Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 22:27:10 schreef DetectedDestiny het volgende:

Ik erger me wel eens aan stotterende mensen, schiet echt voor geen meter op. De hele tijd staan wachten tot ze zijn uitgestotterd, terwijl je allang weet wat ze willen zeggen.

dat heet geduld, inlevingsvermogen, respect enzo..

fijn dag je zo'n rekening houdt met je medemens hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 260
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 24 november 2006 11:31:39 schreef Harm-Jan het volgende:

Hij is wel zo eerlijk om te zeggen dat het hem ergerd. Dat heb ik ook hoor, maar ze kunnen er niets aan doen. Erger jij je niet aan een langzaam omaatje die midden op de weg fietst en jij daar met je auto achter hangt..

Ik wel.

het omaatje kan ergens anders gaan fietsen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja natuurlijk gebeurd het, of het goed is is een tweede. Ik kon me zelfs aan een medestotteraar ergeren. Ik kan me aan heel veel dingen waar mensen niks aan kunnen doen ergeren. Ik ken een jongen die autist is. Ik kan mij mateloos aan zijn gedrag ergeren,dat betekent nog niet dat het goed is. Misschien wel begrijpelijk, maar niet goed.

(ik vergelijk stotteren en autisme trouwens niet met elkaar, het ging om het voorbeeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
dat heet geduld, inlevingsvermogen, respect enzo..

fijn dag je zo'n rekening houdt met je medemens

Ik beantwoord gewoon de vraag van de topicstarter.

Quote:
het omaatje kan ergens anders gaan fietsen

Dus in jouw wereld mag ik me niet ergeren aan stotteraars, maar stotteraars mogen zich er wel aan ergeren als ik een zin voor hun aanvul/afmaak? Dat heeft trouwens niet eens zoveel met stotteren te maken, ik maak ook zinnen af van mensen die langzaam praten of veel "uh" zeggen. Slome duikelaars...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wist me eerst ook nooit een houding tegenover een stotteraar (alleen dat woord al doet een mens toch stotteren?). Doordat iemand in mijn familie stottert en ik beroepshalve ook vaak in contact kom met stotterende mensen leer je er vanzelf mee omgaan. Wanneer je laat merken dat je je ergerd ofzo, dan wordt het alleen maar erger. Laat de stotterende dus net zo lang praten als nodig is om de zin helemaal af te maken. Daar doe je jezelf een plezier mee en de stotteraar ook.

Soms is het inderdaad lastig om je mond te houden en niet een zin af te maken. Die neiging hebben denk ik veel mensen. Die neiging moet je maar onderdrukken, want het maakt het stotteren erger.

Dat zie je vaak al aan de manier waarop stotteren begint. Een jonger kind wat continu aangevuld wordt door een ouder broertje of zusje... en stotteren is een feit!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is dat als mensen anderen hun zin afmaken dat over kan komen als niet 'serieus genomen worden'. Aan de andere kant is het ook zo dat mensen het vaak niet eens door hebben.

Quote:
Dus in jouw wereld mag ik me niet ergeren aan stotteraars, maar stotteraars mogen zich er wel aan ergeren als ik een zin voor hun aanvul/afmaak?

Dit was niet tegen mij, maar ik antwoord er wel op. Dat je je er aan ergert is een hele menselijke reactie, tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar niet per se eerlijk. Het probleem is alleen dat mensen die stotteren er weinig aan kunnen doen, mensen die zinnen afmaken wel. Een zin niet afmaken is een kwestie van je inhouden, stotteren is niet tegen te houden. Vind dus ook niet dat het met elkaar te vergelijken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 24 november 2006 19:50:15 schreef DetectedDestiny het volgende:

[...]Ik beantwoord gewoon de vraag van de topicstarter.

[...]Dus in jouw wereld mag ik me niet ergeren aan stotteraars, maar stotteraars mogen zich er wel aan ergeren als ik een zin voor hun aanvul/afmaak? Dat heeft trouwens niet eens zoveel met stotteren te maken, ik maak ook zinnen af van mensen die langzaam praten of veel "uh" zeggen. Slome duikelaars...

lees:

Quote:
Op vrijdag 24 november 2006 20:25:06 schreef Thijs het volgende:

Dit was niet tegen mij, maar ik antwoord er wel op. Dat je je er aan ergert is een hele menselijke reactie, tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar niet per se eerlijk. Het probleem is alleen dat mensen die stotteren er weinig aan kunnen doen, mensen die zinnen afmaken wel. Een zin niet afmaken is een kwestie van je inhouden, stotteren is niet tegen te houden. Vind dus ook niet dat het met elkaar te vergelijken is.

Wat is er dus ook mee wilde zeggen is dat het oude vrouwtje er wat aan kan doen.. die kan ergens anders gaan fietsen.. stotteraars kunnen niet zomaar ophouden met stotteren om de ander maar een plezier te doen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 10:11:40 schreef DetectedDestiny het volgende:

[...]Als allang duidelijk is wat ze willen zeggen kunnen ze toch gewoon stoppen met praten en de andere persoon de zin laten afmaken? Ze kunnen er dus ook zelf iets aan doen.

dit vind ik een erg respectloze opmerking.

oh even wat erbij pakken:

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 12:31:37 schreef Thijs het volgende:

Je moet je eens voorstellen hoe het voelt als iedereen altijd jouw zinnen afmaakt.

daar heb ik het volgens mij een paar posts eerder ook al over gehad.. empathie enzo.. verplaats je eens in een ander als dat niet al teveel gevraagd is. Voor stotteraars is het erg frustrerend als hun zinnen worden afgemaakt. Dat voelt heel ongemakkelijk. Net of ze het zelf niet kunnen. Dat kunnen we wel, alleen duurt het wat langer. Als jijh et respect niet kan hebben om iemand uit te laten praten.. nah ja jouw keus.. maar ik vind het niet echt getuigen van respect

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:08:15 schreef Mister_L het volgende:

lijkt me niet te vallen onder 'stotteren'

Stotteren is niet als het je een keer gebeurd aan de telefoon..

Beetje late reactie, maar goed. Als het je steeds gebeurt, vind ik het er wel bij horen. Misschien niet ondubbelzinnig 'stotteren', maar wel een 'spraakprobleem'. Bij mij is het wel een overblijfsel van het stotteren, waar ik nu verder gelukkig wel vanaf ben. Moet alleen niet proberen sneller te praten dan ik denk, dan gaat het mis knipoog_dicht.gif

En idd, als je niet het respect kan opbrengen om een stotteraar zelf zijn zinnen af te laten maken, ben je zélf een slome duikelaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 25 november 2006 16:42:10 schreef SilverUnicorn het volgende:

[...]

Beetje late reactie, maar goed. Als het je steeds gebeurt, vind ik het er wel bij horen. Misschien niet ondubbelzinnig 'stotteren', maar wel een 'spraakprobleem'. Bij mij is het wel een overblijfsel van het stotteren, waar ik nu verder gelukkig wel vanaf ben.

dat wel tof yes.gif

Quote:
Moet alleen niet proberen sneller te praten dan ik denk, dan gaat het mis
knipoog_dicht.gif

dat ken ik ja smile.gif Als ik teveel te snel wil zeggen stotter ik veel erger.. soort van overenthousiast

Quote:
En idd, als je niet het respect kan opbrengen om een stotteraar zelf zijn zinnen af te laten maken, ben je zélf een slome duikelaar.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

ik heb een lichtelijk spraakprobleem, waarin ik soms stotter (vooral als ik psychotisch ben), soms haal ik alle woorden door de war, soms klopt er geen barst van mijn gramttica enzo, terwijl ik toch prima weet hoe het moet maar krijg ik het gewoon mn strot niet uit. Het is met vlagen. Als ik niet lekker in mn vel zit is het erger. En alsik heel stoer iets wil zeggen verspreek ik me altijd of ga ik stotteren. sja..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hej iedereen

ik heb me net tog iets meegemaakt!!

ik zal eerst even vertellen dat ik stotter, dat weten jullie nog niet...

maar ik wilde 20 euro beltegoed kopen

die man vroeg: 10 of 20 euro??? ik wilde dus 20 zeggen, maar ik klapte echt helemaal dicht... toen er wat uitkwam was het iets als: twwwwwwwwintig

En die man mij maar aankijken terwijl het niet lukte, ik voelde me daar echt staan

nou is mijn vraag:

ergeren jullie je soms wel eens als mensen stotteren. Ik heb het soms ook wel eens dat mensen mijn zinnen af gaan maken... dat is af en toe behoorlijk irritant, dan denk ik: als je me de tijd gunt dan lukt het ook wel hoor!!!

maarja, ben benieuwd naar jullie reacties

Het is echt niet erg als je stottert hoor smile.gif .. ik heb het zelf ook weleens.. meestal als ik te enthausiast ben als ik iets wil vertellen puh2.gif Maarja.. heel veel mensen hebben er last van, je hoeft je ECHT NIET te schamen! maak gewoon altijd je zinnen af, zeg tegen mensen dat ze je uit laten praten! Als hun geen geduld hebben, zijn ze ook niet geintresseerd in jou. Oke.. de meeste bedoelen het aardig, omdat ze je dan willen helpen, maar ze helpen je juist door al je zinnen af te maken yes.gif

oefen ermee, lees veel voor, ook al is het gewoon voor je zelf.. praat veel, oefen gewoon.. Doe er wat mee!

Probeer het gewoon, en als je danm nog stottert kan JIJ er niks aan doen, en alsnog als mensen zich er ana ergeren zijn ze jou niet waard!

Kusjes het overenthausiaste stotterende meisje engel.gifbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Wel toevallig.. kwam dit oude topic van me weer tegen.. juist nu ik er laatste tijd meer aan denk. Misschien wel meer mee zit.. of meer of twijfel.. ik weet niet precies.

Merk de laatste tijd wel dat ik me er weer meer aan erger of me er voor schaam. En zit er over na te denken om er iets aan te doen waardoor ik er gewoon lekker vanaf ben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is zeer te hopen dat je nog is van dat vervelende euvel af komt.

Daar twijfel ik dus over..

Ik wil er vanaf.. maar zal me dat niet zoveel anders maken.. aangezien iedereen me kent met het stotteren..


Samengevoegd:

mag ie trouwens in PP? bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid