Spring naar bijdragen

Re: Kinderen slaan?


Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?  

  1. 1. Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?

    • Ja
      43
    • Nee
      26


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 27 november 2004 23:14:05 schreef Huskarl het volgende:

Ja, maar als dat toen gebeurde betekend dat, dat God toen goedkeurde dat kinderen
mishandeld/
opgevoed werden.

Dat lijkt me niet zo'n slecht idee. knipoog_dicht.gif Kinderen horen opgevoed te worden.

En het is hier nu al 1000 keer gezegd dat mishandeling niet goed te praten is. Dus waarom elke keer blijven hameren op datzelfde punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 268
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lijkt me duidelijk, als er word gezegd dat het nú niet in deze tijd hoort, betekend het dat het vroeger wél van die tijd was.

En als de bijbel is geschreven door mensen geinspireerd door God, dan is het stuk over kastijden ook geinspireerd door God.

Daarom zeg ik van, dat God dat goedkeurde, ja door die mensen zelfs neerschreef!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 november 2004 23:25:09 schreef Huskarl het volgende:

En als de bijbel is geschreven door mensen geinspireerd door God, dan is het stuk over kastijden ook geinspireerd door God.

Welk 'stuk over kastijden' wat geïnspireerd zou zijn door God bedoel je daarmee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 november 2004 00:42:26 schreef Huskarl het volgende:

Als je wilt zeggen dat dit niet voor protestanten geld, stuit je RK voor de borst.

Ik zag elders dat jij dat als 'strijd' kenschetst. Maar dat mag er toch niet van weerhouden om te benadrukken dat het betreffende boek GEEN deel uitmaakt van zowel de Joodse 'Bijbel' en in aansluiting daarop ook NIET van de Bijbel zoals de protestanten 'm kennen?

Of gaat dat dan te ver?

Ik kan d'r verder ook weinig aan veranderen dat veel wijzere mensen dan ik dat ooit besloten hebben in navolging van gegronde argumenten van Joods bijbel-geleerden (Niet door Gods Geest geïnspireerd).

Link naar bericht
Deel via andere websites

vind ik niet. hoe maak je een kind van 5 nou duidelijk dat gooien met porselein toch echt niet mag. Door te zeggen: DAT MAG NIET! FOEI! Of een discussie aangaan? Nee .. Dan moet je zorgen dat het kind schrikt. Pijn doen is helemaal niet nodig. Als het kind schrikt dan is dat voldoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 november 2004 01:39:54 schreef essie het volgende:

Idd, ook wel raar dat het percentage "je mag kinderen slaan" op zo'n christelijk forum aanzienlijk hoger is als op fora met de gemiddelde nederlanders.

Een ouder die zijn kind goed opvoed heeft genoeg aan woorden.

Sjaloom essie,

Dan waren álle ouders uit vroegere tijden dus stuk voor stuk hele slechte ouders die even zo slechte en ontaarde kinderen hebben voortgebracht. Aangezien ik dát weiger te geloven en aangezien juist deze tijd meer ontaarde kinderen voortbrengt, blijf ik erbij dat er helemaal niets mis is met een corrigerende tik.

Het gaat erom dat je je kind liefhebt zoals God jou liefheeft. Daar hoort straffen ook bij, indien nodig. Slaan helpt lang niet altijd, maar woorden ook niet. Het is niet of het een of het ander. Het is en en.

Bovendien is het ook niet de bedoeling dat je een kind vanaf zijn vierde tot zijn achttiende op steeds precies dezelfde manier behandelt. Je manier van straffen, belonen en onderwijzen groeit mee met de ontwikkeling van het geweten van het kind. Op zijn vijftiende geef je het geen "tik voor de harses". Op zijn vierde misschien nog wel.

Ouders moeten daarin vrij zijn. Kindermishandeling is al verboden en als hulporganisaties eens beter hun werk deden, dan kun je veel ellende al goed aanpakken. Dat gebeurt helaas lang niet altijd. Meer wetgeving is dus beslist niet nodig en ook niet gewenst, alleen meer en betere uitvoering van de bestaande wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Bel,

Dat is dus iets waarin ouders vrij moeten zijn. De ene kan verbaal minder goed communiceren dan de ander en dat hoeft ook geen enkel probleem te zijn. Bovendien heeft verbaal straffen lang niet altijd zin en kan dat ook tot excessen leiden, net zo hard als slaan.

Als ik zie hoe ouders soms tegen hun peuter van vier een hele rede lopen te schreeuwen, dan heb ik veel meer medelijden met dat kind, dan met het kind die gewoon een pak slaag op de billetjes krijgt en daarna klaar. Laat ouders hier vrij in en laat minister Donner eens nuttiger werk doen. Het rechtssysteem hier in Nederland bijvoorbeeld eens grondig onder de loep nemen... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 november 2004 21:42:12 schreef Tom het volgende:

[...]Jij bent door mijn Heer als rechter aangesteld om zijn Woord te belagen? Met alle respect Ann maar ik vind het nogal inconsequent om zomaar bijbelteksten te schrappen omdat je overduidelijk niet van wil of in staat bent om ze op een rationele manier te benaderen.

[...]Jij kent God? Dan heb je natuurlijk de heilige Geest Gods ervaren om zijn Woord uit te leggen en weet je dat de letter dood is zonder de Geest. Voor mensen die dit boek lezen en er meteen op los gaan slaan met een stok en mensen die dit boek meteen uit de bijbel scheuren omdat ze dat vers strikt letterlijk opvatten is de letter inderdaad dood. Hiermee wil ik niet suggereren dat jij de Geest niet hebt... alleen maar dat je Hem niet raadpleegt in deze tekst.

nouja er staat met de stok geven!!ik vraag aan God voor ik de bijbel lees altijd om me hem te laten begrijpen hoor.en ik denk dat God wel wat slimmer is en het anders zou hebben uitgedrukt want m'n oma en opa waren christelijk en hebben m'n vader vaak met de broeksriem geslaan.niet iedereen is zo slim om er wat anders van te maken hoor...ookj al vroegen ze de geest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik kan d'r verder ook weinig aan veranderen dat veel wijzere mensen dan ik dat ooit besloten hebben in navolging van gegronde argumenten van Joods bijbel-geleerden (Niet door Gods Geest geïnspireerd).

En andere wijze en heilige mensen hebben ooit besloten dat die boeken wel degelijk bij de bijbel moeten horen omdat de Apostelen gebruik maakten van de Septuagint toen ze het evangelie gingen preken onder de volkeren. Nooit en te nimmer hebben de Apostelen, die hun aanwijzingen van Christus zelf kregen, geleerd dat er boeken uit de Septuagint niet gelezen mochten worden en de gemeenten die door de Apostelen zelf onderwezen werden gebruikte de gehele Septuagint voor hun bijbelstudie. Het is dus een eeuwenoude traditie die teruggaat op de eerste generatie christenen. Het is dus behoorlijk brutaal van die wijze mannen om zomaar tot de conclusie te komen dat de joodse rabbi's het beter wisten dan de Apostelen.

Uiteindelijk is het dus maar hoe je het bekijkt en aan welke traditie je meer waarde hecht.

Quote:
nouja er staat met de stok geven!!ik vraag aan God voor ik de bijbel lees altijd om me hem te laten begrijpen hoor.en ik denk dat God wel wat slimmer is en het anders zou hebben uitgedrukt want m'n oma en opa waren christelijk en hebben m'n vader vaak met de broeksriem geslaan.niet iedereen is zo slim om er wat anders van te maken hoor...ookj al vroegen ze de geest

Sorry Ann maar het natuurlijk nogal vreemd om te weigeren de bijbel met een rationele bril te lezen en hem niet om te zetten naar deze tijd. Het heeft waarschijnlijk meer met jouw onwil als met de geïnspireerdheid van Jezus Sirach te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid