Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hebreeuws is gewoon de grondtaal van het oude testament.  De naam van God wordt niet uitgesproken (יְהוָֹה). In de plaats leest men adonai (mijn heer). JHWH (de naam van God zonder klinkers) in het Hebreeuws komt van הָיָה (haawaa) en bekent ook: zijn, gebeuren, worden, ...

bron: Biblehub, StudieBijbel NBV.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 318
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ongelovigen ontvangen de Heilige Geest niet .       [3] Omdat ze Gods gerechtigheid niet kennen, proberen ze hun eigen gerechtigheid te laten gelden en verlaten ze zich niet op Gods vrijspraak. 

Ah, komt daar de haat vandaan.

Je schrijft daarbij; ''De genade en de waarheid zijn dóór Jezus Christus gekomen (Johannes 1:17 NBG51), en door niemand anders en het zal ook niet door een ander (kunnen) komen.'' Ik lees in Open

Posted Images

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom? Welke meerwaarde heeft dat ten opzichte van het gewone gebruik van "God" of "Vader"? Ik ben immers van Nederlandse nationaliteit en God verstaat mij vast ook prima in het Nederlands. 

De grondtekst van het Oude Testament is in het Hebreeuws geschreven. Een jaar of 20 geleden voelde ik van binnen een leegte, waarbij ik regelmatig het gevoel had dat ik van eenzaamheid wegkwijnde. Ik was toen aangesloten bij een Evangelische Gemeente, waar er ook een broeder zat die bekend was met het Hebreeuws. Op een dag zei ik tegen die broeder zoiets van: "Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort.".  Die broeder zei toen tegen mij, dat waar je in de Nederlandse Bijbel "Heere" leest, dat daar in het Hebreeuws "JHWH" geschreven staat, dat wordt uitgesproken als "Jahweh". Ook gaf hij uitleg over Exodus 3, dat God Zich aan Mozes openbaarde. Toen ik aan het einde van die dag thuis kwam en ik in de eenzaamheid wegkwijnde, begon ik te overpeinzen: "JHWH, Jahweh". Vervolgens werd die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer. Het werd voor mij een onvergetelijke ervaring. Dat werd ook mijn motief om me te gaan verdiepen in het Hebreeuws.

In het Klassiek Hebreeuws wordt de Naam van God "JHWH" (יהוה) uitgesproken als Jahawah en betekent het "Hij is" en "Hij Bestaat". Persoonlijk ervaar ik de Naam van God "JHWH" (יהוה) in het Hebreeuws als concreet en dat er geestelijk leven verbonden is met Zijn Naam. Met de naam God of Heere heb ik geen bijzondere ervaring.
Wat in de Nederlandse bijbel vertaald is als "God", daar staat in modern Hebreeuws uitgedrukt "Elohim", wat God in meervoud betekent. En in sommige Bijbelteksten lezen we "Heere God", terwijl er in het (modern) Hebreeuws Jahweh Elohim geschreven staat.
Persoonlijk ervaar ik het kennen van God bij Zijn Verbondsnaam, dat het gebed en aanbidding een stuk concreter en aangenamer maakt. Omdat ik geen voldoening ervoer bij de standaard Bijbelvertalingen, had ik een motief om verder te graven en vond ik voldoening met Hebreeuws.

Dat God wordt aangeroepen met "Heere" is afgeleid van Griekse woord "Kurios" en is afkomstig uit de Septuaginta, https://en.wikipedia.org/wiki/Kyrios. Kurios kan vertaald worden als Heer en/of meester.
De Hebreewse lettercombinatie "JHWH" (יהוה) is de Verbondsnaam van God zoals Hij zich openbaarde aan Mozes (Exodus 3). יהוה (JHWH) betekent in het Hebreews "Hij Is" en "Hij Bestaat". In Exodus 3:14 zei God tegen Mozes: "Ik ben Die Ik Ben." en gaf Hij Mozes de opdracht om aan de Israëlieten te zeggen: "Ik ben heeft me naar u toegezonden.". In Exodus 3:15 geeft God aan dat "JHWH" (יהוה) zijn naam voor eeuwig is en dat Zijn naam ter gedachtenis is aan alle generaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort. ik in de eenzaamheid wegkwijnde...die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer. Het werd voor mij een onvergetelijke ervaring.

Waarom doet God toch zo vreemd bij jou?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Hebreeuws is gewoon de grondtaal van het oude testament.  De naam van God wordt niet uitgesproken (יְהוָֹה). In de plaats leest men adonai (mijn heer). JHWH (de naam van God zonder klinkers) in het Hebreeuws komt van הָיָה (haawaa) en bekent ook: zijn, gebeuren, worden, ...

bron: Biblehub, StudieBijbel NBV.

Hayah (הָיָה) komt niet overeen met God's naam יהוה.
Je hebt je vergist dat JHWH (de naam van God zonder klinkers) in het Hebreeuws komt van הָיָה (haawaa). Je legt de nadruk op klanken, terwijl het in het Hebreeuws ten eerste gaat om de geschreven tekst en de klank ofwel het dialect een bijzaak is. Bovendien heb je je bij הָיָה (haawaa) op de jod (יָ) verkeken alsof het een waw/vav (ו) zou zijn. In de bijbel staat nergens aangegeven waar JHWH (יְהוָֹה) Zijn naam uit voortgekomen is. Je lijkt wel aan het sjoemelen met God's Naam in het Hebreeuws.
Gij zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt (Exodus 20:7).

Het principe om God's naam יְהוָֹה niet uit te spreken is een gebod van mensen. Er staat nergens in de Bijbel dat God's naam (יְהוָֹה) niet mag worden uitgesproken. De mens ziet wat voor ogen is, maar God ziet het hart. Jezus heeft ervoor gewaarschuwd dat; velen zullen komen in Zijn Naam en zullen zeggen dat zij de Messias zijn; en ze zullen velen misleiden (Mattheüs 24:5).

De naam Adonai komt uit het Joodse geloof, waar men niet geloofd in de Heere Jezus Christus. Het zijn de ongerechtigheden die scheiding brengen tussen God en de Mens (Jesaja 59:2). Aangezien de Joden Jezus Christus hebben verworpen, is er nog steeds een scheiding tussen hun en God (יְהוָֹה).

Jezus Christus is De Weg, De Waarheid en Het Leven. Niemand komt tot God (יְהוָֹה) de Vader dan dóór Jezus Christus (Johannes 14:6).
In Exodus 3:15 geeft God aan dat "JHWH" (יהוה) zijn naam voor eeuwig is en dat Zijn naam ter gedachtenis is aan alle generaties.

De Joden geloven niet in de God-Drieënheid. JHWH is de God-Drieënheid van Vader, Zoon en Heilige Geest.
In het Hebreeuwse Nieuwe Testament is er een onderscheid tussen Jezus Christus als Elohim (אלהים) en God de Vader als HaElohim (האלהים). Lees Johannes 1 maar in het Hebreeuws, http://sarshalom.us/resources/scripture/asv/html/john.html.

In Genesis 2:9 kun je in het Hebreeuws je lezen over JHWH Elohim en het gaat over Jezus Die er in het begin al was en door Wie alle dingen tot hun bestaan gekomen zijn, http://sarshalom.us/resources/scripture/asv/html/genesis.html#2.
Jezus Christus is het Woord, Die er in het begin als was en door Wie alle dingen die bestaan tot hun bestaan gekomen zijn. Zonder Jezus Christus is er niets dat bestaat tot zijn bestaan gekomen. (Joh 1:1-3)

Onze God JHWH (יְהוָֹה) is goed en mild om te vergeven en rijk aan goedertierenheid voor allen die Hem aanroepen (Psalm 86:5), http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt2686.htm. Het is een bijbels principe om onze God JHWH (יְהוָֹה).

Geloofd en geprezen en zij onze God JHWH (יְהוָֹה); de God van Abraham, Isaak en Jacob.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom doet God toch zo vreemd bij jou?

 

Zou het voor jou vreemd zijn als je een Christen zou tegenkomen die dag en nacht God aanroept? (Lucas 18:7)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je hebt je vergist dat JHWH (de naam van God zonder klinkers) in het Hebreeuws komt van הָיָה (haawaa)

op het punt van de uitspraak heb je gelijk, het is haajaa. Het afgeleide werkwoord is wel correct.

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Ricky Tjin:

Op een dag zei ik tegen die broeder zoiets van: "Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort.".  Die broeder zei toen tegen mij, dat waar je in de Nederlandse Bijbel "Heere" leest, dat daar in het Hebreeuws "JHWH" geschreven staat, dat wordt uitgesproken als "Jahweh". Ook gaf hij uitleg over Exodus 3, dat God Zich aan Mozes openbaarde. Toen ik aan het einde van die dag thuis kwam en ik in de eenzaamheid wegkwijnde, begon ik te overpeinzen: "JHWH, Jahweh". Vervolgens werd die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer. 

Werkt het ook met "El"? Want dat is de god waar Jhwh op zijn beurt weer van is afgeleid. Genesis 33:20, El is de god van Israel.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Ricky Tjin:

Zou het voor jou vreemd zijn als je een Christen zou tegenkomen die dag en nacht God aanroept? (Lucas 18:7)

Nee, maar ik krab mij wel even achter de oren als een Nederlander dat steeds maar in het Hebreeuws doet en van het geloven in God een grote emotionele toestand maakt. Het gaat er niet om God te ervaren maar Hem te geloven. En gelukkig kan men dat ook als men zich eens wat minder lekker voelt. Ook mag men zeker weten dat God luistert naar je gebed, in welke taal deze ook wordt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Ricky Tjin:

In Genesis 2:9 kun je in het Hebreeuws je lezen over JHWH Elohim en het gaat over Jezus Die er in het begin al was en door Wie alle dingen tot hun bestaan gekomen zijn, http://sarshalom.us/resources/scripture/asv/html/genesis.html#2.
Jezus Christus is het Woord, Die er in het begin als was en door Wie alle dingen die bestaan tot hun bestaan gekomen zijn. Zonder Jezus Christus is er niets dat bestaat tot zijn bestaan gekomen. (Joh 1:1-3)

Maar wat ik mij afvraag bij deze opmerkingen altijd, over Jezus is het Woord, of Jezus Christus is het Woord..beseft de mens die dit schrijft dan ook dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?
Dat lees ik eigenlijk nooit in de reacties over Hem, over God, over de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Temeer omdat vers 4 alweer niet wordt meegenomen in Joh. 1 vers 1-3, wat een diep inzicht geeft juist over 1-3..in relatie met de mens die tot het geloof komt. Hem bewust wordt, het Licht en Leven in ons als de goddelijke natuur, wat noodzakelijk tot ontwikkeling moet komen door het werk van en in ''de Verlosser'', de Ziel, de uit God geborene.

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

En dan;

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Dat is; tot Dat wat uit Hem is. Daarover kan je diep mediteren.. :-) 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, maar ik krab mij wel even achter de oren als een Nederlander dat steeds maar in het Hebreeuws doet en van het geloven in God een grote emotionele toestand maakt. Het gaat er niet om God te ervaren maar Hem te geloven. En gelukkig kan men dat ook als men zich eens wat minder lekker voelt. Ook mag men zeker weten dat God luistert naar je gebed, in welke taal deze ook wordt gedaan.

Even wat persoonlijke achtergrond informatie
Ik ben in Suriname geboren en ik ben opgegroeid in een disfunctioneel gezin; mijn vader was toegeeflijk en onderdanig aan mijn moeder, terwijl mijn moeder zich narcistisch en autoritair controlerend gedroeg. Mijn moeder schoot enorm tekort in empathie en genegenheid.
in 1986 immigreerde ik samen met mijn moeder naar Nederland en splitste mijn gezin van herkomst zich in 2 disfunctionele eenoudergezinnen, waarbij ik het alleen mijn moeder moest doen, zonder de andere gezinsleden. Ik werd vanaf mijn jonge kinderjaren tot na mijn jongvolwassenheid structureel blootgesteld aan complexe trauma's. Mijn moeder stelde naar mij geen realistische grenzen. Ik werd door mijn moeder in kinderinternaten geplaatst, waarbij ik verschillende keren noodgedwongen werd onthecht en ik vervreemd raakte. Na 2003 heb ik verschillende keren hulp gezocht bij de GGZ, waarbij ze mij een etiket trachten op te plakken en ze in de GGZ geen acht sloegen op de complexe trauma's die ik heb meegemaakt.
Ik heb heel wat psychotrauma's (wonden op mijn ziel) opgelopen en ik ben geen doorsnee Christen. Ik heb meer van God's genade nodig dan doorsnee Christen. Persoonlijk ervaar ik weinig voldoening met de standaarden die in de kerken of Christelijke Gemeenten van toepassing zijn. Voor mij is het genade dat ik met het (Klassiek) Hebreeuws voldoening gevonden heb. Hebreeuws wordt door sommigen ook erkent als de hemelse taal van God en als de meest krachtige priesterlijke taal.

Na 2002 heb ik regelmatig last gehad van zelfmoordneigingen.  Op een gegeven moment werd ik, in de Evangelische Gemeente waar ik toen zat, gewezen op het boek "Overwinning over de duisternis" van Neil T. Anderson. Het was voor mij een belangrijke schakel in de leerfase om mijn identiteit in Christus Jezus te begrijpen. In dat boek is er een reeks van Bijbelteksten die in een persoonlijke context (de ik-vorm) zijn neergezet, om erop te mediteren. Dat heeft mij enorm geholpen om mezelf als Christen te zien in het licht van de Bijbel, onlangs al het lijden dat ik heb meegemaakt en de psychotrauma's waar ik nog mee zit. Het heeft mij geholpen om mijn leven te accepteren en daarbij God als Schepper te respecteren. Het lofprijzen van God als Persoon, voor Wie Hij is overeenkomstig Zijn Woord, waarbij ik Zijn Naam aanroep in Klassiek Hebreeuws, werkt voor mij bevrijdend en ontlastend.

Op dat concept van Bijbelteksten in een persoonlijke context (de ik-vorm) heb ik voortgeborduurd en ben ik de Bijbel (het Woord van God) centraal gaan stellen in mijn leven. Je zult vast wel gemerkt hebben dat aan mijn discussiepunten vaak koppel zijn aan Bijbelteksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Ik heb meer van God's genade nodig dan doorsnee Christen.

Genade is een gunst verleent door God waardoor jij niet je verdiende straf, maar juist het eeuwig leven krijgt. Wat je stelt klinkt mij heel vreemd in de oren want er is niks meer dan eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Maar wat ik mij afvraag bij deze opmerkingen altijd, over Jezus is het Woord, of Jezus Christus is het Woord..beseft de mens die dit schrijft dan ook dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?

Jezus Christus is Degene Die neergedaald is en Hij is ook Degene Die is opgevaren, ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen (Efeze 4:10).
Jezus Christus is het Woord dat Vlees geworden is (Johannes 1:14). Jezus Christus is God de Zoon, Die incarneerde en de gedaante van een mens heeft aangenomen, om de schriften der profeten te vervullen.

Claimde Jezus God te zijn?

God de Vader heeft het oordeel gegeven aan de Zoon, Jezus Christus. Wie Jezus Christus als de Zoon van God niet eert, die eert ook God de Vader niet (Johannes 5:22-23).

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Genade is een gunst verleent door God waardoor jij niet je verdiende straf, maar juist het eeuwig leven krijgt. Wat je stelt klinkt mij heel vreemd in de oren want er is niks meer dan eeuwig leven.

Volgens jou klinkt wat ik stel vreemd in de oren en is er niets meer dan eeuwig leven. Dat is je eigen opvatting en het komt niet overeen met de Bijbel. En als je het wel Bijbels kan onderbouwen, dan zie ik die bijbeltekst(en) voor die onderbouwing tegemoet.

We hoeven het niet met elkaar eens te zijn. God's woord is de waarheid en bij mij staat God's woord centraal. Het woord dát van God Zijn mond uitgaat zal niet vruchteloos tot Hem terugkeren, maar het zal doen wat Hem behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Hij het zendt (Jesaja 55:11).

Genade is meer dan slechts het eeuwig leven. Er zijn verschillende vormen van genade waarin God kan voorzien.
God is bij machte elke vorm van genade overvloedig te maken in ons, zodat wij in alles te alle tijden al het nodige bezitten, om overvloedig te kunnen zijn in elk goed werk (2 korinthe 9:8).
Petrus riep de Christenen op om te groeien in de genade en kennis van onze Heere en Heiland Jezus Christus (2 petrus 3:18).

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zou je er een paar kunnen noemen?

Je hebt langs de de voorbeelden heen gekeken, in het voorgaande bericht. Als je het voorgaande bericht goed hebt gelezen, dan moet je die voorbeelden zijn tegengekomen.
Genade is meer dan slechts het eeuwig leven. De Griekse Strong G5485, waarvan het woord vertaald is als genade, heeft een brede betekenis in positieve zin. Er zijn verschillende vormen van genade waarin God kan voorzien.

God is bij machte elke vorm van genade overvloedig te maken in ons, zodat wij in alles te alle tijden al het nodige bezitten, om overvloedig te kunnen zijn in elk goed werk (2 Korinthe 9:8). De voorziening in de nodige middelen om goede werken te kunnen doen, is ook een vorm van genade.

Petrus riep de Christenen op om te groeien in de genade en kennis van onze Heere en Heiland Jezus Christus (2 Petrus 3:18). Christenen kunnen groeien in genade, wat weer gepaard gaat met groeien in de kennis van onze Heere en Heiland Jezus Christus.

God heeft ons verlost en heeft ons geroepen met een heilige roeping, naar Zijn Eigen voornemen en genade, die ons in Christus Jezus gegeven is (2 Timotheüs 1:9). Geroepen worden door God voor een bestemming naar Zijn voornemen, is ook een vorm van genade.

Door Jezus Christus hadden Paulus en de gelovigen genade en het apostelschap ontvangen tot geloofsgehoorzaamheid onder alle heidenen, ter wille van Zijn Naam (Romeinen 1:4-5).  Het ontvangen van apostelschap tot geloofsgehoorzaamheid, is ook een vorm van genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je hebt langs de de voorbeelden heen gekeken, in het voorgaande bericht. Als je het voorgaande bericht goed hebt gelezen, dan moet je die voorbeelden zijn tegengekomen.
Genade is meer dan slechts het eeuwig leven. De Griekse Strong G5485, waarvan het woord vertaald is als genade, heeft een brede betekenis in positieve zin. Er zijn verschillende vormen van genade waarin God kan voorzien.

God is bij machte elke vorm van genade overvloedig te maken in ons, zodat wij in alles te alle tijden al het nodige bezitten, om overvloedig te kunnen zijn in elk goed werk (2 Korinthe 9:8). De voorziening in de nodige middelen om goede werken te kunnen doen, is ook een vorm van genade.

Petrus riep de Christenen op om te groeien in de genade en kennis van onze Heere en Heiland Jezus Christus (2 Petrus 3:18). Christenen kunnen groeien in genade, wat weer gepaard gaat met groeien in de kennis van onze Heere en Heiland Jezus Christus.

God heeft ons verlost en heeft ons geroepen met een heilige roeping, naar Zijn Eigen voornemen en genade, die ons in Christus Jezus gegeven is (2 Timotheüs 1:9). Geroepen worden door God voor een bestemming naar Zijn voornemen, is ook een vorm van genade.

Door Jezus Christus hadden Paulus en de gelovigen genade en het apostelschap ontvangen tot geloofsgehoorzaamheid onder alle heidenen, ter wille van Zijn Naam (Romeinen 1:4-5).  Het ontvangen van apostelschap tot geloofsgehoorzaamheid, is ook een vorm van genade.

Ik vermoed dat we het beste onderscheid kunnen maken tussen genade en de gaven die daaruit voortkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2020 om 07:37 zei Dat beloof ik:
Op 7-8-2020 om 00:17 zei Ricky Tjin:

Een jaar of 20 geleden voelde ik van binnen een leegte, waarbij ik regelmatig het gevoel had dat ik van eenzaamheid wegkwijnde. Ik was toen aangesloten bij een Evangelische Gemeente, waar er ook een broeder zat die bekend was met het Hebreeuws. Op een dag zei ik tegen die broeder zoiets van: "Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort.".  Die broeder zei toen tegen mij, dat waar je in de Nederlandse Bijbel "Heere" leest, dat daar in het Hebreeuws "JHWH" geschreven staat, dat wordt uitgesproken als "Jahweh". Ook gaf hij uitleg over Exodus 3, dat God Zich aan Mozes openbaarde. Toen ik aan het einde van die dag thuis kwam en ik in de eenzaamheid wegkwijnde, begon ik te overpeinzen: "JHWH, Jahweh". Vervolgens werd die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer.

Werkt het ook met "El"? Want dat is de god waar Jhwh op zijn beurt weer van is afgeleid. Genesis 33:20, El is de god van Israel.

Jakob Hij richtte een altaar op en gaf het de naam: De God van Israël is God (Genesis 33:18-20 HSV).

De Hebreeuws tekst waarvan 'De God van Israël is God' is afgeleid is: אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, waarvan de transliteratie is:
El Elohey Israel, wat betekent "God is God van Israël". In het Hebreeuws, wordt het hulpwerkwoord 'is' niet gebruikt.

De transliteratie van het Hebreeuwse woord "El" (אֵל)  is "God" of "Heer".
De transliteratie van "El" staat voor god als een eenheid, zoals 'munt' voor een valuta-eenheid staat.
De transliteratie van "El" kan voor elke god worden gebuikt en is incompleet om de God van Israël mee uit te drukken.

Het Hebreeuwse woord "El" (אֵל) wordt altijd in combinatie gebruikt met iets anders zoals bijvoorbeeld:

Abraham plantte een tamarisk in Berseba, en hij riep daar de Naam van de HEERE, de eeuwige God, aan (Genesis 21:33 HSV).
De transliteratie van de Hebreeuwse tekst (יהוה אֵל עוֹלָם) is 'Jahweh El Olam' en betekent: Jahweh de Eeuwige God / Jahweh God voor Eeuwig.

small_02878df5de2b8e76f9a1b042.jpg

De HEERE verscheen aan Abram en zei tegen hem: "Ik ben God, de Almachtige!" (Genesis 17:1 HSV).
De transliteratie van de Hebreeuwse tekst (אֲנִי אֵל שַׁדַּי) is El Shaddai en betekent: Ik ben God Almachtig / Ik God ben Geheel-Toereikend.

mqdefault.jpg

Melchizedek, de koning van Salem, was een priester van God, de Allerhoogste (Genesis 14:18 HSV).
De transliteratie van de Hebreeuwse tekst (אֵל עֶלְיוֹן) is El Elyon en betekent: God de Allerhoogste

514087735_ElElyon.png.608604eeaca309a1cbfd43efce021059.png

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2020 om 09:09 zei thom:

Maar wat ik mij afvraag bij deze opmerkingen altijd, over Jezus is het Woord, of Jezus Christus is het Woord..beseft de mens die dit schrijft dan ook dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?

Om eerlijk te zijn vind ik je zinsconstructie niet zo fijn en ook niet zo duidelijk.
Grammaticaal zou je het wel wat netter mogen construeren, bijvoorbeeld het middelste gedeelte van:  ~ ~ het Woord..beseft ~ ~. Als je in het middelste gedeelte een puntkomma had gebruikt, met een spatie daarna, of het in 2 losse zinnen zou hebben beschreven, dan zou het wat duidelijker zijn geweest.

Om terug te komen op je vraag:
Wat wil je ermee zeggen dat ook Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?
Bij wie leg je die verantwoording? Leg je het bij de mens, bij Jezus Christus of is het een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Ricky Tjin:
Op 7-8-2020 om 09:09 zei thom:

Maar wat ik mij afvraag bij deze opmerkingen altijd, over Jezus is het Woord, of Jezus Christus is het Woord..beseft de mens die dit schrijft dan ook dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?

Om eerlijk te zijn vind ik je zinsconstructie niet zo fijn en ook niet zo duidelijk.

 

Op 7-8-2020 om 09:09 zei thom:

Dat lees ik eigenlijk nooit in de reacties over Hem, over God, over de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Temeer omdat vers 4 alweer niet wordt meegenomen in Joh. 1 vers 1-3, wat een diep inzicht geeft juist over 1-3..in relatie met de mens die tot het geloof komt. Hem bewust wordt, het Licht en Leven in ons als de goddelijke natuur, wat noodzakelijk tot ontwikkeling moet komen door het werk van en in ''de Verlosser'', de Ziel, de uit God geborene.

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

En dan;

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Dat is; tot Dat wat uit Hem is. Daarover kan je diep mediteren.. :-) 


Grammaticaal zou je het wel wat netter mogen construeren, bijvoorbeeld het middelste gedeelte van:  ~ ~ het Woord..beseft ~ ~. Als je in het middelste gedeelte een puntkomma had gebruikt, met een spatie daarna, of het in 2 losse zinnen zou hebben beschreven, dan zou het wat duidelijker zijn geweest.

Om terug te komen op je vraag:
Wat wil je ermee zeggen dat ook Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?
Bij wie leg je die verantwoording? Leg je het bij de mens, bij Jezus Christus of is het een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus?

Om terug te komen op je vraag:

Wat wil je ermee zeggen dat ook Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?

Ik wil ermee zeggen, dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen.

Bij wie leg je die verantwoording? Leg je het bij de mens, bij Jezus Christus of is het een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus?

Het is een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus. Sterker nog; het geloof IS van Jezus Christus, schrijf ik wel eens.
Wat ''tot geloof komt'', is uit God. 
De gelovige is dan de mens, die zich Dat nieuwe Leven bewust is geworden in zichzelf; een Andere natuur gaat zich ermee bemoeien, ''wat moet groeien terwijl de mens zelf kleiner moet worden.''

De teksten van de Drie-Eenheid, gaan over Hij in ons. Hoe anders?

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2020 om 07:39 zei Kaasjeskruid:
Op 7-8-2020 om 00:17 zei Ricky Tjin:

Een jaar of 20 geleden voelde ik van binnen een leegte, waarbij ik regelmatig het gevoel had dat ik van eenzaamheid wegkwijnde. Ik was toen aangesloten bij een Evangelische Gemeente, waar er ook een broeder zat die bekend was met het Hebreeuws. Op een dag zei ik tegen die broeder zoiets van: "Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort.".  Die broeder zei toen tegen mij, dat waar je in de Nederlandse Bijbel "Heere" leest, dat daar in het Hebreeuws "JHWH" geschreven staat, dat wordt uitgesproken als "Jahweh". Ook gaf hij uitleg over Exodus 3, dat God Zich aan Mozes openbaarde. Toen ik aan het einde van die dag thuis kwam en ik in de eenzaamheid wegkwijnde, begon ik te overpeinzen: "JHWH, Jahweh". Vervolgens werd die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer. Het werd voor mij een onvergetelijke ervaring. Dat werd ook mijn motief om me te gaan verdiepen in het Hebreeuws.

Op 7-8-2020 om 00:33 zei Kaasjeskruid:

Waarom doet God toch zo vreemd bij jou?

Op 7-8-2020 om 01:41 zei Ricky Tjin:

Zou het voor jou vreemd zijn als je een Christen zou tegenkomen die dag en nacht God aanroept? (Lucas 18:7)

Nee, maar ik krab mij wel even achter de oren als een Nederlander dat steeds maar in het Hebreeuws doet en van het geloven in God een grote emotionele toestand maakt. Het gaat er niet om God te ervaren maar Hem te geloven. En gelukkig kan men dat ook als men zich eens wat minder lekker voelt. Ook mag men zeker weten dat God luistert naar je gebed, in welke taal deze ook wordt gedaan..

Het gaat volgens jou niet om God te ervaren, maar om Hem te geloven. Dat komt ongenuanceerd en eenzijdig over.

Er zijn verschillende mensen op dit forum. Ik ben wel benieuwd wat voor soort gelovige je bent.
Je kunt daarvoor de peiling invullen bij de topic "Wat geloof jij - Godsdienst en spiritualiteit".
Voel je vrij in je keuze of je aan die peiling deelneemt. Ik zie er met belangstelling naar uit. ?

Wat zegt de Bijbel over het geloof en neem je de Bijbel echt serieus?

Zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood (Jakobus 2:26 HSV).
Het gaat dus niet om geloof zonder een manifestatie/uitwerking/resultaat.

Jezus Christus zei nadrukkelijk dat wie in Hem gelooft, dat hij/zij ook de werken zou/zal doen die Hij gedaan heeft (Johannes 14:12 HSV).

Stefanus was vol van geloof en kracht; hij deed wonderen en grote tekenen onder het volk (Handelingen 6:8 HSV).

Het spreken en de prediking van Paulus bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht, opdat het geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God (1 Korinthe 2:4-5 HSV).

Paulus en Timotheüs hielden niet op voor de gelovigen te bidden en te smeken dat zij vervuld mochten worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat hun wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God, terwijl zij met alle kracht bekrachtigd werden, overeenkomstig de sterkte van Zijn heerlijkheid, om met blijdschap in alles te volharden en geduld te oefenen (Kolossenzen 1:9-11 HSV).
 

Yahawah Shalawam la'ka (יהוה שלום לך) / Ik wens je de vrede toe van Yahawah

45 minuten geleden zei thom:

Om terug te komen op je vraag:

Wat wil je ermee zeggen dat ook Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen?

Ik wil ermee zeggen, dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen.

Bij wie leg je die verantwoording? Leg je het bij de mens, bij Jezus Christus of is het een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus?

Het is een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus. Sterker nog; het geloof IS van Jezus Christus, schrijf ik wel eens.
Wat ''tot geloof komt'', is uit God. 
De gelovige is dan de mens, die zich Dat nieuwe Leven bewust is geworden in zichzelf; een Andere natuur gaat zich ermee bemoeien, ''wat moet groeien terwijl de mens zelf kleiner moet worden.''

De teksten van de Drie-Eenheid, gaan over Hij in ons. Hoe anders?

Op welke Bijbelteksten baseer je het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Ik wil ermee zeggen, dat Jezus Christus in de mens zelf tot ontwikkeling moet komen.

Het is een samenspel tussen de gelovige en Jezus Christus. Sterker nog; het geloof IS van Jezus Christus, schrijf ik wel eens.
Wat ''tot geloof komt'', is uit God. 
De gelovige is dan de mens, die zich Dat nieuwe Leven bewust is geworden in zichzelf; een Andere natuur gaat zich ermee bemoeien, ''wat moet groeien terwijl de mens zelf kleiner moet worden.''

De teksten van de Drie-Eenheid, gaan over Hij in ons. Hoe anders?

 

De eerste Opstanding in de mens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-8-2020 om 08:17 zei Dat beloof ik:
Op 7-8-2020 om 07:39 zei Kaasjeskruid:
Op 7-8-2020 om 00:17 zei Ricky Tjin:

Een jaar of 20 geleden voelde ik van binnen een leegte, waarbij ik regelmatig het gevoel had dat ik van eenzaamheid wegkwijnde. Ik was toen aangesloten bij een Evangelische Gemeente, waar er ook een broeder zat die bekend was met het Hebreeuws. Op een dag zei ik tegen die broeder zoiets van: "Ik roep God aan en ik roep de Heere aan, maar ik ervaar niet dat mijn gebeden worden verhoort.".  Die broeder zei toen tegen mij, dat waar je in de Nederlandse Bijbel "Heere" leest, dat daar in het Hebreeuws "JHWH" geschreven staat, dat wordt uitgesproken als "Jahweh". Ook gaf hij uitleg over Exodus 3, dat God Zich aan Mozes openbaarde. Toen ik aan het einde van die dag thuis kwam en ik in de eenzaamheid wegkwijnde, begon ik te overpeinzen: "JHWH, Jahweh". Vervolgens werd die leegte direct opgevuld door God en stopte het wegkwijnen. Steeds als ik in mijn binnenste een leegte ervoer en ik "JHWH, Jahweh" begon te overpeinzen en te koestern werd die leegte meteen door God opgevuld, waarbij ik een bovennatuurlijke vrede ervoer. Het werd voor mij een onvergetelijke ervaring. Dat werd ook mijn motief om me te gaan verdiepen in het Hebreeuws.

Op 7-8-2020 om 00:33 zei Kaasjeskruid:

Waarom doet God toch zo vreemd bij jou?

Op 7-8-2020 om 01:41 zei Ricky Tjin:

Zou het voor jou vreemd zijn als je een Christen zou tegenkomen die dag en nacht God aanroept? (Lucas 18:7)

Nee, maar ik krab mij wel even achter de oren als een Nederlander dat steeds maar in het Hebreeuws doet en van het geloven in God een grote emotionele toestand maakt. Het gaat er niet om God te ervaren maar Hem te geloven. En gelukkig kan men dat ook als men zich eens wat minder lekker voelt. Ook mag men zeker weten dat God luistert naar je gebed, in welke taal deze ook wordt gedaan..

Natuurlijk wel. Zo iemand hoort thuis in een inrichting.

Daarom moet het leven van de gelovigen, die God dag en nacht aanroepen, ook gepaard gaan met God's kracht en heerlijkheid.

Zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood (Jakobus 2:26 HSV).
Het gaat dus niet om geloof zonder een manifestatie/uitwerking/resultaat. 

Jezus Christus zei nadrukkelijk dat wie in Hem gelooft, dat hij/zij ook de werken zou/zal doen die Hij gedaan heeft (Johannes 14:12 HSV).

Stefanus was vol van geloof en kracht; hij deed wonderen en grote tekenen onder het volk (Handelingen 6:8 HSV).

Het spreken en de prediking van Paulus bestonden niet in overtuigende woorden van menselijke wijsheid, maar in het betonen van geest en kracht, opdat het geloof niet zou bestaan in wijsheid van mensen, maar in kracht van God (1 Korinthe 2:4-5 HSV).

Paulus en Timotheüs hielden niet op voor de gelovigen te bidden en te smeken dat zij vervuld mochten worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat hun wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God, terwijl zij met alle kracht bekrachtigd werden, overeenkomstig de sterkte van Zijn heerlijkheid, om met blijdschap in alles te volharden en geduld te oefenen (Kolossenzen 1:9-11 HSV).

Allen die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt (2 Korinthe 3:18 HSV).

Door de Heere Zijn Goddelijke kracht ons alles geschonken, wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem ons geroepen heeft tot heerlijkheid en Zijn deugd (2 PETRUS 1:3 SV-RJ)

2-peter-1-3.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:
2 uur geleden zei thom:

De teksten van de Drie-Eenheid, gaan over Hij in ons. Hoe anders?

Op welke Bijbelteksten baseer je het?

Die jij zo mooi vond, in relatie met en reactie op je vraag over bijbelteksten waaruit de Drie-eenheid op-popt.

En voor de rest, elke tekst die ik plaats of geplaatst heb, gaat hierover; Ik in hen en Gij in Mij, opdat zij één zijn.

1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het gaat volgens jou niet om God te ervaren, maar om Hem te geloven.

Precies.

Wat God ervaren kan, is uit God. Niets van jou of mij bij. Net als het geloof van Jezus Christus; geloven in-> door het geloof van.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Wat zegt de Bijbel over het geloof en neem je de Bijbel echt serieus?

Rom. 3

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid