Spring naar bijdragen

Re: Kinderen slaan?


Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?  

  1. 1. Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?

    • Ja
      43
    • Nee
      26


Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

Om heel eerlijk te zijn heb ik niet het hele topic doorgelezen maar een aantal posts...

Tja, die kleine drammertjes van 2, 3, 4 jaar en ouder, pfff die kunnen behoorlijk 'vervelend' zijn! Inmiddels werk ik al weer 5 jaar in de kinderopvang en heb ik heel wat ouders zien 'tikken' ook wel slaan. Om eerlijk te zijn heb ik tot nu toe zelf ook 2 keer gehad dat mijn handen als het waren jeukte... Gelukkig heb ik nooit geslagen en om leren gaan met dat gevoel van onmacht.

Zoals veel al gezegd hebben: slaan of een tik doe je uit onmacht. Ik vind dat geen excuus om te slaan of een tik uit te delen. Dat een ouder een tik op de handen geeft om duidelijk te maken dat bv de kachel erg warm is of een tik omdat het kind het bloed onder je nagels haalt nogal een verschil.

In het eerste geval zal je veel better kunnen inschatten hoe hard je zoeist 'verantwoord' kan doen, in het tweede geval kan je die inschatting veel minder goed maken omdat het een uiting is van een emotie.

Daarnaast is het verstanding om even verder te kijken, welk gedrag wil je afleren en wat wil je bevorderen? Dan de vraag op welke manieren kan je het positieve gedrag aanmoedigen en het negatieve ontmoedigen? Met een tik zal je het kind een gevoel geven dat je het hele kind afkeurt, een tik kan behoorlijk verkeerd aankomen bij een kind. Je komt dan in zijn/ haar intieme zone op een hele negatieve manier. Ik denk dat er andere manieren van reageren zijn die het kind wel in zijn/ haar waarde laten en toch duidelijkheid kunnen scheppen welk gedrag gewenst is.

Daarnaast is en blijft het een kracht om positief te benaderen, blijf die positieve kanten benoemen ookal moet je er wat verder voor kijken. Het kind zal erdoor gestimuleerd worden...

Echt slaan waardoor letsel aangebracht wordt keur ik ten zeerste af. Dat er wel eens een tik gegeven wordt kan ik mij wel voorstellen hoewel ik er zeker geen voorstander van ben...

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 268
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het niet met je eens dat een tik geven een teken van onmacht zou zijn. Mijn vriendin heeft een dochter van 2,5, die dus lekker in de pre-pubertijd zit. Ik had het met haar over deze topic, en zij antwoordde wat rafox ook zei: op het moment dat je zelf kinderen hebt, praat je wel anders. En ik denk dat dat inderdaad zo is. Zo vertelde ze me dat haar dochtertje wel eens aan het gasfornuis zit. Ze weet dat ze daar niet aan mag komen en dat dat gevaarlijk kan zijn, maar het gebeurt vaak dat ze het na een waarschuwing gewoon nog een keertje probeert. Ja, dan krijgt ze een tik op de hand of billen ja, en ik vind het geheel terecht.

je kunt niet altijd een ellendelang gesprek met een kind voeren, een tik is meteen duidelijk. Belangrijk is wel, vertelde mijn vriendin, is dat je niet moet slaan omdat je zelf kwaad bent of omdat je het kind wilt laten voelen dat je kwaad bent. Dit omdat je in kwaadheid wel (zowel letterlijk als figuurlijk) kunt doorslaan....

Ik ben dus voor ja, onder bepaalde omstandigheden, zolang je zelf maar niet kwaad bent...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lady,

Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd of jij het niet goed begrepen vanuit mijn post:

quote mijn eerdere post

Quote:
Zoals veel al gezegd hebben: slaan of een tik doe je uit onmacht. Ik vind dat geen excuus om te slaan of een tik uit te delen. Dat een ouder een tik op de handen geeft om duidelijk te maken dat bv de kachel erg warm is of een tik omdat het kind het bloed onder je nagels haalt nogal een verschil.

In het eerste geval zal je veel better kunnen inschatten hoe hard je zoeist 'verantwoord' kan doen, in het tweede geval kan je die inschatting veel minder goed maken omdat het een uiting is van een emotie.

liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik begrijp je wel hoor. jij bent niet voor slaan, al kun je het wel voorstellen.

Ik ging alleen maar in op het woordje onmacht. Ik vind namelijk dat een tik niet onder de noemer onmacht valt. Dus voor de tik, maar wel onder bepaalde omstandigheden, en zolang je zelf maar niet kwaad bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Ik heb nee gestemd! Ik vind dat je kinderen sowiezo niet mag slaan corrigerende tik of niet corrigerend ik vind dat je kinderen in het geheel niet mag slaan.

Praten helpt weet ik uit ervaring.

En heb daar wat over geschreven in mijn boek en die is te lezen op mijn forum.

Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Gaat u uzelf slaan of kastijden, ik niet in iedergeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op maandag 29 november 2004 21:05:13 schreef Lady-Kebiss het volgende:

ik begrijp je wel hoor. jij bent niet voor slaan, al kun je het wel voorstellen.

Ik ging alleen maar in op het woordje onmacht. Ik vind namelijk dat een tik niet onder de noemer onmacht valt. Dus voor de tik, maar wel onder bepaalde omstandigheden, en zolang je zelf maar niet kwaad bent.

jawel je kan het niet met woorden redden dus geef je het kind maar een tik???muur.gif

Praten helpt meer en dat zouden de groot machten op deze wereld ook eens moeten doen.

Maar je weet een beter milieu begint bij jezelf dus praat met het kind i.p.v. te slaan. Een tik is net zo goed slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben in principe tegen slaan maar ik begrijp wel dat je bij kleine kids onder de 6 zeg maar wel eens een tik uitdeeld. Kleine kinderen begrijpen gewoon niet altijd wat je zegt en dan is een tik duidelijker. Als je tegen een klein kind zegt dat ze niet aan de kachel mogen komen zullen ze het juist wel doen. Als je ze een tik geeft snappen ze dat het pijn doet, dat snappen ze veel beter als woorden.

Op zich denk ik dat het niet verboden hoeft te worden om je kind een keer te slaan maar waar ligt dan de grens?

Als die wet helpt te voorkomen dat er kinderen worden doodgeslagen, want dat gebeurt in dit land, dan moet dat maar. Ik vind het voorkomen van kindermishandeling belangrijker dan dat je je kind 'opvoedkundig' mag slaan...dat moet dan maar op een andere manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het schreeuwen tegen een kind nét zo erg als het een tik geven. En vind ik daardoor verbale mishandeling nét zo erg als lichamelijke. Dus als je zegt dat je niet mag slaan omdat dat mishandeling zou uitlokken, dan moet je consequent zijn en ook zeggen dat je niet mag schreeuwen tegen het kind, of andere verbale, bestraffende reacties omdat het mishandeling uitlokt.

Ik geloof dat het niet erg is om af en toe met een ferme roep je kinderen te corrigeren. Zodoende is het ook niet erg om je kinderen af en toe met een ferme tik te corrigeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Hallo!

Ik ben een student spw4 en moet een eindscriptie schrijven. De titel van mijn eindscriptie is: De corrigerende tik moet verboden worden.'

Er valt mij op dat velen van jullie zeggen dat het niet door moet gaan, die nieuwe wet. Ouders mogen hun kinderen een corrigerende tik geven.

Maar in Zweden is die wet al vastgelegd, en er zijn nu werkelijk minder gevallen van kindermishandeling? Denken jullie er hierdoor dan anders over?

En dan had ik nog een vraag waar mensen misschien nog een antwoord op willen geven. Wat is nou precies het verschil tussen kindermishandeling en corrigerende tik? Waar ligt nou die grens?

Wat is jou mening erover? Ik hoop dat jullie hierover jullie meningen willen geven.

Groetjes Paulien

Link naar bericht
Deel via andere websites

kheb er nog eens over nagedacht en vind dat een coorigerende tik niet kan tegenover een kind dat al goed kan nadenken.ik heb het zelf nooit gehad,behalve mischien als peuter op m'n kont als ik gevaarlijke dingen deedpuh2.gif en verder ben ik braaf opgegroeid puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 27 januari 2005 18:28:30 schreef Huskarl het volgende:

Als spw-er doen je te weten dat er van mishandeling sprake is als een kind er blijven emotioneel of lichamelijk letsel aan overhoudt, toch?

Zo denk ik er namelijk ook over. Groetjes, Huskarl (SPW studentje
knipoog_dicht.gif
)

Hehehe ja de SPW engel.gif

Maar wanneer weet je of een kind er emotionele of lichamelijk letsel er aan overhoudt? Lichamelijk is wel te zien, emotioneel niet (altijd), dus mijn advies: Niet slaanbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk ik vind dat een corrigerende tik best kan bij kleine kinderen.

Maar als je bedenkt dat er NL elke week een kind wordt doodgeslagen dan vind ik dat we er alles aan moeten doen om dat te stoppen. En als die wet daaraan bijdraagt dan moet iedereen zijn kinderen maar op een andere manier opvoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom maaike,

Nederlanders eten veel te veel, dus moeten we alle snacks en snoepgoed verbieden? Dat er uitwassen zijn is verschrikkelijk, maar je kunt daarvoor niet die ouder die zijn kind op een goede, liefdevolle manier opvoedt, mét de corrigerende tik, allerlei beperkingen opleggen. In zo'n geval moet je die uitwassen aanpakken, niet de goede ouders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan veel te veel eten gaan geen onschuldige kinderen dood. Eeten is je eigen verantwoordelijkheid, kinderen kunnen helemaal niks doen als ze worden mishandelt, dat is iets heel anders.

Natuurlijk moeten die ouders die hun kinderen slaan aangepakt worden. Maar zolang en nog stees kinderen worden doodgeslagen vind ik dat je alles mag doen omdat te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom maaike,

Dan moet je ook consequent zijn. Dan mag je niet de stem verheffen tegenover het kind uit boosheid, omdat er verbaal mishandelt wordt. Dan mag een ouder een kind niet vastpakken om aandacht te krijgen, omdat er fysiek mishandelt wordt. Dan mag je je kind niet knuffelen of kussen, omdat er seksueel mishandelt wordt.

Kortom, je mag dan haast niks meer doen en alleen maar toekijken hoe je kind een ettertje wordt. Daarom pas ik voor dit soort geboden: er moet wel vrijheid zijn en alleen mensen die regels nodig hebben moeten regels opgelegd krijgen. Niet de onschuldige mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het doodgaan van kinderen is niet HET probleem, de gevolgen van kindermishandeling op de maatschappij zijn veel sterker.

En als je het echt gaat verbieden krijg je van die gevallen dat als je tijdens een sjacho dag je kind een knal voor der kont geeft je voor de rechter word gesleept.

Is minder fijn voor de opvoeding denk ik. Ik denk dat mensen beter moet worden verteld hoe ze kinderen het beste kunnen opvoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja, maar die grens tussen een corrigerende tik en kindermishandeling ligt aan de ene kant zo heel ver uit elkaar, maar aan de andere kant juist zo ontzettend dicht bij elkaar. Das echt moeilijk hoor, om die grens te vinden.

Nou heb ik voor mijn scriptie nog een vraagje aan jullie:

'Denken jullie dat opvoeden kan zonder slaan'?

Ik heb zelf geen kinderen dus nooit die frustraties gevoeld e.d. Met slaan bedoel ik elke vorm van 'geweld'. Dus ook de tik op de luier e.d -> de corrigerende tik.

Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes Paulien

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Paulien19,

Er zijn miljoenen verschillende manieren van goed opvoeden, er is niet echt één methode. Het ligt eraan hoe de ouders in het leven staan en het ligt eraan wat voor kind je hebt. Hierop is dus geen eenduidig antwoord te geven. Opvoedboekjes kunnen daarom nooit een volledig opvoedprogramma schrijven, hoogstends nuttige handreikingen geven.

Je hebt ouders die geweldig kunnen opvoeden en daarbij de corrigerende tik hanteren, en je hebt ouders die niet met hun kinderen kunnen omgaan en ook niet slaan. Maar andersom heb je ook. Het verschilt dus per ouder en per kind. En iedere ouder moet zelf kunnen uitzoeken wat de beste manier is, zonder dat het mishandeling wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid