Spring naar bijdragen

Horen, doen en gaan


Aanbevolen berichten

Bloed in het oude testament had verschillende functies. In Ex. 29:15-30 leest men dat bloed aan het rechteroor, de rechterduim en de rechterteen moest gesmeerd worden. Bloed was levenskracht. Gen. 9:4. Hier werd bloed gebruikt om die lichaamsdelen te heiligen. De kleren en het altaar werden ook besprenkeld. Vet werd verbrand. Vet mocht niet gegeten worden. In deze verzen lezen we ook hoe de gaven aan God aangeboden werden: Omhooggeheven uit de handen van de priester. De priesters mochten eten van de offers.

Is geloof voldoende om als priester God te dienen?

bewerkt door Wouter Philippaerts
Verleden tijd, Het Hebreeuws vermeldt een hijsen van offers: Biblehub
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Bloed in het oude testament had verschillende functies. In Ex. 29:15-30 leest men dat bloed aan het rechteroor, de rechterduim en de rechterteen moest gesmeerd worden. Bloed was levenskracht. Gen. 9:4. Hier werd bloed gebruikt om die lichaamsdelen te heiligen. De kleren en het altaar werden ook besprenkeld. Vet werd verbrand. Vet mocht niet gegeten worden. In deze verzen lezen we ook hoe de gaven aan God aangeboden werden: Omhooggeheven uit de handen van de priester. De priesters mochten eten van de offers.

Is geloof voldoende om als priester God te dienen?

een goede priester streeft naar eenwording met Jezus, door in een leven van gebeden te zoeken naar de wil van God. In de bijbel staat dat de Geest van God over de hele wereld gaat, opzoek naar een hart dat zich naar Hem uitstrekt. Zo'n hart dient een priester te hebben.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

@Gaitema dan gaan we nog lang zoeken

Hoezo? Een juiste instelling en een naar God gericht hard zou toch iedere christen moeten kunnen hebben? 

Maar ik heb het ook niet zo op priesters, eerlijk gezegd. Meer met gepassioneerde evangelisten.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@Gaitema Er is geen mens die God zoekt. Rom 3:11. Nederigheid siert en mens. 

Dat is allemaal relatief. Ik heb bijvoorbeeld best wel een hart die naar God uitstrekt en loop de Gods ganse dag aan Hem te denken. Ik wil ook één zijn met Jezus en heb dat streven. Dat ik daarnaast ook erin tekort schiet is ook zo. Zat teksten die dit ook beamen. David schreef er Psalmen over. De Apostelen gingen er voor. Paulus voorop. Elia, Mozus en Abraham waren grote Godsmannen. Samuel ging er voor. De brieven van Johannes roepen er toe op.

Laten we niet doen alsof we lam zijn, want dat is ook niet zo. Het zijn van die ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. 

Het te kort schieten in mijn geval is, dat ik meer moet bidden en meer moet bijbel lezen en minder boos en depressief moet zijn.

Maar toch strekt mijn hart zich wel naar God uit en is mijn streven om zoals Jezus te worden. De geest is gewillig, maar het vlees is zwak.

Ons hele leven is een strijd tussen onze geest en ons vlees. "Maar", hoop, geloof en liefde doet leven. Kom met overgave en toewijding.

18 minuten geleden zei Thinkfree:

Daarom komt God naar/tot de mens, waarop er nog steeds keuzevrijheid is.

en het houdt ook niet op bij het "o wees mijn arme zondaar genadig". We kunnen opstaan uit het graf en vol kracht gaan lopen in de Heer :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:
20 minuten geleden zei Thinkfree:

Daarom komt God naar/tot de mens, waarop er nog steeds keuzevrijheid is.

en het houdt ook niet op bij het "o wees mijn arme zondaar genadig". We kunnen opstaan uit het graf en vol kracht gaan lopen in de Heer :)

Alle eer aan hem, ik heb hem lief opdat hij mij eerst heeft liefgehad.

Mijn geest leeft niet meer in het ondankbare maar in het dankbare.?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thinkfree:

Alle eer aan hem, ik heb hem lief opdat hij mij eerst heeft liefgehad.

Mijn geest leeft niet meer in het ondankbare maar in het dankbare.?

Zeker, aan Hem de lof! Hij deed ons opstaan. Zoals het in de bijbel staat dat Hij ons één heeft gemaakt met Jezus Christus om de weg te gaan van de goede daden, zoals Hij dat heeft voorbereid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2020 om 09:11 zei Wouter Philippaerts:

Is geloof voldoende om als priester God te dienen?

Nee, het geloof is de basis; hierop wordt datgene gebouwd waarmee God gediend wordt; het lichaam Gods.

2 Petrus 1

1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;

3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;

4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.

9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2020 om 09:11 zei Wouter Philippaerts:

Is geloof voldoende om als priester God te dienen?

Ambieer je de functie Wouter?

Citaat:

Een priester of priesteres is in de meeste religies een beambte die als leider of voorganger van cultische handelingen optreedt als bemiddelaar tussen haar godheid (of godheden) en de mensen. Het woord is via het Latijnse presbyter afgeleid van het Griekse: πρεσβύτερος; presbuteros dat "oude(re) man" of "ouderling" betekent.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Priester

Het woord 'bemiddelaar' heb ik even vet gemaakt. Hebben gelovigen naast Jezus nog een andere bemiddelaar nodig? Hebreeën 4:

14 Daar wij nu een grote hogepriester hebben, die de hemelen is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, laten wij aan die belijdenis vasthouden.

15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze [als] [wij] is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Presbuteros heb ik ook even vet gemaakt. Dit woord komt 66 keer voor in het NT en wordt vertaald als oudsten of ouderlingen, voor wie het interessant vindt.

Zie eventueel https://biblehub.com/greek/4245.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-8-2020 om 09:11 zei Wouter Philippaerts:

Is geloof voldoende om als priester God te dienen?

Hoe wil je als mens nu bepalen wanneer je God dient?
Je kunt de intentie hebben God te dienen, je kunt denken God te dienen, maar uiteindelijk is God zelf diegene die kan bepalen of hij gediend wordt of niet.

Als priester zet je al een hele specifieke rol neer, namelijk als tussenpersoon waarin je contact hebt met zowel God als de mens.
Het geloof hebben dat je als zo'n tussenpersoon functioneert maakt nog niet dat het ook zo is. Dat is alleen maar zo wanneer het werkelijk zo is. Voolr de rest kun je jezelf dan wel priester noemen, wie je daarbij dient is m.i. dan een grote vraag.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Ambieer je de functie Wouter?

Naar mijn mening zijn christenen allen geroepen tot priesterschap. Op. 1:6. Het beeld van de presbuteros doet me denken aan kennis getest door ervaring. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Naar mijn mening zijn christenen allen geroepen tot priesterschap. Op. 1:6. Het beeld van de presbuteros doet me denken aan kennis getest door ervaring. 

Als dit zo is, en ik geloof dat het zo is omdat de Bijbel ons dit onomwonden vertelt, hebben we als christenen een enorme verantwoordelijkheid. Aan de ene kant kunnen we die verantwoordelijkheid te zwaar vinden en aan de andere kant is het ontzagwekkend dat God ons die verantwoordelijkheid geeft. Hij heeft misschien wel meer vertrouwen in ons dan wij in Hem. Als wij priesters zijn betekent dit dat wij tussen de mensen en God instaan, vergeving vragen voor de misdaden van de mensheid en voorbede doen. Dat is niet niks. Ik moet nu denken aan de woorden van Jezus: "Wie U zijn (of haar) zonden vergeeft, diens zonder zijn vergeven." Ik persoonlijk vind het moeilijker om mijzelf te vergeven dan anderen. Daarom vind ik troost in de teksten dat het geloof in Jezus ons geweten reinigt. Zijn offer is groot genoeg, groter zelfs dan mijn zonden. Jezus is mijn enige hoop. Een alternatief ken ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@WillempieWe zijn geroepen tot het priesterschap en daarom zijn we nog geen priesters. Jezus Christus is de enige middelaar tussen God en de mensen. 1 Tim. 2:5.

We zijn geroepen tot priesterschap en de bijbel zegt ons dat wij priesters zijn. Maar daarom zijn we nog geen priesters? Verklaar je nader. levieten waren Levieten, of ze dat nu leuk vonden of niet. Ze hadden een speciale taak en konden zich daaraan niet onttrekken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WillempiePriester is afgeleid van presbuteros. In het Grieks wordt  ook gesproken over ἱερεύς voor priester dat een heel andere betekenis heeft. Bemiddeling is ook moeilijk omdat Jezus de enige bemiddelaar is. 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@WillempieWe zijn geroepen tot het priesterschap en daarom zijn we nog geen priesters. Jezus Christus is de enige middelaar tussen God en de mensen. 1 Tim. 2:5.

Jezus is de Hogepriester. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@WillempiePriester is afgeleid van presbuteros. In het Grieks wordt  ook gesproken over ἱερεύς voor priester dat een heel andere betekenis heeft. Bemiddeling is ook moeilijk omdat Jezus de enige bemiddelaar is. 

Zie het antwoord van @Kaasjeskruid Er is maar één Hogepriester. Daarnaast dienen er heel veel "gewone" priesters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie het meent te snappen mag het uit (proberen te) leggen...

Hebreeën 7 NBV:

1 Want deze Melchisedek, koning van Salem en priester van de allerhoogste God, ging Abraham tegemoet toen deze terugkeerde van zijn overwinning op de koningen, en zegende hem,

2 waarna Abraham hem een tiende van alle buit gaf. Zijn naam betekent ‘koning van de gerechtigheid’, en verder is hij ook koning van Salem, dat is ‘koning van de vrede’.

Hij heeft geen vader of moeder, geen stamboom, geen oorsprong of levenseinde en lijkt op de Zoon van God – hij is priester voor altijd.

4 Geef u rekenschap van zijn grootheid: Abraham, de aartsvader, gaf hem een tiende van wat hij had buitgemaakt.

De afstammelingen van Levi die het priesterambt ontvangen, moeten volgens de wet tienden heffen van het volk, dat wil zeggen van hun broeders en zusters, die toch ook nakomelingen van Abraham zijn.

6 Maar hoewel hij niet met hen verwant was, heeft Melchisedek tienden geïnd van Abraham en hem gezegend aan wie de beloften gedaan zijn.

7 Het staat buiten kijf dat de mindere altijd gezegend wordt door de meerdere.

8 Bovendien worden in het ene geval tienden ontvangen door sterfelijke mensen, in het andere door iemand van wie wordt getuigd dat hij leeft.

9 Zo zouden we dan kunnen zeggen dat ook Levi, de ontvanger van tienden, tienden afgedragen heeft, en wel via Abraham,

10 aangezien Levi nog in de schoot van zijn vader was toen Melchisedek Abraham tegemoet kwam.

11 Had het Levitische priesterschap – dat de basis vormde voor de wet die het volk ontving – de volmaaktheid gebracht, dan zou het niet nodig zijn geweest dat er een andere priester werd aangesteld, die was zoals Melchisedek, en niet zoals Aäron.

12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

13 Welnu, degene over wie dit alles wordt gezegd, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich in dienst van het altaar gesteld heeft.

14 Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht.

15 Nog duidelijker wordt het als we ons realiseren dat deze nieuwe priester, het evenbeeld van Melchisedek,

16 geen priester geworden is op grond van de in de wet vereiste menselijke afstamming, maar door de kracht van zijn onvergankelijk leven.

17 Over hem wordt immers verklaard: ‘Jij zult voor eeuwig priester zijn, zoals ook Melchisedek dat was.’

18 Het eerder gegeven gebod wordt ongeldig verklaard omdat het te beperkt is en niet voldoet

19 – de wet heeft trouwens in geen enkel opzicht de volmaaktheid gebracht –, maar de hoop op iets beters treedt ervoor in de plaats, waardoor wij weer dichter tot God kunnen naderen.

20 Bovendien is er sprake van een bekrachtiging onder ede. De Levitische priesters ontvingen het priesterschap zonder dat het door een eed bekrachtigd werd,

21 Jezus daarentegen ontving het mét een dergelijke bekrachtiging, toen tegen hem werd gezegd: ‘De Heer heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug: “Jij bent priester voor eeuwig.”’ -

22 Daardoor staat Jezus garant voor een veel beter verbond.

23 Zij volgden elkaar generaties lang op, omdat de dood hun belette priester te blijven,

24 terwijl hij priester zonder opvolger is, omdat hij tot in eeuwigheid blijft.

25 Zo kan hij ieder die door hem tot God komt volkomen redden, omdat hij voor altijd leeft en zo voor hen kan pleiten.

26 Een hogepriester als hij hadden we ook nodig, iemand die heilig, schuldeloos en zuiver is, van de zondaars afgescheiden en ver boven de hemel verheven.

27 Hij hoeft niet, zoals de andere hogepriesters, elke dag eerst offers op te dragen voor zijn eigen zonden en dan voor die van het volk; dat heeft hij immers voor eens en altijd gedaan toen hij het offer van zijn leven bracht.

28 De wet stelt mensen aan als hogepriester, en mensen zijn behept met zwakheid, maar met de bekrachtiging onder ede die later werd uitgesproken dan de wet, is de Zoon aangesteld, die voor altijd de volmaaktheid heeft bereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

@Willempie en @Kaasjeskruid bemiddeling gebeurt via Jezus en alle christenen zijn priesters als ze natuurlijk zich gedragen als priesters.

Wat is gedrag van een priester?

7 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Ouderen zijn bijzondere priesters met de kennis van ervaring.

Dat ligt er natuurlijk aan hoe lang die oudere al gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Maken christenen volgens jou deel uit van het Levitische priesterschap?

Niet direct. Ik zie het Levitische priesterschap als een voorbeeld van het christelijke priesterschap, waarbij het ene het andere niet uitsluit. Eigenlijk beschouw ik alles in de Bijbel als profetie terwijl ik eveneens aanneem dat het allemaal werkelijk en waar is. Als je me nog kunt volgen. Bijvoorbeeld Jozef als (voor)beeld van Jezus. Maar al het andere ook. De paradigma's bevestigen de werkelijkheid.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid