Spring naar bijdragen

De verstrooide kudde


Aanbevolen berichten

Na de dood van de profeten. Nu ook de herder. God houdt niet op met zijn loutering. Gelukkig kent het nieuwe testament een oplossing. De liefde:

     [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. Joh.21.

Ook geeft God aan het einde van Zach. 13:7-9 een zekere hoop. "Ik zal antwoorden en zeggen: 'Dit is mijn volk'."

Welke mensen hebben vandaag de dag het meeste leiding nodig?

Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat moeten we doen met mensen die de kudde van God verstrooien?

Wee de herders, die de schapen Mijner weide ombrengen en verstrooien! spreekt de HEERE. Daarom zegt de HEERE, de God Israëls, alzo van de herders, die Mijn volk weiden: Gij hebt Mijn schapen verstrooid, en hebt ze verdreven, en hebt ze niet bezocht; ziet, Ik zal over u bezoeken de boosheid van uw handelingen, spreekt de HEERE

Zo zegt de HEERE der heerscharen: Hoort niet naar de woorden der profeten, die u profeteren; zij maken u ijdel; zij spreken het gezicht van hun hart, niet uit de mond des HEEREN. Zij zeggen steeds tot hen, die Mij lasteren: De HEERE heeft het gesproken, gij zult vrede hebben; en tot al wie naar het goeddunken van zijn hart wandelt, zeggen zij: U zal geen kwaad overkomen.

Ik heb gehoord, wat de profeten zeggen, die in Mijn Naam leugen profeteren, zeggende: Ik heb gedroomd, ik heb gedroomd. Hoe lang? Is er dan een droom in het hart der profeten, die de leugen profeteren? Ja, het zijn profeten van de bedriegerij van hun hart. Die daar denken om Mijn volk Mijn Naam te doen vergeten, door hun dromen, die zij, een ieder zijn naaste, vertellen; zoals hun vaderen Mijn Naam vergeten hebben door Baäl.

Daarom, ziet, Ik wil aan de profeten, spreekt de HEERE, die Mijn woorden stelen, een ieder van zijn naaste; Ziet, Ik wil aan de profeten, spreekt de HEERE, die hun tong nemen, en spreken: Hij heeft het gesproken; Ziet, Ik wil aan hen, die valse dromen profeteren, spreekt de HEERE, en die vertellen, en Mijn volk verleiden met hun leugens en met hun lichtvaardigheid; daar Ik hen niet gezonden, en hun niets bevolen heb, en zij dit volk gans geen nut doen, spreekt de HEERE.

Jeremia 23:1-2,16-17, 25-27, 30-32, SV

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Na de dood van de profeten. Nu ook de herder. God houdt niet op met zijn loutering. Gelukkig kent het nieuwe testament een oplossing. De liefde:

1. Welke mensen hebben vandaag de dag het meeste leiding nodig?

2. Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

1. Alle mensen hebben het meeste leiding nodig, niemand is goed geen een. Door geloof in Jezus Christus ontvangen we deze leiding.

2. Wanneer mogelijk door te vertellen over het evangelie van Jezus Christus. Dit te doen in lijn met Galaten 5:22.

Galaten 5:22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

bewerkt door Wesley
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:
5 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

Uitzoeken hoe het komt dat ze verstrooid zijn, en dan die oorzaak weg nemen.

In principe juist.
De oorzaak is de begeerte. En vanuit de begeerte de angst. En door de angst verlies van wat men meent te bezitten,  de heb-zucht door de begeerte, en daarmee de angst voor dood waarbij we alles verliezen wat we menen te hebben.
Verstrooid als doelloos. 
De oplossing is het vinden van onze oorsprong, het thuis.
Maar ja, dat heeft nogal wat voeten in de aarde.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:
37 minuten geleden zei Dat beloof ik:
5 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

Uitzoeken hoe het komt dat ze verstrooid zijn, en dan die oorzaak weg nemen.

In principe juist.
De oorzaak is de begeerte.

Ik denk dat de oorzaak bij elke verstrooid persoon anders is.
Neem nou iemand met Alzheimer. Dat komt niet door begeerte hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

D

6 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Na de dood van de profeten. Nu ook de herder. God houdt niet op met zijn loutering. Gelukkig kent het nieuwe testament een oplossing. De liefde:

     [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. Joh.21.

Ook geeft God aan het einde van Zach. 13:7-9 een zekere hoop. "Ik zal antwoorden en zeggen: 'Dit is mijn volk'."

Welke mensen hebben vandaag de dag het meeste leiding nodig?

Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

Vraag ook; wat doen we met mensen die ons mee naar de ondergang willen trekken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het is uiteindelijk ieder mens zijn eigen verantwoordelijkheid om waarheid van onwaarheid te onderscheiden.

Ok, maar bekijk bv hoe mensen die niet meelopen sancties of andere gevolgen kunnen ervaren? Iedereen die nog maar een beetje anders is dan de mainstream zal wel ervaren hebben hoe die wereld invloed kan uitoefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ok, maar bekijk bv hoe mensen die niet meelopen sancties of andere gevolgen kunnen ervaren?

Doe er je voordeel mee als christen en laat je geestelijk vormen.

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Iedereen die nog maar een beetje anders is dan de mainstream zal wel ervaren hebben hoe die wereld invloed kan uitoefenen.

Het gaat er niet om hoe iedereen ermee omgaat. Het beste betrek je het op jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Doe er je voordeel mee als christen en laat je geestelijk vormen.

Het gaat er niet om hoe iedereen ermee omgaat. Het beste betrek je het op jezelf.

Dat is goed advies ja... En hoe verkondig je dan het Woord aan dierbaren die reeds werelds worden?

Je begrijpt, als ik een “kudde” ga “leiden” dat ik dat niet zo politiek correct zal doen he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is goed advies ja... En hoe verkondig je dan het Woord aan dierbaren die reeds werelds worden?

Je begrijpt, als ik een “kudde” ga “leiden” dat ik dat niet zo politiek correct zal doen he?

Zo bijvoorbeeld. Radicaal. Geweldloos maar met goddelijke kracht die veel verder reikt dan geweld. Het is niet gemakkelijk en God roept ons niet allemaal om precies hetzelfde te doen. Het begint met een stille omgang met God. Als we Hem vragen ons te helpen en te leiden mogen we geloven dat Hij dat doet. God lijkt het nogal leuk te vinden als we ons vertrouwen radicaal op Hem stellen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Zo bijvoorbeeld. Radicaal. Geweldloos maar met goddelijke kracht die veel verder reikt dan geweld. Het is niet gemakkelijk en God roept ons niet allemaal om precies hetzelfde te doen. Het begint met een stille omgang met God. Als we Hem vragen ons te helpen en te leiden mogen we geloven dat Hij dat doet. God lijkt het nogal leuk te vinden als we ons vertrouwen radicaal op Hem stellen.

Radicaal geweldloos uiteraard. Maar radicaal an sich? Dat werkt hier niet! Er spelen serieuze invloeden op de “verloren kudde” waar ik als gelovige machteloos tegen blijk te staan.

Door mijn gebeden weet ik dat God ze hoort, ik bid veel tot Hem. Maar er zijn situaties waar ik niet blijk in door te dringen. De invloed van genderideologie nam over, black lives matters, ...

Mensen laten zich gewoon blindelings leiden zonder zich vragen te stellen. En als je ze tot kritisch denken aanspoort zijn ze daar veelal te lui voor of nemen ze het eerste beste google resultaat aan als unaniem antwoord. 

Als ik mensen over de invloed van muziek vertel en alle verborgen occulte symbolen kijken ze me vreemd aan. Als ik vraag wetenschap van pseudowetenschap te scheiden in de klassen ben ik een fundamentalist, vraag ik bepaalde ideologieen niet aan te leren ben ik xenofoob of homofoob....  Is het dan niet ergens mijn fout omdat ik geleerd heb dat ze altijd goed hun best op school moeten doen? Daar het onderwijs luciferiaans ontwikkeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Radicaal geweldloos uiteraard. Maar radicaal an sich? Dat werkt hier niet! Er spelen serieuze invloeden op de “verloren kudde” waar ik als gelovige machteloos tegen blijk te staan.

Door mijn gebeden weet ik dat God ze hoort, ik bid veel tot Hem. Maar er zijn situaties waar ik niet blijk in door te dringen. De invloed van genderideologie nam over, black lives matters, ...

Mensen laten zich gewoon blindelings leiden zonder zich vragen te stellen. En als je ze tot kritisch denken aanspoort zijn ze daar veelal te lui voor of nemen ze het eerste beste google resultaat aan als unaniem antwoord. 

Als ik mensen over de invloed van muziek vertel en alle verborgen occulte symbolen kijken ze me vreemd aan. Als ik vraag wetenschap van pseudowetenschap te scheiden in de klassen ben ik een fundamentalist, vraag ik bepaalde ideologieen niet aan te leren ben ik xenofoob of homofoob....  Is het dan niet ergens mijn fout omdat ik geleerd heb dat ze altijd goed hun best op school moeten doen? Daar het onderwijs luciferiaans ontwikkeld?

Ik ben het grotendeels met je eens. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat het zuivere evangelie (de blijde boodschap) nog even krachtig is als dat ooit geweest is. Het is helaas zo dat de meeste mensen in onze omgeving daar niets meer van willen weten. Dan schudden we het stof van onze voeten en wenden ons tot de armen, de zieken, gevangenen en verslagenen. Er blijven altijd mensen over die nog bereikbaar zijn. Het wordt wel steeds donkerder. "Werkt dan zolang het nog licht is." Als de kerken aan zeggingskracht verliezen komt dat m.i. omdat ze zich teveel willen aanpassen aan de tijdsgeest. Het evangelie is alleen maar krachtig als het radicaal is. "God heeft de wereld zo liefgehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe." En indien je je onbegrepen en vervolgd of onterecht aangevallen voelt, weet dan dat je niet boven jouw Meester staat. Die werd ook zonder reden gehaat en gedood. Maar Hij werd ook weer levend en dat staat ons ook te wachten. Met andere woorden: Houdt moed. Blijf standvastig. Vertrouw op de Schepper voor de volle honderd procent. Niet voor vijftig, zeventig of zelf negentig procent maar voor honderd procent. Voor minder werkt het niet. Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Voor honderd procent werkt gewoon het gemakkelijkste. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Willempie:

Ik ben het grotendeels met je eens. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat het zuivere evangelie (de blijde boodschap) nog even krachtig is als dat ooit geweest is. Het is helaas zo dat de meeste mensen in onze omgeving daar niets meer van willen weten. Dan schudden we het stof van onze voeten en wenden ons tot de armen, de zieken, gevangenen en verslagenen. Er blijven altijd mensen over die nog bereikbaar zijn. Het wordt wel steeds donkerder. "Werkt dan zolang het nog licht is." Als de kerken aan zeggingskracht verliezen komt dat m.i. omdat ze zich teveel willen aanpassen aan de tijdsgeest. Het evangelie is alleen maar krachtig als het radicaal is. "God heeft de wereld zo liefgehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe." En indien je je onbegrepen en vervolgd of onterecht aangevallen voelt, weet dan dat je niet boven jouw Meester staat. Die werd ook zonder reden gehaat en gedood. Maar Hij werd ook weer levend en dat staat ons ook te wachten. Met andere woorden: Houdt moed. Blijf standvastig. Vertrouw op de Schepper voor de volle honderd procent. Niet voor vijftig, zeventig of zelf negentig procent maar voor honderd procent. Voor minder werkt het niet. Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Voor honderd procent werkt gewoon het gemakkelijkste. 

Ik vind het toch een enorme tweestrijd. Gelovig opvoeden, niet gelovig opvoeden. Daar schud je niet zomaar het stof van de schoenen. Ik heb die waarden altijd subtiel wensen mee te geven. Maar de Kabaal is zo subtiel niet. Die overspoelt met informatie en geeft iedereen gelijk tot ze dan verdeeld tegen elkaar staan.

Wat is standvastigheid? Niet veranderen.... Maar hoe ver moeten we dit dan trekken? Hoe doen we dat überhaupt subtiel? Lol

Laten we vaccins eens naast de verloren kudde leggen? Of abortus? Of hoe ze bespeeld worden valse schuldgevoelens op te wekken.... van klimaat tot kolonialisme.

(Niet dat ik mezelf hiermee gevonden verklaar)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei thom:

Ik meen dat het Evangelie over de Levende gaat.

Zacharia deelde al mee dat de herder en de profeten ter dood moeten gebracht worden zodat het geloof van de leerlingen op de proef kon gesteld worden.     

 [31] Onderweg zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen mij deze nacht allemaal afvallen, want er staat geschreven: “Ik zal de herder doden, en de schapen van zijn kudde zullen uiteengedreven worden.”  Matt. 26.

     [20] Maar Mozes antwoordde: ‘Wees niet bang, God is gekomen om u op de proef te stellen en u met ontzag voor hem te vervullen, zodat u niet meer zondigt.’  Ex. 20.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei thom:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat de oorzaak bij elke verstrooid persoon anders is.
Neem nou iemand met Alzheimer. Dat komt niet door begeerte hoor.

Ik denk dat je de strekking van het topic niet begrijpt.

Ik begrijp de strekking van de woorden goed. Wellicht zijn ze buiten hun normale betekenis gebruikt en was het beter om wat duidelijker te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik vind het toch een enorme tweestrijd. Gelovig opvoeden, niet gelovig opvoeden. Daar schud je niet zomaar het stof van de schoenen. Ik heb die waarden altijd subtiel wensen mee te geven. Maar de Kabaal is zo subtiel niet. Die overspoelt met informatie en geeft iedereen gelijk tot ze dan verdeeld tegen elkaar staan.

Wat is standvastigheid? Niet veranderen.... Maar hoe ver moeten we dit dan trekken? Hoe doen we dat überhaupt subtiel? Lol

Laten we vaccins eens naast de verloren kudde leggen? Of abortus? Of hoe ze bespeeld worden valse schuldgevoelens op te wekken.... van klimaat tot kolonialisme.

(Niet dat ik mezelf hiermee gevonden verklaar)

 

Het is ook verre van gemakkelijk. Voor mij is het ook een voortdurende strijd. Kinderen zijn ontzettend beïnvloedbaar door de wereld om hen heen maar zijn we dat zelf ook niet? Misschien zijn we wel te subtiel geworden. We willen zo graag aardig zijn tegen iedereen. Ik weet eigenlijk maar één antwoord en dat is: bidden, bidden en nog eens bidden. "Noch door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Heilige Geest zal het geschieden." zegt de Here. Als er één ding is dat ik geleerd heb is dat ik helemaal niets kan uit mezelf, niet eens ademen. Maar hoe meer ik bid en hoe meer tijd ik in stilte met God doorbreng hoe meer ik zie gebeuren om me heen. In een andere draad ging het over (valse) profeten. Wel, de Bijbelse profeten kwamen niet met mooie verhaaltjes maar met ernstige waarschuwingen. Er komt een tijd dat we niet meer kunnen werken, staat er in de Bijbel. Het is nog niet zover maar het wordt wel steeds duisterder. Het wordt steeds meer een kwestie van staande blijven en koppig vasthouden aan wat we hebben. Gelukkig hebben we de Bijbel en kunnen we weten dat na de de climax van de strijd in de hemelse gewesten, die zijn weerslag heeft op deze wereld, de Koning komt. Onherroepelijk. Niemand kan Hem stoppen. Maar daarvoor komen de oordelen over de wereld die we nu zien. Na de nacht komt de ochtend. Maar zelfs in de nacht zien we nog lichtjes. Blijf standvastig en verlies de hoop niet. Zelfs nu stuurt God nog Zijn profeten om ons te waarschuwen. Waarom die waarschuwingen? Omdat Hij ons liefheeft. Hij heeft beloofd ons nooit in de steek te laten en Hij doet wat Hij belooft.

 

En een hedendaagse soort Johannes de Doper. Heeft inmiddels al duizenden mensen tot de Heer geleid en gedoopt. Ter bemoediging!

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-7-2020 om 07:28 zei Wouter Philippaerts:

Na de dood van de profeten. Nu ook de herder. God houdt niet op met zijn loutering. Gelukkig kent het nieuwe testament een oplossing. De liefde:

     [17] en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen. Joh.21.

Ook geeft God aan het einde van Zach. 13:7-9 een zekere hoop. "Ik zal antwoorden en zeggen: 'Dit is mijn volk'."

Welke mensen hebben vandaag de dag het meeste leiding nodig?

Wat moeten we doen om verstrooide mensen te helpen? 

Dat is denk ik een werk van God in ons. In de ontmoeting van mensen is het belangrijk een open boek te zijn. Dingen komen ten sprake en dan wordt het duidelijk waar een bepaalde behoeftevervulling ligt. Ook steun ik graag als het kan goede doelen. Heb het lang niet veel meer kunnen doen door persoonlijke noden, maar dit jaar zag ik weer de mogelijkheid er toe. Dat is wel fijn, om te kunnen delen van je overvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid