Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op donderdag 20 januari 2005 13:02:55 schreef solomonbhabla het volgende:

heb je de tekenen van markus 16:15-20

nee?

geen heilige geest heb je dan, het spreken in tongen is een teken waaraan je een gelovige kunt herkennen (..)

Best wel eng dat je met jouw stellige uitspraken Marcus 16 : 15 - 20 daarbij betrekt.

Ik zal je ook uit proberen te leggen waarom ik dat eng vind:

Binnen dezelfde stelligheid en context waarin jij jouw uitspraken maakt, liggen uitwassen op de loer. Binnen diezelfde context, zou je met hetzelfde gemak kunnen door trekken dat je iemand bijvoorbeeld een beker gif voorzet om uit te laten drinken om te 'testen' of diegene wel 'echt gelooft'. Zou het gif diegene schaden, dan kun meteen concluderen dat-ie in ieder geval NIET (echt) geloofde ......

Mar 16 : 18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden. (SV)

Laten we asjeblieft het oordeel over al of niet oprecht geloof nu maar aan God zelf over laten. Daar heeft Hij ons helemaal niet bij nodig. Ook al zouden we soms maar al te graag willen dat geloof objectief 'meetbaar' was.

Dat is (gelukkig) voor ons mensen onder elkaar niet zo.

En die pretentie moeten we ook niet najagen, want dat werkt allerlei extremen en uitwassen in de hand.

Dat kunnen we rustig aan God overlaten. Aan Hem alleen.

De manier waarop jij daarmee om lijkt te gaan, vind ik dus ronduit 'gevaarlijk'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom solomonbhabla,

Hoe vind jij jezelf overkomen, als je niet kan aangeven waarom spreken in tongen zo belangrijk is? Dat je bij elke post die je doet verwijst naar een web-site die werkelijk waar niets toevoegd? Hoe stoer vind jij het van jezelf om ons allemaal als leugenaars te bestempelen en ons af te doen als dwaalleer / ongelovigen?

Waarom ben jij ervan overtuigd dat het de HG is die tot je spreekt en niet een demoon of "zomaar" een geest? Zoals Karel in dit topic meerdere keren heeft uit willen leggen is het spreken in tongen een verkeerde vertaling vanuit het Grieks.

Jij sluit je af voor andere ideeën en dan heeft de rest ongelijk, dat kan, maar is niet helemaal reeël denk ik.

Quote:
Laten we asjeblieft het oordeel over al of niet oprecht geloof nu maar aan God zelf over laten. Daar heeft Hij ons helemaal niet bij nodig. Ook al zouden we soms maar al te graag willen dat geloof objectief 'meetbaar' was.

Precies Karel dat gaf ik eerder ook al aan, makkelijk om te roepen dat iemand niet oprecht geloofd. Het onderbouwen ervan blijkt niet te lukken, omdat er continue zomaar wat gepost wordt wat herhaling van woorden is.

Quote:
als je niet in tongen kan praten ben je geen kind van GOD IK HEB GODSWOORD ALS GETUIGE

Dank je wel, waarom komt het spreken in tongen dan "alleen" maar voor in evengelische / pinkster kringen en niet in de "reguliere" stromingen. Dit is een uitermate denigrerende uitspraak die je doet en vind ik niet op zijn plaats. Jij weet helemaal niks van mijn geloof af en je weet al helemaal niet wat oprecht geloven is!

God oordeelt ons en niet mensen die dergelijke uitspraken doen, gelukkig maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 14:01:00 schreef Michiel het volgende:

Waarom ben jij ervan overtuigd dat het de HG is die tot je spreekt en niet een demoon of "zomaar" een geest? Zoals Karel in dit topic meerdere keren heeft uit willen leggen is het spreken in tongen een verkeerde vertaling vanuit het Grieks.

Als jij gedoopt bent met de HG, je bent dus christen en je laat je niet in met occulte dingen kan het niet zo zijn dat een demoon tot jou spreekt via tongentaal. Demonen kunnen alleen maar in je komen als je ze daarvoor een opening geeft.

Volgens mij bestaan er geen 'zomaar' geesten...of demonen of engelen of de HG.

Over dat tongentaal alleen maar gewone talen zouden zijn, daar wordt vaak deze tekst bij gehaald:

Han2:4

en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

5 ¶ Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel;

6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeers?

8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?

9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamie, Judea en Kapadocie, Pontus en Asia,

10 Frygie en Pamfylie, Egypte en de streken van Libie bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten,

11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.

Ik denk dat het niet zo is dat de discipelen in bestaande talen spraken. Er zijn nl maar 12 discipelen en er worden meer talen genoemd. Kortom God doet hier een wonder bij de mensen die het horen.

Ik weet dat in de grondtekst het woord glossa wordt gebruikt wat taal betekent maar volgens mij sluit dat niet uit dat het niet een taal kan zijn die niemand kent.

Quote:

Dank je wel, waarom komt het spreken in tongen dan "alleen" maar voor in evengelische / pinkster kringen en niet in de "reguliere" stromingen. Dit is een uitermate denigrerende uitspraak die je doet en vind ik niet op zijn plaats.

Het spreken in tongen komt alleen voor in evangelische stromingen omdat die de enige zijn die er voor open staan. Ik ken verschillende dominees en andere leden van traditionele kerken die eruit zijn geschopt omdat ze over de gaven v/d Geest begonnen.

Gelukkig zijn er ook enkele traditionele kerken die er wel voor open staan. Het komt dus niet alleen voor in evangelische kerken.

Ff voor de duidelijkheid: ik vind absoluut niet dat je alleen gelovig bent als je in tongen spreekt. Het is geen voorwaarde voor wat dan ook. Ofje nou wel of niet in tongen spreekt maakt je absoluut niet meer of minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke ik zal het even nog duidelijker voor jullie formuleren

feiten:

Wij gebruiken de Staten Vertaling ,is een zuivere vertaling.

Wij prediken het evangelie zoals de apostelen/paulus/jezus hebben gedaan

evangelie dat je gedoopt moet worden en heilige geest ontvangen die kwam de Heere Jezus beschikbaar maken.

waarom is tongen nodig(vreemde talen)

- omdat god in de geest aangebeden wilt worden

(johannes4:23-24)

- in korinthe14:14 wordt duidelijk wat in de geest bidden is

- johannes3:8

vermeld dat iemand uit de geest geboren is te horen is

-petrus in handelingen2:16 ziet het als een teken van wat geprofiteerd is joel2:28

- handelingen2:4

vermeld dat toen zij de heilige geest ontvingen in vreemde talen spraken ook in

handelingen10:44-48

en ook in Handelingen19:1-6

wilt hier God hier mischien iets duidelijk maken?

in het boek handelingen word elke gezegd dat zij in vreemde talen spraken tijdens ontvangst van HG

johannes1:12-13 zegt dat we uit geboren moeten worden

johannes3:1-5 zegt waarom&hoe

Titus3:5 vat alles samen''vernieuwing des heilige geestes

romeinen8:26 zegt met ontuisprekelijke zuchtingen(zo klink het)

paulus zegt hoe we moeten bidden in efeze6:18

1judas20 zegt dat we in de geest moeten bidden voor opbouwing van onze heilige geloof

1korinthe14:14 zegt dat vreemde talen zijn

markus16:17 zegt een teken van een gelovige is en handelingen2 ontvangen de mensen de HG en hebben deze teken wilt God hier iets niet duidelijk maken?????

ik stuur een document erbij met alles over het spreken in tongen

1korinthe14:2 vermeld dat we in verbogenheid tot god spreken en 1 korinthe14 zegt ook dat een teken voor de ongelovige is

Mensen gebruik de Statenvertaling want de andere vertaling zijn corrupt de andere vertalingen hebben verzen weggehaald lees openbaring22:18-19

er is een gewoon een vers weggehaald bij andere vertalingen

check jullie vertaling in romeinen8:1

dit is de statenvertaling romeinen8:1

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

vergelijk met andere vertalingen, zie je hoe corrupt

openbaring22:18-19

18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

lees het bestandje

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom god ons tong wilt veranderen lees jakobus 3

aan maaike:

maaike het werd niet gebruikt voor prediking maar voor persoonlijk gebed

1korinthe14:2

2 Want die een vreemde taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat het, doch met den geest spreekt hij verborgenheden.

petrus zag het in handelingen2: als teken voor de profetie

jeseja28:11

11 Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken;

jakobus3:

Alzo is ook de tong een klein lid, en roemt nochtans grote dingen. Ziet, een klein vuur, hoe groten hoop houts het aansteekt.

is het gek dat de god de tong van de mensheid in controle wilt houden door hun een perfecte taal te geven om hem aan te bidden het is allemaal zo nauwkeurig en logisch

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen het grote voorbeeld in Handelingen10:44-48

44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.

45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.

46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:

47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?

48 En hij beval, dat zij zouden gedoopt worden in den Naam des Heeren. Toen baden zij hem, dat hij enige dagen bij hen wilde blijven.

kijk dan gewoon!! hoe wist petrus het

Mensen voor de duidelijkheid jezus zei je moet de trooster ontvangen de HG en het bewijs dat die ontvangen is het spreken in andere talen johannes3:8 zie dat jullie niet

de mensen die handelingen 1 worden beschreven waren egt wel gelovig maar ze hadden de HG niet je bent dus een volledige gelovige als je HG en dan zul je die vreeemde taal gebruiken om mee te bidden

doopje onderwater voor vergeving voor zonden jezus aanroepte vraag god voor HG en spreek in de vreemde taal om tot god te bidden heel simpel zoals de bijbel dat zegt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen kijk het bewijs , mensen hier op het forum zeggen dat tongen een gave is van de heilige geest? maar wat staat er in handelingen2:38

En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen

lees de laaste zin GIJ ZULT ONTVANGEN DE GAVE!

EN NU IN HANDELINGEN10:45

45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.

46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:

LEES AAN HET EINDE VAN VERS 45 DE GAVE''

en in verss 46 wisten zij wat het was waarom

als je de HG ontvangt je meerdere gaves allen er is ook ''

DE GAVE''(teken van ontvangst) mensen die oneens waren met godswoord waren hadden dit verkeerd vertaald daarom hebben we talloze corrupte vertalingen

Link naar bericht
Deel via andere websites

iemand zei dat het spreken in vreemde talen zoals in handelingen2:4 altijd een verstaandbare taal moet zijn, dat is niet waar!!

1korinthe14:2

Want die een vreemde taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat het, doch met den geest spreekt hij verborgenheden.

handelingen2:12

ze waren dus in twijfel ze verstonden dus het niet

En zij ontzetten zich allen, en werden twijfelmoedig, zeggende, de een tegen den ander: Wat wil toch dit zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

solomonbhabla, hetgeen wat je hier nu aan het doen bent is niet discussiëren, zoals de gewoonte is op een forum, maar de manier waarop jij het ziet aan een ander opdringen. Over het algemeen heeft dat weinig zin.

Ik wil je vragen om je gewoon in een discusie te mengen en ook naar anderen te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh ik zie de document niet doet dus dan post ik het eve hier!

DE MISVESRTANDEN OVER HET SPREKEN IN TONGEN:

Jezus zeide:

Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.

18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

19 De Heere dan, nadat Hij tot hen gesproken had, is opgenomen in den hemel, en is gezeten aan de rechter hand Gods.

20 En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.

Observaties:

1. Vers 16: Alleen de gedoopte gelovigen zullen zalig worden.

2. Vers 17: De gelovigen zullen in “tongen†kunnen spreken.

3. Vers 18: De gelovigen genieten bescherming en genezingen.

4. Vers 20: God werkt mede waar Zijn woord gepredikt wordt.

Geen tekenen, geen bevestiging.

Misverstanden:

Er zijn vele misverstanden over de in de Bijbel beschreven gebeurtenissen die samen gingen met het ontvangen van de Heilige Geest.

Handelingen 2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.

Er blijken weinig argumenten te zijn over profetieën, dromen en andere zaken die hier genoemd worden. Alleen het spreken in tongen of talen zoals genoemd in o.a. vers 4 blijkt erg controversieel te zijn.

Op deze pagina zullen we trachten om duidelijk te maken wat het is en waar het voor dient.

Wat is het?

Het is een gesproken taal die, voor onze oren, Arabisch of Hebreeuws klinkt en die door sommigen verstaan kon worden en ook tegenwoordig soms nog gedeeltelijk verstaan wordt.

Handelingen 2:4 En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volken dergenen, die onder den hemel zijn.

6 En als deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en werd beroerd, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?

8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?

Het werd echter niet gebruikt om te prediken zoals dikwijls beweerd wordt.

Het begon namelijk vóór dat de mensen aanwezig waren.

En het werd ook absoluut niet begrepen zoals blijkt uit de volgende verzen.

Handelingen 2:6 En als deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en werd beroerd, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken.

11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.

12 En zij ontzetten zich allen, en werden twijfelmoedig, zeggende, de een tegen den ander: Wat wil toch dit zijn?

13 En anderen, spottende, zeiden: Zij zijn vol zoeten wijns.

Wat is het?

Het wordt hier duidelijk gezien door Petrus als een teken dat de Heiligen Geest is gekomen.

15 Want deze zijn niet dronken, gelijk gij vermoedt; want het is eerst de derde ure van de dag. (vroeg in de morgen)

16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:

17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.

Het wordt hier dus duidelijk gezien door Petrus als een teken dat de Heiligen Geest is gekomen; In feite dat de belofte die Jezus had gegeven nu vervuld was.

Johannes 14:16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid;

17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Argumenten:

In het volgende zullen wij trachten te antwoorden op argumenten die dikwijls worden gehoord tegen de noodzaak van het spreken in tongen.

Iemand schreef:

Onlangs werd ik op straat aangesproken door enkele mensen van de 'Revival Fellowship'.

Dit gesprek ontaarde in een discussie waarin mijn geloof werd aangemerkt als 'niet echt' (ik spreek niet in 'tongen').

Ik vertelde over mijn geloof: de liefde van God voor mensen! (onvoorwaardelijk liefde)

Gelovig zijn heeft weinig te doen met het wel of niet ontvangen hebben van de Heilige Geest:

De wachtende 120 (Handelingen 1 en 2) waren echt wel gelovig, ze hadden echter alleen de Heilige Geest nog niet ontvangen.

Toen ze in Tongen begonnen te spreken was het er ineens wel, Petrus identificeerde het als: “dit is het†(Hand. 2:16)

Iemand schreef:

Het spreken van tongen is geen exclusief bewijs voor ontvangst van de Heilige Geest, je kunt mensen die hun geloof vestigen op hun Zaligmaker (Jezus Christus) niet uitsluiten van de liefde van God omdat zij niet in tongen spreken.

Dit is nou precies het punt, dit is wat Jezus heeft volbracht, Hij kwam de Heilige Geest beschikbaar maken, de Trooster, als Hij er zelf niet meer zou zijn.

Johannes 14:26

Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Handelingen 1:8

Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.

Handelingen 2:33

Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.

Iemand schreef:

Ik heb ook een folder ontvangen met enkele verwijzingen m.b.t. de Heilige Geest, ook ik heb een aantal verwijzingen en opmerkingen.

Hier wordt een ernstige fout gemaakt.

Er wordt aangenomen dat verwijzingen uit de Bijbel verschillende mogelijkheden open laten.

Oftewel, “de Bijbel spreekt zichzelf tegenâ€

Oftewel, “dit is alleen maar uw interpretatie, ik heb een andereâ€

Dit is niet erg complimenteus voor God, de auteur.

Iemand schreef:

Het woord 'tong' is in de grondtekst van het Nieuwe Testament hetzelfde woord als het woord voor 'taal'.

In Handelingen 2:4 (NBG) wordt het Griekse woord 'gloossa' weergegeven met 'tong' en een paar verzen later (in 2:6) met 'taal'.

'Gloossa' duidt zowel op de tong als op dat wat wij met de tong doen: een taal spreken.

Vandaar dat 'spreken in tongen' volstrekt hetzelfde is als 'spreken in talen'.

Dit klopt, geen enkel argument hiermee.

Iemand schreef:

De eerste keer dat in het 'Nieuwe Testament' melding wordt gemaakt van het 'spreken in talen' is in Handelingen 2.

Daar wordt beschreven dat 120 volgelingen van Jezus bijeen zijn in een huis te Jeruzalem.

Plotseling wordt het huis gevuld met het geluid van een geweldige windvlaag en allen worden vervuld van heilige Geest en beginnen in andere talen te spreken.

Dit is niet wat er staat, er is een verschil tussen het geluid van een geweldige windvlaag en wat er in werkelijkheid beschreven staat. Als iemand een bijeenkomst meemaakt waar mensen de Heilige Geest ontvangen klinkt het inderdaad als hier beschreven.

Het volgende is wat er precies staat:

Handelingen 2:2 En er geschiedde haastelijk uit den hemel een geluid, gelijk als van een geweldigen, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.

3 En van hen werden gezien (waargenomen) verdeelde (verschillende) tongen (talen) als van vuur, en het zat op (gegeven aan) een iegelijk van hen.

4 En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Iemand schreef:

Omdat juist op die dag het Joodse Wekenfeest (=Pinksteren) was begonnen waren er talloze Joden vanuit de hele wereld op pelgrimsbezoek in Jeruzalem.

Een menigte loopt te hoop en er ontstaat grote verbazing omdat ieder hen in zijn eigen taal hoort spreken.

"En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs?

En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?" (Handelingen 2:7,8)

Dit is een correcte beschrijving, er is echter nogmaals geen reden om te concluderen dat er tegen deze mensen gepredikt werd. (zie ook hier boven)

Handelingen 2:9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en de inwoners zijn van Mesopotamie, en Judea, en Cappadocie, Pontus en Azie.

10 En Frygie, en Pamfylie, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;

11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken. (Het enige wat begrepen was, lof tot God)

Iemand schreef:

Het zogenoemde 'spreken in tongen' is in de Bijbel dus weliswaar een groot wonder, maar het gaat daarbij uitdrukkelijk om concrete, bestaande talen.

Juist dát bepaald ook de betekenis van dit fenomeen.

Wanneer Paulus later uitgebreid ingaat op het 'spreken in talen' haalt hij een profetie aan uit het boek Jesaja (28:11,12).

Het gaat niet noodzakelijk altijd over begrijpelijke taal:

1 Korinthe 14:2 Want die een vreemde taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat het, doch met den geest spreekt hij verborgenheden.

Jesaja 28:11 Daarom zal Hij door belachelijke lippen, en door een andere tong tot dit volk spreken;

12 Tot dewelken Hij gezegd heeft: Dit is de rust, geeft den moeden rust, en dit is de verkwikking; doch zij hebben niet willen horen.

Handelingen 3:19 Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling (verkwikking) zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,

Deze profetie voorspeld een tijdstip waar rust en verkwikking zal komen, in Hand. 3:19 lezen wij dit dit gebeurde toen de Heilige Geest uitgestort werd.

Iemand schreef:

Derhalve zijn de tongen [of talen] een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen...". (1Korinthe 14:21,22)

M.a.w. het 'spreken in talen' is een speciaal teken voor het volk ISRAËL.

God spreekt d.m.v. een niet-Hebreeuwse taal tot Israël.

Gedurende de tijd van het boek 'Handelingen' komen we dit verschijnsel dan ook diverse keren tegen.

De reactie van Israël blijkt keer op keer te bestaan in ongeloof.

Ook vandaag is deze reactie nadrukkelijk aanwezig, getuige alle argumenten die wij dagelijks tegenkomen.

Iemand schreef:

Uiteindelijk, aan het slot van het boek 'Handelingen' vinden we Paulus' aanzegging dat Israël als volk voortaan niet meer in staat zal zijn te zien, te horen of te verstaan (Handelingen 28:26-28).

Als teken voor Israël heeft het 'spreken in talen' daarmee z'n functie vervuld.

Dit is een interessante conclusie, als dit zo is moet er een exact tijdstip aan te wijzen zijn wanneer dit ophield.

De mensheid is echter nog net zo ongelovig als toen. Het “teken†is nog steeds nodig.

EN, er zijn historische bewijzen dat Luther, William Booth, John en Charles Wesley allen in tongen konden spreken.

Iemand schreef:

In 1Korinthe 13:8 kondigt Paulus aan dat het 'spreken in talen' zou verstommen.

In tegenstelling tot geloof, hoop en liefde die blijvend zijn (13:13), zou het 'spreken in talen' ophouden.

De Korinthiërs moesten nog leren dat de gave die zij zo spectaculair vonden, zowel van beperkte als van tijdelijke betekenis was.

(Als teken voor Israël heeft het 'spreken in talen' daarmee z'n functie vervuld)

Klaarblijkelijk was het fenomeen dus nog wel aanwezig in de tijd dat de brieven aan de Korinthiërs geschreven waren. De Korinthiërs waren echter geen Joden of Israëlieten!

Als het dus alleen voor Israël was, was er dus in het geheel geen plaats meer voor dit in de gemeente van de Korinthiërs. Dit creëert enige interessante conflicten met de rest van de geschriften. (zie verderop)

1 Korinthe 13:8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden. (3 dingen genoemd!)

10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

Er gaan inderdaad een aantal zaken niet meer nodig zijn in de toekomst. Er worden er echter drie genoemd die allen tegelijk op zullen houden, niet alleen maar het spreken in tongen.

Er is niemand die beweerd dat kennis opgehouden is en er zijn weinigen die beweren dat profetieën opgehouden zijn.

Waarom dan dit geschrift proberen te gebruiken dat tongen wel opgehouden zijn?

Iemand schreef:

Bij 'spreken in tongen' moet je niet denken aan onverstaanbare klanken die worden uitgesproken in een extatische toestand.

Als Paulus schrijft in 1Korinthe 14:2:

"Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het..." moet je je realiseren dat dit geen beschrijving is van de oorspronkelijke bedoeling maar om het misbruik onder de Korinthiërs te voorkomen.

Dit is wel degelijk een beschrijving van een gedeelte van waar het nog meer voor dient

1 Korinthe 14:4 Die een [vreemde] taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente.

5 En ik wil wel, dat gij allen in vreemde talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die vreemde talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen. (De gaven gedurende de bijeenkomsten)

Iemand schreef:

Paulus legt in 1Korinthe 14 uit dat het 'spreken in talen' slechts nut heeft in een context waarin de gesproken talen ook daadwerkelijk begrepen worden (14:4,5,9,19).

1 Korinthe 14:19 Maar ik wil [liever] in de Gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat ik ook anderen moge onderwijzen, dan tien duizend woorden in een [vreemde] taal.

Iemand schreef:

Waarom b.v. Chinees spreken in een gemeente terwijl niemand daar die taal kent?

Een willekeurige bezoeker van zo'n bijeenkomst zou zeggen: hier wordt wartaal gesproken (1Korinthe 14:23)!

Tenzij... de vreemde taal ook zou worden vertaald. Alleen in dat geval kan er stichting en nut uitgaan van het 'spreken in talen'.

Paulus laat zich tamelijk denigrerend uit over het 'spreken in talen' in de gemeente. Slechts in aanwezigheid van een vertaler acht hij het acceptabel.

Het zou dus aannemelijk zijn dat in de gemeenten van de critici dus inderdaad in tongen gesproken wordt MET een bijbehorende uitleg.

De woorden “in de gemeente†zijn de sleutel om de verwarring op te heffen.

Daarom spreken wij in de Revival Fellowship niet allen in Tongen gedurende de bijeenkomsten maar handelen wij volgens 1 Kor 14:27-29

1 Korinthe 14:27 En zo iemand een [vreemde] taal spreekt, [dat] het door twee, of ten meeste drie [geschiede], en bij beurte; en dat een het uitlegge.

28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

29 En dat twee of drie profeten spreken, en dat de anderen oordelen.

39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in [vreemde] talen te spreken.

Paulus gaf dus geen verbod op het spreken in Tongen (in de gemeente) maar deze hoofdstukken hebben meer een regulerende functie.

Waar dient het voor?

Als teken dat mensen de Heilige Geest ontvangen hebben --- (Jezus zeidesmile.gif

Markus 16:17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.

Als teken dat mensen de Heilige Geest ontvangen hebben --- (Petrus zeidesmile.gif

Handelingen 2:15 Want deze zijn niet dronken, gelijk gij vermoedt; want het is [eerst] de derde ure van de dag.

16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:

17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; --

Als teken dat mensen de Heilige Geest ontvangen hebben --- (Petrus bij een Romeins gezinsmile.gif

Handelingen 10:44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.

46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:

47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?

Als teken dat mensen de Heilige Geest ontvangen hebben --- (Paulus in Efezesmile.gif

Handelingen 19:5 En die [hem] hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.

6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Voor opbouw van uw geloof ---

Judas 1:20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;

1 Korinthe 14:14 Want indien ik in een [vreemde] taal bid, mijn geest bidt [wel], maar mijn verstand is vruchteloos.

Johannes 4:24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Hem] aanbidden in geest en waarheid.

Voor rechtstreekse communicatie met God ---

Romeinen 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

De conclusie:

Als u niet in tongen kunt spreken mist u dus de genoemde tekenen en kunt u al het voorgaande niet doen ---

Sterker zelfs, u heeft geen Bijbels teken dat u de Heilige Geest ontvangen heeft ---

Het volgende is dan van groot belang:

Romeinen 8:8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

De oplossing:

Handelingen 2:37 En als zij [dit] hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?

38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als u niet in tongen kunt spreken mist u dus de genoemde tekenen en kunt u al het voorgaande niet doen

Sterker zelfs, u heeft geen Bijbels teken dat u de Heilige Geest ontvangen heeft

nosmile.gif

Deze uitspraak is net zo erg als de manipulerende uitspraken van menig charismatisch dictatortje boosrood.gif

Jij hebt waarschijnlijk niet begrepen waarop Verlossing gebaseerd is en wat het Christen-zijn inhoudt nosmile.gif

Ik raad je aan om eens goed te onderzoeken wat Verlossing daadwerkelijk inhoudt, want wat je nu beweert lijkt op hetgeen wat menig 'charismatische christen/predikant/vrijetijdsdominee' de wereld wijsmaakt.

De volgende bijbelteksten zullen de daarbij ongetwijfeld helpen:

Klik hier voor word-document

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 14:27:00 schreef maaike het volgende:

Als jij gedoopt bent met de HG, je bent dus christen en je laat je niet in met occulte dingen kan het niet zo zijn dat een demoon tot jou spreekt via tongentaal. Demonen kunnen alleen maar in je komen als je ze daarvoor een opening geeft.

Nou volgens solomonbhabla ben je geen Christen als je gedoopt bent, dus vandaar mijn vraag. Want alleen als je in tongen spreekt ben je Christen. Goed scherp zetten de boel werkt ook al niet, want hij leest niet en gaat nergens op in, dan alleen spammen en opdringen. boosrood.gif

Quote:
Volgens mij bestaan er geen 'zomaar' geesten...of demonen of engelen of de HG.

Ik moest het even een benaming geven. Demonen bestaan ook, naast de HG (andere discussie denk ik knipoog_dicht.gif).

Quote:
Het spreken in tongen komt alleen voor in evangelische stromingen omdat die de enige zijn die er voor open staan.

Tuurlijk verbaasd.gif Daar zet ik dus wel degelijk mijn vraagtekens bij, want nu blijkt toch wel weer dat het alleen kan als je bij de revival hoort. Ben ik het zeker niet mee eens.

Quote:
Gelukkig zijn er ook enkele traditionele kerken die er wel voor open staan. Het komt dus niet alleen voor in evangelische kerken.

Nou ga ik nog niet zolang mee, maar ken mensen die het van dicht bij hebben meegemaakt (spreken in tongen) en het was een "eens maar nooit weer" ervaring. Lijkt mij niet het werk van de HG als het bij mensen een angst oproept.

Quote:
Ff voor de duidelijkheid: ik vind absoluut niet dat je alleen gelovig bent als je in tongen spreekt. Het is geen voorwaarde voor wat dan ook. Ofje nou wel of niet in tongen spreekt maakt je absoluut niet meer of minder.

Zijn we het zeker eens smile.gif, wilde alleen het geheel wat "wakker" maken. Maar het lijkt erop dat solomonbhabla alleen maar post en niet leest knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 15:01:42 schreef maaike het volgende:

Zeg ik dacht dat je ermee op zou houden?

Hij leest niet, post alleen maar lijkt het wel. knipoog_dicht.gifhamer.gif

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 15:32:05 schreef JohnM het volgende:

Jij hebt beslist
NIET
begrepen waarop Verlossing gebaseerd is
nooo.gif

Dit lijkt mij een uitspraak van hetzelfde bedenkelijke niveau als de uitspraak die stelt dat je niet gelooft als je niet in tongen praat nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

mensen jullie zeggen''ik vind'' maar god zegt iets anders, ik vind zelf niks ik wil aan god gehoorzaam zijn!!

sinds jullie godswoorden niet geloven(blijkt uit jullie spreken)

verlossing staat in handelingen2:38

jezus:

kwam de waarheid brengen

kwam voor onze zonden sterven/kwam de heilige geest brengen

kortom jezus kwam alles goed maken

en als je door de geest van geleid wordt dan zull je ook de vruchten van de geest geleid worden

Romeinen8:

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen

als je in tongen bid dan kan je gods vruchten tonen als je niet de HG kan je dat niet doen zoals GOD het bedoelt heeft zo simpel is het!

Link naar bericht
Deel via andere websites

antwoord aan michel:

als je gedoopt(door volledige onderdompeling) en je hebt de HG ontvangen dan je een christen:

markus16:16

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

geloven=werkwoord=leunen aan, gehoorzamen zijn wij gehoorzaam aan de woorden van jezus ? johannes3:5?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 15:44:19 schreef Michiel het volgende:

Tuurlijk
verbaasd.gif
Daar zet ik dus wel degelijk mijn vraagtekens bij, want nu blijkt toch wel weer dat het alleen kan als je bij de revival hoort. Ben ik het zeker niet mee eens.

Ik zeg niet dat het alleen dan kan ik zeg alleen dat het daar vooral voorkomt omdat mensen er meer open voor staan.

Quote:
Nou ga ik nog niet zolang mee, maar ken mensen die het van dicht bij hebben meegemaakt (spreken in tongen) en het was een "eens maar nooit weer" ervaring. Lijkt mij niet het werk van de HG als het bij mensen een angst oproept.

Ik heb eigenlijk nog nooit mensen gehoord die achteraf zeiden dat ze het nooit meer wouden maarre misschien was het in dat geval idd niet v/d HG of het werd hun opgedrongen ofzo of het lag aan hun zelf ofzo.

Quote:
Maar het lijkt erop dat solomonbhabla alleen maar post en niet leest
knipoog_dicht.gif

Ach ja waarom lezen als jij de waarheid toch al hebt?hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

solomonbhabla,

Alles goed en best, maar ondanks alle informatie die jij nu over iedereen uitstrooit, zitten we nog steeds met een klein probleempje: NERGENS spreekt de bijbel in de oorspronkelijke Griekse tekst over het fenomeen waar jij het nu over hebt.

Dat fenomeen was wel bekend in die tijd en werd aangeduid met woorden die de schrijvers van de bijbel (bewust) NIET gebruikte. Het zou wel heel bijzonder zijn, als de bijbel het enige geschrift zou zijn wat (in die tijd) waarin de schrijvers (als enige) met het woord 'Glossa' het 'verkeerde' woord zouden gebruiken om een fenomeen aan te duiden wat onder andere namen bekend stond .......

'Foutje' van de Hoofdredactie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid