Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Teleurstelling genoeg voor God. De zonden van het volk stappelen zich op. In psalm 78:32-51 gaat het verder over het erbarmen van God over zijn ontrouw volk. Ondanks al de wonderen die God voor hen deed in Egypte bleef het volk vergeten zoals adem die gaat en niet terugkeert. 

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Moet dat persé in de Bijbel staan? Als je dat niet van nature doet maar omdat het zou moeten omdat het in een boek staat heb je zelf geen moraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Bastiaan73:

Moet dat persé in de Bijbel staan?

Het mag in de bijbel staan. 2 Tim. 3:16. Weet je zelf wat je bedoelt met de zin na die vraag? Wil je zeggen dat je vanuit je natuur moet antwoorden?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:
7 uur geleden zei Bastiaan73:

Moet dat persé in de Bijbel staan?

Het mag in de bijbel staan. 2 Tim. 3:16. Weet je zelf wat wat je bedoelt met de zin na die vraag? Wil je zeggen dat je vanuit je natuur moet antwoorden?

Ik weet zelf wat ik bedoel met die zin ja, anders had ik hem niet getypt. Snap jij hem ook? Jouw vraag was:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Mijn punt is dat mensen heus geen Bijbel of ander 'heilig' boek nodig hebben om mensen in nood te helpen.

Denk je dat alle mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken christen zijn? Daar zullen ook atheïsten, boeddhisten, humanisten en mensen met een andere levensovertuiging in werkzaam zijn. Die handelen inderdaad vanuit hun natuur en eigen inzicht. Niet in de hoop er in een volgend leven voor beloond te worden maar gewoon omdat ze zich daartoe geroepen voelen en dat willen doen; omdat het gedaan moet worden. Een roeping hoeft per definitie met een god verbonden te zijn.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik weet zelf wat ik bedoel met die zin ja, anders had ik hem niet getypt. Snap jij hem ook? Jouw vraag was:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Mijn punt is dat mensen heus geen Bijbel of ander 'heilig' boek nodig hebben om mensen in nood te helpen.

Denk je dat alle mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken christen zijn? Daar zullen ook atheïsten, boeddhisten, humanisten en mensen met een andere levensovertuiging in werkzaam zijn. Die handelen inderdaad vanuit hun natuur en eigen inzicht. Niet in de hoop er in een volgend leven voor beloond te worden maar gewoon omdat ze zich daartoe geroepen voelen en dat willen doen; omdat het gedaan moet worden. Een roeping hoeft per definitie met een god verbonden te zijn.

Still, ons geloof roept op tot goede werken.

Dat vind ik zeer lovenswaardig en verdient toch wat positief licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Bastiaan73:

Daar zullen ook atheïsten, boeddhisten, humanisten en mensen met een andere levensovertuiging in werkzaam zijn. Die handelen inderdaad vanuit hun natuur en eigen inzicht.

Hoe ik naar andere overtuigingen kijk is dat die mensen zelf zoekend zijn op gebied van de grond van hun geloof. De  Geest getuigt immers over Jezus. Joh. 15:26

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Dat vind ik een mooie vraag, beste Wouter. ?

Laten wij niet moede worden goed te doen, want wanneer het eenmaal tijd is, zullen wij oogsten, als wij niet verslappen. (Galaten 6:9 NBG51)

En dit zeg ik: Wie karig zaait, zal ook karig oogsten; en wie zegenrijk zaait, zal ook zegenrijk oogsten. Laat ieder doen zoals hij in zijn hart voorgenomen heeft, niet met tegenzin of uit dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief. En God is bij machte elke vorm van genade overvloedig te maken in u, zodat u, wanneer u in alles altijd al het nodige bezit, overvloedig kunt zijn in elk goed werk. (2 Korinthe 9:6-8)

Als iemand dan weet goed te doen en het niet doet, is het hem tot zonde (Jakobus 4:17 NBG51).

Daarom houden ook wij niet op, vanaf de dag dat wij het gehoord hebben, voor u te bidden en te smeken dat u vervuld mag worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God, terwijl u met alle kracht bekrachtigd wordt, overeenkomstig de sterkte van Zijn heerlijkheid, om met blijdschap in alles te volharden en geduld te oefenen. (Kolossenzen 1:9-11 HSV)

Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd. Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent. (2 Petrus 1:3-4 HSV)

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (2 Timotheüs 3:16-17 HSV)

Verder nog: (Matteüs 25:31-46 HSV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Teleurstelling genoeg voor God. De zonden van het volk stappelen zich op. In psalm 78:32-51 gaat het verder over het erbarmen van God over zijn ontrouw volk. Ondanks al de wonderen die God voor hen deed in Egypte bleef het volk vergeten zoals adem die gaat en niet terugkeert. 

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Matheus 25: 31 T/M 46

Wat je voor een naaste doet, doe je voor Jezus :). Door deze tekst heb ik vooral Jezus persoonlijk leren kennen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Teleurstelling genoeg voor God. De zonden van het volk stappelen zich op. In psalm 78:32-51 gaat het verder over het erbarmen van God over zijn ontrouw volk. Ondanks al de wonderen die God voor hen deed in Egypte bleef het volk vergeten zoals adem die gaat en niet terugkeert. 

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Citaat

We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Op 5-8-2020 om 10:54 zei Bastiaan73:

Moet dat persé in de Bijbel staan? Als je dat niet van nature doet maar omdat het zou moeten omdat het in een boek staat heb je zelf geen moraal.

Hallo Wouter,

Ik ben het met je eens dat de Bijbel ons juist dient te motiveren om anderen te helpen en ons dienstbaar op te stellen, omwille van Jezus Christus.

Jezus Christus zei:
"Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan". Mattheüs 5:19-20 HSV

Hartelijk welkom als een burger van 'Het Koninkrijk der hemelen'.  :-d

En hebben mensen van zichzelf geen moraal, maar krijgen ze juist door de Bijbel een goed moraal; des te groter is dan het getuigenis, voor de Bijbel als Gods instructieboek.

Op 5-8-2020 om 10:54 zei Bastiaan73:
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Moet dat persé in de Bijbel staan? Als je dat niet van nature doet maar omdat het zou moeten omdat het in een boek staat heb je zelf geen moraal.

Jezus Christus zei:
"Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan". Mattheüs 5:19-20 HSV

En hebben mensen van zichzelf geen moraal, maar krijgen ze juist door de Bijbel een goed moraal; des te groter is dan het getuigenis, voor de Bijbel als Gods instructieboek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-8-2020 om 08:47 zei Wouter Philippaerts:

Teleurstelling genoeg voor God. De zonden van het volk stappelen zich op. In psalm 78:32-51 gaat het verder over het erbarmen van God over zijn ontrouw volk. Ondanks al de wonderen die God voor hen deed in Egypte bleef het volk vergeten zoals adem die gaat en niet terugkeert. 

Welk gedeelte in de bijbel spreekt jou aan om niet op te geven om mensen in nood te helpen?

Het is voor mij niet zozeer de bijbel, maar meer de consequentie van het opgeven.
Wie wil er in een wereld leven waarin we elkaar opgeven? Wat is een ander waard"? dat is direct de indicatie van de eigen waarde.
Echter wat betekent het om mensen te helpen? EEn pleister plakken op de wond die door jezelf is veroorzaakt?
Helpt het om iemand die arm is geld te geven of iemand die honger heeft te voeden?
Wie ben ik om iemand iets te geven en te denken dat dat wat ik geef van mij komt en van mij is?
Daar tegen over staat wel dat honger en armoede terug te leiden is naar datgene wat we onszelf allemaal toe eigenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid