedereen weggelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei zendeling:

Die reactie verraadt wederom je gebrek aan inzicht, maar dat geeft niet, het is niet voor iedereen weggelegd.

Zendeling heeft zó gelijk dat ie zich kan permitteren drogredenen te gebruiken. Maar als iemand anders met argumenten komt, dan zijn dat altijd drogredenen waar je niet op hoeft in te gaan. Wat is het fijn om zendeling te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Jezus God's zoon is, dus uit God voortkomt, geen gewoon mens maar goddelijk Mens, die voor onze zonden is gestorven zodat God ons vrij kan spreken zonder onrechtvaardig te zijn, en uit de dood is verrezen zodat wij eeuwig leven kunnen hebben. Hij is het ultieme offerlam, waarnaar de TeNaCH verwijst, ter vergeving van onze zonden. Hij is ook het voor de mens begrijpelijke beeld van God waardoor wij Hem kunnen leren kennen als rechtvaardig en liefdevol. Hij dient ons tevens als voorbeeld waaraan wij ons kunnen spiegelen. Als wij Hem gehoorzaam zijn en volgen gaan we steeds meer en meer op Hem lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Zendeling heeft zó gelijk dat ie zich kan permitteren drogredenen te gebruiken. Maar als iemand anders met argumenten komt, dan zijn dat altijd drogredenen waar je niet op hoeft in te gaan. Wat is het fijn om zendeling te zijn.

Aldus de grootste drogredenaar van het forum. De boodschapper afbranden zonder op de materie te willen ingaan is zijn favoriet (daarvoor heeft meneer nooit de energie). Het zaad is gezaaid, maar hier en daar valt het op een kurkdroge bodem waar het verdort.

Er is een groot en fundamenteel onderscheid tussen de tekst van Jahsjoea en de latere christelijke teksten, dat is al uitentreure uitgelegd. Bij gebrek aan inzicht in de leringen van Jahsjoea ga je dat nooit begrijpen. En Desid wíl die ook helemaal niet begrijpen, hij wenst zich er niet in te verdiepen en verzint de ene na de andere drogreden om zich voor dat feit te verbergen. Alleen zijn die drogredenen zo doorzichtig als helder glas, de keizer blijkt geen kleren aan te hebben.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-7-2020 om 06:52 zei zendeling:

Since (engels) => (Sinds) Aangezien

Geloven, gelooft, geloofde

======

Jahsjoea was een gerealiseerde spirituele Meester die een kortdurende missie leidde en later door christenen omgevormd werd tot een religieus icoon genaamd Jezus Christus. Het christelijke verhaal over Jezus Christus en zijn christelijke volgelingen is grotendeels een mythe.

 

Dank u meester Zendeling :) 

Op 14-7-2020 om 21:20 zei Wesley:

Wat geloof jij? Vul de peiling in.

Oei, ik kan helaas niet de peiling aanpassen/aanvullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei zendeling:

Aldus de grootste drogredenaar van het forum. De boodschapper afbranden zonder op de materie te willen ingaan is zijn favoriet (daarvoor heeft meneer nooit de energie). Het zaad is gezaaid, maar hier en daar valt het op een kurkdroge bodem waar het verdort.

Er is een groot en fundamenteel onderscheid tussen de tekst van Jahsjoea en de latere christelijke teksten, dat is al uitentreure uitgelegd. Bij gebrek aan inzicht in de leringen van Jahsjoea ga je dat nooit begrijpen. En Desid wíl die ook helemaal niet begrijpen, hij wenst zich er niet in te verdiepen en verzint de ene na de andere drogreden om zich voor dat feit te verbergen. Alleen zijn die drogredenen zo doorzichtig als helder glas, de keizer blijkt geen kleren aan te hebben.

Zoals ik al zei: wat is het fijn om zendeling te zijn.

22 uur geleden zei Bastiaan73:

Bemiddeling suggereert toch dat er iemand is wiens mening beïnvloed/veranderd moet worden? In dit geval zou Jezus dus bemiddelen tussen mensen en God. Is er dan wel eenheid tussen de Zoon en de Vader? En trouwens: de Vader heeft toch het hele oordeel aan de Zoon gegeven? Wat valt er dan nog te bemiddelen?

Johannes 5:

22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven,
23 Opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Bemiddeling is meestal tussen partijen die bij elkaar gebracht moeten worden. Jezus Christus brengt de mensen en God bij elkaar.

En het heeft dan niet zoveel zin om een frase uit het vierde evangelie te plukken alsof dat deze basisidee tegen zou spreken. Dat doet het namelijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
1 uur geleden zei Thinkfree:

Geloof je ook dat de zoon God is Antoon?

 

1 uur geleden zei Thinkfree:

Geloof je ook dat de zoon God is Antoon?

ik geloof de schrift daarbij ben ik natuurlijk niet alwetend,daarom vertrouw ik ook op de Geest, in de bijbel vinden we de drie- eenheid niet terug, er is hier genoeg over gezegd, wil je graag meningen van anderen of in het algemeen, bij teruglezen vind je veel, ik doe het ook weleens

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei antoon:

 

ik geloof de schrift daarbij ben ik natuurlijk niet alwetend,daarom vertrouw ik ook op de Geest, in de bijbel vinden we de drie- eenheid niet terug, er is hier genoeg over gezegd, wil je graag meningen van anderen of in het algemeen, bij teruglezen vind je veel, ik doe het ook weleens

er staat geschreven dat als je de zoon niet eert, jij de vader ook niet eert. Nu vraag je eert als wat? Wel als God natuurlijk, de vader staat er op de voor de zoon, zoals de zoon opstaat voor de vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Ik eer natuurlijk de zoon, Jezus hij is de bemiddelaar tussen ons en God,daarvoor is hij ook gestorven om als hoge priester die geen eind kent zoals een menselijke hogepriester, te dienen en te bemiddelen. een geschenk van God kan je wel stellen

Door te zeggen dat hij niet gelijk is met de vader eer je hem en de vader niet, oftewel je onteert God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid