Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit is misschien een controversieel punt maar toch wil ik graag even mijn mening geven op dit gebied. We waren net al bezig in het doodstraf topic. Maar daar kwamen toch wat puntjes boven die daar niet thuishoorden en waar ik dus dit topic voor open.

Ik vind dat wij vaak het noodzakelijke vermijden. De dood. Wij doen er alles aan om ons mensen te laten leven zo lang als wij kunnen. Maar wat is het allemaal waard? Er komen steeds meer monden bij die gevoedt moeten worden. Steeds meer mensen die onderhouden moeten worden. Een aarde die de huidige hoeveelheid mensen en hun manier van leven niet aan kan. Misschien is dit controversieel of pijnlijk voor sommigen. Maar vanuit mijn blik is het dat niet(bedoeld) Onthoud dat graag.

Wij mensen willen iedereens leven behouden. We doden elke ziekte. We tarten de dood. We overwinnen moeder natuur. We tarten de dood. Zoals nu al blijkt kan de aarde dit niet aan en gaat terug slaan. Gebeurtenissen die volgensmij niet plaats hadden gevonden als wij er niet waren in deze getallen.

Ik geloof dat we teveel waarde aan het leven hechten, Ons leven te lang willen rekken, De dood zo lang mogelijk willen ontvluchten. Naar mijn mening is de dood een noodzakelijk kwaad. Ontvlucht haar niet. Komt ze dan komt ze.

Om hierover te discussieren wil ik graag wat stellingen plaatsen.

De mensheid bedriegt de dood

De dood is een noodzakelijk kwaad

De waarde van leven daalt vanwege deze kwestie

Onthoud dat ik dit serieus meen en hier graag serieus en redelijk over wil discussieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind de dood inderdaad een noodzakelijk iets, maar om het een kwaad te noemen, zou ik niet zeggen, zonder de dood zouden we immers nooit bij God komen smile.gif Maar leven vind ik heerlijk dus waarom zou ik uitkijken naar de dood, die komt toch wel, dus tot die tijd kan ik net zo goed heerlijk genieten hier. Bovendien heb ik ook nog zoveel plannen, kindjes krijgen en lekker genieten van mn familie en vrienden. Ik denk dat God het ook fijn vindt dat mensen genieten van het leven. Bovendien kunnen wij als mensen ook heel veel goede dingen doen voor de wereld en de natuur.

Ik denk idd wel dat de aarde de zwaarte van de mens niet altijd even goed aankan, maar ik denk dat ze prima in staat is om dat zelf weer recht te trekken, ik denk dat het best goed mogelijk is dat de steeds meer voorkomende natuurrampen een teken zijn van herstel van de populatie. Het moet natuurlijk wel allemaal in evenwicht blijven, maar ik denk dat God de Aarde en de natuur zo gemaakt heeft dat ze zich goed in evenwicht kunnen houden.

Voor de mensen die nu willen zeggen dat ik dus eigenlijk zeg dat God al die mensen vermoord die omkomen bij rampen, spaar je de moeite...

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ik het goed begrijp, ben je het er niet mee eens dat er medisch zoveel mogelijk is? of zie ik dat verkeert? in dat geval vraag ik me af, wat mag dan wel en niet? anti-biotica bijvoorbeeld? zonder zouden zwakkere mensen misschien wel overlijden! ik denk niet dat de mens de dood bedriegt maar de mogelijkheden aangrijpt die er zijn (ontwikkeld) om langer te kunnen leven, en hier op aarde (voor chirstenen dan) een verkondiger van het evangelie te kunnen zijn?! de dood is een noodzakelijk kwaad, ja dat wel anders zou je oneindig kunnen leven op aarde(en ik geloof niet dat God gewilt heeft dat wij hier eeuwen blijven hangen) de waarde van het leven vind ik niet dalen. niet in alle gevallen in ieder geval...maar dat ligt er weer aan wat voor medische behandelingen je bedoeld.

liefs alina

Link naar bericht
Deel via andere websites

mensen hebben altijd de neiging de nare dingen in t leven te ontwijken. in de psychologie zie je dit in de schaduwkant.in de schaduwkant van een mensen word alles gestopt waaar we angst voor hebben, en de dingen waar we niet mee om kunnen gaan. als we boos zijn of angstig komt dat meestal door dat we iets tegen komen wat we eigenlijk verbergen in onze schaduw kant, zo ook de dood. het is juist goed je schaduw kant in t licht te brengen en die dingen onder ogen te komen.

angst voor de dood heeft denk ik veelal te maken met het beeld wat je hebt van wat daar na komt. als atheist zul je geloven dat het een volledig einde is, des te waardevoller is natuurlijk dit leven. als christen geloof je waarschijnlijk in hemel en hel, tja als je daar van uit gaat, kun je angst hebben om in de hel te belanden.

ik geloof zelf dat we naar de zomerlanden gaan en daarna weer verder incarneren, dat jaagt mij geen angst aan.ik leer ook juist de moeilijke kant van het leven en de destructieve kant van de natuur onder ogen te komen en er vrede mee te sluiten.

want zonder lente geen winter, zonder dood geen leven

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft de dood toch eigenlijk gegeven omdat hij niet wilde dat we hier eeuwig zouden moeten blijven?

Hij gaf ons sterfelijkheid omdat hij zoveel van ons hield. Maar ik denk wel dat je God je tijd van sterven moet laten bepalen...

Maar natuurrampen zijn niet altijd te omzeilen, neem Thailand... Er wordt natuurlijk wel geevacueerd enzo, maar ik denk niet dat de mens in staat is om elke natuurramp te omzeilen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je snapt het punt niet. Zolang wij overal een medicijn of oplossing voor zoeken zullen wij in grote getallen overleven en zal de natuur maar proberen het evenwicht te herstellen. Tot het op een gegeven moment zo erg wordt dat er iets zal plaatsvinden waar wij niks tegen in kunnen brengen. Zulke gebeurtenissen maak je dus eigenlijk mede mogelijk met deze manier van leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk zijn wij ook een onderdeel van de natuur en onze uitvindingen dus indirect ook. Wat het vervolgens weer natuurlijk maakt om de dood onnatuurlijk op afstand te houden.

Maar we kunnen de dood toch niet tegen houden. Ondanks onze kennis sterven er nog steeds bergen mensen en ontstaan er constant weer nieuwe ziektes. We leven in het westen ietsje langer, maar uiteindelijk sterven we.

De paar scenario's waar je werkelijk mee kan zorgen dat je voor altijd van de dood af bent hebben als gevolg dat het ten koste gaat van je menselijkheid. Je leeft dan iig voort, maar je voldoet dan waarschijnelijk niet meer aan de definitie "mens". Eigenlijk kun je je dan gaan afvragen of jij nog wel leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik snap je punt wel, maar ik snap het probleem niet.

Inderdaad, misschien dat er op een gegeven moment iets gebeurd waar we niks tegen in kunnen brengen, jammer voor ons dan, dat is de natuur. Eindelijk weer eens iets waar we als machtige mens niet tegen op kunnen.

Wat is het alternatief? nu geboorebeperking instellen?

Niet meer alle levens mogen redden? Geen reanimatie meer? kinderen die te vroeg geboren worden niet meer onder de warmtelamp of in de couveuse leggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben t helemaal met je eens, als het je tijd is is het je tijd, God zal je thuis halen wanneer Hij dat in gedachten heeft!!! maar om daardoor bvb geen anti-biotica of pijnstillers of weet ik veel wat te slikken of te ontwijken, vind ik erug ver gaan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat God mensen terug naar huis haalt. Ik geloof dat "De Dood" een persoon is. Ook wel gekend als magere hein maar dan serieus. "Grim reaper" betekend eigenlijk gewoon "Duistere oogster."

Maar als wij hem blijven vermijden met ELKE vorm van levensverlenging dan rest hem toch niks anders dan rigoreuzere maatregelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten ons teneerste realiseren dat niet wij, maar Gód mensen op de aarde zet. Hij schept elke dag weer mensen. Dus blijkbaar is dat mogelijk. Misschien zit daar meer achter dan wij kunnen zien.

God heeft juist de dood ingesteld, opdat wij niet voor eeuwig in zonde blijven leven en geen enorme overbevolking veroorzaken. De dood werkt zuiverend, maar is daarmee nog wél de vijand van de mens. Want gevolg van de zonde. En de zonde staat tegenover God.

Christus zei al dat de dingen moesten gebeuren die er nu gebeuren. De schepping heeft nu weeën, het blijkt dat er toch écht nu meer natuurrampen voorkomen dan voorheen. Dit mede door klimaatveranderingen, maar soms ook door de mens. Maar niet voor lang.

Wat moet je als christenen nu doen dan? Geen arts meer bezoeken? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, God heeft je het leven gegeven en daar moet je zuinig mee omgaan. Je mag niet zomaar de strijd tegen een ziekte opgeven.

Maar blijf binnen bijbelse grenzen als je pogingen onderneemt om je ziekte te genezen. Bezoek geen alternatieve geneeswijzen en doe niet mee aan zeer omstreden behandelmethoden.

Hoed je ook voor gebedsgenezers die verwachtingen scheppen die ze niet kunnen waarmaken en probeer je erin te berusten als de dood onvermijdelijk is. Wees niet bang voor de dood, maar omarm haar niet, want binnenkort zal ze vernietigd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

m.i is mijn vraag ontopic, het gaat over de dood vermijden, en RobertF zegt dat je binnen bijbelse grenzen moet blijven om je ziekte te genezen, en je moet hoeden voor gebedsgenezers. Daarom mijn vraag wat hij van genezingsdiensten vindt, die vaak in verband worden gebracht met God en Jezus.

Mijn vraag is dus wel relevant voor het onderwerp en ontopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid