Spring naar bijdragen

Narnia: lion, witch and wardrobe


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 283
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 05 januari 2006 15:14:26 schreef Kidon het volgende:

Je kan vragen stellen om vragen te stellen en gewoon

moeilijk te doen.

Klopt. Dit werkt overigens 2 kanten op.

Quote:

De reden daartoe is vaak koppigheid en onwil.

Klopt ook, werkt ook 2 kanten op.

Quote:

Wat een slap gedoe zeg.

Narnia, Harry Potter, Lord of the Rings, enz... zijn dragers van christelijke boodschappen?

Nee.

Quote:

O ja? Is er dan al iemand tot bekering gekomen door deze films?

Vast niet

Quote:
Het is louter amusement en een excuus voor velen

onder het mom van 'drager van een christelijke boodschap'

Klopt

Quote:

Er zijn stemmen die afraden om naar Narnia te gaan en plots krijgen we reacties alsof we iemand zijn lollie afnemen.

Nee, het gaat om de manier waarop dat gebeurt: paar bijbelversjes er bij die lijken de mening van de auteur te onderstrepen en roepen dat iets 'occult' is.

Quote:
Nog iets: Christenen zijn veelal schijterds!

klopt

Quote:

Dat is durven hé?!

Valt mee

Quote:

Als er mensen zijn die denken dat ze met dergelijke films beweren te evangeliseren of mensen bewust maken van God dan zitten ze er wel effe naast.

klopt

Quote:

Wil je mensen bij God brengen?

SPREEK DAN LETTERLIJK OVER GOD!!

klopt gedeeltelijk. Je kunt wel lukraak over God gaan roepen maar dit werkt niet zomaar. Het heeft ook te maken met je handelen.

Quote:

Of is dat een te gewaagde onderneming?

Ligt eraan welk doel je voor ogen hebt. Buiten dat werkt het echt niet om lukraak mensen over God te gaan vertellen. Sterker nog, dit werkt averechts.

Quote:
Moslims blazen zich op voor hun geloof

Nee hoor, dat is een select gezelschap. Niet elke moslim doet dat. Gelukkig maar, anders werd het wandelen door Amsterdam een angstige bezigheid

Quote:
en wij durven onze bek niet eens open te trekken!

Durf ik wel, maar met mate. Ik ga mensen niet zomaar lastig vallen.

Quote:

Neen, we moeten lief zijn en vooral niet te veel tegen schenen schoppen...

Mwah

Quote:
Wat deed Jezus?

Openbaarde mensen hun zonden, sprak radicaal, draaide niet rond de pot, enz...

Duizenden kwamen tot bekering door zijn houding!

Nu was het godsbeeld in die tijd anders en kan ik geen vissen of water te voorschijn toveren. Ik kan ook geen mensen genezen, blinden weer laten zien en doden opwekken is me tot nu toe ook nog niet gelukt. Dus het was niet alleen de houding. Mensen hadden ook toen tekenen (wonderen) nodig om Hem te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 05 januari 2006 15:14:26 schreef Kidon het volgende:

Ik wil toch graag effe iets pikken uit de topic die

ik begon, maar die in de prullenmand belande
smile.gif

Nog effe tussendoor:

Je kan vragen stellen om vragen te stellen en gewoon

moeilijk te doen.

klopt.

Quote:
De reden daartoe is vaak koppigheid en onwil.

Weer een bijzonder stellige uitspraak van jou. Wat als ik nou zeg dat jij koppig en onwillig bent, omdat jij maar niet wilt accepteren dat Narnia wel gewoon goed is? Dat slaat ook helemaal nergens op, dus houd alsjeblieft zelf ook op met dit soort insinuaties.

Quote:
Wat een slap gedoe zeg.

Narnia, Harry Potter, Lord of the Rings, enz... zijn dragers van christelijke boodschappen?

Narnia ja: een prachtige allegorie op het verhaal van Jezus.

Lord of the Rings: je kunt zeker enkele christelijke elementen erin terug zien komen. Maar het is idd niet specifiek christelijk.

Harry Potter: tja, niemand die dat christelijk zal noemen denk ik.

Quote:
O ja? Is er dan al iemand tot bekering gekomen door deze films?

Is er ooit al iemand door jou tot geloof gekomen?

De enige die mensen tot geloof kan doen brengen is God zelf en wat dat betreft heb je gelijk met je punt. Denk je trouwens dat er ooit iemand tot geloof is gekomen door kerstballen in de kerstboom te hangen?

Quote:
Het is louter amusement en een excuus voor velen

onder het mom van 'drager van een christelijke boodschap'

En zelfs al zou het louter amusement zijn, wat dan nog? Of wil jij zeggen dat je nooit een voetbalwedstrijd kijjkt, of dat je nooit een tussendoortje pakt ofzo, omdat het gewoon lekker is. Niet alles wat amusement is, is slecht!

Quote:
Er zijn stemmen die afraden om naar Narnia te gaan en plots krijgen we reacties alsof we iemand zijn lollie afnemen.

Vind je het gek dat mensen geprikkeld reageren als over ze word geïnsinueerd dat ze niet genoeg nadenken, dat ze duivelse dingen gaan bekijken, dat ze koppig zijn van hier tot her. En wat vooral irritant is, is dat er eigenlijk nergens goede argumenten worden aangedragen.

Quote:
Nog iets: Christenen zijn veelal schijterds!

Dat is durven hé?!

Zo, jij hebt lef zeg! Ik ben ook al naar de wc geweest. Of zal ik jou eens een mailtje sturen met wat ik allemaal durf? (niet zo nuttig inderdaad, doe het daarom ook maar niet).

Quote:
Als er mensen zijn die denken dat ze met dergelijke films beweren te evangeliseren of mensen bewust maken van God dan zitten ze er wel effe naast.

Mag ik ook onderbouwing, in plaats van enkel loze kreten?

Quote:
Wil je mensen bij God brengen?

SPREEK DAN LETTERLIJK OVER GOD!!

Dat kan ook de tweede stap zijn. Paulus begon in Athene eerst ook over allerlei Griekse godenbeelden te praten, voordat hij over de ware God begon. Een film als Narnia kan een hele goede aanleiding zijn om daarna verder over het geloof te kunnen praten.

Quote:
Of is dat een te gewaagde onderneming?

Nee hoor, heb het vaak genoeg gedaan. Zelfs een jongen tot geloof mogen zien komen.

Quote:
Moslims blazen zich op voor hun geloof (keur ik niet goed
smile.gif
) en wij durven onze bek niet eens open te trekken!

Op een christelijk forum is zoiets ook weer veel makkelijker dan in de boze donkere buitenwereld. Maar ik ben het niet met je eens, ik heb het idee dat ik best wel mijn bek durf open te trekken, hoewel ik het zelf meestal een mond noem. En ook van vele andere mensen durf ik dat wel te zeggen, die wonder boven wonder Narnia ook een goede film vinden.

Neen, we moeten lief zijn en vooral niet te veel tegen schenen schoppen...

Laat uw liefde onder allen bekend staan. Dat is wat Paulus zegt, om er eens een bijbeltekst bij te halen. Ik geeft trouwens de voorkeur aan op lange tenen trappen, dat geeft me een effect, dat wil je niet weten, mensen rennen zo hard weg als ze kunnen! Recht de kerk in natuurlijk, want dat was de bedoeling.

Quote:
Wat deed Jezus?

Openbaarde mensen hun zonden, sprak radicaal, draaide niet rond de pot, enz...

Duizenden kwamen tot bekering door zijn houding!

Zo sprak Jezus inderdaad tegen de Farizeeërs die meenden dat zij God op een perfecte manier al volgden. Jezus had een hekel aan schijnheiligheid, en daar trapte Hij heel hard tegenaan. Maar we moeten ongelovigen niet keihard onder de zoden stoppen, dat heeft niet zoveel zin.

Quote:
Hij verkondigde een boodschap die niet altijd lekker gevonden werd. Ze noemden hem dwaalleraar, enz...

De rest van het verhaal kennen we.

Ze noemden Hem ook een veelvraat en een wildebras, en daar zal vast wel enkele reden voor zijn geweest.

Maar zou je nu ook eens op mijn post willen reageren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het komt er dus gewoon op neer om een stap in gehoorzaamheid te zetten en Hij doet de rest.

< tr>

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Als jij een stap in gehoorzaamheid zet, zal Hij de kracht geven om daarin verder te gaan. Het zal nog steeds elke dag opnieuw weer keuzes van jou tegen het kwade vragen. Je zult namelijk geen kasplantje worden, maar je zult gehard raken in de strijd tegen het kwaad. Je zult leren vechten en in Gods kracht zul je ook overwinningen behalen. Maar je zult echt ook voor je eigen hachje moeten vechten. God heeft niets aan mensen die nooit geleerd hebben om te vechten!

Wel, er is ook iets zoals overgave.

Mij hoef je niets te vertellen over vechten en gehard worden, enz…

Je uitspraak “God heeft niets aan mensen die nooit geleerd hebben om te vechten!â€

Is op het randje.

Voor je het weet ben je bezig op eigen kracht en raak je diep in de shit.

Lees het boek: Needles casualties of war van John Paul Jackson er maar effe op na.

Een boek over geestelijke oorlogsvoering.

Kijk ook eens naar Heidi Baker… Daar gebeuren de meest fantastische dingen.

Haar geheim? Overgave en rusten bij God…

We kunnen natuurlijk discussie houden over de definitie “vechten†maar

Ik vrees dat we off-topic zullen raken en ik heb geen zin om weer de

Prullenmand in te duiken : )

Quote:

Weet jij diep binnenin dat het beter is niet naar Narnia te gaan?

Ga dan niet...

< tr>

Nee, dat weet ik niet diep van binnen. Ik zou zeggen, probeer me ook niet aan te praten dat ik dat eigenlijk diep van binnen wel weet. Want ik ken mezelf beter dan jij. Vind dit een beetje vals op gevoelens inspelen.

Weet jij niet diep van binnen dat je de life-letters beter niet kunt lezen? (sorry voor het sarcasme)

Oei… Werk ik op het gevoel? En dat is vals? Gooi je bijbel dan maar buiten…

Die werkt behoorlijk veel op het gevoel. (sorry voor mijn sarcasme)

En euh, lees de zin eens opnieuw: zie je het vraagteken?

Ik stel je een vraag…

Als het antwoord op de vraag “ja†is, dan ga je best niet, indien “neen†, tja dan doe je

Lekker je eigen zin hé…

Quote:

CS Lewis kwam tot bekering door gewoon de feiten op een rij te zetten en concludeerde dat hij niet anders kon dan in God geloven...

< tr>

Fantastisch getuigenis.

Quote:

Doe dat in deze situatie ook eens...

< tr>

Vind ik een beetje flauw, alsof je zegt dat als je een beetje na zou denken, dat je Narnia dan vanzelf fout zult vinden. Je zegt dan van een heleboel mensen dat ze eigenlijk niet nadenken. Dat vind ik kwalijker dan het niet gebruiken van bijbelteksten in een argumentatie.

Quote:

Trouwens, de argumenten van David Sorensen werden wel zeer degelijk bijbels gefundeerd wat ik helaas niet kan zeggen van diegenen die kritiek spuien op zijn life letters.

< tr>

Jouw reactie blinkt trouwens ook niet uit in het Bijbels funderen.

Waarom? Hoeft dat? Ik zou vrees ik toch enkel dezelfde argumenten aanhalen

als van verschillende Life letters die je gelezen hebt…

Quote:

Met gaven en gebreken...

< tr>

Net als jij, ik en David.

Ik durf niet anders beweren…

Zoals ik onlangs las: God heeft geen demonische figuren nodig om Zijn boodschap te brengen...

< tr>

In principe heeft God zelfs geen mensen nodig om Zijn boodschap te brengen.

?! Help…

God gebruikt géén, nooit, demonen voor zijn boodschap.

Wel vaak mensen… Dat is het verschil

Jouw bijbel bestaat dankzij mensen die luisterden naar God en

het noteerden… Grote stukken zijn ook geschiedschrijving, dat is een feit,

maar zonder mensen bestond ons nieuw testament niet…

Quote:

Een laatste punt voor Narnia-liefhebbers:

Als jullie zeggen dat er niets mis is aan Narnia, dan wil ik jullie uitdagen niet te gaan...

Als er echt geen geestelijk macht achter zit, dan zal je daar waarschijnlijk geen moeite mee hebben hé?

< tr>

Ga je nu alweer op ons gevoel inspelen?

Oei… begin je je ongemakkelijk te voelen of zo?

Quote:

Nu, mensen zijn heel goed in het zich sussen en in slaap laten wiegen ( ik was daar heel sterk in!).

Het is mogelijk jezelf een goed gevoel aan te praten

en te gaan, maar weet gewoon dat je jezelf wel kan bedriegen maar Hem niet...

< tr>

Helemaal mee eens, maar je kunt ook in het andere uiterste schieten door opeens overal demonen te gaan zien. De waarheid ligt dan volgens mij iets meer naar het midden. Jij bent trouwens voortdurend bezig om ons een slecht gevoel aan te praten. Ik heb nog niet echt steekhoudende argumenten van je gezien.

Tja…Kijk, als een en het is enkel als voorbeeld - en je zal het waarschijnlijk weer

ongepast vinden – Soms moet je een verstokte roker eens een autopsie-foto laten

Zien van een roker. Dat is een shocktherapie en ik garandeer (in de meeste gevallen) een slecht gevoel…Maar soms is dat nodig…

Zoals ik al zei: Jezus draaide niet rond de pot, God doet dat ook niet.

Hij gaf mij en velen vóór en na mij een zeer slecht gevoel van zondebesef.

Is dat slecht?

Quote:

Je hebt verantwoordelijkheid en ooit moet je je verantwoorden...

< tr>

Ik heb hel en verdoemenis nooit een echt sterke motivatie gevonden...

Weeral: lees je bijbel - God spreekt vaak ondubbelzinnige taal hoor.

Of heb je een andere bijbel dan de mijne?

Quote:

Have fun

< tr>

Dat is zeker gelukt!

Dan is mijn dag goed

Link naar bericht
Deel via andere websites

[...]

Nu was het godsbeeld in die tijd anders en kan ik geen vissen of water te voorschijn toveren. Ik kan ook geen mensen genezen, blinden weer laten zien en doden opwekken is me tot nu toe ook nog niet gelukt. Dus het was niet alleen de houding. Mensen hadden ook toen tekenen (wonderen) nodig om Hem te volgen.

Euh...hallo? Leef jij in deze eeuw?

Denk je dat God toen anders was dan nu?

Ken jij je bijbel wel?

Daar staat in dat wij nog grotere wonderen en tekenen zullen doen dan Jezus...

Wonderen gebeuren dagelijks.

Misschien niet in jouw leven en misschien heb jij niet

de mogelijkheid door Gods kracht zieken te genezen, maar anderen wel hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

goed punt kidon, ik hou me vaak in maar ik herken veel dingen zeker. Ik hou niet van dat slappe alles goed praten. Ik heb wel het idee dat veel mensen uit het christelijke wereldje snel geirriteerd raken als ze iets niet mogen. Ik ben nog niet heeel lang bekeerd en draai dus ook nog niet zo lang mee in de christelijke kermis maar ik heb wel het idee dat veel mensen erg balen dat ze veel niet MOGEN.

Ik kom uit de wereld en ik WIL veel dingen ook niet meer. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg maar ik maak het wel vaak zo mee. Is trouwens geen verwijzing naar mensen hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 05 januari 2006 15:53:58 schreef Kidon het volgende:

[...]

Euh...hallo? Leef jij in deze eeuw?

Ik denk het wel.

Quote:

Denk je dat God toen anders was dan nu?

Ik zei 'godsbeeld' .. niet 'God'

Quote:

Ken jij je bijbel wel?

Gaan we nu op de man spelen?

Quote:

Daar staat in dat wij nog grotere wonderen en tekenen zullen doen dan Jezus...

Wonderen gebeuren dagelijks.

Misschien niet in jouw leven en misschien heb jij niet

de mogelijkheid door Gods kracht zieken te genezen, maar anderen wel hoor...

Vertel...

Oh, en hou je je een beetje in met je aanvallende post gedrag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaan we nu op de man spelen?

Eh? Oei...was dat te fel?

Interpreteer het vooral als een vraag...

'Mijn volk gaat ten onder door een gebrek aan kennis'

gold toen, maar ook nu..

Vertel...

Zodra ik kan bezorg ik je wat links of info over wonderen. Stap trouwens een gemiddelde kerk binnen

waar men niet bang is voor de gaven van de heilige geest en je hebt veel kans wonderen te zien.

Als er mensen zijn die zich geroepen voelen, mail Joozt.

Oh, en je kinderachtige manier van aanvallen bevalt me helemaal niet, vriend!

Wow...beschouw mij vooral als vriend.

Maar dan iets positiever.

Mijn excuus als ik wat fel overkom, misschien moeten

we een audio-topic doen voor de nuancering smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 05 januari 2006 15:50:31 schreef Kidon het volgende:

Quote:

Wel, er is ook iets zoals overgave.

Mij hoef je niets te vertellen over vechten en gehard worden, enz…

Je uitspraak “God heeft niets aan mensen die nooit geleerd hebben om te vechten!â€

Is op het randje.

Voor je het weet ben je bezig op eigen kracht en raak je diep in de shit.

Lees het boek: Needles casualties of war van John Paul Jackson er maar effe op na.

Een boek over geestelijke oorlogsvoering.

Kijk ook eens naar Heidi Baker… Daar gebeuren de meest fantastische dingen.

Haar geheim? Overgave en rusten bij God…

We kunnen natuurlijk discussie houden over de definitie “vechten†maar

Ik vrees dat we off-topic zullen raken en ik heb geen zin om weer de

Prullenmand in te duiken : )

Eens, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat God geen Sinterklaas is. En dat je dus zelf ook je eigen verantwoordelijkheid hebt.

Quote:
Oei… Werk ik op het gevoel? En dat is vals? Gooi je bijbel dan maar buiten…

Die werkt behoorlijk veel op het gevoel. (sorry voor mijn sarcasme)

Op gevoel werken is wel vals, als je er verder geen onderbouwing bij geeft en die mis ik inderdaad. De Bijbel werkt zeer zeker ook op mijn gevoel, maar ook op mijn verstand. Het is zeg maar een balans tussen beiden. En ik mis bij jou dus de argumenten.

En euh, lees de zin eens opnieuw: zie je het vraagteken?

Ik stel je een vraag…

Als het antwoord op de vraag “ja†is, dan ga je best niet, indien “neen†, tja dan doe je

Lekker je eigen zin hé…

Ok, dan is het goed. Maar ik vind je laatste zinnetje toch weer lekker insinuerend... Laat ik kort zijn, ik zie niet in waarom Narnia fout zou moeten zijn. En ja, mijn eigen zin zal ik heel vaak nog blijven doen, maar dat is lang niet altijd verkeerd.

Quote:
Trouwens, de argumenten van David Sorensen werden wel zeer degelijk bijbels gefundeerd wat ik helaas niet kan zeggen van diegenen die kritiek spuien op zijn life letters.

Ik heb ook al een behoorlijk uitgebreide reactie gegeven op die life-letter. Die ik al tot twee keer toe onder de aandacht heb proberen te brengen. Misschien moet je die ook nog maar eens lezen en er een reactie op geven. Met argumenten als het kan.

Quote:
Jouw reactie blinkt trouwens ook niet uit in het Bijbels funderen.

Waarom? Hoeft dat? Ik zou vrees ik toch enkel dezelfde argumenten aanhalen

als van verschillende Life letters die je gelezen hebt…

O, dus jij hoeft de Bijbel opeens weer niet aan te halen. En nogmaals, de life-letter is ook al redelijk uitgebreid van commentaar voorzien. Waarin onder andere wordt uitgelegd dat de Bijbelteksten die genoemd worden niet in alles van toepassing zijn op Narnia...

Quote:
Ik durf niet anders beweren…

Dat scheelt.

Quote:
?! Help…

God gebruikt géén, nooit, demonen voor zijn boodschap.

Wel vaak mensen… Dat is het verschil

Jouw bijbel bestaat dankzij mensen die luisterden naar God en

het noteerden… Grote stukken zijn ook geschiedschrijving, dat is een feit,

maar zonder mensen bestond ons nieuw testament niet…

Ben het ook met je eens hoor! Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat Narnia zo demonisch is. Als ik dat wel geweest was, had ik het ook zeker niet goed gevonden.

Quote:
Oei… begin je je ongemakkelijk te voelen of zo?

Als je dacht dat je gedachten kon lezen heb je het op zich mis. Begin me op zich niet ongemakkelijk te voelen ofzo. Ik mis alleen de argumentatie die erbij hoort. Om een heel apart voorbeeld aan te halen. Hitler was een meester in het op de gevoelens inspelen. Alleen van zijn argumenten klopte geen hout. Op gevoel inspelen hoeft niet verkeerd te zijn, maar geef er iig argumentatie bij!

Quote:
Tja…Kijk, als een en het is enkel als voorbeeld - en je zal het waarschijnlijk weer

ongepast vinden – Soms moet je een verstokte roker eens een autopsie-foto laten

Zien van een roker. Dat is een shocktherapie en ik garandeer (in de meeste gevallen) een slecht gevoel…Maar soms is dat nodig…

Zoals ik al zei: Jezus draaide niet rond de pot, God doet dat ook niet.

Hij gaf mij en velen vóór en na mij een zeer slecht gevoel van zondebesef.

Is dat slecht?

Dat is niet slecht, als er daarna bij wordt verteld waarom dat roken dan zo slecht is. Als er een duidelijke basis door middel van argumenten bij wordt gegeven. Anders is het wel slecht.

Quote:
Weeral: lees je bijbel - God spreekt vaak ondubbelzinnige taal hoor.

Of heb je een andere bijbel dan de mijne?

Tja, zal ik maar antwoorden dat ik mijn bijbel op zich wel lees? God verlangt niet dat wij uit angst naar Hem toe gaan, maar Hij wil dat wij Zijn liefde zien en dat we daarom naar Hem toe gaan.

Quote:
Dan is mijn dag goed

Dat scheelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 05 januari 2006 16:00:29 schreef pink sheep het volgende:

laten we elkaar op een normale manier toespreken plz.

Modder gooien naar elkaar lost niets op.

Helemaal mee eens...

Als ik wat fel overkom: wederom sorry hé smile.gif

Ik laat me soms wat teveel meeslepen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik zou niet weten wat dat voor onzin is. Als jij er niet tegen kunt, houd dan je mond...

Ik zei niet 'onzin', ik zei 'recalcitrant'.

Tevens heeft dit niets te maken met 'ergens niet tegen kunnen' en het laatste deel van je post zullen we maar negeren flower.gif

BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je kan vragen stellen om vragen te stellen en gewoon

moeilijk te doen.

De reden daartoe is vaak koppigheid en onwil.

Of je kan het niet met iemand eens zijn en verduidelijking willen. Dat is wat in eerste instantie gebeuurde na de eerste brief van Real-life. Het was alleen jammer dat David daar geen antwoord op wilde geven want dat mocht niet van de geest.

Quote:
Wat een slap gedoe zeg.

Narnia,
Harry Potter
, Lord of the Rings, enz... zijn dragers van christelijke boodschappen?

ja, behalve Harry P. Ook in het werk van Tolkien (overigens vooral in de Simarillion) zie je veel bijbelse elementen. Om even de Simarillion te nemen, Morgoth/Melkor (de grote slechterik, de baas van Sauron in de 1e era) had eigenlijk precies dezelfde plaats als Lucifer.

Quote:
O ja? Is er dan al iemand tot bekering gekomen door deze films?

Het is louter amusement en een excuus voor velen

onder het mom van 'drager van een christelijke boodschap'

Is er al eens iemand door de muziek van Michael W Smith , Rebecca St. James of het Liedboek voor de Kerken tot bekering gekomen? Nee, dan kan kan je daar precies hetzelfde zeggen.

Is er ooit iemand door de Christenunie, Stichting Reformatorische Wijsbegeerte of door de synode van weet ik welke kerk tot geloof gekomen? Vast niet, maar dat neemt niet weg dat al die organisaties een ander doel hebben dat ze wél bereiken.

Ook voor een film geldt dat zijn succes niet alleen telt in het aantal bekeerden, maar dat hij ook kan helpen om vragen op te roepen bij zowel christenen als niet-christenen. Alleen als aanknopingspunt voor een discussie kan die film al nuttig zijn.

Quote:
Er zijn stemmen die afraden om naar Narnia te gaan en plots krijgen we reacties alsof we iemand zijn lollie afnemen.

Niets lollie, dat maak jij ervan. Iemand raadt ons af om er heen te gaan. Maar dat doet hij door 10 redenen te geven, en geen van alle 10 is erg sterk. Maar als we dan om opheldering vragen is meneer niet thuis. Dat klinkt alsof iemand een lollie wil afpakken, maar wegrent als hij ontdekt dat we van zijn uitroep: 'je lollie of je leven!' niet onder de indruk zijn.

Quote:

Als er mensen zijn die denken dat ze met dergelijke films beweren te evangeliseren of mensen bewust maken van God dan zitten ze er wel effe naast.

En waarom? Dan wel, je beweert wel iets leuks, maar geef er dan ook eens een reden toe.

Quote:
Wil je mensen bij God brengen?

SPREEK DAN LETTERLIJK OVER GOD!!

Het een sluit het andere niet uit. Misschien moeten we hooglied dan ook maar uit de bijbel schrappen. In het hele boek komen de woorden: God, Jezus, Here/Heer, Vader en Zoon geen enkele keer voor. Blijkbaar is dat boek dan ook niet echt christelijk?

Quote:
Wat deed Jezus?

Openbaarde mensen hun zonden, sprak radicaal, draaide niet rond de pot, enz...

Duizenden kwamen tot bekering door zijn houding!

Ja, en wat wil je er mee zeggen? Er zijn ook mensen die op een veel minder harde manier werd benaderd. Maar voor als je het niet door hebt. Narnia zwakt de boodschap niet af, hij camoufleert die boodschap alleen maar. Door gebruik te maken van een parafrase, een gelijkenis kan zo'n film mensen de ogen openen. Dat heeft niets te maken met niet radicaal zijn, maar met mensen bewust maken dat er meer is. Dat ze op zoek moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

!deze post bevat een spoiler !

Quote:
arnia zwakt de boodschap niet af, hij camoufleert die boodschap alleen maar. Door gebruik te maken van een parafrase, een gelijkenis kan zo'n film mensen de ogen openen. Dat heeft niets te maken met niet radicaal zijn, maar met mensen bewust maken dat er meer is. Dat ze op zoek moeten.

Nou, camoufleert, ik heb de film gisteren gezien, en je moet erg slaperig zijn wil je de gelijkenis tussen Jezus en aslan niet zien, hij wordt vanaf het eerste moment dat het beestje verschijnt door je strot geduwd. Nee zelfs daarvoor nog.

'Onderdrukt volk, wacht op verlosser - verlosser, komt volk blij, verlosser weet dat hij vermoordt gaat worden door judas, vindt dat niet zo erg, volk snapt t niet, volk weet dankzij het geloof in aslan toch nog soort van te winnen, alhoewel het laatste duwtje in de rug van de inmiddels weer herrezen messias, uh ik bedoel, leeuw, ook wel erg praktisch is. Dan worden in de laatste 10 gruwelijke minuten nog even het nut van het kleine meisje uitgelegd, die zus mag ook wat zinnigs doen zodat we als toeschouwer niet denken dat ze voor niks op de troon zitten en 'jeej' iedereen blij.

Ik vond het een film voor 10 jarigen, en dat had er bij moeten staan! 8.75 naar de maan om 1.5 uur lang te kijken naar s'werelds meest flinterdunne, voorspelbare ( bovenal voorspelbaar! ) en de meest ongeloofwaardige film van dit millenium. Edmund heeft little to no reason nodig om de slaaf te worden van de ijsmuts, de ijsmuts zelf lijkt niet bovenmatig geintresseerd door het smelten van haar hele wereld, noch dat het haar krachten echt beinvloed, de ijsmuts laat haar kasteel met de toch vrij cruciale bevroren mannetjes erin gewoon onbewaakt - kan haar het schelen -, de 'geheime politie' kan niet eens iemand uit een boom halen, peter staat als een malloot met het zwaard te zwaaien en wonder boven wonder springt de wolf er precies in. En bovenal, er gaat niet eens iemand dood! Niet dat ik dat zo graag wil, maar, kon deze film nog braver, nog zoeter nog weerzinwekkender dan hij nu was? 2 broertjes en 2 zusjes wiens levensdoel schijnt vrolijk lachend achter elkaar aan te rennen, een slechterik die geen mensen vermoordt maar lief in slaap brengt in haar comfortabele kasteel, de heks die zich ontzettend intresseerd voor alles wat van doen heeft met de 'diepere magie' weet niet dat een opoffering niet telt, nee sterker nog, zelfs de vernietiging van de oh zo bijzondere stenen tafel ten gevolge heeft.

Kortom, de film had de diepgang van een roeiboot, dat gristen David daar zo'n heisa overmaakt is omdat zijn bekeerdoelgroep waarschijnlijk volledig uit 12 jarigen of jonger bestaat.

NB: Ik vond LOTR ook om te huilen, maar daar hadden de personages nog in iedergeval een motivatie om iets te doen, in deze 'film' doen ze alleen dingen omdat ze anders teveel afwijken van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 06 januari 2006 12:51:52 schreef Brains het volgende:

!deze post bevat een spoiler !

[...]

Quote:
Dan worden in de laatste 10 gruwelijke minuten nog even het nut van het kleine meisje uitgelegd, die zus mag ook wat zinnigs doen zodat we als toeschouwer niet denken dat ze voor niks op de troon zitten en 'jeej' iedereen blij.

haaha zat ik onder de film ook nog aan te denken zo hebben die ook nog even wat gedaan..puh2.gif

Quote:

Ik vond het een film voor 10 jarigen, en dat had er bij moeten staan! 8.75 naar de maan

8.75 oplichterij puh2.gifpuh2.gif ik betaalde 7.50 mhahaha puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid