Spring naar bijdragen

Homo in de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 27 april 2005 17:20:16 schreef Groninger het volgende:

Door dit onderwerp op Credible denk ik direct aan het volgende:

Kerken/dominees durven vaak niet meer te zeggen wat er letterlijk in een bijbel staat. Als iets absoluut word afgekeurd maar dat in deze tijdsgeest niet meer helemaal goed uitkomt word er een verzachtende omstandigheid gegeven of wordt het voor de lieve vrede maar verzwegen.

Als je echt gelooft zul je ook de minder leuke stukken uit de bijbel ter harte moeten nemen.

Dus als in de bijbel staat dat God homofilie afkeurt, sta ik daar achter.

Dat heeft niks te maken met dat deze mensen net zo goed zijn, net zo aardig zijn of dat ze misschien nog wel veeeel aardiger en goede dingen doen binnen een gemeente/samenleving.

Elke zonde is afkeurenswaardig en moet dus ook niet gestimuleerd worden of met de mantel der liefde worden bedekt.

De vraag is dan ook: keurt God homofilie af? Staat dat in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 787
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom Groninger,

Ik ga even op enkele uitspraken van je in.

Quote:
Kerken/dominees durven vaak niet meer te zeggen wat er letterlijk in een bijbel staat. Als iets absoluut word afgekeurd maar dat in deze tijdsgeest niet meer helemaal goed uitkomt word er een verzachtende omstandigheid gegeven of wordt het voor de lieve vrede maar verzwegen.

Dat is altijd makkelijk gezegd: iemand die de bijbel niet interpreteerd zoals ik dat doe, nou, die verzacht de boel maar en is niet bijbels. Weleens aan gedacht dat het misschien ook andersóm kan zijn?

Quote:
Als je echt gelooft zul je ook de minder leuke stukken uit de bijbel ter harte moeten nemen.

Ja, maar dan wel de júíste minder leuke stukken, dus op de juiste manier. Anders kunnen we de stenen er wel weer bijpakken...

Quote:
Dus als in de bijbel staat dat God homofilie afkeurt, sta ik daar achter.

Dus als het er niet instaat, dan sta jij daar natuurlijk ook achter. Tenminste, als je consequent wil zijn. Welnu, er wordt niet over homofilie gesproken, maar over ontucht tussen mannen. Tijd dus nu om je visie bij te stellen?

Quote:
Dat heeft niks te maken met dat deze mensen net zo goed zijn, net zo aardig zijn of dat ze misschien nog wel veeeel aardiger en goede dingen doen binnen een gemeente/samenleving.

Nee, maar je staat wel op onjuiste gronden afwijzend tegenover hen. Tenminste, de bijbel leert alleen over ontucht, niet? Of wil je er méér inleggen dan er is. Omstandigheden harder maken dan nodig?

Quote:
Elke zonde is afkeurenswaardig en moet dus ook niet gestimuleerd worden of met de mantel der liefde worden bedekt.

Ja, maar homoseksualiteit alleen is geen zonde. Alleen ontucht tussen mannen of vrouwen is zonde. Kom, niet méér in de bijbel leggen dan nodig hè?

Als je meent dat ik nu erg uitdagend schrijf: dat is ook zo. Maar het wordt wat vermoeiend als mensen hun bijbel-interpretatie gaan opdringen als dé interpretatie en daarom ook vinden dat christenen die anders denken onbijbels bezig zijn, want "het staat toch zo duidelijk in de bijbel?"

Nou, niet dus. Er staat zoveel niet echt duidelijk in de bijbel, dus is het zaak ook je verstand te gebruiken en niet zomaar blind op een bepaalde manier van interpreteren af te gaan. Je kunt best gelijk hebben, maar je kunt er ook helemaal naast zitten. Ik ook.

Daarom is het dus goed om je niet alleen te richten op alléén (een bepaalde interpretatie van) de bijbel, maar ook de rede te gebruiken als leerinstrument en de schepping, dus eigenlijk ook de wetenschap. De bijbel heeft ons veel te zeggen, maar de bijbel alleen hoeft lang niet altijd voldoende te zijn om bepaalde kwesties te bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 27 april 2005 20:06:50 schreef RobertF het volgende:
Als je meent dat ik nu erg uitdagend schrijf: dat is ook zo. Maar het wordt wat vermoeiend als mensen hun bijbel-interpretatie gaan opdringen als dé interpretatie en daarom ook vinden dat christenen die anders denken onbijbels bezig zijn, want "het staat toch zo duidelijk in de bijbel?"

Maar Robert, dring je nu zelf ook niet je bijbel-interpretatie op?

Allereerst zie ik in de post van Groninger niet een duidelijke uitspraak voor of tegen homoseksualiteit. Maar ook al zou dat er wel staan: hij interpreteert de Bijbel misschien op zo'n manier dat er uit komt dat homoseksualiteit niet goed is in Gods ogen. Jij interpreteert de Bijbel dat homoseksualiteit wel kan. Tja, wie dringt er dan op? Allebei? Of allebei niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gods Child,

Nee hoor, ik daagde hem alleen een beetje uit. Heb ik ook geschreven. Ik heb ook geschreven dat hij gelijk kan hebben, maar ik ook. Ik wilde alleen zeggen dat je niet enkel en alleen een bepaalde manier van interpreteren af moet gaan, maar ook rekening moet houden met wat er om je heen gebeurt en welke kennis we opdoen over zoiets als homoseksualiteit. Dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:06:50 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Groninger,

Ik ga even op enkele uitspraken van je in.

[...]Dat is altijd makkelijk gezegd: iemand die de bijbel niet interpreteerd zoals ik dat doe, nou, die verzacht de boel maar en is niet bijbels. Weleens aan gedacht dat het misschien ook andersóm kan zijn?

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar als ik soms mensen(dominees/gemeenteleden) om bepaalde stukken in de bijbel hoor kronkelen om het maar zo in het licht te zetten dat het in deze tijd geaccepteerd kan worden ben je niet goed bezig.

Quote:
[...]Ja, maar dan wel de júíste minder leuke stukken, dus op de juiste manier. Anders kunnen we de stenen er wel weer bijpakken...

ALLE minder leuke stukken op de JUISTE manier lijkt me het beste

Quote:
[...]Dus als het er niet instaat, dan sta jij daar natuurlijk ook achter. Tenminste, als je consequent wil zijn. Welnu, er wordt niet over homofilie gesproken, maar over ontucht tussen mannen. Tijd dus nu om je visie bij te stellen?

Uiteraard sta ik achter de bijbel.. ook als die anders zou zijn dan ik in eerste instantie zou denken. Ik zal in dat geval mijn visie aanpassen.

Quote:
[...]Nee, maar je staat wel op onjuiste gronden afwijzend tegenover hen. Tenminste, de bijbel leert alleen over ontucht, niet? Of wil je er méér inleggen dan er is. Omstandigheden harder maken dan nodig?

Ik sta niet afwijzend tegenover homo's. Ik weet alleen niet of de sexuele handelingen die zij uitvoeren stroken met wat er in de bijbel staat (mij altijd geleerd is) ook na je uitleg ben ik daar nog niet van overtuigd.

Quote:
[...]Ja, maar homoseksualiteit alleen is geen zonde. Alleen ontucht tussen mannen of vrouwen is zonde. Kom, niet méér in de bijbel leggen dan nodig hè?

Als je meent dat ik nu erg uitdagend schrijf: dat is ook zo. Maar het wordt wat vermoeiend als mensen hun bijbel-interpretatie gaan opdringen als dé interpretatie en daarom ook vinden dat christenen die anders denken onbijbels bezig zijn, want "het staat toch zo duidelijk in de bijbel?"

Nou, niet dus. Er staat zoveel niet echt duidelijk in de bijbel, dus is het zaak ook je verstand te gebruiken en niet zomaar blind op een bepaalde manier van interpreteren af te gaan. Je kunt best gelijk hebben, maar je kunt er ook helemaal naast zitten. Ik ook.

Daarom is het dus goed om je niet alleen te richten op alléén (een bepaalde interpretatie van) de bijbel, maar ook de rede te gebruiken als leerinstrument en de schepping, dus eigenlijk ook de wetenschap. De bijbel heeft ons veel te zeggen, maar de bijbel alleen hoeft lang niet altijd voldoende te zijn om bepaalde kwesties te bespreken.

Uitdagend schrijven verbaasd.gif valt toch nog wel mee?

Zoals ik al veel vaker op Credible heb geschreven.. ik kan wel tegen een stootje.

Ik geloof wat in de bijbel staat waar is.. dus als homofilie wordt afgekeurd in de bijbel ben ik er tegen.. als het niet word afgekeurd kan ik er ook mee leven.

Niet vanuit wetenschap, een hedendaagse kijk oid zal mijn visie over zaken veranderen.. maar altijd vanuit de bijbel zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:55:44 schreef chickbill het volgende:

[...]

Daar heb je ook wel gelijk in, maar ik typ soms dingen in waarvan ik denk dat het er staat zoals ik het bedoel. en dan reageerd iemand erop met een tegenargument en dan denk ik :"maar zo bedoel ik het niet eens". Dus even voor de duidelijkheid:

* ik wil helemaal niet met m'n vinger naar iemand wijzen want ik weet dat ik zelf ook genoeg fout doe..

* ik vind dat homo's niet zo'n taak in de gemeente moeten omdat voor zover ik weet God het homo zijn toch echt afkeurt (ik zal nog even opzoeken waar dat nou ook echt staat)

Beetje veel later, maar ik las nog wat en dacht toch nog even reageren. Ik schrijf ook dingen waarvan ik denk duidelijk toch, blijkt het weer es wazig te zijn.

Sorry dat ik zo allergies reageer, ik kon uit jou post alleen niet halen dat jij je niet beter voelt als een homo. Dr staan meer discussies over homosexualiteit op dit forum als je meer wilt weten moet je ze es doorlezen, snap je ws ook waarom ik zo allergies reageer. Ik ga ook naar een kerk en maak daar het kinderverwerkingsblad, das ook best wel een functie toch?puh2.gif ik zie niet in wat een homo daar anders of fouter in zou doen als een hetero.

En het is al eerder gezegt God keurt een homo niet af, daarmee zou Hij een mens afkeuren en dat doet Hij niet. Als God wat afkeurt dan zij het de daden van de mens. Een homo kan altijd naar God toe om vergeving te vragen van zijn/haar zonden. Net zo goed geld dat voor jou, God keurt jou niet af, jij bent immers zondig, maar God keurt jou zondige daden wel af.

Oke? en zoek vooral verder, niet afhaken want er is denk ik juist behoefte aan mensen die durven te zoeken ook als ze de kluts kwijt zijn. Stug door vragen. Op deze site zijn genoeg mensen die antwoorden denken te weten. En over dit onderwerp is het gewoon lastig.

succesbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:37:18 schreef Rexcore het volgende:

Bij ons in de stad is het bekend dat daar in een kerk een homo als koster werkt..

Wat vinden jullie hier nu van?

kan dit?

(1 ding.. hij is niet practiserend)

Maar stel dan ook eens voor als hij wel practiserend is..

Kan het dan nog steeds?

Persoonlijk vind ik het wel kunnen als hij niet practiserend is.. Maar als hij dan op een gegeven moment wel practiserend word.. dan weet ik het ook niet meer..

Want volgens mij heeft God dit toch echt verboden.

Dan weet je wat je te doen staat dus, dan moet ie sterven? Dat wil god of niet dan? Aangezien een nicht door god over één kam geschoren wordt met een moordenaar, en wat al niet meer voor vreselijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 april 2005 21:59:58 schreef nomoskar het volgende:

[...]

... Als God wat afkeurt dan zij het de daden van de mens. Een homo kan altijd naar God toe om vergeving te vragen van zijn/haar zonden. Net zo goed geld dat voor jou, God keurt jou niet af, jij bent immers zondig, maar God keurt jou zondige daden wel af.

Ja dat is zo en daar heb je helemaal gelijk aan! widegrin.gifbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Las deze week een berichtje in de krant dat Het Vaticaan toestemming wil geven aan homo's om Priester te worden! Mits zij in de afgelopen 3 jaar geen homosexuele handelingen hebben verricht.

De Katholieke kerk heeft dus antwoord gegeven op de vraag van de Topicstarter!

Homo zijn binnen de kerk mag, mits niet practicerend!

Detail is hierbij dat er aantoonbaar bewezen moet kunnen worden dat de afgelopen 3 jaar geen homosexuele handelingen verricht zijn, en dat is natuurlijk niet te bewijzen! Maar toch, een progressieve stap van Het Vaticaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:57:46 schreef Pax het volgende:

[...]

Dan weet je wat je te doen staat dus, dan moet ie sterven? Dat wil god of niet dan? Aangezien een nicht door god over één kam geschoren wordt met een moordenaar, en wat al niet meer voor vreselijks.

Nee volgens mij nie. Het gaat denk ik om hetero-seksuelen die verhit zijn geworden in hun seksuele lust en gemeenschap hebben met hun eigen geslachtssoort. Deze man lijkt me oke, tenzij het voorgaande verhaaltje voor hem opgaat..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid