Spring naar bijdragen

Het grote (bas-)gitaar topic


Aanbevolen berichten

We hebben een 'speel je een instrument of zing je' topic en daarin zie ik veel (bas-)gitaristen voorbij komen. Crediblegitaristen aller subfora, verenigt u!

Wat voor (bas-)gitaar heb je? Hoe lang speel je al? Les of zelf aangeleerd? Welke (bas-)gitaar zou je nog heel graag willen? Wie is je inspiratiebron? Heb je als newbie-(bas-)gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips? Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Speel d'r maar op los! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

gewoon de basis van basgitaarspelen is imho heel makkelijk. Zijn de eerste 4 snaren van een gewone gitaar.

600px-Bassguitarnotes.jpg

Bij een basgitaar speel je van bijv. het akkoord D (d-f#-a) alleen de 'a'. Van D/F# speel je de basnoot, die achter de '/' (dus de 'f#'). Waar je die kunt vinden kun je in t bovenstaande schema (links is aan de kant van het stemmechaniek) vinden. zo kun je heel basis meespelen.

Daarna kun je gaan improviseren, loopjes verzinnen etc

heel basic uitgelegd overigens puh2.gif En in dat schema zijn t maar de eerste paar fretten, dat gaat gewoon zo heel de hals af knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een Fender Squier Stratocastertje (zwart).

image.php?productid=268

Graag wil ik later twee Les Pauls (en dan niet van Epiphone, maar gewoon van Gibson). Eén standaard Les Paul, waar Jimmy Page ook op speelde:

Jimmy_Page.jpg

en zo eentje waar Adam Jones op speelt:

adam.jpg

maar die schijnen erg schaars te zijn.

Een klassieke gitaar staat ook nog wel op mijn verlanglijstje.

Ik speel nu zo'n 5 jaar gitaar en nooit les gehad. Echte inspiratiebronnen heb ik niet, al ben ik fan van bovenstaande gitaristen vanwege hun inventiviteit (waarin ze overigens enorm verschillen). De gitarist die ik het meest bewonder, maar wiens muziek ik het minst goed kan spelen is flamencogitarist Paco de Lucia

paco_de_lucia_25.jpg

Wat ik aan hem bewonder is dat hij tegelijk zichzelf kan begeleiden en de melodie kan spelen, en vooral dat hij als een van de weinige gitaristen op deze wereld een fabelachtige techniek combineert met het schrijven van zeer emotie-rijke muziek. (Die emoties mis ik bijvoorbeeld bij de heren Satriani en Vai).

Tips voor beginners:

Als je akkoorden wilt leren, lijkt het in het begin niet te gaan. Het duurt steeds seconden lang voordat je je vingers allemaal op de juiste plek hebt gezet. Mijn tip is: Kies gewoon een paar simpele liedjes uit qua akkoordenstructuren (Britpop liedjes zijn vaak op akkoorden gebasseerd, dus zoek eens daar tussen), tabs zijn vaak wel op internet te vinden. En dan gewoon veel het nummer spelen. Na verloop van tijd merk je dat je vingers steeds sneller de juiste posities vinden en uiteindelijk gaat het automatisch. Voor tabs is ook het programma Guitar Pro erg handig (ja, kost geld, maar de slimme internetgebruiker ... ), op de site link zijn veel tabs voor dit programma te vinden. Tip voor degene die begint met elektrisch gitaar ipv akkoestisch: als je vette rockmuziek wilt spelen, begin dan met Nirvana. Dat is het meest simpel en toch ook wel leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor (bas-)gitaar heb je?

Ik heb zelf een gitaar van het merk Eko foto, soort zal ik thuis opzoeken knipoog_dicht.gif Dis de gitaar waar ik op heb leren gitaar spelen, maar zoals je al aan de foto ziet gebruik ik 'm weinig meer.

Ook heb ik een Dean Playmate Edge 10. Das m'n eerste basgitaar. Daar heb ik een Behringer Basversterkertje bij.

basgitaar_copy.gif

En deze heb ik zaterdag gekocht party.gif Een vioolbas van Alden. Onwijs mooi geluid worshippy.gif

basgitaar_alden1.jpg

Deze gitaren zijn van mijn vader, maar de electrische (Fender Squier nogwattus) heb ik "ingepikt" (speel ik het meest op puh2.gif). De Vintage (model zal ik nog opzoeken) gebruik ik ook veel, omdat 'ie nou eenmaal op mijn kamer hangt puh2.gif

Hoe lang speel je al?

Gitaar ben ik nou zo'n 7 jaar mee 'bezig', maar pas de laatste anderhalf jaar kun je t serieus gitaarspelen noemen clown.gif Basigtaar speel ik in december 3 jaar.

Les of zelf aangeleerd?

Alles mezelf aangeleerd

Welke (bas-)gitaar zou je nog heel graag willen?

momenteel geen wensen.. m'n droomgitaar heb ik net gekocht knipoog_dicht.gif

Wie is je inspiratiebron?

Victor Wooten vind ik geweldig spelen! Ook Nathan Hughes speelt gigantisch goed.

Heb je als newbie-(bas-)gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips?

niet echt puh2.gif veel meespelen met liedjes en je gehoor trainen.

Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Daar ben ik jusit benieuwd naar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje goede versterker scheelt vreselijk veel qua kwaliteit.

Als je vooral thuis speelt raad ik een versterker aan van minimaal 25w en maximaal 50w te kopen. (even vanuit gaan dat je geen buizen versterker hebt. knipoog_dicht.gif

Dat scheelt vreselijk veel! En het is opzich ook nog wel redelijk te betalen. (Ik noem max 50, omdat je voor thuis dit ruim voldoende is. Voor oefenruimte en on stage zul je wel een stuk hoger moeten!)

Als je dat met 10 of 15 vergelijkt is dat echt een wereld van verschil. En dat maakt gitaar spelen zoveel leuker, voor een redelijke prijs.

(Dit verhaal geldt niet voor basversterkers.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb als basversterkertje een Behringer thunderbird BX108. Klein, handzaam en lekker voor thuis, maar ook prima te gebruiken als ik op de jeugdgroep meespeel (lokaal in buurthuis puh2.gif).

feitjes:

* Features 15-Watt RMS bass practice combo with bass reflex cabinet

* Custom-made 8" speaker

* Cool retro design with burgundy top panel, black covering and leather handle

* Level control plus great-sounding 3-band EQ

* Stereo tape I/O plus phones out

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 11:20:25 schreef Joëlle het volgende:

gewoon de basis van basgitaarspelen is imho heel makkelijk. Zijn de eerste 4 snaren van een gewone gitaar.

Bij een basgitaar speel je van bijv. het akkoord D (d-f#-a) alleen de 'a'. Van D/F# speel je de basnoot, die achter de '/' (dus de 'f#'). Waar je die kunt vinden kun je in t bovenstaande schema (links is aan de kant van het stemmechaniek) vinden. zo kun je heel basis meespelen.

Daarna kun je gaan improviseren, loopjes verzinnen etc

heel basic uitgelegd overigens
puh2.gif
En in dat schema zijn t maar de eerste paar fretten, dat gaat gewoon zo heel de hals af
knipoog_dicht.gif

Het klinkt wel logisch idd.. Nah, ik denk dat ik die gitaar maar eensch ga stelen devil.gif

*zoekt foto's van acoustische gitaar*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor (bas-)gitaar heb je?

Squier Stratocaster, een budget-fender, zegmaar. Ik wil erg graag nog een acoustische kopen; m'n huisgenoot heeft gelukkig een spaanse waar ik wat op kan pielen.

Hoe lang speel je al? Les of zelf aangeleerd?

Vooral zelf, maar in het begin erg veel hulp van m'n moeder. Door de jaren heen, nu toch wel ongeveer 7 jaar steeds weer ietsje beter (minder slecht?) geworden...

Wie is je inspiratiebron? Heb je als newbie-(bas-) gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips?

Als vraag; Hoe nuttig is les? Een belangrijke functie die het voor mij vervult is dat het voor een beetje discipline kan zorgen. Maar heeft het daarnaast een echte meerwaarde? Vooral voor 'muziek-theorie'? Of misschien om verkeerd zelfgeleerde gewoontes af te leren? Heeft iemand ervaring met lang zelf rommelen en daarna les nemen?

Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Voor basgitaristen natuurlijk alles van Flea / Chili Peppers.

Wat betreft electrisch: Maquilladora van Radiohead. Acoustisch: Fever Dream van Iron & Wine.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 15 augustus 2006 10:18:48 schreef Jo�lle het volgende:

Wat voor (bas-)gitaar heb je?

Een acoustische gitaar, merk: Ibanez

Hoe lang speel je al?

Sinds mijn negende ofzo heb ik een gitaar

Les of zelf aangeleerd?

Eerst les, eerst van mijn broer, toen van zijn vriend Emiel(nu gitarist van Nou En party.gif). Daar heb ik echter niet zo heel veel geleerd, wel een basis, maar ik oefende nooit en vond er weinig aan. Op mijn 15e heb ik het wel opgepakt, en ik pingel nu altijd hetzelfde knipoog_dicht.gif Btje accoorden; opwekkingsliedjes en leuke nummers die makkelijk te spelen zijn.

Welke (bas-)gitaar zou je nog heel graag willen?

Geen idee smile.gif

Wie is je inspiratiebron?

Geen idee smile.gif

Heb je als newbie-(bas-)gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips?

Nope knipoog_dicht.gif

Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Voor als je Jack Johnson fan bent: 'Cocoon' is erg makkelijk te spelen, en het is toch een mooi liedje smile.gif

Gitaar is voor mij een 'erbij'-instrument, het is leuk, maar ik heb geen zin om er enorm veel moeite voor te doen.. ben geen die-hard-gitaarspeelster dus knipoog_dicht.gif

Speel d'r maar op los! party.gif

Joehoe! party.gif

DSCF0335.jpg

P8230220_gecropt.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk! Een topic naar m'n hart big-smile.gif

Zoals je in het newbies topic misschien al gelezen hebt speel ik gitaar in Red Flag Movement.

Ik speel gitaar vanaf m'n 9e, nu dus zo'n 12 jaar.

Ik heb een 3-kwart akoestische gitaar.

Ik link de plaatjes maar even, scheelt ruimte smile.gif

Zo'n lief dingetje:

link

Een Gibson les Paul, by Epiphone:

link

Een Fender Stratocaster Mexico deluxe:

link

Een Applause accoustic roundback:

link

en verder een Marshall AVT150X (valvestate serie):

link

een Boss GT-6 effectenbak:

link

en ik neem op via een Behringer V-amp Pro:

link

Dat was het wel geloof ik knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor (bas-)gitaar heb je?

Een Crafter D7.

crafter_7_d7_n_large.jpg

Een Ibaneze Artcore AXD 81.

AXD81VLS-sm.jpg

Hoe lang speel je al?

Zo'n 3 a 4 jaar.

Les of zelf aangeleerd?

Van mijn vader geleerd.

Welke (bas-)gitaar zou je nog heel graag willen?

Een Fender Stratocaster. De classic, rood met witte slagplaat.

Wie is je inspiratiebron?

Vanalles en nog wat.

Heb je als newbie-(bas-)gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips?

...

Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Stairway to Heaven - Led Zeppelin

Hotel California - Eagles

Johnny B. Good - Chuck Berry

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vragenlijst vergeten... komtiedanhe?

Wat voor (bas-)gitaar heb je?

Zie vorige post.

Hoe lang speel je al?

Ik speel 12 jaar gitaar, waarvan ruim 8 jaar electisch.

Les of zelf aangeleerd?

Een aantal jaren les gehad van ervaren mensen.

Mijn eerste gitaarleraar was concertgitarist, m'n tweede was vaste gitarist van Robert Long, m'n derde was gewoon gitaarleraar knipoog_dicht.gif en m'n vierde speelde met o.a. de drummer van Miles Davis.

Niet dat dat wat zegt over mijn spel, trouwens smile.gif

Welke (bas-)gitaar zou je nog heel graag willen?

Ik neem niet deel aan de Fender vs. Gibson strijd.

Ik wil ze gewoon allebei widegrin.gif

Ik zou graag nog een Gibson Les Paul Studio kopen, mahony uitvoering.

lpst_wrch.jpg

En een Fender Showmaster

[Plaatje weg gehaald.]

Wie is je inspiratiebron?

Mijn inspiratie haal ik niet uit 1 gitarist.

Ik luister naar veel muziekstijlen en kijk wat de gitaar toevoegt.

Zo leer ik nog elke dag, gewoon door kritisch te luisteren naar wat anderen doen.

Ik respecteer Jason Truby (ex-Living Sacrifice, huidig P.O.D. gitarist) om zijn vindingrijkheid en prachtige melodielijnen.

Heb je als newbie-(bas-)gitarist vragen en als diehard-(bas-)gitarist tips?

Altijd.. maar misschien werkt specifiek vragen beter.

Gouden tip: Pak de cd's waarvan jij het gitaarwerk gruwelijk vind en speel alles na.

Dat helpt je om later bij het schrijven een beter overzicht te hebben over de mogelijkheden qua combineren van akkoorden en melodielijnen.

Nog leuke liedjes/loopjes/riedeltjes die iedere gitarist/bassist moet kennen?

Op dit moment check ik "Into the Fire" van Neal Morse veel.

Mad gitaarwerk gecombineerd met vette drums.

Mod-edit: Plaatje gaf problemen met meldingen e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Als je het toch over gitaren hebt, dan moet je zeker deze film kijken. FF linkje...

http://en.wikipedia.org/wiki/Crossroads_(1986_film)

Het is met die gozer van karate kid. En ja, hij kan een beetje gitaar spelen. Leuk verhaal, goede film en geweldig gitaar werk. En gaat toevallig ook over muziek en god en de duivel/demonen.....

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit sinds een tijdje op gitaarles. Ik speel nu nog akoestisch, maar ik wil later op elektrisch. Ik speel nu op de gitaar van mijn neefje, maar ik hoop ooit nog een eigen akoestische gitaar te krijgen (kijk Sinterklazen lief aan engel.gif).

Ik zou het leuk vinden als iemand tabs of bladmuziek had van bekende pop en rock nummers, die makkelijk te spelen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid