Spring naar bijdragen

Lord of the Rings occult?


Aanbevolen berichten

het punt is dat ik wel eens gezien heb dat mensen al deze dingen als aanstootgevend gingen ervaren, neem bijvoorbeeld harry potter ofzo. In de kerk werden verschillende spellen of films gelijk bestempeld als duivels. Het komt opeens zo middeleeuws over op die manier. Natuurlijk moet ieder dat voor zich uit maken wat hij vind van lord of the rings alleen tsja er zijn zoveel dingen die je dan als duivelstuig kan zien. lijkt me soms erg ovderdreven. anyway

Zo is het beter geformuleerd.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 181
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het zeker eens dat er vanuit Christelijke kringen te gemakkelijk dingen als occult bestempeld worden. Het is makkelijker om je kop in het zand te steken dan ergens onderzoek naar te doen. Er staat niet voor niets in 1 Tessalonieken 5:21 "maar toetst alles en behoudt het goede."

Daarom kan je wel naar een film gaan kijken. Beoordeel je alles, voordat je bijvoorbeeld LOTR hebt gezien, dan ben je niet bezig met onderzoek, maar met veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:25:35 schreef pietjebell het volgende:

[...]

"houdt u niet bezig met mythen en sagen, dezen brengen niets voort dan twisten en zijn niet opbouwend voor het geloof"

deze woorden zijn van Paulus, ik dacht in 2 korinthiers, maar weet niet precies waar, heb geen bijbel bij me.

het kan best occult zijn, de magie van gandalf de tovenaar is in elk geval occult, fictie of niet.

Nooit het boek gelezen he? nooo.gif

Er zitten veel christelijke thema's in.

Het is niet zo van hij dat is Hij,maar er zitten beelden in zoals:

Gandalf staat op uit de dood, in het wit. Hij heeft het Kwaad overwonnen en zijn macht is duidelijk zichtbaar.

Frodo draagt een zware last. Een last die hij niet verdient heeft maar wel opzich neemt.

Sauron is de verlijder tot het kwaad.

Aragorn is de voorspelde koning

Zo is er een hele lijst te maken met gelijkenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 12:08:11 schreef MikeDJ het volgende:

Ik ben het zeker eens dat er vanuit Christelijke kringen te gemakkelijk dingen als occult bestempeld worden. Het is makkelijker om je kop in het zand te steken dan ergens onderzoek naar te doen. Er staat niet voor niets in 1 Tessalonieken 5:21
"maar toetst alles en behoudt het goede."

Daarom kan je wel naar een film gaan kijken. Beoordeel je alles, voordat je bijvoorbeeld LOTR hebt gezien, dan ben je niet bezig met onderzoek, maar met veroordelen.

Heel duidelijk, niks aan toe te voegen. Ik vind dat je best LotR kunt kijken. En zo ook andere films. En dan kun je zelf beslissen wat het goede is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de film niet gezien en het boek niet gelezen. Over de inhoud kan ik dus alleen zeggen van wat ik van horen zeggen heb.

Wel is In de ban van de Ring een prachtig voorbeeld hoe een mens zelf een eigen wereld kan schapen. Eigen cultuur, eigen gebruiken, eigen bevolking, eigen wezens... we lijken God wel en zie... dat is ook zo!

Het is makkelijk om christenen af te vallen die dergelijk werk als duivels bestempelen. Hoewel ik dat zelf niet zo gauw doe, begrijp ik het wel. Zeker als zij kinderen hebben.

Ik zelf ben dan benieuwd waarom zo iemand dan zo'n film afkeurt. Daar kunnen soms interessante inzichten uitkomen waar jij nog niet aan gedacht had. Weet jij veel hoeveel onbewuste invloed de Ring of zoiets als Harry Potter op mensenlevens heeft!

Voorbeeld: als een christen electriciteit als iets duivels ziet, kun je hem hard uitlachen. Maar wat nu als hij dat gelooft omdat hij dichter bij de natuur wil staan en gelooft dat elektriciteit ons alleen maar verder van Gods schepping, dus de werkelijke realiteit, brengt? Dan klinkt zijn ideologie ineens zo vreemd nog niet.

Wat ik geloof is dat je scherp moet opletten met dit soort films, dat je ze niet klakkeloos als goed bestempeld. Eigen verantwoordelijkheid dus. Maar laat degene die besluit dat het duivels is niet zomaar vallen. Luister eens naar hem of haar. Hij of zij is ook je broeder of zuster.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het is makkelijk om christenen af te vallen die dergelijk werk als duivels bestempelen. Hoewel ik dat zelf niet zo gauw doe, begrijp ik het wel. Zeker als zij kinderen hebben.

Dat gebeurt omdat het pijn doet. Tolkien was een christen en er zitten duidelijke christelijke boodschappen in z'n boeken.

Het zou toch ook pijn doen als ik zou zeggen dat de EO iets duivels is. Of dat credible iets van de duivel is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gorthaur,

Als jij zou vinden wat je zei, dan zou ik zeer verbaasd zijn, misschien zelfs verontwaardigd en geprikkeld. Maar dan kan ik twee dingen doen:

Ik kan besluiten voortaan met jou niet meer te praten en als ik dat doe, je fel aanvallen in posts. Ik kan om je gaan schampen en vooral niet meer serieus nemen.

Ik kan dan ook een gesprek met je aangaan en vragen waarom jij dat dan zo allemaal vindt. We kunnen dan met elkaar daarover discussieren. Wellicht worden we het dan niet met elkaar eens, maar we weten wel wat we aan elkaar hebben en ik weet ook hoe jij denkt.

Natuurlijk geloof ik dat sommige denkwijzen raar of kortzichtig zijn. Maar dat betekent niet dat ik daar o zo kwaad over ga lopen preken. Ik wordt dan eerder nieuwsgierig dan recalcitrant...

Dat bedoelde ik dus te zeggen. Iemand afvallen is makkelijk. Iemand serieus nemen die iets totaal anders gelooft dan jij is moeilijk, maar wel christelijk. Jezus nam de Farizeeers ook serieus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard. En als zo'n iemand het boek ook had gelezen zou het idd een goed gesprek kunnen worden.

Maar je hebt van die mensen die hebben dan een post met zoiets als "ik heb het boek nooit gelezen en ik vind het maar occult".

Dat is een beschuldiging zonder onderbouwing. Dan moet je heel voorzichtig zijn.

Het zou ziets zijn als ik zou zeggen:

"Bush is geen christen."

"Waarom niet?"

"Dat hoorde ik iemand roepen."

Dat zijn beschuldigingen waar je erg voorzichtig mee moet zijn. Over dit voorbeeld mag je helemaal niet oordelen, maar of een boek occult is moet je toch wel het boek hebben gelezen. Vooral ook omdat hierboven al zat aangetoond is door mensen die het boek vaak gelezen hebben dat het geen verkeerd boek is.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het niet te lezen omdat het boek je verkeerd lijkt. Dan zeg je dat. Maar "het boek lijkt me persoonlijk niet goed" klinkt toch heel anders dan "het is duivels!".

Maar ik ben volgens mij toch redelijk netjes gebleven in m'n posts?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gorthaur,

Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Je schrijft prima, mijn opmerkingen waren heel algemeen bedoeld en niet op personen gericht.

Ikzelf heb het boek en de film niet gelezen en gezien, dus daarom zeg ik ook dat ik er niets van kan zeggen qua inhoud.

Maar als ik van verschillende mensen hoor dat bijvoorbeeld in een film Satan wordt verheerlijkt, tja... dan hoef ik hem natuurlijk niet meer te zien. Natuurlijk wil ik dan weten hoe en wat, wellicht verstonden die mensen de film verkeerd, maar toch...

Maar nogmaals: je hebt gelijk daarin. Voorzichtigheid, tact en waarborging is zeker geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

stel dat we openbaringen is gaan verfilmen zooo dan krijg je me toch een verhaal war lord of the rings jaloers op zou worden!.

Met veel special effects smile.gif en dan geven we het juist een andere naam om het niet christelijk te definieren omdat het anders de verkoop belemmerd, dus bijvoorbeeld ehm VISONS OF PATMOS ..of THE RETURN TO THE FORSAKEN ISLANDS..dan verfilmen we dat allemaal letterlijk zoasl het er staat dus een vrouw in de lucht die vlucht voor een draak en jezus die een zwaard als tong heeft en die op een paard rijd ....allemaal rondvliegende engelen en vechtende duivelen..

stel dat we dit nou eens doen weet je wie dan het eerst gaan protesteren dat het zo occult is...JUIST PRECIES... de christenen. een weet je waarom omdat ze steeds weer de duivel achter die dingen zoeken waar hij juist niet zit... in lothr..overwint GOED OVER KWAAD...en das geen goede reclame voor iemand die het juist andersom ziet!.

Met andere woorden laat men nou eerst een fictie en non fictie onderscheiden voor men het stopwoord OCCULT in de mond neemt en daarna is denken wat zou toch de boodschap zijn???.

Link naar bericht
Deel via andere websites

LOTR boeken + films helemaal geweldig, zie het los van het geloof, al zien veel mensen verbanden

Ik ga gewoon helemaal op in het verhaal, vind het prachtig smile.gif Hulde aan Tolkien voor dit fantastische verhaal, want dat is het, een verhaal, niet echt, dus niet slecht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 10:39:33 schreef Dorian het volgende:

puur hypothetisch, wat als Tolkien wel occulte bedoelingen heeft gehad met zijn epos?

Puur hypothetisch, wat als Tolkien aangegeven heeft in oa. brieven dat er een duidelijke christelijke boodschap in zit. Wat als Tolkien zelf RK was.

Wat als sommige christenen het niet willen geloven omdat het toch wel een beetje eng is. Al die rare mensen, die enge elven. Net zoals muziek: ik vind het niet mooi klinken dus is het van de duivel.

(sorry, niet persoonlijk, maar discussies bestaan uit argumenten, niet uit sugestieve reacties)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de films gezien, en ik ben bezig in het boek, en ik kan er niet iets occults in ontdekken. Er zit zelfs iets christelijks in (Tolkien was zelf ook christen)

Ja, er komen geesten en zo in voor, maar het is een fantasiewereld. Dat vind ik iets anders dan films en boeken waarin ze een pact met de duivel zelf sluiten, of waar ze met demonen bezig zijn zoals we die in onze wereld hebben. Dat neemt niet weg dat je naar mijn mening ook verkeerd bezig kunt zijn met LOTR en fantasy. Maar ja, je kunt met veel goede dingen ook verkeerd bezig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

In de jare '30 en '40 maakt Tolkien deel uit van een groep christelijke schrijvers, die zichzelf de 'inklings' noemde. Eèn van de leden uit de groep was de grote schrijver C.S.Lewis. (bekend van de Narnia verhalen) Hoewel ze allebei christen waren en goede vrienden (dankzij Tolkien wist Lewis het christelijk geloof een plaats in zijn leven te geven) hadden ze allebei een total andere stijl als het ging om verhalen vertellen. De thema's van Lewis verhalen hadden vaak te maken met het Evangelie en Tolkien vermeed symbolen met opzet.Hij werkte met geschiedenis(echt, of gemaakte), waar bij de lezer de vrijheid had om zich die geschiedenis eigen te maken. Hij gaf de voorkeur aan 'voor zichzelf sprekende' verhalen, waarover de lezer zijn eigen conclusies mocht maken. Volgens de geleerden is het feit dat Frodo zijn reis uit Rivendell begint op 25 december en de Ring uit eindelijk op 25 maart (Pasen) vernietig wordt, eerder een soort 'handtekening' van Tolkien dan dat het een bepaalde boodschap is. Het voorwoord van Tolkien in zijn boek onderstreept die theorie:'Mijn belangrijkste motief was het verlangen van een verteller om een heel lang verhaal te schrijven dat de lezers in bveslag zou nemen, ze zou amuseren, verheugen en sooms zelfs enthousiast maken of emotioneel bewegen.' En daar is Tolkien duidelijk geslaagd..!

Als je een centraal thema zou moeten benoemen, dan is dat de strijd tussen goed en kwaad, zowel de innerlijke strijd als die met de omgeving...Hoewel Tolkien geen specifieke boodschap had, breng het verhaal een aantal duidelijke zaken naar voren: de geslepenheid van het Kwaad, het nobel van het Goede, het mooie van vriendschap en het feit dat ook het kleinste individu wel degelijk meetelt! knipoog_dicht.gifstuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op vrijdag 13 december 2002 19:03:43 schreef Glenn het volgende:

Zie onderwerp. Ik heb er echt m'n vraagtekens bij. Het wordt door de EO aangeprezen om naar die film te gaan maar anderen zeggen weer dat het occult is. Ik heb geen boek gelezen of film gezien. Graag jullie mening!

Tolkien was een vroom katholiek, misschien dat dat helpt om er iets makkelijker tegenover te staan. Ik vind de boeken heel erg mooi en was echt verslaafd aan de films haha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

*bumpt topic ff omhoog*

Ik ben gisteren bij LOTR (extended version) marathon geweest. Heb dat gedaan met jongeren van de kerk, omdat we een grote LOTR fan in ons midden hebben. Ik vond het absoluut een prachtige film, heel mooi gemaakt en gedaan enzo. Mooi verhaal, maar er zaten ook wat duistere dingen in. De film is naar mijn idee niet occult, maar als ik zie dat er bijv. gevochten wordt met een leger van dode geesten...hou ik me daar liever verre van, zoals de bijbel zo mooi zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ook alle extended editions gezien en in bezit smile.gif en heb ook al de boeken van tolkien (die over midden-aarde dan hé) gelezen.

Ik vind dat ze niet occult of slecht zijn. Het is gewoon een fantasie wereld waar magische krachten in voorkomen, maar dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Net als de feeën in Assepoester, die zijn volgens mij ook niet echt occult. LOTR is gewoon een verder uitgewerkte en volwassener wereld Assepoester (ja weet het is stomme vergelijking, maar weet er om deze tijd ff geen betere te verzinnenhamer.gif).

In LOTR is het kwaad gewoon meer in lichamelijke en zichtbare vorm aanwezig als in onze wereld. Ook in onze wereld zijn er demonen enz. enz., maar die zie je niet (uitzonderingen daar gelaten). Dus eigenlijk kan je de LOTR ook opvatten als een waarschuwing voor ons opvatten. Het herrinertje aan de geestelijke wereld die er bestaat en dat je je tegen de slechten moet verzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

ooooowke first of all lotr is geniaal en regiseur peter jackson is net als micheal moore mijn grote voorbeeld {alleen ik wil niet dik wordenpuh2.gif}

voor de mensen die lotr occult vinden zeg ik ...........get a life .

als lotr occult is dan ben ik de kerstman {en kom nu niet met opmerkingen als : .ow dan wil ik volgend jaar..}.

lotr is gewoon een meesterlijk verhaal met een eigen cultuur en dat maakt het gewoon geniaal.

de concurrentie van peter jackson kunnen dat niet hebben en beginnen een rumour dat de film occult is de refo's pikken dit op en boycotten de films masaal {denken ze}

ik kan mezelf om dit soort dingen echt zo ontzettend boos maken niet normaal als je een occulte flim wilt zien kijk dan de delen van hellraiser ofzo

btw sorry voor het woord refo's maar daar onder versta ik christenen die oordelen vanuit horen en niet zien

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:
btw sorry voor het woord refo's maar daar onder versta ik christenen die oordelen vanuit horen en niet zien

De meeste evangelische christenen zijn dan ook refo's als dat en definitie van refo zou zijn.

@GP: Geesten... het speelt zich niet in onze werkelijkheid af, dat maakt bij mij alles knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid