Spring naar bijdragen

Re: Kinderen slaan?


Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?  

  1. 1. Mag een ouder zijn kind (in bepaalde omstandigheden) slaan?

    • Ja
      43
    • Nee
      26


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Juist. Grofweg gezien zijn er drie soorten straffen: fysiek, verbaal en onthouding. Bij fysieke straffen deel je een tik uit of grijp je het kind even stevig vast. Bij verbale straffen geef je het kind een korte vermaning of juist een degelijke donderpreek. En bij onthouding neem je het kind iets af, zoals vrijheid door hem in zijn kamer te zetten, of plezier door hem een vervelend karwei te geven.

Bij alledrie de vormen geldt dat je ze niet uit woede moet toepassen, maar op liefdevolle, consequente en beheerste wijze. De tik verschilt daarin echt niet van de vermaning of het klusje. En bij alledrie de vormen kan het dus uit de hand lopen als de vuistregels bij het straffen niet worden gehanteerd. Een fysieke straf kan leiden tot het in elkaar beuken van het kind, een verbale straf kan leiden tot het helemaal verrot schelden en kleineren van het kind en een onthoudingsstraf kan leiden tot verwaarlozing en gevangenhouding van het kind.

Mijns inziens is het niet per se minder erg als een verbale of onthoudingsstraf uit de hand loopt, dan wanneer een fysieke straf uit de hand loopt. Als je dus fysieke straffen wilt verbieden omdat ze uit de hand kunnen lopen, dan ook álle vormen van straffen. Alleen dat is onmogelijk, want er moet wel normaal gecorrigeerd en gestraft kunnen worden. De zogenoemde vrije opvoeding heeft voor het kind namelijk rampzalige gevolgen, omdat een kind naast onvoorwaardelijke liefde ook grenzen nodig heeft.

Qua graad is iemand helemaal verrot schelden en kleineren natuurlijk niet te vergelijken met een klein tikje. Dat zal niemand ontkennen. Tevens blijf ik er van overtuigd dat ouders kunnen leren grenzen aan te geven zonder dat hun kinderen die zogenaamde pedagogische tik nodig hebben. Je maakt mij niet wijs dat kinderen die tik nodig hebben om gezond op te groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 268
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee, lijkt me niet perse een uitgangspunt, een ouder kan op zoveel verschillende dingen duidelijk maken dat het gedrag wat een kind vertoond niet het juiste is, ik ga dan nog niet eens uit van verbaal goed vaardige ouders.

En wat versta je precies onder perfecte kinderen? Zouden het perfecte kinderen zijn dan zou het slaan van een kind om te straffen toch geen optie zijn? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Qua graad is iemand helemaal verrot schelden en kleineren natuurlijk niet te vergelijken met een klein tikje. Dat zal niemand ontkennen. Tevens blijf ik er van overtuigd dat ouders kunnen leren grenzen aan te geven zonder dat hun kinderen die zogenaamde pedagogische tik nodig hebben. Je maakt mij niet wijs dat kinderen die tik nodig hebben om gezond op te groeien.

Sjaloom Kyron,

Ik denk dat dat per ouder verschilt. De ene is meer fysiek aangelegd, de andere meer verbaal. Kinderen hebben sturing nodig om op te groeien, ze hebben grenzen nodig. En deze sturing moet je zo af en toe geven door te straffen. Dat straffen kan door een vermaning, een vervelend klusje of dus een tik voor de billen.

Ik pleit niet per se voor het slaan van kinderen, of tegen de andere manieren van straffen. Ik pleit voor vrijheid voor ouders om hun kinderen op eigen, gezonde wijze op te voeden en straffen uit te delen die bij hun persoonlijkheid én bij het kind passen.

Als we steeds meer regels willen opleggen bij het straffen, dan durven ouders straks haast niets meer. Je moet als ouder dan een werkelijk verbaal en pyschologisch talent zijn om enigszins te kunnen opvoeden, en dat kan natuurlijk niet. Opvoeden is iets wat elk gezond mens moet kunnen, en of je dat nu meer fysiek of meer verbaal doet, maakt niets uit.

Vroeger werd er meer fysiek opgevoed en nu meer verbaal. Maar vroeger waren kinderen bepaald niet ongelukkiger, agressiever of haatdragender tegenover hun ouders en naasten. Dat geeft mijns inziens al aan dat het ook in dit geval niet óf óf hoeft te zijn, maar én én kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik reageer op de TS in de OP knipoog_dicht.gif Het kan mij echt geen reet schelen wat de wet voorschrijft over en straffen van mijn kind. Als de corrigerende tik ook al niet meer mag, wil ik wel eens weten wat Piet Hein Donner doet als een van zijn kleinkinderen uit nieuwsgierighied de vingertjes in het stopcontact probeert te steken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Regels hebben weinig zin als de intentie van de ouders fout is. Een kind moet je niet straffen om je af te reageren, maar enkel en alleen om het kind slecht gedrag af te leren. Zodra de straf meer effect heeft dan dat, dus als je kind bang voor je wordt, ben je fout bezig. Maar dat verandert alleen wezenlijk als je je instelling verandert, niet doordat jou van bovenaf regels opgelegd worden.

Regels zijn overbodig als de intentie van de ouders goed is. Wat moet een ouder die zijn kind op een gezonde manier opvoedt met regels? Als het kind zich veilig voelt, is een tik omdat hij niet wil luisteren als je zegt "handjes van de waterkoker af" geen reden tot een trauma. Een goede ouder doet misschien af en toe iets fout, maar zal zijn kind niet structureel onrecht aandoen.

Regels zijn alleen maar symptoombestrijding...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik pleit niet per se voor het slaan van kinderen, of tegen de andere manieren van straffen. Ik pleit voor vrijheid voor ouders om hun kinderen op eigen, gezonde wijze op te voeden en straffen uit te delen die bij hun persoonlijkheid én bij het kind passen.

Hoe weet je dan volgens jouw welk kind een pedagogische tik nodig heeft, en welke een andere straf? Kun je hier wat specifieke voorbeelden van geven?

Quote:

[...]

Als we steeds meer regels willen opleggen bij het straffen, dan durven ouders straks haast niets meer. Je moet als ouder dan een werkelijk verbaal en pyschologisch talent zijn om enigszins te kunnen opvoeden, en dat kan natuurlijk niet. Opvoeden is iets wat elk gezond mens moet kunnen, en of je dat nu meer fysiek of meer verbaal doet, maakt niets uit.

Ik ben dus van mening dat dit wel wat uitmaakt. Voorts hoef je geen doctorandus in de psychologie of de pedagogiek voor te zijn om je kinderen goed op te voelen. Er bestaan oudercursussen en daar komen eenvoudige mensen naartoe, met schreeuwers van kinderen. smile.gif

Quote:

[...]

Vroeger werd er meer fysiek opgevoed en nu meer verbaal. Maar vroeger waren kinderen bepaald niet ongelukkiger, agressiever of haatdragender tegenover hun ouders en naasten. Dat geeft mijns inziens al aan dat het ook in dit geval niet óf óf hoeft te zijn, maar én én kan zijn.

Vroeger (oude testament) werden overspelige vrouwen gestenigd. Sinds Jezus gaan we met deze vrouwen hier heel anders mee om. Als er beter methodes bestaan, kun je hier dankbaar gebruik van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees; dat als de ouders geen opvoedkundig verantwoorde tik meer kunnen uitdelen; dat op den duur de kinderen (al op heel jonge leeftijd) de ouders kunnen gaan slaan. Inspiratie genoeg op die gewelddadige TV; hoeven ze niet eens van hun ouders te leren.

En dat zeg ik; die uit een gezin kwam, waar er flink op los werd geramd op zijn tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja wij hebben dat toch nooit gedaan hoor... er zijn genoeg manieren om een kind te straffen zonder fysiek te worden. kijk maar naar the nanny op tvpuh2.gif als ze op "the naughty spot" moeten gaan zitten. dus ze afzonderen, iets afnemen dat ze leuk vinden als straf etc

werkt perfect! en ze moeten geen 1 keer geslaan worden he! zelfs geen tik!

dus wat er hier allemaal nog pro-slaan mag verteld worden, ik geloof niet in geweld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben heel erg duidelijk niet voor slaan, maar ik vind dat een pedagogische tik wel moet kunnen. Zeg maar de tik waar een kind in eerste instantie van schrikt en niet waar het in eerste instantie echt pijn van heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

iedereen heeft het hier over het straffen van kinderen. natuurlijk doen kinderen dingen fout. en natuurlijk moeten ze straf krijgen. maar ouders doen ook een boel fout en degene die daar onder te lijden hebben zijn de kinderen. het is logisch dat er wetten komen ter bescherming van het kind. al gaat dit wel iets te ver.

ouders denken maar dat ze alles zelf kunnen bepalen maar dat gaat gewoon niet. het gaat om een leven waar je verantwoordelijk voor bent. ze zouden bijv. op scholen al bepaalde lessen kunnen gaan geven. en (verplichte) cursussen voor mensen die kinderen willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Met datzelfde argument ("voortschrijdend inzicht") verdedigen veel mensen de legalisatie van abortus.

Je mist het punt nogal. Aan de hand van een vergelijking betwijfeld Robert of niet slaan werkelijk beter is dan wel slaan - aangezien in het "sla-tijdperk" (niet te verwarren met de groente) kinderen niet agressiever of meer getraumatiseerd waren. Ik zou zelfs willen stellen dat nú kinderen agressiever zijn, ongedisciplineerd, en ze betwisten elk gezag. Dit zou heel goed een product kunnen zijn van de soft-opvoeden cultuur, en dus van de morele afkeuring mbt de pedagogische tik die de laatste decennia steeds overheersender wordt. Niet-slaan is als het ware een symptoom van een veel omvangrijkere ziekte van deze tijd (namelijk: het anti-autoritaire gedachtegoed).

dat komt denk ik niet omdat ouders niet slaan. mensen voeden tegenwoordig hun kinderen gewoon niet op. punt. ze mogen maar alles. ze weten niet waar hun kinderen zijn en met wie. hebben alle middelen op hun kamer om van alles uit te spoken. (denk aan computer met internet) vaak zijn ze niet thuis omdat ze het belangrijker vinden om te werken i.p.v voor hun kinderen te zorgen enz.

als je denkt dat je je kinderen alleen goed op kunt voeden door te slaan ben je gewoon zielig en kun je in mijn ogen nooit een goede ouder zijn/worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet-slaan is als het ware een symptoom van een veel omvangrijkere ziekte van deze tijd (namelijk: het anti-autoritaire gedachtegoed).

Lariekoek, het wilt niet zeggen dat als iemand autoritaire methodes als slaan afwijst, dat hij / zij meteen een anti-autoritaire opvoeding goedkeurt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

als je denkt dat je je kinderen alleen goed op kunt voeden door te slaan ben je gewoon zielig en kun je in mijn ogen nooit een goede ouder zijn/worden.

Volledig mee eens. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid