Spring naar bijdragen

elkaar kennen in hemel/hel


Aanbevolen berichten

Quote:
Herinneren is iets anders dan herkennen
knipoog_dicht.gif

Sjaloom Kate,

Nou nee, dat is niet zo. Herkennen heeft namelijk alles met herinneren te maken. Je ziet iemand en uit je geheugen diep je op: "Hé, die ken ik, ik weet wie hij is, want heb diegene eerder gezien, gesproken, etc." En zo herken je diegene.

Als je je in de hemel of de hel dus niets zou kunnen herinneren, dan kun je er ook niemand herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op zondag 25 september 2005 16:33:36 schreef RobertF het volgende:

Nou nee, dat is niet zo. Herkennen heeft namelijk alles met herinneren te maken. Je ziet iemand en uit je geheugen diep je op: "Hé, die ken ik, ik weet wie hij is, want heb diegene eerder gezien, gesproken, etc." En zo herken je diegene.

In dit leven wel, ja. Maar ik geloof er niks van dat dat straks nog zo is, dat zou afdoen aan de eeuwige volmaaktheid en heerlijkheid.

Quote:
Als je je in de hemel of de hel dus niets zou kunnen herinneren, dan kun je er ook niemand herkennen.

Jawel, hoe zou je anders Adam, Simsom, Ruth, etc. kunnen herkennen?

Ik geloof dat wij straks ten volle zullen kennen (de Bijbel spreekt daar ook van) en daarmee is niemand een vreemde voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herinneringen zijn dubbel (goede en slechte). Goede herinneringen brengen ook weer slechte herinneringen naar boven. Ik denk dat we een totaal nieuw, verheerlijkt leven beginnen. Daar past geen enkele herinnering in, want zelfs onze "goede" herinneringen kunnen van zonde doorspekt zijn.

Ik geloof o.a. n.a.v. de geschiedenis van "de verheerlijking op de berg" dat we elkaar zullen herkennen en kènnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 september 2005 15:27:25 schreef jeroeno het volgende:

maar zouden we ook elkaars namen weten (niet van iedereen) maar je buurman die nu naast je woont is ook een christen en je komt hem tegen in de hemel, is het dan zo van "hey sjaak"?

nee we kunnen elkaars namen niet weten, we krijgen een nieuwe naam en die staat ook in het boek des levens.

ik denk overigens niet dat we elkaar kunnen herkennen, daar hebben we helemaal de tijd niet voor, je bent dan nl. constant God aan het aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 september 2005 12:46:57 schreef Ann het volgende:

dit is de hel
puh2.gif
die we zelf gemaakt hebben

maarja dat is wat ik geloof ...
knipoog_dicht.gif

Dat is wat ik ook geloof, maar nu ga ik off-topic denk ik. Maar er naar kijken van een christenlijk standpunt (dus er even van uit gaan dat het chrisenlijk geloof het ware geloof is) ja dan denk ik dat mensen elkaar wel weer kennen in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het vrij duidelijk dat dit een vlucht is. We ervaren verdriet over het verlies van een dierbare. We willen van het verdriet af, dus construeren we een hemel waarin we onze dierbaren zullen terugzien. Een soort vooruitschuiven van het verdriet is het eigenlijk, net zolang tot je het naar een plek hebt geschoven waar het verdwijnt. Maar ondertussen knaagt het verdriet nog steeds aan je. Het blijft altijd bij je, hoe veel ideeën je er ook op los laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten helemaal niks. Ik zeg alleen dat woorden, hoe mooi ook, of hoop door ideeën, hoe fraai bedacht ook, geen werkelijke troost bieden bij het verlies van een dierbare. De pijn die is er, ook al begraaf je haar onder meters dikke lagen troost.

Bladzijden uit een boek scheuren heeft ook geen enkele zin. Ik stel liever voor de bijbel, of welk boek (of persoon) dan ook, niet als gezaghebbend te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 september 2005 18:03:37 schreef living stone het volgende:

ik hoop wel dat we elkaar herkennen, want wil toch weleens babbelen met adam en eva, waarom ze nou die verboden vrucht namen
smile.gif

Jij bent natuurlijk blij dat ze dat dede, anders had jij hiet niet gestaan hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 25 september 2005 16:10:06 schreef Kate het volgende:

[...]

Dat geloof ik ook niet. De hemel is immers volmaakt, wanneer je je geliefden in de hel zou zien lijden, zou je vreselijk verdrietig zijn. En...verdriet bestaat niet in de hemel
party.gif

De hemel is echt volkomen volmaakt. Daar is geen verdriet, geen pijn, geen angst, geen zorgen etc.

Hi Kate,

Alhoewel ik je enorm respecteer om je bijbelkennis, en ook de ontzettend directe, en bijbelvaste houding die je aanneemt, wil ik toch een nuance plaatsen. Niet omdat ik vervelend wil zijn, maar alleen maar omdat er ooit Iemand op aarde liep die tegenover de opmerkingen van de bijbelvaste Schriftgeleerden en Farizeeers ook nuances plaatste.

Lijkt het je niet ontzettend saai om in een hemel te leven waar alles perfect is en je de hele dag alleen maar lofliederen zingt voor een man met een lange baart op een wolk?

Ik zeg dit zo maar even, omdat dit een clichébeeld is van G*d. Jezus Zelf leert ons: "G*d is geest, en ieder die Hem wil aanbidden, moet Hem aanbidden in geest en waarheid". Ook staat in de bijbel: "De letter doodt, maar de geest maakt levend". Het clichématige beeld dat de hemel goed is, en dat wij daar volmaakt gelukkig zullen zijn en altijd maar "feest" zullen vieren, is wat mij betreft erg kort door de bocht. Nog korter door de bocht is te bedenken dat geliefden die je kende van de aarde, maar die niet tot geloof zijn gekomen, zullen branden in de hel en dat je die personen nooit meer weer zult zien. Het simpele feit dat ze hier op aarde niet tot geloof zijn gekomen, en gestorven zijn zonder dat ze gedoopt zijn, doet hier mijns inziens niet aan af. Want hoe zit het dat met mensen die abortus laten plegen op hun kinderen? Zijn die kinderen dan voor eeuwig verloren omdat ze niet gedoopt zijn? Of mensen in Afrika, die nog nooit van de bijbel of Christus gehoord hebben, hebben die allemaal "zomaar" geleefd en zullen ze allemaal in de hel belanden? En dan nog alle mensen die voor de komst van Jezus hebben geleefd, die geen idee hadden van de doop? Zijn zij allemaal verloren?

Paulus legt uit dat mensen die tijdens de zondvloed in de dagen van Noach juist zijn overleden, zodat zij voor G*d behouden zouden blijven... En toch zijn ze dood, hebben ze verkeerd geleefd, en zijn ze nooit gedoopt... hamer.gif

Zou het dan werkelijk zo erg zijn dat mensen die we kennen in dit leven, die zich inzetten voor dak- en thuislozen, veel geld overmaken aan goede doelen (en soms in menig opzicht een voorbeeld kunnen zijn qua levenswijze voor veel christenen) dat die mensen naar de hel gaan omdat ze niet gedoopt zijn?

Is het misschien niet zo dat er een veel groter plan van G*d is, wat wij misschien nauwelijks of niet kunnen bevatten, maar dat er toch behoudenis is voor alle mensen? Of is G*d alleen een G*d van liefde voor de christenen?

Tja, en om nou antwoord te geven op de beginvraag: In de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus wordt door de Heer het dodenrijk beschreven, en de rijke man ziet daar Abraham zitten. Hij weet dus dat die persoon Abraham is. Er is dus inderdaad herkenning in het dodenrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levi waar maak jij uit op dat als je niet gedoopt ben dat je dan niet behouden bent???

de kwestie kinderen is en blijft altijd moeilijk, vooral na de abortus, maar ik denk van wel.... als je daar meer duidelijkheid over hebben wilt raad ik je het boekje aan "Mijn kind is bij God - Jack Hayford"

De bijbel spreek over dat een ieder van nature God gekent zal hebben en romeinen gaat daarin nog een stapje verder, dat een ieder zonder de wet, zonder de wet verloren gaat...

Gelukkig ligt dit oordeel niet bij ons, maar bij God die mijn inziens rechtvaardig is...

Dat geld ook voor die mensen die altijd goed gedrag hebben getoon staat volgens mij ook een stukje over in de bijbel

"Door genade alleen zijt gij behouden, opdat niemand roeme"

Opzich lijk me dit logisch anders was er een andere weg geweest tot vergeving van zonde en was het offer van Jezus niet nodig geweest...

Maar ook hierin hoef ik gelukkig niet te oordelen...

God houd van iedereen gelovig of niet gelovig, Hij zal er echt geen plezier aan beleven als er maar 1 verloren gaat, want waarom zou hij zijn zoon gegeven hebben als hij toch niet van iedereen hou???

Het dodenrijk en de hel is toch wel een groot verschil de bijbel spreekt ook over bijde... de hel wordt je namelijk pas na het grote oordeel ingegooid 20: 11-15

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 september 2005 00:16:38 schreef living stone het volgende:

Levi waar maak jij uit op dat als je niet gedoopt ben dat je dan niet behouden bent???

de kwestie kinderen is en blijft altijd moeilijk, vooral na de abortus, maar ik denk van wel.... als je daar meer duidelijkheid over hebben wilt raad ik je het boekje aan "Mijn kind is bij God - Jack Hayford"

De bijbel spreek over dat een ieder van nature God gekent zal hebben en romeinen gaat daarin nog een stapje verder, dat een ieder zonder de wet, zonder de wet verloren gaat...

Gelukkig ligt dit oordeel niet bij ons, maar bij God die mijn inziens rechtvaardig is...

Dat geld ook voor die mensen die altijd goed gedrag hebben getoon staat volgens mij ook een stukje over in de bijbel

"Door genade alleen zijt gij behouden, opdat niemand roeme"

Opzich lijk me dit logisch anders was er een andere weg geweest tot vergeving van zonde en was het offer van Jezus niet nodig geweest...

Maar ook hierin hoef ik gelukkig niet te oordelen...

God houd van iedereen gelovig of niet gelovig, Hij zal er echt geen plezier aan beleven als er maar 1 verloren gaat, want waarom zou hij zijn zoon gegeven hebben als hij toch niet van iedereen hou???

Het dodenrijk en de hel is toch wel een groot verschil de bijbel spreekt ook over bijde... de hel wordt je namelijk pas na het grote oordeel ingegooid 20: 11-15

Hi Living Stone,

Ik zeg nergens dat je niet behouden bent, als je niet gedoopt bent. Kate is er kennelijk van overtuigd dat dat wel zo is, en daar reageer ik op.

Ook de teksten dat G*d mensen oordeeld naar het hart, ben ik bekend mee. Wat mij echter meer boeit, is dat er volgens Jezus alleen toegang is tot het koninkrijk van G*d, als men is wedergeboren... De doop lijkt dus een voorwaarde te zijn voor het betreden van dat koninkrijk. Ik citeerde al een stukje uit Hebreen (in een andere post, nl. de wederkomst) waarin Paulus spreekt over de mensen die voor de komst van Jezus gestorven zijn. Paulus verteld echter meer over de overledenen in 1 Korinthe 15: "29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden ganselijk niet opgewekt worden? Waarom worden zij voor de doden ook gedoopt?"

Paulus vraagt hier dus waarom mensen zich laten dopen, voor de doden. Er waren in de eerste christengemeenten dus kennelijk mensen die zich plaatsvervangend lieten dopen voor mensen die al overleden waren. Onder die overledenen zullen waarschijnlijk mensen geweest zijn als Abraham, Adam, Eva, Noach, en iedereen die nog niet gedoopt was, maar wel al gestorven.

Het hele vraagstuk hoe het dus met de mensen zit die wel gestorven zijn, maar nooit in staat zijn geweest om zich te laten dopen, wordt hiermee dus opgelost.

Alleen is dan nog de vraag hoe de doden dan tot bekering kunnen komen. Die vraag wordt door Petrus beantwoord in zijn brief, waar hij ook een uiteenzetting geeft over de doop: "Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;

19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,

20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.

21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus"

Vooral vers 19 is erg duidelijk. Jezus is na Zijn sterven drie dagen in het dodenrijk geweest, waar Hij dus volgens Petrus gepredikt heeft. Jezus heeft op aarde, als je de boeken erop terug leest, drie jaar gepredikt... Na deze drie jaar werd de prediking overgenomen door de apostelen, zouden die misschien na hun dood ook in het dodenrijk prediken?

Van Johannes de doper werd geprofeteerd dat hij de weg moest bereiden voor Jezus. Als hij dan zijn werk heeft gedaan, wordt hij gedood... Cynisch...? Of was het misschien de bedoeling dat hij ook in het dodenrijk de weg voor Jezus zou bereiden? Want Petrus zegt zelf dat Jezus nadat Hij op aarde gepredikt heeft, in het dodenrijk aan de geesten gepredikt heeft.

Al deze teksten bij elkaar, maken toch dat je er een heel andere kijk op kunt nahouden dan het eenvoudige simpele oordeel dat iedereen die Jezus niet heeft aangenomen in dit leven voor eeuwig verdoemt zal zijn. Bovendien wijzen deze teksten erop dat G*ds liefde verder gaat dan de dood, zoals ook al in de bijbel door de profeten geprofeteerd werd. G*d is niet aan tijd of plaats gebonden, en kan daardoor een groot werk werken tot behoudenis van iedereen, niet alleen de mensen die op deze aarde tot geloof zijn gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 september 2005 00:49:19 schreef Levi het volgende:

Ik zeg nergens dat je niet behouden bent, als je niet gedoopt bent. Kate is er kennelijk van overtuigd dat dat wel zo is, en daar reageer ik op.

Waar maak jij uit op dat ik daar van overtuigd zou zijn? Dat heb ik nooit beweerd. De doop is slechts een teken, geen middel tot behoud!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 25 september 2005 23:48:54 schreef Levi het volgende:

Lijkt het je niet ontzettend saai om in een hemel te leven waar alles perfect is en je de hele dag alleen maar lofliederen zingt voor een man met een lange baart op een wolk?

En wanneer heb ik beweerd dat dat we in de hemel niets anders doen dan lofprijzen?

Ik denk dat de hemel allerminst saai is, we zullen daar enorm veel te doen hebben, alles tot eer van God.

Quote:
Het clichématige beeld dat de hemel goed is, en dat wij daar volmaakt gelukkig zullen zijn en altijd maar "feest" zullen vieren, is wat mij betreft erg kort door de bocht.

Ik heb nooit beweerd dat we daar alleen maar feest zullen vieren. Ik denk dat we ook zullen werken, de nieuwe aarde bewerken b.v. en zullen leren.

Quote:
Nog korter door de bocht is te bedenken dat geliefden die je kende van de aarde, maar die niet tot geloof zijn gekomen, zullen branden in de hel en dat je die personen nooit meer weer zult zien.

Ik heb ook nooit gezegd dat er iemand zal "branden in de hel". Wat is de hel? M.i. is de hel niets meer dan het voor eeuwig verlaten zijn van God, maar iedereen mag daar zo zijn eigen gedachten over hebben.

Quote:
Het simpele feit dat ze hier op aarde niet tot geloof zijn gekomen

Iedereen zal door God geoordeeld worden naar de kansen die hij/zij hier op aarde gehad heeft, laten wij daar alsjeblieft van afblijven.

Quote:
Paulus legt uit dat mensen die tijdens de zondvloed in de dagen van Noach juist zijn overleden, zodat zij voor G*d behouden zouden blijven...

Waar lees je dat zij behouden zijn? Lijkt me meer een interpretatie van jezelf.

Quote:
maar dat er toch behoudenis is voor alle mensen?

Nee Levi, de Bijbel is er duidelijk over dat er geen alverzoening zal zijn. Mensen die willens en wetens Jezus afwijzen, zullen niet behouden worden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kate,

De reden waarom de overgrote meerderheid van de bevolking ontkerkelijkt is, en ook niets meer met de kerk te maken wil hebben, blijkt uit statistisch onderzoek (mede) als reden daarvoor te geven dat de kerk te calvinistisch van instelling is, waar alleen maar dood, hel, en verdoemenis gepreekt wordt en waar mensen continu als zondaar worden afgeschildert. Als je mijn post goed leest, zie je dat ik daartegen een weerwoord probeer te geven én dat ik probeer duidelijk te maken dat een en ander niet zo zwart-wit is zoals mensen zich dat voorstellen.

Dat jij een en ander niet beweerd zou hebben, waarvan je hierboven maar al te duidelijk blijk van wil geven, zeg ik helemaal niet. Lees mijn post maar goed door, dan zie je dat ik een clichébeeld neetzet en daartegen ageer. Ik zeg helemaal nergens dat jij ook maar iets van dat clichébeeld gelooft, maar ik denk wel dat de manier waarop jij je mening naar voren brengt bijdraagt aan het gevoel van afkeer dat mensen tegen christenen hebben. De manier waarop jij schrijft biedt mijns inziens namelijk nauwelijks ruimte voor discussie, daarvan getuigt bijvoorbeeld al je laatste zin: "Nee Levi, de Bijbel is er duidelijk over dat er geen alverzoening zal zijn. Mensen die willens en wetens Jezus afwijzen, zullen niet behouden worden!"

Om daar gelijk even op in te gaan, in beginsel is deze mening juist, want niemand kan tot de Vader komen, dan door Hem. Dat staat zo geschreven. Het middel daartoe is de doop, want 'tenzij je wedergeboren bent uit water en geest, kun je het koninkrijk G*ds niet ingaan'.

Het is alleen maar de vraag of je alleen tijdens je leven op aarde gedoopt kan worden. Ik geloof dat er ook een mogelijkheid is om tijdens tijdens je verblijf in het dodenrijk tot bekering te komen, en te worden gedoopt (door middel van plaatsvervanging van levenden, waarover Paulus schrijft). Het zou anders wel erg cru zijn van de Eeuwige om mensen die op aarde niet tot geloof zijn gekomen tot de oordeelsdag in een dodenrijk te plaatsen waar ze alleen maar kunnen afwachten en tot de oordeelsdag geconfronteerd worden met het feit dat ze voor eeuwig verloren zijn... Fijne G*d van liefde is dat... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Randy Alcorn (bekende christelijke schrijver) heeft hier wel een paar boeken over geschreven. Daarbij maakt hij gebruik van veel bijbelteksten. Al wil je er echt meer over weten dan zou je eens kunnen kijken naar 'Randy Alcorn - in het licht van de eeuwigheid'. Een goed onderbouwd boek, wat makkelijk leest.

Hij zegt onder andere dat we elkaar in de hemel wel kunnen herkennen en dat we ook herinneringen hebben van het leven hier op aarde. De redenering/bijbelteksten die hij hiervoor gebruikt staan allemaal netjes in dat boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levi, zou je deze vraag nog willen beantwoorden? Alvast bedankt.

Quote:

Op maandag 26 september 2005 00:49:19 schreef Levi het volgende:

Paulus legt uit dat mensen die tijdens de zondvloed in de dagen van Noach juist zijn overleden, zodat zij voor G*d behouden zouden blijven...

Waar lees je dat zij behouden zijn? Lijkt me meer een interpretatie van jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 september 2005 10:26:18 schreef Levi het volgende:

De reden waarom de overgrote meerderheid van de bevolking ontkerkelijkt is, en ook niets meer met de kerk te maken wil hebben,

De kerk is niet zaligmakend, alleen Jezus is dat. Het gaat om gelóóf.

Quote:
De manier waarop jij schrijft biedt mijns inziens namelijk nauwelijks ruimte voor discussie,

Dit is een nogal speculatief topic, en in vrijwel al mijn quotes hier schrijf ik "ik denk". We weten niet hoe het in het hiernamaals zal zijn, maar je hebt er wel gedachten over. Iedereen zal daar zijn eigen gedachten over hebben, en dat mag ook. Iedereen is vrij om in dit topic zijn gedachten daarover te delen.

Nogmaals, ik schrijf "ik denk"....laat dat weinig ruimte over voor discussie?

Quote:
daarvan getuigt bijvoorbeeld al je laatste zin: "Nee Levi, de Bijbel is er duidelijk over dat er geen alverzoening zal zijn. Mensen die willens en wetens Jezus afwijzen, zullen niet behouden worden!"

Sommige dingen weten we wel, want die staan gewoon in de Bijbel. In principe staan die dus niet ter discussie, wanneer je de Bijbel van kaft tot kaft gelooft, dat zijn dan feiten of openbaringen (hoe je het ook noemen wilt).

Quote:
Ik geloof dat er ook een mogelijkheid is om tijdens tijdens je verblijf in het dodenrijk tot bekering te komen,

Voor degenen die in hun leven nooit het Evangelie hebben gehoord, en dus nooit de kans gehad hebben om Christus aan te nemen, denk ik dat je gelijk hebt, zo denk ik ook. Maar degenen die willens en wetens Christus afwijzen, tja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve Kate,

Het is inderdaad een interpretatie, maar dit is met iedere uitleg van bijbelgedeelten zo, dus dat lijkt me geen discussiepunt. Dat mijn interpretatie wél bijbels onderbouwd moet zijn, vind ik altijd een van de voorwaarden om een uitleg te kunnen gegeven.

In Hebreen 11 noemt Paulus een aantal 'geloofshelden' op; mensen die allemaal geleefd hebben voor de komst van Jezus, en die dus gestorven zijn zonder dat ze, zoals Paulus zegt, de belofte in vervulling hadden zien gaan. Zij konden dus ook geen deel hebben aan bijvoorbeeld de doop, waarvan Jezus ons leert dat die nodig is om het koninkrijk van G*d in te kunnen gaan.

Paulus sluit het betreffende hoofdstuk af met: "39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken."

Paulus schrijft hier zeer duidelijk en onomwonden dat de mensen van oudsher, die al overleden waren, zonder ons, de levenden, niet tot volmaking kunnen komen.

Zoals ik in mijn andere post al citeerde vond er in die eerste christengemeenten ook doop van overledenen plaats, door middel van plaatsbekleding van levenden.

De mensen uit de dagen van Noach zondigden op zo'n erge manier, dat de Eeuwige bang was dat mensen ook zonden zouden begaan die Hij niet meer vergeven kon. Door die mensen uit dit leven weg te nemen, kunnen ze gered worden voor het eeeuwige leven. Petrus zegt daarvan toch dat Jezus gepredikt heeft aan die geesten, uit de tijd van Noach, zoals ik ook al in een vorige post citeerde.

Het is dus inderdaad een interpretatie, maar wel een die bijbels onderbouwd is, en overeenstemt met de liefdevolle G*d die ik ken. Er staat tenslotte ook in de bijbeld dat Zijn liefde verder reikt dan de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 september 2005 11:36:48 schreef Levi het volgende:

In Hebreen 11 noemt Paulus een aantal 'geloofshelden' op; mensen die allemaal geleefd hebben voor de komst van Jezus, en die dus gestorven zijn zonder dat ze, zoals Paulus zegt, de belofte in vervulling hadden zien gaan. Zij konden dus ook geen deel hebben aan bijvoorbeeld de doop, waarvan Jezus ons leert dat die nodig is om het koninkrijk van G*d in te kunnen gaan.

Paulus sluit het betreffende hoofdstuk af met: "39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan

Je schrijft "om hun geloof geprezen worden", ik lees: door het geloof een getuigenis hebben gehad (SV), door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is (NBG), dat betekent iets anders als geprezen worden.

Quote:
40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken."

De gelovigen uit vroeger tijd hebben gedurende hun leven het beloofde niet ontvangen, omdat alles wachtte op het verzoenend offer van Jezus Christus. Hij moest als eerste "volmaakt" worden, d.w.z. Gods heerlijkheid binnengaan. Nu Christus echter gezeten is aan de rechterhand van God, is deze heerlijkheid voor alle gelovigen binnen bereik. Dat geldt ook voor de geroepenen uit vroeger dagen. God had dit reeds lang zo voorbeschikt. God heeft voor de lezers van de Hebreeën-brief inderdaad "iets beters" voorbeschikt dan voor de geloofsgetuigen van vroeger, namelijk dat in onze dagen Christus is gekomen, het Evangelie is verkondigd en wij in Hem reeds de toegang tot God mogen hebben. "Beter" is op te vatten als een vaste aanduiding van de hemelse vervulling van Gods beloften. Deze betere toekomst kan pas in vervulling gaan, nadat ook de gelovigen van het Nieuwe Verbond in het bloed van Jezus Christus zijn toegetreden. Met het oog op ons dus.

De gelovigen uit vroeger tijd ontvangen Gods heerlijkheid dus niet buiten Christus om (zie 9:15), maar samen met de Gemeente in en van Christus.

Quote:
Paulus schrijft hier zeer duidelijk en onomwonden dat de mensen van oudsher, die al overleden waren, zonder ons, de levenden, niet tot volmaking kunnen komen.

Waarom schrijft hij dat? Niet omdat ze niet zonder ons konden hoor, maar omdat ze niet zonder Christus kunnen!

Quote:
Zoals ik in mijn andere post al citeerde vond er in die eerste christengemeenten ook doop van overledenen plaats, door middel van plaatsbekleding van levenden.

O ja? Waar staat dat? Iemand die dood is kan niet gedoopt worden, kan niet aanbeden worden, kan niet in contact met ons treden!

Quote:
De mensen uit de dagen van Noach zondigden op zo'n erge manier, dat de Eeuwige bang was dat mensen ook zonden zouden begaan die Hij niet meer vergeven kon. Door die mensen uit dit leven weg te nemen, kunnen ze gered worden voor het eeeuwige leven. Petrus zegt daarvan toch dat Jezus gepredikt heeft aan die geesten, uit de tijd van Noach, zoals ik ook al in een vorige post citeerde.

1 Petrus 3

18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.

De geesten in gevangenschap zijn bovenmenselijke geestelijke wezens, zoals engelen of demonen. Vers 20 zegt dat ze ongehoorzaam zijn geweest, en daarom bevinden ze zich in de gevangenis, dat is de verblijfplaats van boze geesten. Christus heeft dáár Zijn overwinning gepredikt. Aan alle schepselen heeft Hij duidelijk gemaakt dat Hij de dood heeft overwonnen!

In vers 20 gaat het niet om àlle geesten in gevangenschap, maar om "de zonen Gods" die in Noach's dagen ongehoorzaam waren.

Quote:
Het is dus inderdaad een interpretatie, maar wel een die bijbels onderbouwd is, en overeenstemt met de liefdevolle G*d die ik ken. Er staat tenslotte ook in de bijbeld dat Zijn liefde verder reikt dan de dood.

Ik hoop dat je wat met mijn commentaar kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid