Spring naar bijdragen

Een ongewoon gesprek met God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb ze allemaal gelezen. Op het feit na dat ze typisch Amerikaans zijn, spreken ze me wel aan. Wel rustig lezen en hier en daar even herkauwen voor een goed begrip en niet klakkeloos volgen, maar je eigen wijsheid lekker laten meepraten. Overigens valt hij wel in herhalingen (to bring the message home).

Ben je een recht in de leer christen (met alle respect) dan zijn de boeken wellicht hier en daar wat te "magisch" "new age"

Link naar bericht
Deel via andere websites

www.gesprekmetgod.nl (dit is geen link, ik weet niet hoe dat moet)

is de officiele site met info over de (bedoelingen) van deze boeken en wat je er mee kunt.

Het nieuwste boek, getiteld "wat god wil" ken ik nog niet.

Er staan een tweetal kleine voorproefjes op de site, erg interessant.

één van de titels: Zou het mogelijk kunnen zijn dat onze kennis over God onvolledig is?

Een vraag die een hoop eerlijkheid en een open houding vergt.

[ in de FAQ staat hoe je (mooie) urls kunt maken. Ik heb nu jouw url aangepast zodat is klikbaar is]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Ik heb al deze boeken gelezen in de tijd voor mijn bekering. Met deze post wil ik iedereen waarschuwen voor deze boeken.

In deze boeken wordt een God gepresenteerd die voor veel mensen heel gemakkelijk te accepteren is. Het is echter new-age met een God-sausje.

Ik geloofde voor mijn bekering wat er in deze boeken stond en één pluspuntje voor deze boeken (eigenlijk voor God), deze boeken hebben mij uiteindelijk bij Jezus gebracht.

Overigens is dit niets nieuws hoor, de leer die in deze boeken wordt gepresenteerd heeft trekjes van de gnostiek, van het Catharisme en van elke andere leer die niet van God komt en in de afgelopen 20 eeuwen geprobeerd heeft mensen bij God weg te houden.

De echte fans van deze boeken ergeren zich vast bij het lezen van deze post, want dat had ik ook gedaan in de tijd dat ik een fan was van deze schrijver. Ik ging me pas vragen stellen toen ik zag hoe commercieel meneer Walsch begon te worden. Hij weerlegt deze kritiek overigens al in zijn eerste boek hoor. Dat dichttimmeren van elk gat dat je in die boeken kunt vinden gaat heel geraffineerd. 'god' zegt in die boeken tegen Walsch dat hij rustig geld mag verdienen met deze boeken. En dat doet Walsch dan ook heel goed.

Kortom....ik geloof dat dit een dwaalleer is en dat Neale Donald Walsch een dwaalleraar is. De 'god' van Walsch zegt dat we allemaal moeten doen wat liefde zou doen. Nou 'liefde' zou Jezus Christus aannemen als zijn Heer en Heiland.

Lees goede boeken...LEES DE BIJBEL!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben vandaag bij de boekhandel geweest, en ze krijgen de nieuwe druk vrijdag binnen, een bundel met de twee eerste boeken van Neale Donald Walsch. Als hij binnen komt houden ze 'm speciaal voor mij apart (lief he? knipoog_dicht.gif) dus ik heb 'm begin volgende week eindelijk in m'n bezit. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok....

Prima om ze te lezen...

Maar lees wel kritisch. Er staan dingen in die niet kloppen... en ik vind dat het geloof wat te spectaculair wordt gemaakt...

Nogmaals, wees kritisch, geloof niet alles wat er in staat, ik heb wel een hoop vraagtekens bij deze boeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar lees wel kritisch. Er staan dingen in die niet kloppen...

Staan er dan ook dingen in die wel kloppen?

Maar ach ik begrijp Essie wel, het zijn heerlijke boeken, ze lezen lekker weg, zijn begrijpelijk, maar goed ik geloof niet dat het de waarheid is en die boeken lees je toch omdat je verlangt naar waarheid, je leest ze niet enkel om je te vermaken. Als het dan niet de waarheid is, wordt je dus misleid.

Het is natuurlijk ook ontzettend aantrekkelijk dat iedereen zijn of haar eigen waarheid mag hebben, dat je je eigen werkelijkheid schept enz. (enkele gedachten van Walsch).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het goede aan de boeken is dat het oproept tot het doen 'wat liefde zou doen' (net zoiets als WWJD? 'what would Jesus do?') Walsch roept op tot het doen van het goede. De boeken geven een kader voor maatschappelijk verantwoord gedrag.

Dit is overigens naast een compliment voor Walsch tegelijkertijd ook het verraderlijke van de boeken, want je zegt tijdens het lezen regelmatig 'ja, dat is zo' en 'ja, dat is goed', en tussen de regels door krijg je ook de religieuze / spirituele visie van Walsch door je strot geduwd. Het gevaar is dat je dat vervolgens ook heel gemakkelijk slikt.

Kortom een wolf in schaapskleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik realiseer me dat dit soort berichten en topics alleen maar nieuwsgierig maken en aanzetten tot het lezen van de boeken. Vandaar het volgende gebed, wie bidt er mee?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hemelse Vader, dank U wel dat U alles gebruikt, zo ook het internet. Dank U wel voor het Credible forum, waarop broers en zussen elkaar kunnen ontmoeten, elkaar kunnen bemoedigen en van elkaar kunnen leren.

Dank U wel Vader dat U mij via een zoekmachine in contact bracht met dit forum en dit topic en dat ik op die manier mag bijdragen aan het verspreiden van Uw waarheid. Het is mijn wens dat ik écht mag bijdragen aan het goede en dat ik niet enkel kritiek lever op hetgeen anderen inspireert.

Vader U kent mijn verleden en hoezeer de boeken van Walsch mij indertijd hebben gegrepen. Nogmaals dank dat U mij uiteindelijk heeft geleid naar Uw Zoon, de Weg, de Waarheid en het Leven.

Vader, het is mijn verlangen dat iedereen die deze boeken leest, of wil gaan lezen ook mag ontdekken wat er niet goed aan is en gaat inzien dat U het niet bent die in deze boeken 'god' wordt genoemd.

Hemelse Vader bereik hun harten alstublieft met Uw waarheid, met Jezus, Uw Zoon, onze Verlosser.

In de naam van Christus Jezus bid ik U dit...Amen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:11:54 schreef Marnix het volgende:

Ok....

Prima om ze te lezen...

Maar lees wel kritisch. Er staan dingen in die niet kloppen... en ik vind dat het geloof wat te spectaculair wordt gemaakt...

Nogmaals, wees kritisch, geloof niet alles wat er in staat, ik heb wel een hoop vraagtekens bij deze boeken.

Kritisch lezen doe ik altijd. En vraagtekens heb ik ook altijd. Ook bij de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er pak weg een jaar geleden in begonnen maar het ontzettende amerikaanse ging me steeds meer tegen staan. Ik denk dat ik ruim de helft heb gelezen en ik ben nog altijd van plan om het eens een keer uit te lezen,maar dat is er nog steeds niet van gekomen.

Misschien neem ik het mee op vakantie.

liefs

ananas

Link naar bericht
Deel via andere websites

haha...fun!

Wel leuk trouwens dat Walsch in één van zijn boeken schrijft dat God heel gelukkig is met Amerika. Bush is hier overigens ook van overtuigd. Dit is dat dichtimmeren wat Walsch constant doet. Je kan er daardoor moeilijk een spelt tussen krijgen. Je kan dan natuurlijk vragen of het God is die spreekt en of de woorden die Walsch opschrijft onfeilbaar zijn, maar daar dekt Walsch zich vervolgens ook heel aardig tegen in. Hij schrijft namelijk dat alles wat God tegen ons zegt (Walsch stelt namelijk terecht dat God tegen ons allemaal wil spreken op elk moment)door een persoonlijk filter gaat, een soort referentiekader. Dit zorgt ervoor dat twee mensen een boodschap van God totaal anders vertellen. Maar goed, wat maakt het allemaal uit als er toch meerdere waarheden zijn en ieder zijn eigen werkelijkheid schept.

Dit is voor mij ook een omgekeerde redenering (cirkelredenering) voor de betrouwbaarheid van de Bijbel. Je moet m.i. (als er maar één waarheid is) een referentiepunt buiten je eigen ervaring om hebben. Dit referentiepunt is voor mij de Bijbel. De cirkelredenering is dan als volgt. Als Jezus werkelijk voor onze zonden is gestorven, dan zullen er wel geschriften zijn van God of van mensen die dit beschrijven. Waren deze geschriften er immers niet geweest, dan zou niemand weten dat Hij voor onze zonden gestorven is en dus is de bijbel waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zo'n boek weleens doorgebladert en merkte meteen al dingen op: de bijbel niet als gezaghebbende bron, verscheidene christelijke leerstellingen waren illusies... ik had toen geen zin om dat boek nog te lezen. Hoe leuk het allemaal ook geschreven is.

We moeten ons realiseren dat het Godsbeeld van de auteur niet uniek is. Ik heb het idee dat heel veel Amerikanen in zo'n God geloven. Veel meer dan we zien. De serie Joan of Arcadia verkondigt ook ongeveer zo'n God (desondanks een erg mooie serie).

Touched by an Angel hangt er ook ongeveer tegenaan, maar toch met bijbelse elementen hier en daar. Let maar op: de naam Jezus wordt er nauwelijks tot nooit genoemd. En als laatste staat iemand als Oprah Winfrey ook wel degelijk voor zo'n Godsbeeld. En dat zij veel invloed heeft op de Amerikaanse samenleving mag duidelijk wezen.

Ik denk ook dat zo'n Godsbeeld hier in Nederland ook redelijk aanwezig is. Het is een fraai, mooi gepolijst en vriendelijk Godsbeeld, die voor iedereen makkelijk aan te nemen is en heel redelijk is. God als de goede Vader, een soort hemelse Therapeut die jou altijd begrijpt, er altijd voor je is en met wie je altijd kunt praten.

Ik geloof dat God inderdaad liefdevol, geduldig en genadig is, maar ook streng, rechtvaardig, toornig en soms gewoon erg moeilijk. Hij ziet veel meer dan wij en dat is niet altijd even grappig, ironisch of mooi, maar soms bitterhard en ongelooflijk moeilijk. Want God is met je, maar zovaak merk je Hem ook níét en zwijgt Hij in alle toonaarden terwijl jij in de ellende zit.

En dan helpen mooie gedichten als "Voetstappen in het zand" niet altijd. De wereld is hard, kil, onrechtvaardig en soms wonderschoon. Soms merk je Hem elke dag, soms schitterd Hij elke dag door afwezigheid. De ene merkt Hem vaker, de ander merkt Hem nauwelijks. De ene kan niet om God heen, de ander wordt helemaal geworpen op zijn geloof. Waarom? Niemand die dat volledig kan verklaren. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, net zoals die van de mens.

Door de hele bijbel merk je dat op: aan de ene kant zijn goedheid en aan de andere kant Zijn toorn. In het OT is die tegenstelling nog wel het heftigst, soms zelfs onwaarschijnlijk. Met Hem wandelen is beslist niet makkelijk en lang niet altijd even leuk. Maar het levert wél verdieping op in je leven, hoe pijnlijk soms ook, en stoomt je klaar voor het eeuwig leven straks. Met de boodschap: nu is het allemaal ellendig, maar de ellende van nu weegt niet op tegen de vreugde van straks.

Dát is wat ik geloof. Díé God is de God die ik dien. Niet zozeer omdat Hij zo leuk, grappig, lekker ironsich en lief is, maar omdat Hij alles geschapen heeft, voor mij alle ellende heeft doorstaan en daardoor zelfs overwon en... omdat ik erop mag vertrouwen dat hij er wél voor me is. Hoe dan ook. En soms zal ik het slechts moeten doen met deze wetenschap. "Mijn genade is u genoeg, volg Mij nu maar." Mijn vraag nu is dus: wordt God óók zo verkondigt in deze boeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF,

Misschien dat er iemand is die de boeken recenter heeft gelezen, want ik ben (gelukkig) een heleboel vergeten. Ik ben nu twee jaar christen en God heeft mijn gedachten aardig goed gereinigd van onzinnige en belastende leugens. Ik weet nog dat het Godsbeeld in Walsch' boeken sterk lijkt op een pantheïstisch Godsbeeld. Oftewel alles om je heen is een stukje God, inclusief wijzelf.

De boeken kunnen overigens ook prima door één deur met het boek 'Cursus in Wonderen', dit zou een boek zijn dat door Jezus Christus is geopenbaard. De beide boeken worden veel gelezen in het esoterisch wereldje.

In jouw Godsbeeld kan ik mij overigens prima vinden, dank voor je post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ze wekken wel interesse in God en wat God zou kunen betekenen in je leven..

Ja, daarvan ben ik het levende bewijs, maar goed, dat onze God zo geweldig is dat Hij alles ten goede kan keren, betekent nog niet dat we God op die manier zouden moeten beproeven. Als het zo loopt dat iemand Jezus leert kennen doordat de boeken van Walsch zijn interesse voor het geloof hebben gewekt, dan is dat mooi, maar als geloofsopbouwende boeken kan ik ze alleen maar afraden (haha...maar dat was vast al duidelijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm ik vind het altijd al walgelijk als er op een boek staat "De wereld bestseller!! Dit boek veranderdt uw leven" ugh.. Maar goed misschien kan het sommige mensen wel een dienst bewijzen. Ik ben nu bezig in "The Purpose driven life" ook zo'n amerikaanse bestseller, wie weet is het wel wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Purpose driven life is zeker een beter boek, daar kan je vanop aan. Dat is de engelse versie van het boek 'Doelgericht leven' van Rick Warren.

Wat betreft de tekst 'dit boek kan uw leven veranderen', daar was Neale Donald Walsch het zelf ook niet mee eens zei hij eens in een interview. Die tekst is volgens Walsch bedacht door de Nederlandse uitgever.

Maar wat betreft 'purpose driven life', er komen ook goede dingen uit Amerika.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid