Spring naar bijdragen

Wat willen niet-Christen horen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op donderdag 04 augustus 2005 20:41:52 schreef Alex Tromp het volgende:

Wat willen niet Christenen nou eigenlijk horen over Christus

Wat willen veel niet-christenen horen:

- Jezus heeft nooit bestaan, gewoon een dom schaapherders sprookje.

- Jezus was Gaius Julius Caesar (hamer.gif)

- Jezus was een belangrijke profeet, maar niet de zoon van God (Islam).

- Jezus was een goed en verlicht mens, meer niet.

- Jezus deed allemaal dingen die niet met de bijbel zouden kloppen.

- Jezus, Boedha ea. allemaal dezelfde bron.

Quote:
of wat vertel je ze als ze niks over Christus willen horen?

Niks. Dat werkt anders alleen maar averechts...

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Er is Hoop" geeft aan dat degene die het uitspreekt wanhopig is of was voor de bekering. Doet het misschien wel goed bij mensen die inderdaad in de put zitten (niet geveel toevallig worden in die groep de meeste zieltjes gewonnen)

Maar als iemand dat tegen mij zegt dan moet ik me inhouden om geen arm om zijn of haar schouders te leggen en te zeggen "Ach Gossie, kom maar hier hoor, het leven is veel te mooi om te vergooien aan een fixatie op "na de dood wordt alles beter". Het gras waar je op staat is echt veel groener.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 augustus 2005 21:11:51 schreef onemangang het volgende:

Maar als iemand dat tegen mij zegt dan moet ik me inhouden om geen arm om zijn of haar schouders te leggen en te zeggen "Ach Gossie, kom maar hier hoor, het leven is veel te mooi om te vergooien aan een fixatie op "na de dood wordt alles beter". Het gras waar je op staat is echt veel groener.

Nou zeg, alsof christenen allemaal zielige zieltjes zijn die als halve cynici door het leven gaan en stiekem jaloers kijkend naar al die gelukkige ongelovigen die toch zoveel gelukkiger zijn en zoveel leukje dingen kunnen doen die zei gebukt onder een zware last regels van God die wilt dat christenen in het leven ongelukkig zijn allemaal niet kunnen doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 augustus 2005 20:41:52 schreef Alex Tromp het volgende:

Wat willen niet Christenen nou eigenlijk horen over Christus of wat vertel je ze als ze niks over Christus willen horen?

De slogan 'Er is Hoop' heeft veel inhoud voor Christenen, maar bij niet-Christenen spreekt het vaak niet aan. Waar begin je dan over?

euhm, niet christenen willen niks over christus horen. nou, niet van : ow geweldig dit en dat en GELOOF NOU MAAR! etc etc...

voor ons is jezus maar een persoon met een sterk charisma die mensen aan het denken probeerde te zetten. life of brian wel eens gezien?

zoiets puh2.gif

maar wat niet christenen niet willen horen is over het algemeen hetzelfde als bij jullie. jullie willen waarschijnlijk niet horen: "god bestaat niet, en jezus ook niet"

ik vermijd dat soort gesprekken als ik met gelovigen(dit geval christenen) praat.

of ik breng het subtiel 8-)

mischien een tip voor jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 augustus 2005 21:25:19 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Nou zeg, alsof christenen allemaal zielige zieltjes zijn die als halve cynici door het leven gaan en stiekem jaloers kijkend naar al die gelukkige ongelovigen die toch zoveel gelukkiger zijn en zoveel leukje dingen kunnen doen die zei gebukt onder een zware last regels van God die wilt dat christenen in het leven ongelukkig zijn allemaal niet kunnen doen...

Ik ken niet alle Christenen dus ik kan geen oordeel geven over hoe ze zich voelen. Jij ook niet. Ik geef slechts kritiek op de slogan 'er is hoop'. Die is meelijwekkend. M.a.w. kies een andere slogan. Daarnaast is dat martelwerktuig als logo ook al niet zo'n goed idee als je een blijde boodschap wil verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat willen niet-christenen horen? Wel, de ene wil juist die éne bevestiging horen dat Christus écht waar is. De ander heeft helemaal geen behoefte aan welk geloof dan ook. Weer een ander heeft al een rotsvast geloof, maar dan in een andere God of geloofsovertuiging.

Wat willen niet-christenen horen? Laten we de vraag specifieker horen: wat willen niet-christenen horen als ze met jou serieus over geloof praten? Ik denk dat dáárin wel een redelijke overeenstemming is: de waarheid. De échte waarheid, zoals jij die beleeft. Jouw verhaal.

Wat geloof jij? Wat wil jij? Wat zijn jouw dromen, jouw idealen? Waarin ligt jouw hoop? Waar leef jij voor? Hoe ervaar jij dingen? Kortom: waar sta jij écht voor? De ene wil graag een verlossend en overtuigend antwoord op die éne brandende vraag die ze hebben. De ander liever gewoon jouw ervaringen, jouw verhaal.

Maar ik denk dat geen enkele niet-christen die serieus met jou erover wil praten, leugens of nepheid wil horen. Geen opgedirkte preken die je uit je hoofd rammelt. Geen geforceerd enthousiasme. Geen je groter voordoen dan je bent.

Wees eerlijk over je twijfels. Zeg je gesprekspartner dat je ook niet alles weet, maar leeft vanuit het geloof in God. En bovenal: handel naar je geloof. Wat willen niet-christenen horen? Wel, ga eens na wat jij graag zou willen horen van jouw gesprekspartner.

Ben jij ook geïnteresseerd in zijn verhaal, zónder bekeringsdrang? Waarborg je zijn geloofsovertuiging, zonder deze over te hoeven nemen? Dat is belangrijker dan wat ook. Het gaat niet om jou en het zal ook nooit om jou alleen gaan.

Misschien is het antwoord op deze vraag wel heel simpel. Als je wilt weten wat niet-christenen willen horen, dan is het zaak dat je écht naar ze gaat luisteren, met een warme, open, houding. Zónder vooroordelen of vooringenomenheid. Dán zul je merken wat "ze" willen horen. En God zal je daarin leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 04 augustus 2005 23:26:50 schreef RobertF het volgende:

Wat willen niet-christenen horen?

Het levensverhaal, de twijfels, de wensen, de plannen en zo'n beetje alles dat over de persoon zelf gaat. Dat wil ik in sommige gevallen, bij leuke mensen, dus wel weten. Maar zodra het over Jezus, mijn zogenaamde zonden en dat leven na de dood gaat, krijgt hij/zij meteen antwoord zoals ik hier op het forum doe. Dat is echt het aller-allerlaatste waar ik op zit te wachten.

Ik geef toe dat ik weinig christenen echt leuk of interessant genoeg vind, maar er zijn uitzonderingen. Hier op het forum zijn er ook een paar waarvan ik denk dat het leuke mensen zijn irl. En een van mijn beste vrienden heel gelovig. En met hem heb ik zo af en toe ook wel eens een gesprek over het geloof. Maar, zoals ik dus al zei, als hij over Jezus begint krijgt hij antwoorden zoals hier op het forum. En vroeg of laat, meestal vroeg, zie je dan ineens een enorme twijfel over hem heenkomen, waarna z'n stem luider wordt. Dan is hij meestal dichtbij het beroemde 'onderwerp veranderen'.

Heh, een poosje geleden was hij hier nog. En na een paar biertjes ging het ineens weer over BDE's en god enzo, nou daar heb ik natuurlijk genoeg op maat gesneden antwoorden voor puh2.gif

Christenen kunnen mij niet bereiken, andersom dus wel af en toe. Die vriend van me heeft weleens gezegd dat zelfs als ze tien Jehova's op me afsturen, ze alle tien tegen een keiharde koude muur aanlopen, hahaha.

Quote:
Laten we de vraag specifieker horen: wat willen niet-christenen horen als ze met jou serieus over geloof praten?

Het enige dat ik wil weten is waarom volwassen mensen in dat verhaal geloven en hun hele leven erop bouwen. Dat wil ik altijd weten. Omdat ik dat gewoon onvoorstelbaar vind.

Quote:
Wat geloof jij?

Het geheel van massa-energie.

Quote:
Wat wil jij?

Een zo zorgeloos en leuk mogelijk leven.

Quote:
Wat zijn jouw dromen, jouw idealen?

Daar doe ik niet aan.

Quote:
Waarin ligt jouw hoop?

Daar doe ik niet aan.

Quote:
Waar leef jij voor?

Voor de zeldzame leuke dingen die ik meemaak en uitzoeken waar ik vandaan kom en hoe alles om me heen werkt.

Quote:
Kortom: waar sta jij écht voor?

Wetenschap, atheisme, knowledge gathering en miracle-debunking.

Quote:
De ene wil graag een verlossend en overtuigend antwoord op die éne brandende vraag die ze hebben.

Niemand weet nog precies waar het universum vandaan komt. Er is geen mens ter wereld die 'de Waarheid' al in pacht heeft.

Quote:
De ander liever gewoon jouw ervaringen, jouw verhaal.

Ja, dat maakt een persoon interessant. Eindeloze herhalingen van fantastische lege beloften uit een oud boek niet.

Quote:
Maar ik denk dat geen enkele niet-christen die serieus met jou erover wil praten, leugens of nepheid wil horen.

Dan valt alles wat in de Bijbel staat dus al af.

Quote:
Geen opgedirkte preken die je uit je hoofd rammelt.

Nee, zulke mensen mogen geen bier uit mijn koelkast pakken.

Quote:
Wat willen niet-christenen horen? Wel, ga eens na wat jij graag zou willen horen van jouw gesprekspartner.

Alles wat met hier en nu en de persoon zelf te maken heeft.

Quote:
Misschien is het antwoord op deze vraag wel heel simpel.

Ja. Het is beter om compleet te stoppen met dat bekeringsgedoe. Dat kost alleen maar vriendschappen en zelfs al lukt het eens een keer: je schiet er niks mee op. Je komt elkaar na de dood nooit meer tegen. Dus ipv bekeren, gebruik je tijd om te bieren en Discovery Channel kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan ze alleen maar vanuit mezelf beantwoorden, dus hier een poging:

Ik wil horen wat mensen denken, voelen, geloven en vooral ook wáárom. Ik wil horen waarom je gelooft. Wat je precies gelooft, en wat niet. Wat het met je doet. Hoe je je daarin voelt, en welke waarde dat voor jou heeft. Ervaringen, emoties, gevoelens, motieven, dromen, verlangen, hoop...

Wat er in de bijbel staat hoeft niemand me te vertellen. Als ik dat wil weten kan ik ook zelf lezen. Ik hoef ook niet te horen dat hun waarheid DE waarheid is en die van mij niet. Dan is het een beetje een zinloos gesprek.

Als ik met mensen praat wil ik graag een menselijk gesprek. Van mens tot mens. Zonder boek of kerk daartussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 augustus 2005 09:29:33 schreef essie het volgende:

Ik wil horen wat mensen denken, voelen, geloven en vooral ook wáárom. Ik wil horen waarom je gelooft.

Net als ik dus.

Quote:
Wat je precies gelooft, en wat niet. Wat het met je doet. Hoe je je daarin voelt, en welke waarde dat voor jou heeft.

Dat interesseert me dan weer minder, heb m'n buik vol van 'ik ben zo ongeloofelijk blij omdat ik god ervaar'-verhalen.

Quote:
Ervaringen, emoties, gevoelens, motieven, dromen, verlangen, hoop...

Ja, dat is idd ook weer wat ik van een persoon wil weten als ik hem/haar interessant vind.

Quote:
Wat er in de bijbel staat hoeft niemand me te vertellen. Als ik dat wil weten kan ik ook zelf lezen. Ik hoef ook niet te horen dat hun waarheid DE waarheid is en die van mij niet.

Zelfs bij Richard Dawkins en Stephen Hawking zou ik het idee hebben dat ze kortzichtig zijn als ze 'De Totale Volledige Waarheid' gaan claimen. Dan kun je dus zelf wel uitrekenen wat ik van mensen vind die met een tovergod, gratis genade, en een universum geschapen voor een hemel toelatingstest denk.....

Quote:

Dan is het een beetje een zinloos gesprek.

Ja en al helemaal als het zo erbarmelijk in elkaar steekt.

Quote:
Als ik met mensen praat wil ik graag een menselijk gesprek.

Precies.

Quote:

Van mens tot mens. Zonder boek of kerk daartussen.

Helemaal correct smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik zou willen horen is waarom die gene dat precies gelooft. En dan niet de antwoorden als 'Dat staat in de bijbel en de bijbel is de waarheid', maar wat meer vanuit jezelf. Hoe ben je tot god gekomen, wat voel je als je god voelt. Hoe weet je zo zeker dat jouw waarheid de echte waarheid is. (En hiermee bedoel ik niet dat ik mijn eigen mening door wil duwen, maar serieus wil weten waarom iemand dat denkt, hoe diegene dat zeker weet.)

Wat ik niet wil horen: Bekeerpogingen, Mijn-waarheid-is-de-enige-waarheid-en-van-die-van-jou-klopt-geen-barst, Dreigementen met de hel, je MOET het christendom onderzoeken met de gedachte in je achterhoofd 'dit is de waarheid' (Dat werd mij op een ander forum dus verteld. Nou dat bepaal ik wel ff fijn zelf.), je mag dit niet, je mag dat niet, geen seks voor het huwlijk, geen bepaalde muziek etc. Die keuze moet je voor jezelf maken vind ik. Zowel als christen als als niet-christen.

Verder vind ik het persoonlijk niet erg om te horen dat god ook van mij houd, of dat jezus ook voor mijn zonden gestorven is. Of ik het geloof is een tweede.

-edit- "Je doet alles verkeerd", "Je bent zondig" en "Je laat je in met Satan" doen het bij mij ook niet zo goed trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt niet-christenen die zeer geinteresseerd zijn in het leven van een christen. Aangezien het leven van een christen draait om het geloof in Jezus Christus vertel je niet- hristenen over het leven met God.

Er zijn Niet-christenen die absoluut niks over Jezus willen horen. Bij deze mensen moet je ook niet de moeite nemen het evangelie te vertellen, aangezien ze al hebben gehoord over Jezus en weigeren in Hem te geloven. Ze weten al een beetje hoe het evangelie in elkaar zit. Ze weten dat wij geloven in het goede en het kwade, ze weten over de hemel en de hel, ze weten dat mijn God Jezus Christus is die aan een kruis is gestorven voor mij, maar ze geloven het niet, dus dan laat je de niet-christenen in hun waarde. Ooit zal iedereen er achter komen wat nou echt de Waarheid is of was.

Er zijn mensen die al helemaal gelukkig zijn met hun leven en helemaal geen hoop nodig hebben. Er zijn mensen die al genoeg liefde in hun leven hebben en geloven in zichzelf. Zulke mensen hebben Jezus niet nodig. Ergens staat geschreven dat gezonde mensen geen dokter nodig hebben. Gelukkig is er een dokter voor hen die dat wel nodig hebben. Gelukkig bestaat er zoiets als geloof hoop en liefde, gelukkig mag ik weten wat dit voor mijn leven betekent.

En jullie niet christenen die Jezus niet nodig hebben, ach ik hoop dan maar voor jullie dat het leven na de dood ook echt dood is en voor mij? Voor mij betekent het leven na de dood Leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid