Spring naar bijdragen

Occulte zaken


Aanbevolen berichten

Boeken volgen is een beetje inherent aan het Christendom, het beleid staat tenslotte opgetekend in de Bijbel en iedereen die blijkbaar genoeg Goddelijk gezag heeft om ook hierover te publiceren wordt als snel gevolgd. Des te belangrijker om het zelf allemaal uit te zoeken, de Bijbel wordt op veel plaatsen verschillend geïntrepreteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net een profielwerkstuk geschreven over de ontwikkeling en de beinvloeding van de westerse en Chinese geneeskunde op elkaar. Hier weet ik nu wel een paar dingen vanaf.

Onze westerse reguliere geneeskunde stamt inderdaad voor een groot deel af van de Griekse geneeksunde. Het heeft echter ook een groot aantal Arabische en christelijke invloeden (monnikengneeswijzen). Accupunctuur komt van oorsprong uit Japan en later ook China. Er zit inderdaad een levenscbeschouwelijk idee achter, maar ik zie het meer als een verschil ind e manier van kijken.

Westerse geneeskunde is meer systematisch, de afzonderlijke kwalen en vooral symptomen worden behandely. In China keek men meer naar de persoon als geheel. Wat is de oorzaak van de symptomen, zowel lichaamelijk als geestelijk. Het is bewezen door westerse wetenschappers dat lichaam en geest elkaar beinvloeden.

Accupucntuur is een die mate occult, dat het gedeeltelijk een verborgen kwestie is. Meridianen kunnen we niet zien, hoewel sommigen wel voelen. Het is vooral een verschil in cultuur en tradities.

Het kenmerkende van alternatieve geneeswijzen is dus het holistische aspect, dit is denk ik alleen maar goed. Ik geloof niet dat we precies kunnen aangeven waar in elk lichaam meridianen liggen. Toch denk ik wel dat alles een energie heeft, Chi, Nwyfre, in veel oude culturen komt het voor, onder veel verschillende namen. Volgens jullie religie heeft God de mens geschapen. Is het denk je vreemd als we allemaal iets goddelijks hebben? Iets dat ons allen met elkaar verbind? Dat alles een eigen energie heeft? Ik ben hiervan overtuigd. Tussen jij en mij zit geen ruimte, alleen maar een ander soort stof, maar wel stof dat van dezelfde oorsprong komt. Alles is energie, alles is verbonden. Is dat een 'slecht'idee? Ik vind het prachtig klinken, niet duivels.

Religie is eigenlijk cultuur. Je komt in aanraking met verschillende cukturen en tradities. Voor sommigen stelt je geest zich open en voor anderen niet. Dat is niet erg.In heel veel culturen probeert men het goddelijke te begrijpen en daardoor krijgt het goddelijke verschillende gezichten. En tja, hoewel het goddelijke (God) zich kan tonen (of wij kunnen het waarnemen) blijft het uiterlijk soms verborgen. Zo zou elke religie occult zijn. Ik ben zelf geen voorstander van het woord occult. Waarneembaar of niet waarneembaar, dat ligt eraan wat je onder waarnemen verstaat.

Liefs Soliwo

Liefs Soliwo

Link naar bericht
Deel via andere websites

"1 Occult: alle zaken die niet Bijbels/Christelijk zijn"

Occult betekent niets anders dan het verborgene en is niet gelinkd aan het christendom of aan het niet-christendom.

"2. Waarom is acupuntuur occult? Het komt voor uit het holisme. Holisme gaat uit van verheffing (en genezing in dit geval) door jezelf). Het Christendom gaat uit van verheffing door Jezus Christus"

Holisme, beteknt niets anders dan kijken naar het geheel. Dit kan zelfgenezing zijn of genezing door anderen. Hoewel ik denk dat een arts je helpt het lichaam (zelf) te genezen. Zo werkt de natuur.

Tja, over Genezing door Jezu Christus. Monniken in de Middeleeuwen gebruikten ook kruidengeneeskunde (en oo Romeinse geneeskunde. Onze vaccinatie is van oosterse technieken afgeleid! Jullie gaan toch ook gewoon naar de huisarts als jullie ziek zijn neem ik aan. Jezus deed handoplegging, waarom zouden wij zijn voorbeeld niet mogen volgen. Omdat wij god's zonen/doichters niet zijn? Maar waarom zou Jezus/ God willen dat wij ons niet zelf genezen. Dat doet me denken aan het verhaal van een man wiens schip is gezonken. Hij wachte op redding. Drie keer kwam er hulp, maar hij eigerde omdat God hem wel zou redden. Toen hij stierf en in de hemel kwam, vroeg hij aan god waarom hij hem niet had gered. En God zei: Maar man ik heb je boten gestuurd! Misschien geneest het goddelijke (/God) ons wel, via onze eigen personen

Liefs Soliwo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
boekjes zijn in mijn denken gemaakt door mensen, en veel mensen stoppen hun eigen mening in boekjes als waarheid, vaak ook in verband met het geloof.. Ik zou zeggen, creeer je eigen waarheid, wel naar het beleid van god in jullie geval, maar ga niet all jullie waarheden, wat mag en niet mag uit allemaal boekjes halen...

Mensen kunnen (goddelijk) geinspireerd geschreven zijn. De bijbel is ook op die manier geschreven. Ik vind ook dat kmen kritisch moet blijven, en vooral naar jezelf moet luisteren. Want echte wijsheid zit diep in jezelf, en anderen weerspiegelen dat of halen dat in jezelf naar boven. Het goddelijk zit om ons heen, maar vooral heel diep in ons. Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Liefs Soliwo

Link naar bericht
Deel via andere websites

*groot applaus Soliwo* Je bent in mijn mening iemand die het goede van het slechte onderschijdt, maar daardoor niet gevoelens weg slaat, iemand die leeft in verband met god en zijn regels, maar daardoor niet de rug keert naar het enigszins vreemde (of niet begrepen) iemand die onderzoekt voor dat ie oordelen geeft ^^...

Geweldig ^^... Gadern io verunga terannis...

Zuca

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je grote compliment Zuca. Ik wordt er bijna verlegen van. Ik probeer inderdaad open te staan voor alle vuisies en overtuigingen, zodat ik kan leren. Of ik de regels van jullie God volg weet ik echter niet. Ik ben geen gelovge christin, hoewel ik wel wijsheid zie in sommige aspecten van het christendom, zoals ik ook zie in druidisme, boedhisme, hindoeisme, hekserij enzovoorts. Ik ben eclectisch, ik zoek grensoverschijdend (reluigieoverscheidend) naar kennis en wijsheden, en natuurlijk in mezelf en andere mensen. Alles begint immers met zelfkennis. Alles religies zijn manieren om het goddelijke te leren begrijpen, geen is denk ik compleet. Dat kan ook niet, omdat veel van de werled verborgen is. Wat er precies gebeurt na de dood? Wij kunnen het niet zien. Omdat ik alles kritisch blijf beschouwen, sta ik kritisch tegenover mijn eigen overtuigingen (ik blijf veranderen) maar ook tegenover bijvoorbeeld de bijbel. MIsshcien zouden jullie vinden dat ik dingen uit hun context haal, maar ik gebruik alleen de dingen waar ik iets mee kan, die ik herkenbaar vind en wil toepassen. Verder denk ik dat mensen vooral veel uit het dagelijks leven kunnen halen.

IN alle religies is het goddelijke aanwezig. IN het christendom is er de Ene God, monotheisme.

IN andere religie is er sprake van pantheisme, het goddelijke is overal en in alles.

Verder heb je nog het polytheisme, waarbij het goddelijke wordt opgesplitst in meerdere vertegenwoordigers/goden, om het alles eenvoudiger te maken. Dit is eigenlijk hetzelfde al met heiligen. Polytheisten zullen bijvoorbeeld tot de godin Brigit kunnen bidden/magie voor genezing, christenen tot St. Brigit.

Al deze zienswijzen zijn slechts verschillende verdelingen, verschillende gezichten van het goddelijke. Ik denk dat Jezus een zoon van God was, omdat we dat allemaal zijn. We zijn goddelijk, en niet alleen zondig. Meer dan het minder goede te onderdrukken, kunnen we beter het goede versterken.

Ik probeer de regels na te leven, die naar mijn mening menselijk zijn en het beste voor dat specifieke moment.

Liefs Soliwo

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Gast Anon_phpbb

Eerst had ik homeopatische medicijnen en die hielpen goed. Maar toen hoorde ik in de evangelische gemeente dat dit occult zou zijn en zag op internet stukken van christenen waarom het niet goed zou zijn. Ik voor God stoppen met die medicijnen (omdat ik dacht dat dit moest) en dit ook tegen Hem gezegd. Maar ik ging me steeds zieker voelen en raakte gefrustreerd en kwaad hierdoor. Ging ook alles en iedereen haten omdat ik me zo voelde. Niet echt goed dus. Ik vroeg aan God of Hij me duidelijk wilde maken of ik nou wel of niet die medicijnen weer mocht gaan nemen. Op een avond met Bijbellezen had ik even geen zin om verder te gaan waar ik was met lezen en dacht: "ik sla gewoon willekeurig een bladzijde van de Bijbel open en ga daar lezen." De volgende tekst kwam na 1x de Bijbel open te slaan voor te liggen:

Ezechiël 47:12 "Langs de beek zullen op haar oevers aan weerszijden allerlei vruchtbomen opschieten, waarvan het loof niet verwelkt en de vrucht niet opraakt: elke maand zullen zijn vrucht dragen, omdat hun water uit het heiligdom komt; hun vruchten zullen tot spijze zijn EN HUN LOOF TOT GENEESMIDDEL!" Wow, duidelijker kan niet!!! Je moet geloven als een kind en zo duidelijk staat het dus in de Bijbel en zo duidelijk gaf God dus antwoord op mijn vraag. Geen ingewikkelde theorieën door mensen verzonnen, maar gewoon to the point antwoord van God. De natuur komt van God en genezing komt van God dus genezing door medicijnen uit de natuur gehaald komt ook van God! Verder ben ik nu zelf op internet aan het uitzoeken hoe het zit met bioresonantie en energiebanen en magnetisch veld. Hier kan ik nog niet al te veel over zeggen want ik ben net begonnen. Zo ben ik ook op dit forum terecht gekomen. Maar dat van die energiebanen en zo schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn (ik weet dat dit niet alles zegt want men denkt ook dat de aarde door een knal is ontstaan). Maar bij bijv. pendelen is het overduidelijk dat dit van een 'macht van boven' komt dus dat vertrouw ik niet. Maar een bioresonantie is een electrisch apparaat net zoals dat er computers zijn e.d. Dus daar krijg ik, nu ik er zo over type en mee bezig ben, eigenlijk wel rust van. Met het onderzoeken van dit alles bid ik wel om God's leiding en bescherming door Zijn Heilige Geest dus als ik ergens rust van krijg vertrouw ik ook 100% dat dit van Hem komt!!!!!!!

God's Zegen,

Jeanine

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Gast Anon_phpbb

Accupunctuur,

Heel veel mensen hebben er een mening over maar zijn er nooit mee in aanraking geweest.

Als je kind van God bent kan niets je daarvan scheiden en hoef je ook geen angst te hebben.

God heeft ons lichaam geschapen ook met de meridianen die ze stimuleren met accupunctuur.

Ik heb er echt baat bij en waar de reguliere medici chemische middelen inspuit waarvan ze al weten dat het niet werkt en dat ze je weefsel kapot spuiten wordt het door accupunctuur met een paar naaldjes opgelost.

Er staat nergens in de Bijbel dat je deze geneeswijze niet mag doen.

We staan wel met z'n allen open om de chemische geneeswijze zo te accepteren, hier waar Mammon hoogtij viert en waarvan heel veel niet deugd.

Angst is de slechtste raadgever, toets alles is de opdracht. En dat moeten we doen, gewoon nuchter zijn God raadplegen. Als mensen alleen zullen we maar ronddolen in allerlij filosofieen waar we nooit mee eindigen omdat ieder zo zijn idee er over heeft.

Vertrouw op Hem en niet op de mens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor, pendelen heeft niks met een macht van boven te maken, hooguit met het aanspreken van je eigen onderbewustzijn.

NU ben ik niet zo ban voor het verborgene. Dat mensen een uitstraling hebben vind ik duidelijk. Gebedsgenezing met handoplegging gebruitk dezelfde technieken/energie als elke andere vorm van "energetische behandeling" Accupunctuur is weer heel wat anders. Wat die dokter deed met haar handen, dat is wat bijna iedereen automatisch doet als iemand duizelig is, hoofd voorover en een hand in de nek de ander ondersteunt het voorhoofd. Het visualiseren van een stroom, waarmee alles wegvloeit is gewoon psychologie. Niets bijzonders, niks om je druk over te maken. Je hersens kunnen meer dan je denkt. Volgens de bijbel zelfs bergen verplaatsen knipoog_dicht.gif Visualiseren, je voorstellen wordt b.v. ook gebruikt bij turnen. Als iemand zich de beweging van de uit te voeren oefening levendig voor kan stellen en dat vaak doet, dan wordt de uitoefening makkelijker. Het is zelfs zo dat als je je levendig kunt voorstellen (visualiseren dus) dat je spieroefeningen doet, dat dan de spieren meetbaar (maar wel wat minder dan bij daadwerkelijk oefenen) toenemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft heeft acupunctuur niks met occultisme te maken en alles met kwakzalverij. Het is onderdeel van tradionele chinese geneeskunde. 3000 jaar oud! Dat moet wel goed zijn! Helaas. Het is vanuit westers oogpunt gezien nergens op gebaseerd, niet op empirische en niet op rationele grond. Wel is het vaak schadelijk omdat het gifstoffen gebruikt en een plaag voor de natuur door het gebruik van bedreigde plant en diersoorten.

Het is ook een heilig huisje voor veel chinezen (oa Mao was een groot aanhanger om het minderwaardigheidscomplex tov het westen wat tegengas te geven.)

Heden is het ook in China in verval. De afgelopen eeuw is het aantal beoefenaars met 75% gedaald en het aantal moderne artsen met ongeveer 2000% gestegen.

Toch is het nog een sterke factor in China, ook weer uit een gevoel van nationale eer. Het is erg moeilijk voor Chinese artsen om ertegen in te gaan, als je dat toch doet krijg je een storm van kritiek over je heen. Je kan in China niet tegen je voorouders en tradities ingaan, die zijn letterlijk en figuurlijk heilig.

Ik denk zelf dat voor veel chinezen de traditionele geneeskunde onder de communisten de rol van religie heeft overgenomen, omdat religies zo zwaar vervolgd werden door de communisten. En zo kom je inderdaad toch bij het occulte, en moet ik mijn begin woorden inslikken. Maar het blijft kwakzalverij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mij betreft heeft acupunctuur niks met occultisme te maken en alles met kwakzalverij. Het is onderdeel van tradionele chinese geneeskunde. 3000 jaar oud! Dat moet wel goed zijn! Helaas. Het is vanuit westers oogpunt gezien nergens op gebaseerd, niet op empirische en niet op rationele grond. Wel is het vaak schadelijk omdat het gifstoffen gebruikt en een plaag voor de natuur door het gebruik van bedreigde plant en diersoorten.

...

Ik denk zelf dat voor veel chinezen de traditionele geneeskunde onder de communisten de rol van religie heeft overgenomen, omdat religies zo zwaar vervolgd werden door de communisten. En zo kom je inderdaad toch bij het occulte, en moet ik mijn begin woorden inslikken. Maar het blijft kwakzalverij.

Als je het over gifstoffen hebt, denk ik dat je beter kunt kijken naar de westerse farmaceutische industrie. Wel eens de bijsluiter van je paracetamolletjes gelezen?

En acupunctuur afzweren als kwakzalverij is denk ik te voorbarig. Empirie en ratio hebben hun begrenzingen. Het is juist mooi dat ze dynamisch zijn en groeien. Wellicht ontdekt men nog wel eens dat er werkelijk een geneeskrachtige werking in schuilt die zuiver natuurlijk is.

Ik denk dat je van moderne medicijnen vooral ziek wordt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is daarom dat in ons land de meeste medicijnen alleen op recept verkrijgbaar zijn. Dat ze werken betekent niet dat ze niet gevaarlijk kunnen zijn in overdosis. Ook beweer ik niet dat elk chinees medicijn volkomen rommel is, er zal vast een boel nuttige kennis over natuurlijke geneeskrachtige stoffen in verwerkt zijn.

Maar in totaal is het gebaseerd op onduidelijke begrippen, Yin Yang. Chi. Meridiaan. Elementen.

Vanuit christelijk oogpunt kun je dat heel goed occult noemen, ik noem het kwakzalverij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het over gifstoffen hebt, denk ik dat je beter kunt kijken naar de
westerse
farmaceutische industrie. Wel eens de bijsluiter van je paracetamolletjes gelezen?

Zoals een dokter eens zei 'als iets werkt dan heeft het ook bijwerkingen'.

Dingen die totaal geen bijwerkingen hebben werken ook niet.

Quote:
En acupunctuur afzweren als kwakzalverij is denk ik te voorbarig. Empirie en ratio hebben hun begrenzingen. Het is juist mooi dat ze dynamisch zijn en groeien. Wellicht ontdekt men nog wel eens dat er werkelijk een geneeskrachtige werking in schuilt die zuiver natuurlijk is.

Prikken met een naaltje?

Leuk en aardig, maar welk andere toetsteen heb je dan waaruit blijkt dat het prikken met een naaltje werkt en geen placebo effect is?

Quote:
Ik denk dat je van moderne medicijnen vooral ziek wordt...

Zolang het maar werkt he...

Verschil met 'natuurlijke medicijnen' is dat men de nutteloze gevaarlijke elementen er beter kunnen uitfilteren en de werkende zaken kunnen concentreren en verbeteren.

Oja, ik vergeet de controleerbaarheid. Je kunt zo de juiste docering geven, ipv dat mensen een te lage of een te hoge (en dan miss. dood gaan) dosering krijgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid