Spring naar bijdragen

Re: Kinderen slaan?


Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?  

  1. 1. Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?

    • Ja
      43
    • Nee
      26


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Nee maar altijd met je kinderen in discussie gaan werkt ook niet ^^

Ik ben absoluut tegen het slaan van kinderen en zelf nog wel tegen de pedagogische tik, als pedagoog zijnde...puh2.gif

Maar het lijkt me ook niet dat je altijd met je kinderen in discussie gaat.. teminste ikke niet flower.gif

Er zijn echt waar, talloze manieren om een kind iets te leren big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 268
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben is: moet slaan volgens de anti-slaanders ook verboden worden? Of houden jullie het erbij dat jullie het zelf niet doen?

Iedereen voedt zijn kind op de manier op die hij/zij goed lijkt. Het liefst zou ik zeggen dat slaan wel verboden moet worden maar ja, ik denk dat je daar niet veel mee op schiet want er blijven altijd ouders die slaan zien als een middel om een kind iets te leren. En dus ook zullen blijven slaan...

Ja, en wat gaan we daar dan tegen doen als slaan verboden is?

Goed.. ik denk dus dat het moeilijk verboden kan worden, en dat er pas een verbod op gelegd kan worden als het echte mishandeling van een kind is.. (en dan nog: wat de een mishandelen vindt, vindt de ander niet..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben heel erg duidelijk niet voor slaan, maar ik vind dat een pedagogische tik wel moet kunnen. Zeg maar de tik waar een kind in eerste instantie van schrikt en niet waar het in eerste instantie echt pijn van heeft.

Mee eens! Ik ben ook niet voor slaan, maar aan de andere kant ben ik de eindeloze overlegcultuur ook wel eens beu. Als een kind straf verdient, dan moet het dat krijgen. Daarbij ga ik er vanuit dat slaan/een corrigerende tik alleen wordt uitgedeeld als er geen redelijk alternatief is. Ik heb zelf ook wel eens een tik voor mijn broek gehad en ik ben daar echt niet slechter van geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee maar altijd met je kinderen in discussie gaan werkt ook niet ^^

dus de optie is alleen of slaan of in discussie gaan? ouders verwachten dat hun kinderen respect voor hun hebben maar met slaan verdwijnt dat respect. logisch. behandel je kind met liefde en respect dan krijg je dat terug. je slaat niet iemand uit liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Slaan = straffen.

Straf je niet uit liefde?

Moet je je kinderen dus nooit straffen?

ik zeg niet dat je ze niet mag straffen. er zijn ook andere manieren om straf uit te delen. als je denkt dat je ze kunt straffen door te slaan ben je gewoon een zielig/hopeloos geval. en nee slaan is geen liefdevolle manier van straffen. kun je nu echt geen andere straf verzinnen? of kun je allleen slaan boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik zeg niet dat je ze niet mag straffen. er zijn ook andere manieren om straf uit te delen. als je denkt dat je ze kunt straffen door te slaan ben je gewoon een zielig/hopeloos geval.

Met schelden overtuig je niemand. Dan maar een zielig en hopeloos geval.

Quote:
en nee slaan is geen liefdevolle manier van straffen. kun je nu echt geen andere straf verzinnen? of kun je allleen slaan
boosrood.gif

Wat maakt het dan precies uit of je je kind nu fysiek, verbaal of geestelijk straft? Als je op een juiste manier straft, zou dat niets uit moeten maken, lijkt mij dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben absoluut tegen het slaan van kinderen en zelf nog wel tegen de pedagogische tik, als pedagoog zijnde...
puh2.gif

Maar het lijkt me ook niet dat je altijd met je kinderen in discussie gaat.. teminste ikke niet
flower.gif

Er zijn echt waar, talloze manieren om een kind iets te leren
big-smile.gif

Als student in de kinderpsychotherapie kan ik jouw schrijven alleen maar bevestigen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik zeg niet dat je ze niet mag straffen. er zijn ook andere manieren om straf uit te delen. als je denkt dat je ze kunt straffen door te slaan ben je gewoon een zielig/hopeloos geval. en nee slaan is geen liefdevolle manier van straffen. kun je nu echt geen andere straf verzinnen? of kun je allleen slaan
boosrood.gif

Ik vind dat je alleen maar speelt op het gevoel van zieligheid. Ik begrijp dat niet. Alsof een ouder het leuk vind om zijn kind te slaan, nee natuurlijk niet. Maar een kind straf geven is niet leuk voor beide toch is het vaak noodzakelijk. Een kind wat nooit gestraft is, groeit op voor galg en rad.

Ik heb in een posting van een week geleden gevraagd of je jou uitspraken ook op de Hemelse Vader wil betrekken. Lees je Bijbel eens van kaft tot kaft en kijk eens hoevaak God (Vader) zijn kinderen (Israël) straft. Nogal eens en het lijkt vaak te werken.

Jij zegt dus met jou uitspraak zeg jij over God dat Hij 'een zielig en hopeloos geval is'. Ik ben de statenvertaling gewend, zoek eens op de term 'kastijd(en/ing)', het komt nogal eens voor. Ook de termen 'straffen' en 'tuchtigen' komt in de Bijbel voor. Ik sluit af met een van mijn favoriete psalmen.

Hij zal Zijn volk niet eindeloos kastijden

Noch eeuwiglijk Zijn gramschap ons doen lijden

Hij is het, Die ons Zijn vriendschap biedt

Hij handelt nooit met ons naar onze zonden

Hoe zwaar, hoe lang, wij ook Zijn wetten schonden

Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn uitspraken op god betrekken kan ik niet. daar heb ik niet genoeg kennis van de bijbel voor. het enige wat ik weet is uit eigen ervaring, de dingen die ik hoor en lees en hetgeen wat vrienden mij vertellen. vaak hoor je dat kinderen bang worden voor de klappen van hun ouders. ookal denkt de ouder dat hij goed doet. dat heb je met de andere straffen niet. met andere straffen hebben mensen (als ze volwassen zijn) vaak zoiets van 'ja dat had ik verdiend'. als ze een klap hadden gehad dan vonden ze dat hun ouders een beter alternatief hadden moeten vinden. en ja wanneer je kind zich er echt rot door gaat voelen dat weet alleen het kind. en ik denk dat ouders met slaan meer schade aanrichten dan dat ze in de gaten hebben. als je bijv. huisarrest krijgt of je mag niet achter de computer of geen tv kijken of zo dan is dat voor een kind heel erg vervelend. ik denk dat ouders het effect van dat soort straffen onderschatten. en met dit soort straffen heb je gewoon niet dat het kind zich echt rot gaat voelen of bang wordt. dat is na mijn idee toch wel erg belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is gewoon het manco van het moderne denken.

Quote:
vaak hoor je dat kinderen bang worden voor de klappen van hun ouders.

Ik heb genoeg klappen gehad, klap is misschien een verkeerd woord maar het was fysiek, niet vaak maar toch. Mijn vader heeft nooit met een honkbalknuppel op mij in geslagen of met een jachtbuks achter mijn vodden gezeten. Een straf gaat niet om de pijn, maar om het gevoel dat je wat fout hebt gedaan en dat je dat moet laten. Bij mij werkte die tik vaak nogal goed.

Als mij wat verboden werd had je een kans van 75% dat ik het toch deed, soms waren mijn ouders het dan wel eens zat en gave ze me een tik. Daar zit geen enkel kwaad in, er zullen echter mensen zijn die deze vorm van straffen misbruiken. Dat heb je met elke straf, ik werd ook wel eens op ge gang gezet in mijn kinderstoel. Dat is afzondering/alleen zijn als straf, hoevaak wordt je wel niet naar je kamer gestuurd. Er zijn ook ouders die hun kind 3 dagen opsluiten in een hok, dat is misbruik van hetzelfde principe. Het maakt die strafvorm niet verkeerd.

Quote:
dat heb je met de andere straffen niet. met andere straffen hebben mensen (als ze volwassen zijn) vaak zoiets van 'ja dat had ik verdiend'.

Een straf heb je altijd verdiend, ook die tik die je krijgt. Ik vind dat er verschil zit tussen kastijding/tuchtiging en geweld. In de kerkorde van mijn kerk gaat het bijvoorbeeld ook over de tucht (nee we krijgen geen klapjes van de kerkenraad), maar daar staat boven: Geen straf, maar medicijn. Tucht/straf/kastijding is medisch van karakter, het doet pijn maar het is voor je eigen best wil.

Quote:
ik denk dat ouders het effect van dat soort straffen onderschatten. en met dit soort straffen heb je gewoon niet dat het kind zich echt rot gaat voelen of bang wordt. dat is na mijn idee toch wel erg belangrijk.

Nou ik was als de dood om weer in mijn eentje te moeten zitten als ik voor de zoveelste keer niet wilde eten of mijn vaders bril van zijn hoofd had geslagen in een woeste bui. Ik weet niet, je schetst het allemaal veel te ongenuanceerd.

Een klap geven is iets anders dan je kinderen afranselen, ik denk dat elke goede ouder zijn kinderen kastijd (niet met zwepen of schorpioenen, maar uit liefde) en daar is een fysieke bestraffing soms erg op zijn plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en ik denk dat ouders met slaan meer schade aanrichten dan dat ze in de gaten hebben. als je bijv. huisarrest krijgt of je mag niet achter de computer of geen tv kijken of zo dan is dat voor een kind heel erg vervelend. ik denk dat ouders het effect van dat soort straffen onderschatten. en met dit soort straffen heb je gewoon niet dat het kind zich echt rot gaat voelen of bang wordt. dat is na mijn idee toch wel erg belangrijk.

Ik weet zeker dat ik vroeger heel af en toe weleens een tik kreeg als ik iets verkeerd had gedaan. Zou niet weten waarvoor of wat ik er van vond. Ben het allang weer vergeten.

Wat ik wel onthouden heb is dat ik een keer, omdat ik iets wat ik niet kende niet wilde eten, te horen kreeg 'anders ga je zonder eten naar bed'. Ik ben spontaan naar boven gelopen en in bed gaan liggen met de gedachte 'ik eet morgenochtend wel extra' Dat deed me echt helemaal niks. Later, op de middelbare school, besloten mijn ouders dat we niet meer smiddags na school tv mochten kijken. Pech, dan las ik wel een boek. Dus bij sommigen kunnen dat soort 'alternatieve' straffen juist flink overschat worden. (of ik ben gewoon raar)

Ik ben zelf ook niet tegen de 'pedagogische tik' (of hoe ze dat ook noemen). Ja er zijn ook andere straffen, maar een kleine tik af en toe moet ook kunnen. Het wordt natuurlijk anders als het te vaak of te hard gebeurd, maar dat is met alles zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens is "pedagogische tik" gewoon een manier om "slaan" acceptabel te laten klinken in deze tijd.

Kennelijk, want in dit topic word veel moeite gedaan om een scherp onderscheid tussen slaan en de zogenaamde pedagogische tik te trekken. Ik zie ook amper verschil. Hoogstens een kwestie van intensiteit.

(Hoewel over het al of niet slaan zelf u en ik van mening verschillen, maar dat weten we ondertussen al. knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vraagje tussendoor aan diegene die geen voorstander zijn van slaan, wel van wat ze noemen een pedagogische tik. Wat maakt de tik dan zo pedagogisch?

Geen idee wat er pedagogisch aan is, heb de term ook maar overgenomen. Slaan komt op mij geweldadiger over dan een tik. Hoewel een tik ook een vorm van slaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid