Spring naar bijdragen

Hartelijk getuigenis


Aanbevolen berichten

De constructie van de verbondskist wordt opdragen aan Mozes in Ex: 25:10-22. Waar zou God anders met mensen kunnen spreken? "Daar zal ik je ontmoeten, en vanaf die plaats, boven de verzoeningsplaat, tussen de twee cherubs op de ark met de verbondstekst, zal ik met je spreken en je alles zegen wat ik van de Israëlieten verlang." Ex. 25: 22. 

Hoe kan een christen verzoening met mensen én met God verkrijgen?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je waar ik aan dacht toen ik die tekst las? Aan het moment van de doop in de Jordaan, dat moment van; en de engelen kwamen om Hem te dienen.
Wat de ark van het verbond is, is de Christus in de mens, die dan openbaar wordt voor de mens. 

En geen mens kan Hem dragen/ondergaan, dan alleen door de dood/overgave (van het ego, de oude mens). 

Het zijn 2 verschillende naturen, de ene kan niet (geïsoleerd) samen met de Ander, dan dat de 4 (dragers) Hem verheffen, de weg vrij maken.

Het NT beschrijft wat in ons wezen de Exodus inhoudt voor de mens die de Weg gaat, de Weg van het beloofde land, Gods Koninkrijk.

''Waar zou God anders met mensen kunnen spreken''? Door het nieuwe verbond; door de her-verbinding met datgene wat uit God is; uit God geboren wordt.

De 4 dragers lees ik ook in dit artikel:

De Weg slingert zich tot in de vier segmenten, die gevormd worden door het kruis en staan symbool voor de vier lagere lichamen van de mens, opdat zij in totaliteit doorleefd kunnen worden. Dit is noodzakelijk, want het oude zal afgelegd moeten worden opdat in het Centrum het Nieuwe tot bloei kan komen. Daar wordt de Roos geboren, daar verrijst de Nieuwe Mens als een Feniks uit zijn as.

Soms loopt de Weg rakelings voorbij het Hart om zich er dan opnieuw van te verwijderen. Alhoewel hij slingert, loopt hij toch rechtstreeks naar het Doel. De momenten, waarop de zoekende mens zich opnieuw op wat grotere afstand bevindt, zijn de momenten waar hij op Standvastigheid en Vertrouwen beproefd wordt. Het Doel is niet meer zichtbaar, alhoewel het er altijd Is maar hij moet blindelings verder gaan.
Het belopen van het Pad houdt de Belofte in van God aan de mens dat hij aanspraak kan maken op Zijn Erfenis.
Alles wat duister is komt geleidelijk in het Licht te staan, en op die manier ontdekt men gaandeweg de ware toestand waarin men verkeert.

http://www.destralendegnosis.be/ons.php?action=labyrint

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid