Spring naar bijdragen

Fundamentele verschillen tussen de historische Jahsjoea en de christelijke Jezus Christus


Aanbevolen berichten

Voor velen die ervan overtuigd zijn dat de auteurs van Mattheus en Lucas een document met gezegden van Jahsjoea/Jezus hebben gebruikt (doorgaans met 'Q' aangeduid), is het geen uitgemaakte zaak welke gezegden daar onderdeel van hebben uitgemaakt. Noch is iedereen ervan overtuigd dat Q afkomstig is van een historische Jezus/Jahsjoea.

Ik ben van dat laatste wel min of meer overtuigd en mijn Q is gebaseerd op de drie-bronnen theorie, niet op de twee-bronnen theorie.

De historische Jahsjoea die spreekt in Q, onderscheidt zich fundamenteel van de christelijke Jezus Christus doordat hij:

  • geen verbanden suggereert of claimt met zogenaamde profetien in de Joodse heilige geschriften
  • niet of nauwelijks uit Joodse heilige geschriften citeert
  • geen voorspellingen doet over zijn eigen wederkomst of het vellen van een later oordeel over gelovigen of ongelovigen
  • geen voorspellingen doet over een aanstaande kruisdood of zijn eigen lot of toekomst in het algemeen
  • geen genealogie of afstammingsreeks heeft of enige andere informatie heeft over zijn afkomst of herkomst
  • geen religieuze taal bezigt maar enkel zuiver praktische instructies aan zijn discipelen geeft, deels in bewust verhullend taalgebruik wat lastig te ontcijferen is voor buitenstaanders

De toegang tot de christelijke Jezus Christus is vooral via de kruisdood- en opstandingsmythe en de religieuze beloften die daaraan gekoppeld worden, terwijl de toegang tot de historische Jahsjoea vooral loopt via zijn (echt historische) levenswandel en zijn (authentieke) instructies aan de discipelen.

De historische Jahsjoea is nog verbonden met de trans-religieuze of a-religieuze spirituele hoofdstroom, terwijl de christelijke Jezus Christus dat veel minder is en meer op een zijspoor terecht gekomen is.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei zendeling:

de historische Jahsjoea vooral loopt via zijn (echt historische) levenswandel en zijn (authentieke) instructies aan de discipelen.

De door jou zo geadoreerde Jahsjoea is in het geheel niet historisch, noch authentiek.
Dat kan hij worden, als zijn bestaan wordt aangetoond.
Zulks is tot op heden niet het geval.
Nu kun je natuurlijk wekelijks een nieuw topic openen en daarbij deze figuur tegen beter weten in historisch en authentiek noemen, doch dit veranderd daar niets aan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind ook dat de historische Jahsjoea de Nazareeër wijzer, consistenter en vooral helderder is dan de christelijke Jezus Christus. Het zou best kunnen dat zijn gezicht een beetje leek op de afbeelding in mijn avatar, maar eerlijk gezegd interesseert me dat niet, daar er toch niet veel meer over te zeggen valt dan dat hij een genensamenstelling zal hebben gehad die verband houdt met de groep Joden die destijds in de omgeving van Galilea woonde. De tegenwoordige Joden hebben een veel diversere herkomst, naar het schijnt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Het Christendom en de Islam zijn echte religies met een sektarische inslag (in een soort geloofsbastion alle "buitenstaanders" tot "ongelovigen" bestempelen). De overige godsdienstvormen zijn opener systemen die veel meer dwarsverbanden laten zien en andere systemen niet zien als "ongelovige buitenstaanders", maar juist meer als broeders en zusters die min of meer op dezelfde weg zijn.

De historische Jahsjoea zat meer in dat tweede spoor en zou grote bedenkingen gehad hebben bij de doodlopende zijwegen die Christendom en Islam insloegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid