Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In psalm 78:17-31 schrijft de psalmist een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend. Vertrouwen is een moeilijk woord. Toch mogen we weten dat God ons liefheeft en ons geeft wat we begeren. Joh. 16:27, Rom. 8:39

Hoe gaan we best om met gevoelens van twijfel over de liefde van God?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

In psalm 78:17-31 schrijft de psalmist een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend. Vertrouwen is een moeilijk woord. Toch mogen we weten dat God ons liefheeft en ons geeft wat we begeren. Joh. 16:27, Rom. 8:39

Hoe gaan we best om met gevoelens van twijfel over de liefde van God?

 

Door ons 1 Johannes 5 altijd voor ogen te houden en ons af te vragen waar we aan twijfelen. Aan God of aan onszelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

In psalm 78:17-31 schrijft de psalmist een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend. Vertrouwen is een moeilijk woord. Toch mogen we weten dat God ons liefheeft en ons geeft wat we begeren. Joh. 16:27, Rom. 8:39

Hoe gaan we best om met gevoelens van twijfel over de liefde van God?

 

Weten dat die gevoelens niet van God komen en de duivel aan zijn toekomst herinneren. Op de knietjes met gevouwen handen; uw wil geschiede!

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

In psalm 78:17-31 schrijft de psalmist een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend. Vertrouwen is een moeilijk woord. Toch mogen we weten dat God ons liefheeft en ons geeft wat we begeren. Joh. 16:27, Rom. 8:39

Dat is ook wat, een paar dagen geleden schreef je  nog dat begeerte fout was en nu geeft God ons alles wat we begeren.
Lastig hoor....

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

dat begeerte fout was

Begeren is niet fout. Zolang je het doet voor God. 1 Kor. 10:31. Verlang naar dingen die de Heer wil en je zal het krijgen. Mat. 7.7, Jak. 4:3. Zelfzuchtige begeerte brengt zonde. Jak. 1.16

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Begeren is niet fout. Zolang je het doet voor God. 1 Kor. 10:31. Verlang naar dingen die de Heer wil en je zal het krijgen. Mat. 7.7, Jak. 4:3. Zelfzuchtige begeerte brengt zonde. Jak. 1.16

Dat is niet wat er staat in Matteus. Als je dan toch alleen maar teksten aanhaalt, zorg dan wel dat je het goed doet. Er staat alleen maar "Bid en U zal gegeven worden". 

Geen van de teksten die brengt, gaat over begeerte. Je hebt enkele dagen terug een topic geopend met de naam "de macht van de begeert"  zonder daarbij de nuancering aan te brengen die je nu wel doet. Daardoor komt het op anderen over als tegenstrijdige schrijfsels. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2020 om 08:34 zei Wouter Philippaerts:

een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend.

In Exodus 16, waar deze psalm over gaat, staat nergens dat God woedend was.
 

 

Op 4-8-2020 om 08:34 zei Wouter Philippaerts:

Vertrouwen is een moeilijk woord.

Dat woord is op zich niet zo moeilijk.
Vertrouwen kun je hebben, maar ook geven. Als je zegt mensen te helpen en je laat ze vervolgens 40 jaar door een woestijn zwerven waar je in enkele weken doorheen kunt zijn, moet je jezelf toch realiseren dat dit geen vertrouwen wekt. Je kunt dan wel van die mensen vertrouwen vragen, maar op hun beurt zullen die toch een reden moeten hebben om dat vertrouwen te geven.
Vertrouwen wordt opgebouwd van twee kanten en de meeste verantwoordelijkheid ligt daarbij in de handen van degene die het vertrouwen vraagt.
Als je mensen door de woestijn stuurt, is het niet goed dat je die pas te eten geeft als ze na een tijdje klagen over honger.
Dat is is toch voor de hand liggend, lijkt me zo. 

Op 4-8-2020 om 08:34 zei Wouter Philippaerts:

Hoe gaan we best om met gevoelens van twijfel over de liefde van God?

In dit geval hadden de mensen daar alle reden toe.
En in aanmerking nemend dat hij ze vervolgens nog 39 jaar en 10 maanden liet ronddolen in een woestijn, kun je jezelf afvragen of hier uberhaupt wel sprake is van liefde.
Ik weet niet wat jouw idee van liefde is, maar houdt dat bij jou in dat je iemand van wie je houdt 40 jaar lang laat rond dwalen zonder uitzicht en daarbij eist dat ze jou onvoorwaardelijk trouw zijn?

Bij mij valt dat niet onder het begrip liefde.
Ik neem aan bij jou ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-8-2020 om 08:34 zei Wouter Philippaerts:

In psalm 78:17-31 schrijft de psalmist een stukje van het verleden toen het volk de Heer om eten vroeg. De Heer was woedend. Vertrouwen is een moeilijk woord. Toch mogen we weten dat God ons liefheeft en ons geeft wat we begeren. Joh. 16:27, Rom. 8:39

Hoe gaan we best om met gevoelens van twijfel over de liefde van God?

 

Daar heb ik geen twijfels over. God is goed, in al wat Hij doet. Al begrijpen we het niet. Gewoon aan Hem overlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er staat alleen maar "Bid en U zal gegeven worden". 

Wat daar staat in Mat. 7:7 is 'Aiteite' afgeleid van 'aiteω' in het Grieks wat zoveel betekent als 'verlang'. Heel toegepast op vers 7 is 'in gebed vragen'. Kan je dat zien als begeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Wouter Philippaerts:
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er staat alleen maar "Bid en U zal gegeven worden". 

Wat daar staat in Mat. 7:7 is 'Aiteite' afgeleid van 'aiteω' in het Grieks wat zoveel betekent als 'verlang'. Heel toegepast op vers 7 is 'in gebed vragen'. Kan je dat zien als begeren?

Irrelevant. Jij stel bidden om wat de Here wil, maar dat laatste verzin je er zelf bij, dat staat er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid